Egy magyar úr Angliában: Újszülöttnek minden vicc új

2017.08.11. 05:00 | Írta: Pajer

Ismerjük a mondást, hogy egy újszülöttnek minden vicc új, hát 20 év magyarországi szakmai háttérrel néha ez az érzés fogott el amikor elkezdtem Angliában dolgozni. Az első meglepetés akkor ért amikor az új munkahelyemen megmutatták az asztalom és mondták, hogy ide pakolhatom a szerszámaimat, Igen a „szerszámaimat”. akkor szembesültem azzal, hogy itt az általános szervizekben (és később kiderült egy csomó másik szakmában is) az számít szakembernek akinek saját szerszámkészlete van az adott munkák elvégzésére.

image019.jpg

Na ekkor belekerültem egy eddig csak a Discovery Channelen látott szerszám-vásárlási lázba és kb két hetem volt, hogy „felszerszámozzam” magam. Mindennek alapja a szerszámos láda. Magyarországon az én esetemben kimerült a Beta szekrény és a Kenedy fiókos fémláda ismeretével, itt szembesültem vele, hogy egy különleges világba csöppentem ahol az a mondás, nézd meg a szerszámait megmondom milyen profi szerelő vagy, és ez még akkor is igaz hogy itt a ködös Albionban a rendről alkotott vélemény egy kicsit eltér a miénktől.

episode1_3.jpg

A ládák királya a Snapon, Viper, Craftcman kombó, a jó öreg Beta-ról itt még nem is hallottak és ha igen, akkor egy szintre teszik a nagyáruházi STANLEY márkával.

episode1_4.jpg

A legelérhetőbb a Clarke és a SEALEY márkájú csodák, de azért itt már figyelni kell a részletekre, és a fiókok csapágyazására. Érdekeség még a piacon a színek királyába pompázó Pink Box és a kedvencem a SEALEY Retro boksz, ami a 60’ évek hangulatát idézi. A páromnak már jeleztem, hogy ez egy tökéletes szülinapi ajándék pl. az 50.-re.

episode1_5.jpg

De még ezt is lehet turbózni, hogy szakmánként kezdő készletet ajánlanak a fiatal tanulóknak kedvező áron és még használható minőségű szerszámokkal, de ezeket hamar lecserélik mivel messziről lerí, hogy ő csak egy „apprentice”.

episode1_2.jpg

A szemléltetés kedvéért, egy „segédmunkás” szerelőnek, akinek csak a két keze van, az átlag órabére nem haladja sokkal a 7,5 fontos minimálbért addig egy „felszerszámozott” szakmunkás, aki itt már Engineer, minimum 10 fontról indul és simán eléri az átlag 13 fontot. Itt ennek még egy fontos szerepe van azon kívül, hogy kis hazánkban a „céges” szerszámoknak nincs igazán becsülete és sokszor az otthoni garázsokat gazdagítják, addig itt „mint a szemük fényére” úgy vigyáznak a sajátjukra. A másik fontos szempont hogy nem hangzik el az a mondat, hogy „főnök ezzel a szarral nem tudom megoldani”. Persze a speciális és ritkán használt célszerszámok biztosítva vannak, de ezek száma nem jelentős. A szerszámozottság fenntartására erre egy külön iparág épült, minden héten jönnek a különböző szerszámos cégek képviselői és kérdezgetik mire van szükségünk és mutogatják újdonságaikat. Persze rögtön kiszúrják, ha számukra idegen szerszámot látnak, amit tegyük fel, fele annyiért az eBay ről rendeltem. Szóvá nem teszik, de látszik a elveszett nyereség az arcukon, ez arra jó, hogy a következő hetekben egy kicsit rugalmasabbak lesznek az árképzéseik.

episode1_6.jpg

Az én kis birodalmam

A más szerszámozottsági kultúra mellett szerintem érdemes a szakképzési különbségeket is megemlíteni. Szeretném eloszlatni azt a tévhitet, hogy az angol egy lusta nép és minden szar melót a bevándorlókkal csináltat meg. Az angol semmivel nem lustább vagy kényelmesebb mint a magyar, sőt bizonyos tekintetben néha még keményebb körülmények között is dolgozik, gondoljunk csak a csapadékosabb időjárásra. Ha minden esőzésnél leállnának és beszaladnának a műhelybe, akkor leállhatna az egész gazdaság. Nem véletlen hogy átlag heti 41 órát dolgoznak, ezzel vezetve az uniós mezőnyt, még Magyarország a középmezőnyben kullog.

