Biztonságos házi bicikliszállító

2016.08.11. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Olvasói levelet kaptunk Gyuritól, melyben egy kerékpárszállító elkészítését írja le. Hasznos és látványos lett a végeredmény, szinte elhanyagolható anyagköltséggel. Köszönjük!

1.jpg

Az alapprobléma minden biciklisnek ismert: Hogyan vigyem a bicajt (bicajokat) messzebb a nagyvárostól biztonságosan?  Ja, persze, veszünk egy bicikliszállítót. Aha. Csak ha megnézzük e képsorokat, kissé elbizonytalanodom. Mit adnak csiliárdokért, vagy épp bagóért a boltokban? Mennyire masszív, jó szerkezetek ezek? Mindenki ismer valakit, aki már hagyott el biciklit a tetőről, vagy az autó hátuljáról...
Ha meglátok magam előtt egy „gazdaságos” biciklitartóban twisztelő-ingó-bingó bicajt szállító autót, hát 2-3-4 szeres követési távolságot tartok.

Mit is várok el egy kerékpárszállítótól?
 - Mindenekelőtt legyen biztonságos, a bicajt masszívan tartsa hirtelen fékezés, irányváltás, baleset esetén is. A műanyag rögzítőpofáktól kiráz a hideg.
 - Használata egyszerű. Ne legyenek könnyen elguruló, leejthető alkatrészei, amit utána lehetetlen pótolni.
 - Az autó erre kialakított rögzítési pontjait terhelje, ne az üveget, lemezt a kasznin, ami könnyen törhet, behorpadhat.
 - Legyen megfizethető. Mondjuk, e tekintetben pl. egy hátsó szélvédő, vagy egy elrepedt műanyag lökhárító, esetleg egy rögzítő kampó okozta festéksérülés anyagi terheinél a legdrágább bicikliszállító is olcsóbb...

 Még két speciális szempontom van, ez lett döntő az elhatározásban, hogy magam készítek bicikliszállítót:
 - Férjen el rajta a tandem kerékpár. Ilyet pedig sehol sem találtam.
 - A családi kisbusz tetején ne legyen nagyon magas az egész felépítmény. (Ugye, mindenki emlékszik a KRESZ ide vonatkozó rendelkezéseire?  ugyehogyugye...)

3.jpg

Nekiveselkedtem hát és szépen végigtanulmányoztam a különféle típusokat. Nekem azok a fajták tetszettek, ahol az első kerék helyére illeszkedő befogatóelem segítségével kell rögzíteni a kerékpárt. Ez tuti, nyeklés-nyaklás mentes tartást ad. Szemben a vázra pattanó, szorító verziókkal. A rögzítés még viszonylag elérhető magasságba kerül, hiszen a tető felett kis arasznyira van a csavar. Az egész bicikli legmagasabb pontja a kormány, ami így jó 50 centivel lejjebb kerül.
Oké, a fajta meg is van, de miből készüljön? U-acél kézenfekvő, de az nehéz. Legyen hidegen hajlított, de azt festeni kell, rögzítési pontokat kialakítani, macera.  Végül rátaláltam az UA50 szárazépítészeti nehézprofilra. Horganyzott, erős, belefér a bicikligumi és rengeteg rögzítési pont van rajta gyárilag...


image1.jpg

Egy 4m-es darabból 2 tartó készült.  2db két lyuknyi darabot vágtam le, úgy, hogy két lyuk között vágtam el.  Minden darab sarkait levágtam, sarkokat, éleket lekerekítettem.  Készítettem 10 mm-es furatokat mind a kettő közepére, és a hosszú darab végére úgy, hogy egy vonalba essenek, ha összerakom az egészet.  Csak a rend kedvéért összepöttyöltem hegesztővel, hogy ne essenek szét. Lefestettem cinksprével.
 
A kihívást a 8.8-as menetes szár befűzése jelentette. Szépen sorban kellett feltekerni rá az összes összetevőt. Ellenanya1 - rögzítőanya1 - rugósalátét1 - simaalátét1 - fakötésű alátét1 - rögzítőanya2 - ellenanya2 - Át a következő U-ba – ellenanya3 - ellenanya4 - Át a következő U-ba - ellenanya5 - rögzítőanya3 - fakötésű alátét2 - sima alátét 2 - rugós alátét2 - rögzítőanya4 - ellenanya6 És már kinn is vagyunk a túloldalon. A menetes szárak végét zárt anyákkal láttam el. (Nem, nem sikerült elsőre...;-)) Viszont a negyedik darabnál már fél szemmel a Columbo-t nézve is elsőre ment.

7.jpg

A szerkezet szilárdságát igazából ez a M8 8.8-as menetszár adja, minden darabhoz erősen csavarozva.  A tetőcsomagtartóhoz rögzítés már gyerekjáték volt. Laposvas + M8 kapupánt csavar (amit én is nagyon szeretek) rugós alátéttel biztosítva.  A többiről a képek mesélnek.

5.jpg

 A bicaj felrakása roppant egyszerű:
- A rögzítő anyákat széttekerem a lehető legszélesebbre.
- Széttolom az alátéteket.
- Kiveszem az első kereket
- Felteszem a hátsó kereket az U profilba
- Az első villánál fogva feltolom a gépet és beillesztem a menetesszárra a villát.
- Meghúzom a csavarokat, kezdve a belső oldallal, ahol a fakötésű támasztja a villát. (kézzel odapörgetem, kézzel kissé meghúzom. Külső csavarokat a rugós alátétekkel odapörgetem, kulccsal jól meghúzom.
- A hátsó kereket az Uprofilba gurtnival, spaniferrel rögzítem.
- Első kereket a pedálra feltámasztom, gumipókkal rögzítem.
- KÉSZ. Rövid menet után ellenőrizni a rakományt!
- Ha magára kell hagyni az autót, egy U-lakattal a szállítóhoz csatolom. Aki onnét lecsavarozza az egész hóbelevancot.....

6.jpg

 Költségek:
 Nehézprofil: 5.270,- 2db = 10.540,-
 Cinkspray: 1.740,-
 Menetszár: 500,-
 Anya, alátét: 500,-
 Kapupánt M8x40 : 24db 500,-
 Laposvas van otthon...

Összesen 13780,- Ft. Darabonkénti ár: 3.500 - 4.000,- Ft beszerzési helytől függően. Na, elég jó?
Tapasztalatok 2x 350km után: Meg se röccen!
Megjegyzés: Az autó rakományáért - bármi is legyen az - mindig az autó vezetője a felelős minden tekintetben!!!! 

2.jpg


Ja és még valami: Ne felejtsük el a bicikli szerelvényeit ellenőrizni, nehogy út közben lerázódva balesetet okozzanak! KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KISZERELT, GUMIPÓKKAL RÖGZÍTETT KERÉK CSAVARJAIRA! Ezeket húzzuk meg a tengelyen, nehogy letekeredjenek!  

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr759166800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anonymouse. 2016.08.16. 10:14:24

Praktikus DIY! Gratula a megvalósításhoz, tetszik az ötlet! :) Csak egy apró kérdés: a fényképeken csak én nem látom a rugós alátéteket? Ami ugye a kirázódás ellen nyújt védelmet. Az ADAC videós link hibás, felesleges karakterek is kerültek az URL-be.

zweitakt 2016.08.17. 00:12:16

@anonymouse.:
Valóban, nehezen kivehetőek a rugós alátétek. Talán a második képen, ahol a bal kezemmel kapaszkodom a tetőcsomtartóba, ott kivehető. A biciklik elülső villáján a tengelyanyáknak van egy fészek kialakítva, hogy kilazult anya esetén se essék ki a kerék. Ez a bemélyedés rejti a sima M8 alátétet, és ami kilátszik az a már meghúzott rugós alátét. A Villák belső oldalán csak fakötésű alátét van az anya és a villaszár között. Egyrészt, mert egy kötésponthoz elég egy biztosítás, másrészt a villa maga is egy kissé szét van feszítve azáltal, hogy először kézzel a belső anyákat húzom meg. Ez önmagában is ad egy kis feszítést a kilazulás ellen.
A kapupántok csak rugós alátétet kaptak.
Akinek van otthon egy vasfűrésze, reszelője, meg egy fúrógépe, el tudja készíteni.
A video helye:
auto.indavideo.hu/video/Repula-repula_bringa

