Van már otthon szerveretek?

2014.01.24. 08:41 | Írta: Gyökösi Attila

Bár a barkácsolásról a legtöbbünknek inkább valamilyen mechanikus tevékenység jut eszünkbe, a mai változó világban az otthoni, házilagosan végzendő munkák körébe egyre inkább beletartozhat az elektronika és az informatika is.

A multimédiás tartalmak lejátszására alkalmas, wifi kapcsolattal rendelkező telefonok, tabletek, pc-k és az okostévék megjelenésével egyre inkább szükség lehet egy olyan otthoni adattároló-központra (az egyszerűség kedvéért nevezzük most adattároló szervernek) amely egy helyen tárolja minden fontos képünket, zenénket, filmünket, amelyek így bármilyen wifi képes eszközzel elérhetőek a lakásban, akár a WC-n ülünk, akár a fürdőkádban vagy a kanapén fekszünk. Sőt, ha a netre is rákötjük a berendezést, akkor akár egy másik földrészen is lehet az a kád vagy kanapé... 

nas4.jpg

Alig pár évvel ezelőtt szervergépeket csak irodákban, vállalatoknál alkalmaztak, ezek adták a vállalati hálózatok hátterét. Aztán, ahogy okosodtak az eszközeink és csökkentek az árak, elkezdtek a központi adattárolók megjelenni az otthonokban is. Ezek a NAS adattárolók. A betűszó a Network Attached Storage, azaz a hálózatra csatolt tároló rövidítése. Magyarul hálózati adattárolóként is ismerjük. A NAS egy fájl szintű adattároló eszköz, amely a számítógépes hálózathoz csatlakoztatva biztosítja az adatok megfelelő menedzselését a felhasználók között, legyenek azok akár egy másik földrészen is. Internetkapcsolat segítségével bárhonnan elérhető, a tárolt adatok megoszthatóak, védhetőek a felhasználói engedélyek megfelelő beállításával. 

A NAS-ban egy speciálisan elkészített szoftvert és hardvereszközt gyúrtak egybe. Tehát nem egy általános célra összeállított számítógép, amely alkalmas fájl-szerverként is üzemelni. A NAS a legoptimálisabb eszköz, amivel fájlokat (adat és multimédia egyaránt) oszthatunk meg, vagy érhetünk el nemcsak számítógéppel, de akár mobiltelfonnal, vagy bármilyen hálózati kapcsolatra képes eszközzel. így gyakorlatilag minden, a háztartásban előforduló hagyományos adattárolót, (a floppylemeztől az újraírható DVD vagy akár BluRay lemezekig) kidobhatunk. Egy 1 TB kapacitású HDD akár 500 HD felbontású film tárolására is képes, egy két-három HDD-t tartalmazó NAS gyakorlatilag megtölthetetlen otthoni körülmények között. Akár az összes könyvünk, zenénk, filmünk, fotónk elfér rajta, és bármikor, bárhonnan elérhető lesz számunkra.

nas3.jpg

A NAS készülékekben általában csavarozás nélkül rögzíthetőek a HDD tárolók.

Manapság a NAS adattárolók otthoni modelljei már néhány tízezer Ft-os áron elérhetőek. Ehhez az árhoz persze még hozzájön a szükséges tárolókapacitású merevlemez, ez manapság már minimum 1TB körüli kapacitású.

A leggyakoribb NAS típusok 1, 2, 4, 5, 6 vagy 8 HDD-t képesek fogadni - alapvetően ez határozza meg a maximálisan kiépíthető tárolókapacitást és persze az árat is. Otthoni felhasználás esetén az 1 és 2 lemezes rendszerek a legkeresettebbek. Az egy lemezes nyilván olcsóbb, itt akár már 40-50.000.- forint körül hozzájuthatunk a NAS szerver + 1 TB merevlemez kombóhoz. Azonban ha fontos a biztonság, jobban járunk egy kétlemezes változattal, különösen ha olyan modellt keresünk amelyik képes a két HDD lemezre párhuzamosan írni.

nas7.jpg

Egy komolyabb, hat tárolóhelyes NAS modell

Nem utolsó szempont, hogy ezen berendezések energiaigénye csak töredéke egy normál asztali számítógépének. Bár ezek az eszközök folyamatos üzemre készültek, energia felhasználásuk még folyamatos üzem esetén is jóval alacsonyabb, mint mondjuk az egész este bekapcsolt asztali gépnek. A hozzájuk adott szoftverek rengeteg plusz szolgáltatást biztosíthatnak, így például - torrent klienssel - folyamatos automatikus filmletöltésre is alkalmas lehet az egység. 