Egy-két teljesen természetes „munkajogi” szabály szerintem Magyarországon közfelháborodást keltene.
- Az átlagos szabadnapok száma 28 nap, de ebből kopnak az állami ünnepek és a munkaszüneti napok. (Igen, a Húsvét, a Pünkösd, a helyi Március 15.-e, stb.)
- Betegállomány alatt a munkáltató nem köteles fizetni (ha jó munkaerő vagy, akkor általában kifizetik). Ha nincs külön biztosításod, akkor az állami alap ellátást kapod, ami kb 8.000.- Ft hetente.
- Általában 8 órát fizetnek, pedig egy munkanap, az ebéd és tea időkkel (3-4 db) kiteszi a napi 10 órát is.
- A szombat (mindegyik) 12.00-ig simán munkanap, és ha olyan helyen dolgozol, ahol vasárnap is munkanap, akkor nincs különbség, hogy szerda vagy vasárnap, ha beosztanak menni kell. Itt az különbség, hogy hetente számolnak el és 39 óra felett a bér másfélszeresét kapod.

Én csak angolokkal dolgozom együtt, minden szart ugyanúgy megcsinálnak. Ugyanolyan keményen dolgoznak, mint honfitársaink vagy lengyel barátaink.

Visszatérve a képzésre, itt is 16 év a kötelező életkor, addig mindenkit elrugdosnak egy általános képzést biztosítva. 16 évesen, ha eljutottál a kvázi 10. osztályba, akkor leteszed az alap érettségit. Ha ez megvan (vagy nem), akkor három fő lehetőséged van.
- Elmész melózni.
- Már tudod, hogy egyetemre akarsz menni, nagyjából azt is, hogy humán vagy reál és már sejtésed van. Ha biosz vagy inkább földrajz, akkor mész tovább a Collage-ba ahol még két év vár rád. Itt már csak az egyetemi irányultságodnak megfelelő tantárgyak kell tanulnod és leteszed a felsőfokú érettségit.
- Nem akarsz egyetemre menni, vagy nem biztos, ezért a biztonság kedvért felveszel pár tantárgyat és valami szakmai irányt, pl. fodrász, szerelő, stb. Itt is két év múlva vizsga. És utána irány a Level-1, amit már munka mellett, fizetésért, munkahelyen teszel le, mert a vizsgáztatód kijön és megnézi, hol és hogyan dolgozol. Így a képzésedről elmondható, hogy a piaci elvárásoknak megfelel, mindezt kb. 8 hét munka 1-2 hét suli megosztásban. A Level-3 vizsgával éri el a nálunk technikusinak számító szintet, mindezzel a legújabb elvárásoknak megfelelő és a munkahelyi tapasztalatokon alapuló tudást szerezve. Nem csak ennyire egyszerűnek tűnik, hanem ennyire egyszerű és kivitelezhető. Szerintem ez a fiatalokat megbecsülő és helyben tartó megoldás. Itt nem találkoztam „életpálya modellekkel” egyszerűen mindenki ki tudja számolni, hogy bizonyos szintű képzettséggel mi az amit a munkaerő piacon tud keresni, és már rögtön tudja, hogy mit tud elérni 5-10 év múlva.

episode1_1.gif

Az álláshirdetési oldalak pontosan mutatják egy térségben jellemző fizetési lehetőségeket. Itt egy adott városban egy 563 fős szerelői munkaköri minta alapján kalkulált átlaggal.

A következő postban megpróbálok eljutni oda, hogy húsz év szakmai múlttal sikerült beleszaladnom olyan szerszámokba, amiket soha nem láttam, vagy soha nem gondoltam volna, hogy valamire használhatók. 

    Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr2412723058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rnz 2017.08.11. 11:39:41

"bizonyos tekintetben néha még keményebb körülmények között is dolgozik, gondoljunk csak a csapadékosabb időjárásra"
Ezen azért jót mosolyogtam. A magyar időjárás ezerszer rosszabb ebből a szempontból, sokkal nagyobbak a szélsőségek. Ott közel sincsenek olyan hidegek és melegek, az említett eső és a szél az ami az egyetlen ilyen dolog, de az meg ott a normális. Gyanítom egy angol melós a -15 fokban és a +35 fokban "bemenekülne" azonnal. Esni viszont itt is szokott... :)

villanyember 2017.08.11. 13:44:11

Érdekes cikk, kíváncsian várom a folytatást. Ha lenézik a Betát, hát szerintem rosszul teszik. Persze gondolom kulcsokból, menetfúró-metsző szerszámokból Whitwort az alap. De az pink láda! Felállt a szőr a hátamon! A "kemény időjárás" engem is mosolyra késztetett. Elképzeltem az angol szakit, amint -20 fokban térdel az IFA alatt, aminek a hátramenő kábelkötegét is feltüzelték a féktartály melegítése közben. Csodálkozva forgatja a használhatatlanná fagyott szigetelőszalagot, és eszébe sem jut, hogy télen az effélét az ember a hóna alatt melengeti. Dolgoztam itthon párszor angol telepítőkkel, hát érdekes népek az biztos. Először a hatalmas nagy arc, aztán a meglepődés: Jé, hát ezek is tudnak valamit, néha még többet is mint mi. Egyszer 3/8-os láncot daraboltak. Flex, aztán precíz kis csapkinyomó. Kellett nekik vagy 600 darab, egész délelőtt flexeltek, és lett vagy 50. Már nagyon untuk a köszörülést. Elmentek ebédelni, mi meg nekiugrottunk. Stiftkiütő, lyukas vasdarab a satuban. Félóra alatt előállítottuk a darabszámot, aztán leültünk. Na amikor megjöttek; hát azokat a kerek szemeket érdemes lett volna lefotózni!

kkm.furdancs 2017.08.11. 17:24:28

@villanyember: :)I:9:9:)::):)::):):)
Az amerikai katonák is simán leheveredtek a defektes autó mellé, mert annak megjavítás a a mobil műhely dolga. Nem is tudom, hogy tudnak ezek háborút nyerni. Ja, sehogy :)

Pajer 2017.08.11. 17:30:40

@rnz: Nagy-Britannia nem csak a "meleg" déli kikötő városokból áll, azért itt van Skócia és akár Észak- Ír részek ahol néha dübörög a mínusz, az tényleg tény hogy itt most a legmelegebb az 32 C volt igaz iszonyatos páratartalom mellett. A blogban ezzel a megjegyzésemmel csak azt akartam szemléltetni, hogy a híresztelések ellenére az Angolok nagy része nem egy lusta nép.

Pajer 2017.08.11. 17:33:34

@villanyember: Persze mindenki tud újat mutatni az idegenből érkezőknek. Talán azért nem jut eszébe a hóna alatt melengetni a szigszalagot mer időjárásnak kitett helyen textil szalagot használnak, azaz bandázst ami mínuszban is puha :)

rnz 2017.08.11. 18:08:15

@PajerWorkshop: Ezzel nem is akarok vitatkozni. ;)

anonymouse. 2017.08.11. 21:17:17

Érdekes volt olvasni! A Betát nem írná le, mert eléggé tartósak és jó minőségűek. Amelyik szakinál ez van és nem a munkahelyéről hozta, az már jelent valamit.

anonymouse. 2017.08.11. 21:24:25

Akár lehetne egy kvízt is posztolni ezekből a szerszámokból: Találd ki, hogy mi ez?! címmel.

Untermensch4 2017.08.11. 21:32:50

@kkm.furdancs: Bocs hogy off (de te kezdted...). Egyszer volt katonával utaztam együtt, mondott pár sztorit a kezdeti nato-haverkodós időkből, egy németországi hadgyakorlatról.
Ő szakács volt, ahogy jött-ment látja délelőtt hogy egy hummer mellett áll két katona, felnyitott motorháztető. Kora délután már öten vakarták ugyanott a fejüket amikor arra járt. Mikor este környékén letette a műszakot megsajnálta őket, akkor már kb hatan voltak, mindenféle digitális kütyükkel, mozivászonnyi műszaki rajzokkal birkózva. Odament, fogott két drótot meg egy kis izzót és elkezdett nekik pantomimezni, mutatva a módszert "ide dugod, van áram, ide dugod, nincs áram", aztán kezükbe adta a drótot és elköszönt. :)

Pajer 2017.08.11. 21:37:56

@anonymouse.: Én nem írtam le a BETA -t, de amikor kinyitom a kollégám közel harminc éves Snapon ládáját érezhető a különbség. Az biztos, hogy annyival nem jobb mint amennyivel drágább.

Untermensch4 2017.08.11. 21:39:05

@PajerWorkshop: Van annyira kicsi a világ hogy ("Az én kis birodalmam" kép alapján jött a vicces ötlet) esetleg te javítod Diggerdriver gépét..? :)
www.hetek.hu/hatter/201608/a_diggerdrajver_hazater

Pajer 2017.08.11. 21:48:36

@Untermensch4: Nem :) :) nem én, én csak kisgépeket (kb 700 kg -ig) javítók, ehhez vagyok felszerszámozva.

anonymouse. 2017.08.12. 05:31:17

@PajerWorkshop: Nem ismerem a Snap-On-t ide haza nem is igen láttam. Elhiszem, ha azt mondod, hogy jó minőség, bár nézegetve az árait nekem nem tűnik olcsóbbnak, mint a Beta. Biztos, hogy sokat jelent, hogy kitől veszi az ember, mert ha cégeknek való értékesítésről van szó, akkor vastagon fog a ceruza. Én vízpumpa fogót vettem 7000 Ft környékén a Bosnyáknál levő boltban, vagy csavarhúzókat 1500 Ft körül.

Myoka 2017.08.12. 12:34:48

Nagyon jó cikk. Hasznos és végre valakinek eszébe jutott megírnk. Egyedül a túlóra elszámolása, abetegállomány, szabi és a napi elszamolt órák rész nem stimmel. No meg van ahol havi fizu van és nem heti. A táppénznél nem értem ezt a "ha van biztosításod, akkor heti 8000Ft" részt. Ilyenről sosem hallottam. Milyen biztosítás? Meg azt sem értem, hogy napi 2-3 óra csak a szünet... Sok helyen nem fizetik a fél órás szünetet, valahol fizetik azt is. De mindez a műszakod hosszúságától is függhet. Tudni kell azt, hogy sok cég személyreszabott szerződéseket készít a munkavállalóknak. Te saját magadnak ki tudod harcolni az interjún, hogy több szabid legyen és minden egyéb juttatást, fizetést, túlórát. Van amelyik cég kész csomagot ajánl a munkavállalóknak, magánnyugdíjpénztarral és életbiztositással meg sok egyéb támogatással. Szóval ezek a dolgok totál relatívak. Cég, műszak, térség és szakma függőek is. Pl a fizu is, Londonban egy CNC-s programozó 25 fontot is kaphat óránként de délebbre már a 18 a maximum határ, de 14-15 az átlag. Mondom, mint cnc-s,aki nem az első munkahelyét tapossa.

Myoka 2017.08.12. 12:40:01

Még annyi, hogy nálunk a szerszámokon kívül a tolómérőt és a mérőórát nézik. Ha azokból jó van, akkor tudsz valamit. Szerszámokból meg amúgyis jót vesz az ember, ha nem akar hoppon maradni meló közben. A szerszámos láda kevésbé fontos, bár Igaz hogy a Snap On a legmenőbb. A rózsaszín nőknek van én láttam is már az egyik MEOs csajnak kicsiben. De nő létemre én is csúnyának találtam...

Pajer 2017.08.12. 14:03:17

@Myoka: Nem vagyok angol munka jogász, én csak a saját tapasztalataim alapján írtam le, szerintem minden cég függő. Ha rendes szerződésed van azaz nem 0-órás akkor (az én esetembe) jár az minimum szabadság a 28 nap ( ez tartalmazza az állami ünnepeket), 39 óra után a túlóra pénzt (ez nálunk 1,5 szorzó), ha orvosi igazolás nélkül beteget jelentek 3 napig fizetik 8 óra után a bért aztán semmit. Megkérdeztem a cégnél és igaz nem heti 8.000.- Ft ot hanem heti 100 font alatt köteles fizetni 28 napig és utána jön ez a heti 25 fontos állami segítség. Általában minden cégnek van biztosítása erre az esetre, így tudják betegállomány alatt a teljes bért fizetni, de ez érdemes a szerződéskor megkérdezni.
A szerszámos ládika csak a kezdet, ez az írás egy sorozat első része, a következő héten jönnek a szerszámok :)
süti beállítások módosítása