Ha az összes film noir sablont felhasználva könyvet írnék az eseményekből, szerepelne benne a tragikus hős (én), a femme fatale (Izabel021, akire az utolsó pillanatban rálicitáltam, hehe). Ismeretlen prosti, akit a csatornából húztam ki és ugyan hiányoztak fülei és tüdeje, de bíztam benne, hogy életben maradt (Scheppach HC51V olajmentes vertikális kompresszor). Rossz fiúk (mérnökök és kereskedők), alkesz maffiaorvos (mert az mindig van), külvárosban meghúzódó félhomályos gépműhely, illetve tetemes mennyiségű, csempészett kanadai whiskey. Természetesen így kezdődne: Harminc perccel korábban...
Van úgy, mikor vasárnap este elkalandozunk valamely hirdetési oldalon és kifejezetten jó ötletnek találunk megvásárolni egy "nem kipróbált" minősítésű, újszerű és olcsón hirdetett kompresszort. Mint bizalom a lottónyereményben vagy hogy nem vesztünk orosz ruletten. Tehát ha nem próbálták ki, még lehet működőképes. Persze, vállunkon ücsörgő láthatatlan barátunk (nem a vasvillás, hanem a másik) kétkedően suttogja, "Miért ne próbálták volna ki?". Az egyforintos kikiáltási ár lassan emelkedik a licitekkel, de hol van még a termék kereskedelmi ára, ami 84000 Ft? Folyományként pár nap-hét múlva becsenget a postás megtermett csomagunkkal.
Ránézésre tényleg új és sérülésmentes. Meghatóan őszinte hirdetési fotóin is látszott már létfontosságú alkatrészeinek (mint nyomásszabályozó és légvezetékek) hiánya, de ez legyen a legnagyobb baj.
Álljunk meg egy szóra az olajmentes, azaz száraz kompresszor fogalmának tisztázásánál. Ezeknél a dugattyúgyűrű teflonból készül, amit nem kell olajozni. A száraz kompresszor által sűrített levegő általában valamivel tisztább, bár egy olajkenéses kompresszor levegőjének a minőségét is nagy mértékben javítja a tartály után szerelt olaj- és páralecsapó. Tartós sűrített levegő használatra a száraz kompresszorokat nem ajánlják; olcsóbbak, ám az élettartamuk is rövidebb. Na tessék.
További kompresszortudást és a kiválasztáshoz való tippeket ezen az oldalon találnak, hogy ismereterjesztő szándékunk se sikkadjon el. Tehát "Milyen kompresszort vegyek a műhelyembe?". Ott olvashatjuk, hogy fontos tényező, ha a kompresszort működtető motor szénkefementes. Nem elhanyagolható a kompresszor által kibocsájtott zaj szintje sem: egyes modellek már zajvédő, rezgésnyelő padozattal rendelkeznek.
Tudjuk, hogy a gyári sérült készülékek kereskedői talmi csillogást engednek láttatni, szirénhangjukkal csábítják a szerencsejátékra hajlamos vevőket. Nem mondják, hogy működésképtelen, izzó fogóval sem lehetne kicsikarni belőlük egy beismerő vallomást, miszerint - mivel a motor minden alkatrésze, a hálózati dugó is rendelkezésre állt - igenis bedugták a konnektorba a villásdugót és megnyomták a gombot.
Magam is így tettem a szükséges biztonsági előkészületek után. Bekapcsolását morgó, erőlködő hang kísérte és persze nem mozdult. Nem lepett meg, már az is biztató, hogy az elektromos kör működik. Valami szorulhat - feltételezem.
Közben az óvatos szétbontás fotóival illusztrálom, ahogy óvatosan szétbontottam a szerkezetet és rábukkanjak, mi szorult be a mozgó alkatrészek közé. Esetleg csapágyas a gép, azaz megszorult a csapágy az álló- és forgórész között.Új termék esetén nem valószínű, azonban ne vessünk egyetlen fikciót sem.
Ventilátor le...
..és a motorborító ház is. Őszintén szólva, az egész konstrukció a vékony fém és műanyag alkatrészekkel nem valami nagy bizalmat keltett bennem. Túl sok szabadon álló alkatrész, túl nagy spórolás az anyagon.
Már látszik a tekercselés, így alig néhány lépés választ el a renitens forgórésztől...
...melyet valamilyen kiolvadt, majd visszaszilárdult trutyi ejtett fogságba.
Nagyon finoman kiütögetem helyéről az alkatrészt. Az álló- és forgórész találkozásánál erősen odaapadó műanyag szigetelést találtam. Amit aztán óvatosan le- és kivakargattam a helyéről.
Egyelőre megfelel, összeraktam a kipróbáláshoz. Elsőként terheletlenül indítottam el.
A cím, mint baljós ómen rejti magában a jövőt. "Kompresszor motor, mikor még megy". Tényleg működött a felszerelt lendkerékkel, hogy berezonált tőle az asztal. De aztán egyszerre csak leállt, mert vagy a nem kielégítő csiszolás, vagy mert végzete már meg volt írva valahol, elnémult, fordult még néhányat, amíg a centrifugális lendület elfogyott és nem indult többé. A szilárd trutymómaradékra tippelek, ami felszaggatta a forgórész tekercselését a szénkefe mellett. Nem is erőltettem tovább.
Kórtörténete, mint egyes trópusi betegségeké. Súlyos láz, amit tünetmentes időszak vált fel (ez a javításom), majd előzmények nélkül meghal (lényegében ez is javításom története).
Attól, hogy halott, még eladható vagy másodlagosan hasznosítani tudjuk. Nyolc bar több, mint hat és 50 liter több, mint 24. Adja magát kiegészítő pót levegőtartályként hasznosítani kiváló légkompresszoromhoz, mely megoldás egyben mobil levegőtartalékká alakítja a tartályt. Csak a szükséges csatlakozófejeket kell beszerelni. Mire nekikezdtem volna, már sikerrel is járt hirdetésem. Egy ember puffertartályként fogja hasznosítani (ez eszembe sem jutott, pedig frappáns ötlet) a fűtés vízkörében. Madárlátta, postáslátta kompresszorom anyagi haszna így nullára jött ki. Viszont örömmel osztottam meg szétszedésének tapasztalatait önökkel, akik immár elmondhatják, hogy láttak ilyen típusú vertikális száraz kompresszort és milyen jó, hogy nem vettek eddig. Nem akarok rosszmájú lenni, de ezután se tegyék.
Azonban míg én visszariadtam a valódi javítástól és kompresszor házi készítésétől, legközelebb helyi hősöket mutatok, kik sikerrel megvalósították különnemű alkatrészek párosítását és egységes egészet, működő kompresszort alkottak a holt fémből, műanyagból. Búcsúzóul egy kis tájékoztató film a levegősűrítő használatáról és karbantartásáról:
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!