A megfelelő berendezés kiválasztásában persze nem árt szakember (szaküzlet) segítségét kérni. Sok fontos szempont van, ilyenek az adott készülék adatátviteli sebessége, bővíthetősége, a hozzá adott szolgáltatás (szoftver) csomag, de akár a zajszint is (ne felejtsük, ezek folyamatos üzemre készült berendezések, aktív hűtéssel). A NAS egységek képesek normál USB porton csatlakoztatott egységek menedzselésére is, tehát mondjuk egy nyomtatót is meg tudunk így osztani. Mint minden hasonló esetben, úgy itt is igaz, hogy a legolcsóbb berendezések persze nem tudnak mindent amire szükségünk lehet, de ügyesen választva elkerülhető a későbbi bosszankodás.

A NAS-ok - a routerekhez hasonlóan - webes kezelőfelület segítségével menedzselhetők. A korábbi, bonyolult felépítést a gyártók az elmúlt 1-2 évben jelentősen egyszerűsítették, és a célpiachoz (otthoni és irodai felhasználók) igazították. Ennek köszönhetően ma már nem igényel különösebb speciális ismereteket egy-egy NAS telepítése, viszont a kezelőfelület jellemzően angol, így némi angol nyelvtudásra azért szükség van.

Fentiekből látható, hogy egy NAS nagyon sokat is tudhat. Alapos mérlegeléssel és okos választással egy NAS nagyon is jó szolgálatot tehet; otthon nem lesz többé gond az adatok megosztása, irodában pedig bizonyos keretek között a szervert is helyettesíthetjük egy ilyesfajta eszközzel. 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr635775562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

telkoe 2014.01.24. 16:24:00

Nem artott volna megkerdezni valakit aki legalabb tavolrol ert a temahoz hogy nezze at a cikket.

Faby 2014.01.24. 18:43:50

@telkoe:
Alapvetően nincs baj a bejegyzéssel, akit érdekel, az úgysem egy barkácsolós blogról fog nekiállni NAS-t telepíteni, "barkácsolni", de ennek a számításnak fussunk neki még1x: Egy 1 TB kapacitású HDD akár 500 HD felbontású film tárolására is képes. Ez nem igaz. Egy jó minőségű HD film (1080p, mkv konténerbe kódolva) simán van 10 GB, tehát max 100 film fér el 1 TB = 1000 Gib, 1000/10=100, egyszerű a matek. Hakomplett BD lemezről van szó, akkor egy film 25-50 GB is lehet simán, így azért nem olyan egyszerű. A 720p filmek is 6-8 GB általában, és az már nem full HD.
Amiből 500 db elfér 1terán, az a BDRip, de az már messze nem HD felbontás. Attól, hogy ezek is ált mkv konténerben vannak h.264 kodekkel, még a felbontása nem lesz HD. Igaz, ezek ma már olyan minőséget adnak egy közepesen jó TV-n, hogy nem is biztos, hogy igény van jobbra. (Nálam igen, de attól még másnak lehet, hogy elég a gyengébb minőség kissebb méret => több film ugyanakkora helyen.)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.01.24. 19:17:33

@telkoe: Szia! Örülünk, kommentelőink között üdvözölhetünk. Mindig öröm, ha olyan hozzászólónk akad, aki a kommentjével szinte szerves folytatását adja a posztunknak, kiegészíti annak hiányosságait, és ezzel segít a többi olvasónak is. Köszi.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.01.24. 19:24:35

@Faby: Igazad van, ez nem számítástechnikai blog. A legmacerásabb ilyen esetekben szinte minden túl szakmainak tűnő részlet kihagyásával olvasható posztot írni. Ez nyilván arra szolgál leginkább, hogy felhívja az ezzel egyáltalán nem foglalkozó olvasók figyelmét arra, hogy ilyen is van már. A szakinformációk meg elérhetőek X millió helyen. Ha mi most belemegyünk akárcsak a Raid tömbök, az FTP vagy a DNS szerverek taglalásába, akkor mindenhova külön szó- és fogalommagyarázat kéne, és még most is írnánk a posztot, amely azóta rengeteg oldalasra dagadt volna. A Videó felbontásban igazad van persze, de én az íráskor a Te végkövetkeztetésedre jutottam, tehát a "túl nagy" felbontást azért nem gondoltam általános kívánalomnak. De persze ez nyilván felhasználó függő.

J.László 2014.01.24. 20:07:32

Felbukkantak mindannyiunk kedvencei, az informatikusok. Megszólal a béka, akit talál a Duna-parton: csókolj meg és a világ legjobb nőjévé változom. Erre az informatikus: jé, beszélő béka. Ebből csinálok egy jó kis játékprogit.

tavolirokon2 2014.01.24. 20:43:28

Arrol olvasnek szivesen a temaban egy furdancsos blogon,
hogy mennyire hangos,
hogy hova jo tenni,
mennyire birja a hideget-meleget-port-razkodast,
mennyi szellozes kell neki, es az hogyan oldhato meg hangszigetelten,
hogy kell-e melle UPS, vagy van benne annyi kraft, hogy ne korrumpalja ossze a filerendszereket, mikor lecsap a kismegszakito,
hogy milyen kabelt huzzunk be neki a routerig,
es mivel ragasszuk le azokat az ivhegeszto-fenyessegu ledeket rajta.

Ennel furdancsosabb mar csak az lehetne, ha kulso USB lemezbol es megunt vagy betort uvegu android telefonbol/tabletbol hekkelnenk NASt.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.01.24. 21:29:09

@tavolirokon2: Köszi. A tippeket megfogadjuk. A buherálás persze lehetséges, a net teli van ugye használt pc romokból épített NAS kütyükkel.
Ugyanakkor mondjuk én, mint a blog egyik szerzője nagyon is hajlok a minél profibb eszközök használata felé. Ha a NAS-t mint szerszámot nézzük (amiVEL dolgozunk), nyilván csak gyári és abból is valami jobb típus jöhet szóba. Ha viszont mint a barkácsolás lehetséges tárgyát? Az igaz, hogy a számítástechnika igazán tág teret nyújt a mókás buherálásoknak is.
Szóval, biztos lesz valami, de hogy mi, az még minimum kétesélyes... :)

lionking 2014.01.25. 00:18:18

@Faby: ajjaj
BDrip-ből sok?
Én rippeltem BD-ket és kb pont 100%-ban ugyanakkora méretű lett, mint azz eredeti lemez, így a 25-ös kb 25Gb az 50-es meg ugye úgy 40-50 között valahol.
Namármost a SW 6 része 40-45Gb /db, így egyszerű fejszámolással is az 1T negyedét ez elviszi.
A maradékon meg osztozik a BTTF 3 része és az extrák, az LOTR 3 része és az Indiana Jones 1-4 és nagyon már nem is marad hely azon az 1 terrán.

BDrip-ből max akkor fér el 500 ha a folyamat rippelés közben még egy átalakítással is jár mondjuk divx-be tömörül vagy mp4-be vagy hasonló de ami biztos hogy a végeredménye nem 1920x1080-as felbontás. de még 720 se.

Az meg hogy itt ezen a blogon sokadszorra olvasok remek dilettantizmustól hemzsegő írást az elképesztő főleg hogy Index címlap lány is :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.01.25. 08:58:44

@lionking: Szia Cicus! Ezek szerint törzsolvasónk lettél? Az tök jó. Örülünk. :)

lionking 2014.01.25. 10:35:19

@Thoreau: csak azt olvasom ami engem érdekel, de mindig találok olyat ami -finoman szólva is - nem túl szakmai
Most is inkább javítani kéne a zöldségeket humorzsák helyett

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2014.01.25. 14:25:55

Ó bazz de imadom azokat akik osztjak az eszt, de mar a sajat irasuk is ellentmondasos a temaval kapcsolatban. Kiragad egy reszletet es racafol egy sajat rohadtul egyedi tapasztalataval, ami persze eppen igaz, csak eppen az az osszkep 0,00000001 szazaleka. De mindegy, a kovetkezo mondataval meg belefejel a szarosbodonbe.

új nick hozzáadása (törölt) 2014.01.25. 22:07:06

@lionking:
@telkoe:
@Hurrá Torpedó:
Az a rész megvan mindenkinek, ugye, hogy kevés a szakmai blog, mert a minimális lelkesedést is kiöli az a néhány szívós köcsög, mint ti (és a nyelvtannácik), akik inkább szétrollkodnak egy bejegyzést, de nem hagynák ki önnön emelkedett zsenialitásuk hangsúlyozását a posztoló sárba tiprásával.

lionking 2014.01.25. 22:12:54

@új nick hozzáadása: hát kedves nyomorult köcsögöző pajti.
te biztos fogod értékelni, ha hazamész egy NAS-al meg egy 1T-s vinyóval és láss csodát, nem fér rá 500 film.
De nem gond majd el elmélkedsz itt a többi hozzád hasonlóval, hogy jó ez a blog, bár néha nem mond igazat, de ettől még remek, nem kell ide szakmaiság meg semmi, legfőképpen az olyan "trollok" akik esetleg pontosítják a leírt marhaságokat vagy tárgyi tévedéseket.
Szóval ha te úgy gondolod, hogy bármelyik önjelölt észosztó szétszórhat bármi hülyeséget a neten, akkor szvsz tévedsz.
És remélem lesz mindig pár "troll" a te szavaiddal élve akik helyreigazítják a tévedéseket és a marhaságokat.
Te meg legfeljebb ne olvasd el oszt szívjál utána ha megfogadod ezeket.

lionking 2014.01.25. 23:59:52

Amúgy azt se értem, hogy ha valaki érdemben tehát a témához szól hozzá, akkor az mért lesz az ilyeneknél troll?
Mert ha a hülyeséget önti valaki meg olyan hozzászólásokat aminek a témához nemigen van köze, azt még érteném.
Manapság aki nem fúj egy követ a poszttolóval az már azonnal troll?

Pandaaaa (törölt) 2014.01.26. 07:39:20

@új nick hozzáadása: Ez egy beteg ország, beteg emberekkel. Talán segítene, ha benyomnának egy tíz napos áramszünetet és miután az összes büdös gyökér kinyírta egymást a polgárháborúban, hozzácsatolnák az országot Ausztriához. Ott legalább van vitakultúra. Ha ez sem segít, akkor betiltani az Internetet magánszemélyeknek.

Persze, lehet, hogy eleve a netbetiltással kéne kezdeni.

Morgan kapitány (törölt) 2014.01.26. 08:39:42

@lionking: Az a problémád, hogy mivel neked nem sikerült 13 gigásra rippelni egy lemezt, így nem is fér 500 film a terás vinyóra? :)
Lehet, hogy a szerző az animét szereti vagy a Bluedragonwarezen látott 9-13 gigás filmeket, ebből osztott-szorzott.

Ha egyszer blogot indítok, a magadfajták miatt nem lesz engedélyezve a kommentelés.

lionking 2014.01.26. 09:50:23

@Morgan kapitány: te se vagy jobb mint a masik kommentars aki trollnak hivott minket. sot a magadfajtgak miatt kjell nemi ertelem is ide.
amugy en szeretem eredti meretben megtartani a dolgokat es nem szeretem az animet.
de csak egz magadfajta troll gondolhat arra hogy mindenki ugy csinalja ahogy o maga.

Morgan kapitány (törölt) 2014.01.26. 10:12:32

@lionking:
"amugy en szeretem eredti meretben megtartani a dolgokat"

"magadfajta troll gondolhat arra hogy mindenki ugy csinalja ahogy o maga."

Nem látsz némi iróniát abban, mikor egy mondatban (persze, a te szövegedben nehéz értelmezni a mondat fogalmát az írásjelek hiánya miatt) önmagad cáfolod és minősíted egyszerre. Mindenképp válaszolj, kérlek, mert nagyon szórakoztató! Remek gondolatokat írsz!

Én gyakran kommentelek ide, mert sok hasznosat olvasok faipari és gépgyártási témában, de inkább kérdezek, mert mindenhez nem érthetek annyira, mint a 4-5 szerző. Szemben veled, aki szerint
"Az meg hogy itt ezen a blogon sokadszorra olvasok remek dilettantizmustól hemzsegő írást "

Lehetne a szerzőknek némi szégyenérzete a közted és köztük húzódó szellemi felföld miatt, hiszen ezek szerint mindenki kontár, csak te vagy a lódoktor.

Morgan kapitány (törölt) 2014.01.26. 10:16:17

@új nick hozzáadása: Szerintem Hurrá Torpedó nick pont Lionkingre célzott, nem a szerzőre.

lionking 2014.01.26. 11:33:14

@Morgan kapitány: az írásjelek hiánya miatt bocs de a telefonról nem annyira ..

van egy olyan hogy mi a legrosszabb párosítás? Amikor a hülyeség akaraterővel és szorgalommal párosul, mint nálad.
Sajnálom, hogy 4-5 témában is vagyok annyira jártas, hogy meg tudjam olvasással állapítani, hogy amiről ír valaki az úgy nekem hasznos-e vagy tele van alapvető hibákkal.
És ezt amúgy nem csak én állítottam ennek az írásnak a kapcsán, ha elolvastad a többieket akkor láthatod.
Nem tudom mért épp én vagyok a célpont, de nyugodj meg nem vitatkozom veled mert nem óhajtok a te szintedre süllyedni, mert ott te nyersz a rutinoddal.

GyMasa 2014.01.27. 11:09:46

Akkor csak megirom, ami penteken elmaradt.
- az 1TB hany film kerdest mar masok kiveseztek. 1000 db film csak SD felbontasban fer el rajta. 720p-bol kb 200 fer el, 1080p bol (ami ugye a full HD) meg talan 50 db.
- Ma fajlagosan nem az 1TB-os HDD a legolocsobb, hanem a 3TB-s.
- Azt, ugye mindenki erzi, hogy 1 HDD-vel az adatai nincsenek biztonsagban. Ha az tonkremegy, elvesz az OSSZES adat. Ezert fontos a rendszeres biztonsagi mentes keszitese a fontos adatokrol (pl fotok, diplomamunka, ilyenek. A filmgyujtemeny NEM fontos)
- Az elobbi miatt erdemes tartani otthon egy kulso USB-s HDD-t is, amire mondjuk naponta lemasoljuk a fontos adatainkat, mert akkor hiba eseten csak egy napi adat vesz oda. Ezt az eszkozt legjobb a mentes befejezte utan levalasztani, es a polcra tenni.
- 2 HDD eseten a tukrozest erdemes hasznalni, ha valaki nagyobb biztonsagra vagyik.
A nagyobb biztonsag jelen esetben egyszeres redundanciat jelent. Ekkor az egyik HDD elvesztese eseten minden adat megmarad.
- Ha valaki ennel is nagyobb biztonsagra vagyik, az 3, de inkabb 4 HDD-t hasznaljon RAID5 es RAID6 konfiguracioban. Ekkor a vegso kapacitas 2 HDD osszes meretevel lesz egyenlo, de RAID 5 eseten 1, RAID 6 eseten pedig 2 tetszoleges HDD elvesztese sem okoz gondot.
- Azonban, sajnos meg ez sem jelent 100%-os biztonsagot adatvesztesek ellen.
Most nem mennek bele e melyebb reszletekbe, de egy HDD kiesese eseten csere utan, a tomb helyreallitasakor durvan leterhelodik a tomb tobbi tagja, es bizony elofordulhat, hogy egy masodik HDD is kiesik.
- Akik pedig a beton biztonsagra torekszenek, azon vagy BTRFS-sel, vagy ZFS-sel rendelkezo NAS-t vegyenek, mert az filerendszer szintjen is vigyaz az adatokra. (szemben az egyszeru RAID megvalositasokkal, amiknek igen konnyu adatvesztest elszenvedni.)
- A regi PC vs NAS temaban csak annyit mondanek, hogy en ugy tapasztaltam, hogy nem igazan erdemes regi gepekkel veszodni, mert jobbara csak a gond van veluk. Elvileg SW oldalon nincs gond, mert vannak nagyon jo NAS SW-k, amik ilyen celgepet varazsolnak egy atlagos PC-bol. Ezek altalaban valamilyen minimalista Linuxok szoktak lenni. A gond inkabb a HW oldalon van. mondjuk Core 2 duo CPU alatt. (ATA-s HDD nincs 500GB felett, SD RAM-ot sem trivialis szerezni, barmikor behalhat az egesz koceraj, nagyon sokat fogyaszt) Az en P-III-as szerverem kb. 80W-ot fogyasztott. Vettem egy Intel Atomos alaplapot, 1GB DDR2 RAM-mal es egy 2 TB-s HDD-t. Egyutt fogyasztott ez a komfig 28W-ot. Az kb. napi 1kWh sporolas, ha a gep megy 24/7-ben.
- Mindent osszefoglalva, azt mondom, eloszor el kell gondolkozni azon, hogy mi az ember igenye, es, mennyit szan az igenyinek kielegitesere. Azonban arra erdemes felkeszulni, hogy eleg borsos lesz a szamla vegosszege, ha valaki egy megbizhato, es jo hibaturesu rendszert szeretne maganak. Raadasul, az ilyen 1-2 HDD-t befogado NAS-ok nem biztositjak az emelt szintu biztonsagot.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.01.27. 13:35:17

@GyMasa: Ez jó kiegészítés lett, köszönet érte!

Morgan kapitány (törölt) 2014.01.27. 13:54:48

@GyMasa: "A regi PC vs NAS temaban...igazan erdemes regi gepekkel veszodni"
És még hangosak is.

GyMasa 2014.01.27. 14:15:09

@Morgan kapitány:
...És még hangosak is...
igen, pont a nagy fogyasztasuk miatt.

Macropus Rufus 2014.01.27. 14:50:36

@Faby: azért te is átolvashatnád azt amire reagálsz, mert így elkerűlheted azt, hogy te is belefussál a számolási hibákba...

"Ez nem igaz. Egy jó minőségű HD film (1080p, mkv konténerbe kódolva) "

ezt meg a blogger írta:
"Egy 1 TB kapacitású HDD akár 500 HD felbontású film tárolására is képes"

látod már a gondot? :) Te a FullHD-t emlegeted HD névvel, ő meg csak HD írt.
A HD meg nem szoktak 10GB-os mérettel rendelkezni még 3-al se nagyon. Ráadásúl a felbontásuk is valami 1280x720-as gagyi szokott lenni (16:9 mellett)

Szóval ha nem is 500 de szerintem egy bő 200 elfér a vinyón.

Macropus Rufus 2014.01.27. 15:32:16

jó a cikk. Legalább is sztem ha laikus lennék lehet még érteném is. De nem az vagyok.
Ezért - én - a NAS épéítés mellé még betenném a hálózat fejlesztés is. Mert hibába van nekem egy NAS-om amin akár 500HD filmet is tárolhatok (ami jó ha van 33-34db FullHD film) ha a belső hálózatom 1xün képtelen a 10-15Gb-os filmek szaggatás mentes továbbításáral. Wifi szóba sem jöhet, mert nincs az a Wifi ami 10-15Gb-ot szaggatás mentesen tudna sztrímelni egy vasbeton födémen keresztűl. Gigabites belső hálózat kell (LAN), ez a minimum. Tudom mit beszélek most újítottam fel a hálózatomat.
- 12portos Enterasys gigabites switch (12 port egyidőben is tudja a gigabitet!)
- Cisco 1841 router (nem mai darab, de megbízható és gyors)
- nano ATX NAS. 3GB RAM, 2x 1TB HDD, 2x 1Gb/sec LAN kártya.
- 2db SMC Wifi AP (a kertfelé, tetőtér felé, itt max normál filmeket lehet nézni szaggatás mentesen)
- 1db D-Link router a netfelé
- rendszere opensuse 10.1 (ui. ennek alaptartozéka az NFS és az kell nekem)

lehet a ló másik oldalán vagyok, de én szeretem ha ütős a cucc.
Az összes eszköz távolról menedzselhető web felületen. Szóval a kényelem is adott. :)

Macropus Rufus 2014.01.27. 15:37:08

@Morgan kapitány: Egy NAS-nak megfelel egy közönséges Celeron gép is. Neked nem a proci sebességgel lesz a gondod, hanem a hálózat szűk keresztmetcetével.

Volt nekem 486DX4-100-as gépből is NAS-om (igaz akkor még nem NAS volt a neve, hanem dokumentum szerver). Abban még procihűtő sem volt. Csak táp hűtő. Amúgy ha valaki szerver építésre adja a fejét az számoljon azzal, hogy az a gép akármilyen halk ,éjjel legalább 2x olyan hangos lesz :)
és a villanyszámlát is meg fogja dobni... Nem a zaj lesz a legnagyobb gond sztem ;)

Morgan kapitány (törölt) 2014.01.27. 16:32:15

@Macropus Rufus: Szia!
Nem gondolkodom ilyen megoldásban, pontosabban semmilyenben, mert elvagyok a külső HDD-vel. Szerintem is egy célprocesszoros tároló a legjobb megoldás, főleg, ha még le is tölti a netről, amit kell.
A felhő nem csak az NSA miatt (magánemberek vagyunk, de azért mégis) nehézkes, de az ADSL feltöltési sebesség mellett max. a dokumentumokból a legfontosabbakat töltöm fel, illetve van egy bosszantó közös nevező ezekben a megoldásokban: Dropbox, Skydrive, stb. létrehoz egy könyvtárat, abba kell neked átmásolni az archívumot, majd azt tölti fel. Ha itthoni könyvtárból kitörlöd, akkor a felhőben sem marad meg. Tehát már három helyen létezik a file, ami már sok.

Egyszer kitettem a kazánházba a gépemet és a falon csak a kábeleket vezettem át. Na, az halk volt, minden más csak pótmegoldás :)

Macropus Rufus 2014.01.27. 16:41:55

@Morgan kapitány:

" Ha itthoni könyvtárból kitörlöd, akkor a felhőben sem marad meg. Tehát már három helyen létezik a file, ami már sok."
én még nem használtam felhőt adat tárolásra, nem az én világom. De azt nem tudtam, hogy ha lokálisan törlöm az állományt akkor a felhőből is repűl az egész. Ez valami hardlink a két doksi közt? De miért jó ez?

tavolirokon2 2014.01.27. 19:17:00

Elnezest, nem fikazasnak szantam, csak otleteket akartam adni tovabbi cikkekhez a temaban.

Kommentek kommentekhez:

A RAID jo dolog, de a RAID nem backup.
Van olyan hiba, ami ellen ved, de meg tobb olyan van, ami ellen nem :-)
Peldaul valaki felrekattint es kitorol valamit.
Vagy beindukal valami vicceset egy villam.
Vagy a gyerek lefocizza az egyesz dobozt.
Vagy ellopjak egybe'.
Ami fontos, arrol - mint mas is mondta - kulon lemezre kell masolat. Inkabb szekrenybe, mint polcra.

Hany film fer egy lemezre: attol fugg, hogyan van tomoritve.
Van, aki nem tud vagy nem szeret jol tomoriteni, vagy sok rosszat latott, es orokre elment tole a kedve.
Van, akinek tenyleg olyan hazimozija van otthon, amin latszik/hallatszik a kulonbseg.
Ok gondolom nem itt hallanak eloszor a temarol.
Nekem az 1GB-ra tomoritett nagyfelbontasu filmek teljesen meg szoktak felelni. A 4GB-os bolti DVD mpeg2-jetol viszont a szemem folyik ki gyakran, szoval a nagyatlagnal szerintem erzekenyebb vagyok erre. Ez alapjan azt gondolom, hogy altalaban a zembereknek teljesen megfelel egy 1GB-ra tomoritett film, plane, ha a vegen egy PAL felbontasu TVn nezik meg :-)

tavolirokon2 2014.01.27. 19:43:49

@tavolirokon2:
Najo, ha egeszkepernyos-robbanos, rohangalos, lovoldozos, vagy dugos filmeket neznek, arra lehet, hogy keves lenne az 1 GB :-)
Termeszetfilmet pl toltottem is mar le nagyobban.
Felvonasonkent egyszer valotozo hatter elott tenfergo meg enekelgeto emberkeket nem nehez jol tomoriteni, felorankent eleg egy I frame :-)

