A divatmárkák alkonya

2014.05.07. 12:15 | Írta: Gyökösi Attila

Egy korábbi írásunkban körbejártuk a munkaruhák világát. Azóta kicsit jobban elmélyedtünk ebben a univerzumban. Kiderült, hogy - mint a legtöbb a Furdancs blogon bemutatott téma esetében - ezen a területen is rengeteg új fejlesztés látott és lát folyamatosan napvilágot. A legújabb védőruhák sokszor egészen meglepő újításokat, technikai és technológiai fejlesztéseket tartalmaznak.

Úgy gondoljuk, érdemes lehet ezt a területet kicsit jobban bemutatnunk. A cipőkről, és a szoknyákról már szóltunk, most következzenek a nadrágok. Szerencsére már itt sem kell mindenféle divatmárka mutatós, de egyebekben nem túl hosszú életű modelljeit hordanunk. Van már valóban tartós nadrág is a piacon, de ne szaladjunk ennyire előre…

Miután jómagam jó ideig árultam outdoor tevékenységekhez kötődő termékeket, pontosan tudom, hogy bizony a férfiemberek egy jelentős csoportja szenved bizonyos fokú kés- és késacél fetisizmusban. Meglepő szenvedélyességgel érvelnek az egyik vagy a másik késacél mellett. Döbbenetes pénzeket képesek sokan kifizetni egy-egy, aktuálisan épp a legjobbnak tartott acélból készült késért. Ugyanakkor, ha arról kerül szó, milyen textilből is készül a ruhájuk vagy a hátizsákjuk, nem igazán tudják, és nem is tulajdonítanak komoly fontosságot ennek. Fogalmuk sincs például a textilek tartósságát és kopásállóságát mérő Martindale tesztekről. Pedig a ruhájukat biztos többet használják, mint ahányszor a késük előkerül.

Ráadásul réges-régen elmúlt már az az időszak, amikor egy munkaruha kevésbé volt mutatós, vagy divatos mint bármelyik utcai viselet. A mai munkaruhák ugyanazokat a hi-tech technológiákat használják, mint a legdivatosabb szabadidő- vagy épp sportruha gyártók.

Nézzük át gyorsan a mostanában használatos alapanyagok körét:

CORDURA® A DuPont cég márkázott anyaga, amely egy olyan speciális nylon anyag, amely erős, rugalmas, kopás és szakadás álló. Ezt úgy érik el, hogy az anyag a felületén a gyártás közben forró levegővel érintkezik, és ez erősebb felületet eredményez, érintés szempontjából pedig hasonló lesz a durva gyapjúhoz. Ennek köszönhető, hogy az anyag teljesen vízálló és fizikailag is ellenálló lesz.

COOLMAX® A piacvezetőnek számító amerikai DuPont által előállított természetes vízhatlan poliészter. A CoolMax egy modern technológiával a Dacron nevű poliészter rostokból előállított anyag, melynek jellegzetessége a megnövelt felületű külső réteg. (Dacronból különben vitorlák is készülnek.) Az egyedülálló un. négycsatornás rostok vízlepergető tulajdonsággal bírnak és a nedvességet gyorsan továbbítják az anyag külső rétegébe. A rostok nagyobb területen való elhelyezkedése a gyorsabb elpárolgásban segít. A CoolMax ezen tulajdonsága által a testhőmérséklet szabályozásában is képes segíteni. Az anyag laza szálszerkezete kiváló lélegző képességet biztosít. Bélésanyagként, aláöltözethez, zoknikhoz …stb. használják. Három különböző CoolMax anyagot gyártanak, háromféle tevékenységhez: CoolMax Everyday, CoolMax Active, CoolMax Extreme.

WABTECH® a Blaklader fejlesztette anyag, amely véd a szél és a csapadék ellen. Két rétegű, szélmentes és víztaszító külső réteg légáteresztő membránnal, poliuretan (PU) bevonattal. Ezt az anyagot kimondottan munkaruházat készítésére fejlesztették ki. Nagy kopásállóságú, könnyű üvegszállal erősített konstrukció. A vízcseppek átmérője nagyságrendileg nagyobb, mint az izzadtság párájáé, így az egyik oldalról a pára áthatolhat a membránon, míg az esőcseppeket a ruhán kívül tartja.

