Olvasói levelet kaptunk Gyuritól, melyben egy kerékpárszállító elkészítését írja le. Hasznos és látványos lett a végeredmény, szinte elhanyagolható anyagköltséggel. Köszönjük!
Az alapprobléma minden biciklisnek ismert: Hogyan vigyem a bicajt (bicajokat) messzebb a nagyvárostól biztonságosan? Ja, persze, veszünk egy bicikliszállítót. Aha. Csak ha megnézzük e képsorokat, kissé elbizonytalanodom. Mit adnak csiliárdokért, vagy épp bagóért a boltokban? Mennyire masszív, jó szerkezetek ezek? Mindenki ismer valakit, aki már hagyott el biciklit a tetőről, vagy az autó hátuljáról...
Ha meglátok magam előtt egy „gazdaságos” biciklitartóban twisztelő-ingó-bingó bicajt szállító autót, hát 2-3-4 szeres követési távolságot tartok.
Mit is várok el egy kerékpárszállítótól?
- Mindenekelőtt legyen biztonságos, a bicajt masszívan tartsa hirtelen fékezés, irányváltás, baleset esetén is. A műanyag rögzítőpofáktól kiráz a hideg.
- Használata egyszerű. Ne legyenek könnyen elguruló, leejthető alkatrészei, amit utána lehetetlen pótolni.
- Az autó erre kialakított rögzítési pontjait terhelje, ne az üveget, lemezt a kasznin, ami könnyen törhet, behorpadhat.
- Legyen megfizethető. Mondjuk, e tekintetben pl. egy hátsó szélvédő, vagy egy elrepedt műanyag lökhárító, esetleg egy rögzítő kampó okozta festéksérülés anyagi terheinél a legdrágább bicikliszállító is olcsóbb...
Még két speciális szempontom van, ez lett döntő az elhatározásban, hogy magam készítek bicikliszállítót:
- Férjen el rajta a tandem kerékpár. Ilyet pedig sehol sem találtam.
- A családi kisbusz tetején ne legyen nagyon magas az egész felépítmény. (Ugye, mindenki emlékszik a KRESZ ide vonatkozó rendelkezéseire? ugyehogyugye...)
Nekiveselkedtem hát és szépen végigtanulmányoztam a különféle típusokat. Nekem azok a fajták tetszettek, ahol az első kerék helyére illeszkedő befogatóelem segítségével kell rögzíteni a kerékpárt. Ez tuti, nyeklés-nyaklás mentes tartást ad. Szemben a vázra pattanó, szorító verziókkal. A rögzítés még viszonylag elérhető magasságba kerül, hiszen a tető felett kis arasznyira van a csavar. Az egész bicikli legmagasabb pontja a kormány, ami így jó 50 centivel lejjebb kerül.
Oké, a fajta meg is van, de miből készüljön? U-acél kézenfekvő, de az nehéz. Legyen hidegen hajlított, de azt festeni kell, rögzítési pontokat kialakítani, macera. Végül rátaláltam az UA50 szárazépítészeti nehézprofilra. Horganyzott, erős, belefér a bicikligumi és rengeteg rögzítési pont van rajta gyárilag...
Egy 4m-es darabból 2 tartó készült. 2db két lyuknyi darabot vágtam le, úgy, hogy két lyuk között vágtam el. Minden darab sarkait levágtam, sarkokat, éleket lekerekítettem. Készítettem 10 mm-es furatokat mind a kettő közepére, és a hosszú darab végére úgy, hogy egy vonalba essenek, ha összerakom az egészet. Csak a rend kedvéért összepöttyöltem hegesztővel, hogy ne essenek szét. Lefestettem cinksprével.
A kihívást a 8.8-as menetes szár befűzése jelentette. Szépen sorban kellett feltekerni rá az összes összetevőt. Ellenanya1 - rögzítőanya1 - rugósalátét1 - simaalátét1 - fakötésű alátét1 - rögzítőanya2 - ellenanya2 - Át a következő U-ba – ellenanya3 - ellenanya4 - Át a következő U-ba - ellenanya5 - rögzítőanya3 - fakötésű alátét2 - sima alátét 2 - rugós alátét2 - rögzítőanya4 - ellenanya6 És már kinn is vagyunk a túloldalon. A menetes szárak végét zárt anyákkal láttam el. (Nem, nem sikerült elsőre...;-)) Viszont a negyedik darabnál már fél szemmel a Columbo-t nézve is elsőre ment.
A szerkezet szilárdságát igazából ez a M8 8.8-as menetszár adja, minden darabhoz erősen csavarozva. A tetőcsomagtartóhoz rögzítés már gyerekjáték volt. Laposvas + M8 kapupánt csavar (amit én is nagyon szeretek) rugós alátéttel biztosítva. A többiről a képek mesélnek.
A bicaj felrakása roppant egyszerű:
- A rögzítő anyákat széttekerem a lehető legszélesebbre.
- Széttolom az alátéteket.
- Kiveszem az első kereket
- Felteszem a hátsó kereket az U profilba
- Az első villánál fogva feltolom a gépet és beillesztem a menetesszárra a villát.
- Meghúzom a csavarokat, kezdve a belső oldallal, ahol a fakötésű támasztja a villát. (kézzel odapörgetem, kézzel kissé meghúzom. Külső csavarokat a rugós alátétekkel odapörgetem, kulccsal jól meghúzom.
- A hátsó kereket az Uprofilba gurtnival, spaniferrel rögzítem.
- Első kereket a pedálra feltámasztom, gumipókkal rögzítem.
- KÉSZ. Rövid menet után ellenőrizni a rakományt!
- Ha magára kell hagyni az autót, egy U-lakattal a szállítóhoz csatolom. Aki onnét lecsavarozza az egész hóbelevancot.....
Költségek:
Nehézprofil: 5.270,- 2db = 10.540,-
Cinkspray: 1.740,-
Menetszár: 500,-
Anya, alátét: 500,-
Kapupánt M8x40 : 24db 500,-
Laposvas van otthon...
Összesen 13780,- Ft. Darabonkénti ár: 3.500 - 4.000,- Ft beszerzési helytől függően. Na, elég jó?
Tapasztalatok 2x 350km után: Meg se röccen!
Megjegyzés: Az autó rakományáért - bármi is legyen az - mindig az autó vezetője a felelős minden tekintetben!!!!
Ja és még valami: Ne felejtsük el a bicikli szerelvényeit ellenőrizni, nehogy út közben lerázódva balesetet okozzanak! KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KISZERELT, GUMIPÓKKAL RÖGZÍTETT KERÉK CSAVARJAIRA! Ezeket húzzuk meg a tengelyen, nehogy letekeredjenek!
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.