Ha lenne Global Motion Compensation az mpeg2-ben, akkor a DVD-kkel sem lenne semmi bajom :-)

Morgan kapitány (törölt) 2014.01.27. 19:49:42

@Macropus Rufus: Nem tudom, de biztos így van, mert olvastam egy cikkben, hogy a Skydrive win8.1-es verziójában már nem lesz lokális könyvtár és milyen jó meg új dolog :)

Kérdezhetnénk: Mit tenne most Kim Dotcom? Ő egyszerre egy csaló rohadék és a tárhelyszolgáltatások legkirályabb arca. Próbáltam a Mega szolgáltatását, de valószínűleg tesztverzióban működött, mert félórákat gondolkodott, mire elkezdett csordogálni a feltöltés. Ennyit az ingyenes feltöltésekről.

@tavolirokon2: "vegen egy PAL felbontasu TVn nezik meg" Nálam fordítva volt. Megvettem a plazmát (jó rég), HD Ready csodatévé és aztán évekig 199-es Poirotok mentek rajta, haha!!

GyMasa 2014.01.28. 08:56:47

@tavolirokon2:
...Ami fontos, arrol - mint mas is mondta - kulon lemezre kell masolat. Inkabb szekrenybe, mint polcra...

OK, nem mentem bele a georedundanciaba, mert az mar tenyleg tul sok lett volna.
Szoval, az USB-s kulso HDD melle lehet meg erdemes valamilyen tarhelyet berelni, es a napi/heti/havi menteseket feltolteni.
Termeszetesen, ha valaki extra paranoias, akkor zip-elve, es PGP 2048 bites titkositassal ellatva. :-)
Bar, en nem latom, hogy maganemberkent ekkora paranoiara lenne szukseg.
De igaz a mondas, hogy ket fele ember van:
- Akinek van jo backup rendszere
_ Akinek meg nem volt komoly adatvesztese.

Macropus Rufus 2014.01.29. 14:04:01

@GyMasa:
"- Akinek van jo backup rendszere
_ Akinek meg nem volt komoly adatvesztese." :D

én MO lemezre mentem a dolgaimat. De csak a családi képek/videók mennek rá. Ezek fontosak nekem. A filmekért nem kár. De még így is bajban leszek. :)
A 38 évvel ezelötti képeket most is meg lehet nézni, ott a fényképalbumban. De 38 év múlva mivel fogom tudni megnézni a most arhívált dolgaimat? Folyamatosan új tároló fajtákra kell másolnom a cuccost... (még az is lehet, hogy új képformátumba konvertálni...)
Lehet vissza kellene térni bizonyos esetekben az anagól technológiára? :o

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2014.01.29. 20:03:06

@új nick hozzáadása: az megvan, hogy amit irtam az nem a posztolonak szolt, hanem a mindent tudo infos trolloknak, akik a fikazo bejegyzeseikben ellentmondasosak. Az infos troll megerne egy posztot a modoroson is.
Az infos troll mindig az adott temaban a legjobb a vilagon (vagy annak hiszi magat). Mindegy melyik infos tema. Az elso hozzaszolasat a posztolo fikazasa miatt irja, de utana mar a tobbi infos trollt trollkodja. :-)

új nick hozzáadása (törölt) 2014.01.29. 21:15:41

Igen, ne haragudj. Bár kis rosszindulattal félreérthető volt.
Elnézést még egyszer.

Egyébként bármilyen témában kiejted (leírod) hogy Windows, Linux, Apple, Android, WOW, az +300 komment.
süti beállítások módosítása