plümpike 2016.08.22. 10:59:28

Menetes szárat terhelni nyíró terheléssel nem érdemes, a menet feszültséggyüjtő hely, anyagfáradásos törés mindenféle előjel nélkül fog bekövetkezni.
A mentes szárat cseréld ki egy készített elemre, ahol csak az eleje-vége menetes, a rögzítés, pizicionálás miatt, de a menetes részre terhelés nem jut, és jó lesz, mert így előbb-utóbb el fog törni.

zweitakt 2016.08.26. 00:01:34

@plümpike:
Igazad van, gondoltam én is erre.
A különféle biciklik különféle villáinak illeszkednie kell. A menetszár így teljes szélességében szükséges.
Megkísértett a gondolat, hogy csak a rögzítő darabokat (úgy értem, a nehézprofilból a két lyuknyi darab) fogassam fel a tetőcsomtartó-keresztrúdra, a villa szélességének megfelelően, és annak az oldalához közvetlen csavarozzam a villát. Harmadik ilyen darabot pedig a bicikli hátsó kerekénél elhelyezett tetőcsomtartó rúdra csavarozzam, már ha pont jó helyre esik. Vagy a hosszú tartót önmagában felerősíteni. Csak úgy gondoltam, így jelentősen macerásabb lenne a használat.
Bár a menetszárra hajlító erők hatnak. Az U alakban a középső részen a menetes szárra eső eredő erő nem kevés, de nem is túl sok. (A villa a rögzítési ponton a menetes szárat lefelé illetve felfelé húzza kanyarodás közben, illetve a menetszéltől szitálhat) Tekintettel arra, hogy a bicikli kb 150-180N súlya 60-100 cm hosszú erőkaron dolgozik. Tehát a lehető legrosszabb esetben 180Nm a nyomaték. (De ez nem lehet, hiszen a kerékpár súlya nem csak a legtetején érvényesül) ehhez kell számítani, hogy az autóval 130km/h sebességgel kanyarodunk, F=(m*v2)/r alapján ez az erő túl nagy nem lehet, tekintettel arra, hogy az autó megcsúszik egy bizonyos ponton, ha a sebességhez mérten túl kis körben próbálunk kanyarodni. (m kicsi, r nagy)
Mindezeket végiggondolva jutottam arra, hogy jó lesz az az M8 menetes szár oda. Különös tekintettel arra, hogy a bolti biciklitartók csavarjai milyen silány minőségűnek látszanak (tapasztalat szerint azok a csavarok néha vajból vannak).
Mindazonáltal igazad van, a fáradásos törést nem szabad figyelmen kívül hagyni. A menetes szárat használat függvényében érdemes lecserélgetni. Annál is inkább, mert mind a rugós alátét, mind a csavaranyák is kopnak-kopogatnak minden egyes le- és felszerelésnél. Nem nagy költség, nem nagy fáradság. De igaz ez minden gyári bicikliszállítóra is. Nézz meg egyet közelről, és szörnyülködj! ;-))
Szívesen veszem, ha esetleges hibás gondolatmenetemet kijavítod, nem vagyok anyag-szerkezettani szakértő, jól jön az okítás.

zweitakt 2016.08.26. 00:06:29

@plümpike:
Valamit elfelejtettem:
Eszembe jutott még, hogy az U profilon való átvezetésnél egy gumi átvezetőt alkalmazok, és így a keletkező erők ezeken a gumibakokon vezettetnek le, nem a menetes szárat fárasztják, de nagyon macerásnak tűnt a megoldás, és nem is lett volna elég stabil a kerékpár így rögzítve.

plümpike 2016.08.30. 08:39:03

@zweitakt:
És ha megfelelő mennyiségű alátéttel, vagy különféle távtartóval, és alátétekkel oldanád meg a pozicionálást? Akkor nem lenne szükséges hogy teljes hosszában menetes legyen a szár, elég lenne az eleje-vége, a pozicionálást elvégzik a távtartók, alátétek. Picit több legó, de a jelenlegi rögzítés sem mondható egyszerűnek.

Anyagszerkezettan:
Fáradásos törés akkor alakul ki, amikor a rugalmassági határt meghaladó mértékű, ismétlődő igénybevételt éri a fémet. Az ilyenkor lejátszódó fémszerkezeti változások a fém belsejében merev, alakváltozásra képtelen részeket hoznak létre, innen indul ki a kagylós törés.

A lényeg, hogy az a határ, ahol a fém fáradásos törése kialakul, az nem a tönkremeneteli határfeszültség, hanem annál lényegesen kisebb feszültség, az, amikor a fémet érő feszültség már maradó alakváltozást okoz.

Ez, súlyosbítva a menetes szár feszültséggyűjtésével, továbbá azzal a ténnyel, hogy a nyírásra sokkal kisebb a fémek terhelhetősége, mint pl húzásra, továbbá az esetleges anyaghibák megléte, komolyan veendő rizikó.

Mivel nem tiszta igénybevételek, meg nem labor körülmények vannak, szerintem ezt kiszámolni nem érdemes, de tesztelni lehet, kíváncsi vagyok ha otthon felrakod a bringát, és elkezded jobbra-balra (kanyarodás), előre hátra (fékezés, gyorsítás) mozgatni, mennyit bír a szár.

Untermensch4 2016.08.30. 12:44:19

@plümpike: És ha a menetes szárra esztergál egy-két gyengített-pont funkciójú szögletes letöréses hornyot (nyakat, hogyishíjjákot)? Ha biztos hogy törni fog akkor olyan helyen adja ki inkább a feszültséget ahol látszik is meg még nem is balesetveszélyes, csere.

plümpike 2016.08.30. 13:23:51

@Untermensch4:
Ha tisztán hajlításra lenne terhelve, akkor ez egy megoldás lenne, de ez a szár hajlításra és nyírásra van terhelve. A két igénybevétel közül nyírásra érzékenyebb (a menetek miatt, meg amúgy is), ezért törni is ott fog ahol a legtisztább nyíróerő éri. Ez az a rész, ahol a profilba be van fogva a szár.

Untermensch4 2016.08.30. 14:36:18

@plümpike: Kezdem nem érteni. A csavarok meghúzása után nyíróerő sztem az anyák "külső" (a profiltól távolabbi) oldalán keletkezhet csak. Közben megértettem.
És tudok megoldást a nyíróerő probléájára, a kapupántcsavar-fejek és a teleszkópvégek+alátétjeik számára szükséges hornyokat/nútokat/bemarásokat leszámítva ez a megoldás egy faék egyszerűségű faék.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.06. 05:30:53

Jó ez, csak éppen pont az a hátránya, ami az előnye, hogy ki kell szedni az első kereket.Illetve hogy minden kerékvisszarakásnál lehet szépen féket állítani.A pillangókra gondolok, hogy párhuzamosan álljanak a felni síkjával illetve csakis kizárólag a felnit fogva fékezzenek.Az átlagos bicajvillákon a csavarhelyek sosem olyan pontosak, hogy kizárólag egyféleképp (ugyanolyan pozícióban, mint előtte) álljon bennük a kerék.Nem győznék anyázkodni, ha sűrűn kéne használnom egy ilyet, bocsánat.
Ami nekem bevált, az a sima, fapados, vonóhorogra tehető V-alakú tartó.Hipphopp fent van, a bringa is, nincs magasan, nem kell nagyot emelni sem és a kerekek is benne maradhatnak.
Egy hátránya van, a kombiajtó nem nyitható ilyenkor, vagyis ügyesen, előre gondolkodva kell pakolni.De vannak ezekből drágák is, amiket lehet buktatni és akkor ez a hátrány is mexűnik.Aki sokat használja, annak megérheti.
süti beállítások módosítása