Az autó- és repülőszimulátorok (nevezik cockpitnek, fülkének is) széles árspektrumban, élethűségben és szolgáltatásokkal kaphatók. Legegyszerűbb - statikus - változat egy fémváz, amire ülést erősítenek, illetve állítható tálcára tehetjük a kormányt és sebváltót, pedálblokkot.
A csupasz vázat maximum optikai tuninggal lehet csábítóbbá tenni, az ülés megmozdítása egy nagyságrendet jelent árban, játékélményben is. Egy professzionális kiképző berendezés (a kiképző repülőszimulátorok) minimum 100-1000 megaforintba kerül, ami érthető, hiszen egész szobányi, gyári műszerekkel hitelesen berendezett térfogatot mozgatnak, a több négyzetméteres kijelzőket pedig szerverközpont látja el számítási teljesítménnyel. E kínálatból csemegézünk mai videóválogatásunkban.
Első példában egy álló, de autóbelsőt élethűen imitáló szimulátort és építését láthatjuk. Egy autóbontóból csemegézve, némi karosszériás segítséggel igazán csinos és a valódi autóvezetés látványát, érzését megközelítő élményt kaphatunk.
Receptünk így kezdődik: végy egy Opel Astra műszerfalat és építsd favázra. Tégy rá ajtókat és a játékkormányt csatlakoztasd a gyári kezelőszervekhez, mint kormány, pedálok, kapcsolók. Tulajdonképpen ez nem is nagy kihívás, hiszen az autókormányt kis mechanikai stabilizálással a játékkormányra rögzítjük, a többi pedált és kapcsolót pedig a joystick megfelelő kapcsaira kötjük. Szerencsére az oprendszer és játékok rugalmas beállítási lehetőségeket, testreszabást nyújtanak.
Szimulátor-építésben az egyensúly a lényeg, hogy minél kisebb nyomatékot kelljen kifejtenie az erőforrásnak. Ha két dimenzióban mozgatnánk ülésünket, egy háromtámaszú tartónak elégnek kell lennie. Jelentős erőforrásokat spórolhatunk, ha a felhasználó tömegét és kiterjedését egy kiegyensúlyozott origóra helyezzük, így nem 60-100 kilót kell megmozdítani, hanem csak a súlypontról kilógó tömeget. Itt egy igényes megoldást látunk, ahol a kijelző is együtt mozog a játékossal. A videón látszik, hogy erőteljes mozgató mechanikát tartalmaz, hiszen gyorsan arrébb hajítja az ülést, minimális holtidővel.
Erre vágytunk gyermekkorunkban és kicsit később is. Teljes kabin 180 fokos elfordulási lehetőséggel. Ez a minimum, ha egy Tie vadász pilótájának képzelnénk magunkat, mely a császár dicsőségére harcba indul a lázadó kutyák ellen. Bár az ötlet és kivitelezés tiszteletre méltó, de orsózási sebessége maximum lovaskocsi felborulás-szimulátorra elegendő és az orr billentése nem is lehetséges. Kellő erőt és dinamikát csak pneumatikus vagy hidraulikus hajtás képes kifejteni, az elektromotoros nem.
Az oldalra billegésen túllépni, azaz fel-le irányba meghódítani a levegőt már egy termet kell elkülönítenünk. Viszont megkapjuk az élethű gyorsulás élményét. Ennél a szerkezetnél 1.5 g erő hat ránk, a viilanyszámlára pedig 348 kW fogyasztás.
Túránk végén az ipari repülésszimulátorok egyikét, az Eclipse 500 repülőtípus szimulátorát láthatjuk, mely ilyen tartályban, látszatra is tiszteletre méltó hidraulikus lábakon tornyosul a kiképző központban. Áráért cserébe a belső berendezés és a megjelenített környezet élethűsége garantált.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.