(Jó ha tudjuk: A lélegzésre képes anyagok tulajdonságait 2 paraméter írja le, az egyik az anyag lélegző képessége (gramm/m2/24óra), a másik pedig a víztartó képesség, ami megmutatja, hogy milyen magas vízoszlop (mm) nyomásának képes ellenállni.)

GORE-TEX® A Gore-tex anyag egy hártyavékonyságú fólia, amin apró, mikroszkopikus lyukak találhatók. Ez a  membrán 1 cm2-en 1,4 milliárd pórussal rendelkezik, amelyeken keresztül a vízgőz el tud távozni. A nagyon vékony (0,02 mm) polytetrafluoretilén fólia (PTFE fólia) erősségét tekintve a normál háztartási fóliával vethető össze, mégis egy high-tech termék, amelyet többek között az orvosi világban, az űrutazásnál és szűrőként az iparban is alkalmaznak. Kiváló tulajdonságainak köszönhetően egyre nagyobb a térhódítása a ruhaiparban.

Ennyi a gyors áttekintés. És hogy ezeknek a ruhadaraboknak van stílusa, azt ez a két kép jól tükrözi:

Nézzünk meg egy konkrét modellt, mondjuk egy Cordura Denim kombinált anyagból készült nadrágot. Ez a Blaklader X1900 sorozatába tartozó, 1959 „névre” hallgató, 88% gyapot és 12% CORDURA szálat tartalmazó nadrág. Kinézete egy hagyományos farmerére hajaz, de sokkal, nagyon sokkal erősebb és ellenállóbb annál. Hogy mennyivel? Az új szövetkombinációnak köszönhetően ez a nadrág négyszer nagyobb szakítószilárdságú, mint egy hagyományos márkás farmer. Konkrétan ez azt jelenti, hogy egy ilyen nadrág bizony valóban évekig hordható, a használat szinte nem is látszik rajta. A már említett Martindale teszt alapján ez az új anyag 300.000 ciklus feletti értékeket ért el, szemben a hagyományos márkás farmeranyagok 30-50.000 ciklusos értékével. (Többet a neten olvashattok a Martindale tesztről, mondjuk itt, vagy itt.) Nem mellékesen ez az eredmény a mosások számától függetlenül alakul, szemben a hagyományos farmerszövetével, amelyik 50 mosás után már csak fele olyan kopásálló, mint új korában volt.

Ez a nadrág a sokak által kedvelt sokzsebes fazonban készül. Rengeteg kisebb-nagyobb, különböző módon záródó zseb és tároló akad rajta. Munkásnadrágként hordva nyilván megvan minden zseb és akasztó funkciója, de ha utcai, vagy akár extrémsport nadrágként viseljük akkor is jól kihasználhatóak. Nem véletlen, hogy az extrémsportot szóba hoztam. A gyártó a skandináv országokban és nyugat Európában több extrémsportokat űző versenyzőt is támogat.  Hiszen ezek a ruhadarabok nemcsak a napi munka okozta igénybevételt képesek elviselni, hanem a legkülönbözőbb extrém igénybevételeket is. Arrafelé sokan tudják már, hogy a Blaklader ruházat általában többet kibír, mint az azt hordó ember… (Az ottani extrémsport vagy más, fiataloknak szóló rendezvényeken épp olyan megszokott a Blaklader furgonja, mint felénk mondjuk a nemzeti italaink: a Red Bull és az Unicum standja. Hiába, mások a hagyományaink...)

És hogy visszatérjek a címre egy pillanatra. A hirdetések, reklámok, a tévé vagy épp a plázák csillogó üzletei persze komoly vásárlási kedvet tudnak generálni, ezt tudjuk. De csak idő kérdése, és egyre többen leszünk, akik valóban minőségi termékeket szeretnénk használni, hordani. Mondjuk egy ilyen nadrágot. Igaz, ezt nem tudjuk félévente cserélni, mert egyszerűen nem hajlandó tönkremenni és elkopni. De ezt az áldozatot meghozzuk talán...

Végül itt egy videó. Igaz, ebben a Blaklader kertésznadrágja szerepel, de végül is egy eleféntnak mindegy...

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr18764020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása