Lejátszhatnám a különbséget, sarokcsiszolóval.

2014.10.16. 08:47 | Írta: kkm.furdancs

Ritkán és nem szívesen hasogatok fémtárgyakat, mert hangos, veszélyes és büdös ténykedés, ráadásul nem is vagyok gyakorlott a pontos vágásban. Viszont túl régóta kerülgetem a munkaasztalból kiálló vasdarabot, amibe vesetájékon szoktam beakadni.

Image1.jpg

A napokban hozzájutottam egy három darabos fémvágó-csiszoló szetthez és itt az alkalom, hogy összehasonlítsam a falusi vásárból szerzett olcsóbb társaival, miközben eltávolítom a zavaró kinövést. Szeretem, ha egy szerszám esztétikus kivitelű, ezek a korongok a Kill Bill DVD-t juttatják eszembe. Lássuk, hasítanak-e annyira, mint egy Hattori Hanzo kard.

Image3.jpg

Vágás, sorjázás, csiszolás feladatok állnak előttük. Szubjektív összehasonlítás kövezkezik, melynek alapja egy korábbi hintafelszámolás emléke. Akkor füstfelhőbe burkolózva, éktelen zajjal, sokáig szenvedtem a fémcső elvágásával. Csendes környéken lakom, jó itt flexelni.

Image6.jpg

Íme amputálásra ítélt alanyunk, egy hegesztéssel rögzített fémprofil. A Cubitron™ II katalógusa nagyobb anyagleválasztási sebességet, hosszabb élettartamot, kisebb rányomási erőt ígér, s ebből következően kényelmesebb munkavégzést, nagyobb termelékenységet. Helyükben odaírtam volna még egy - szintén ezekből következő - fontos tényezőt, a munkabiztonságot.

cc.jpg

A fenti fotón kis emléket látunk az említett csőkivágásból, rosszul is végződhetett volna, de cső percek alatt eldarálta a vágókorongot, így észre sem vettem, mivé szálkásodott. Egy nehézkesen haladó, nagy erőfeszítést kívánó vágás - 10-20000 1/min fordulattal - rejt magában veszélyeket. Ha gyenge anyagból készült a vágókorong és túlerőltetjük vagy oldalra megfeszül, akár szét is robbanhat. Miközben (láb)ujjainkat keresgéljük, már késő levonni a következtetést, hogy egy-két száz forintos különbséget megért volna a biztonság. A gyorsabb szeszámkopást okozhatja egyébként a csiszológép (gyorsdaraboló, flex, stb.) tengelyének kotyogása, ami miatt oldalra ls mozog kissé a korong,

Image7.jpg

A sarokcsiszoló védőburka miatt nem tudtam teljesen szintben levágni. Szubjektív érzés, hogy tényleg kevésbé kell rányomni a darabológépet. A technológia alapja a precíziósan megmunkált kerámia szemcse (PSG: Precision Shaped Grain), mely folyamatosan újraélezi magát, ahogy apró részecskék törnek le róla. Talán ezért is, de fél perc hűlés után a motor melegebb volt, mint a munkadarab és a korong.

Image8.jpg

Áttérve a csiszolókorongra, könnyen ledarálta a 3-4 mm távolságra kiálló hegesztési varratot. Akkor hagytam abba, mikor a szemmértékem már nem tudta függőlegesen tartani a korongot és az belekezdett a fémvázba.

ccc.jpg

A teszt miatt készítettem egy előtte-utána fotót. Szabad szemmel sem vettem észre különbséget az új és használt korong között. Az illusztráció alacsony felbontása miatt csak elmondásomra hagyatkozhatnak, de ha csak ennyi (semennyi) kopik belőle, akkor sokáig hasznáhatjuk a csiszolókorongot, hivatalos nevén sorjázókorongot.

Image4.jpg

A bal oldali, egymásra lapolt csiszolóvásznakból álló legyezőtárcsa kúpos alakja már jobban segíti a rálátást és pozícionálást. Szintén PSG szemcsék alkotják, ami az ígéret szerint tisztít és csiszol egyben. Bizonyíték kell, nem ígéret. 

Image10.jpg

Mintegy 0.5 mm varratot távolított el a korong, tükörfényes felületet hagyva maga után. Bár anyagán látszik némi kopás, a három sorban elhelyezkedő kopóréteg bőven teret ad a hosszas használatnak. Maga a legyezős kialakítás előnye a rezgőcsiszolóra feszített vászonnal-papírral szemben, hogy a fémszemcsék nem ragadnak mélyedései közé, hanem a forgás kilöki őket. Ez egy saját teória, mindenesetre nem találtam nyomát rátapadt anyagrészecskéknek.

Image5.jpg

Annyira tetszett a könnyed használat, hogy még az asztal kissé korrodált sarkán is toltam néhány fordulatnyit.

4c.jpg

 Így alakult ki a végső eredmény.

Mindhárom eszköz kiállta a megmérettetést és a hosszabb élettartam, gyorsabb munkavégzés miatt ár-érték arányuk jobb, mint a mindig akciósan kapható társaiké. Ajánlott termék, itt keresse, ha nem kapható a helyi kereskedőnél.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr458763700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása