Futársztorik első kézből

2018.12.20. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

a_csomagolas_a_logisztikaban_egy_fontoshatekonysagi_tenyez_0.jpg

Nemrég tudósítottam egy balul sikerült vásárlásról, ahol szinte a célvonalnál szenvedett halálos sérülést egy stúdiózongora. Súlyos darab és bármennyire gondos a csomagolás, a tömeg és tehetetlenség szinte bármilyen finom eszközben jóvátehetetlen folyamatokat generál. Magyarul megtörik, mint a lelkem, mikor megláttam. Bár a futárszolgálat honlapján a felelősségvállalást a feladó csomagolási gondatlanságára hárítják, mégis próbát tettem egy kártérítési követeléssel. Ennek folyamatát, végeredményét és a közben felcsipegetett érdekes információkat olvashatják ma.

Ahogy említettem, fotókkal illusztrált helyzetértékelésemre egy órán belül érkezett válasz a GLS-től. Munkanap szombatján történt az eset. Hétfőn már jött érte a futár és felszállította a központba helyszíni vizsgálatra. Néhány kérdés hangzott el az eredeti és visszaküldött csomagolás különbségéről, majd a negyedik napon megszületett a kedvező döntés, megtérítik a kárt. További két nap múlva számlán volt az összeg. Fellélegzős végeredmény és korrekt, udvarias ügykezelés jellemezte az egész procedúrát. Több tanulság is kiolvasható az esetből, de legfontosabb, hogy nem minden esetben utasítják el automatikusan panaszunkat, ezért legalább megpróbálni érdemes.

Továbbá követeljük meg a feladótól és mi magunk is igyekezzünk a lehető leggondosabban becsomagolni a nehezebb, sérülékenyebb tárgyakat. Jó szolgálatot tesz, ha megőrizzük az eredeti csomagolást műszaki cikkeknél, hiszen a formára öntött hungarocell stabilan tartja és ütközőanyagot biztosít számukra. Ráadásul jobb ütőkártyánk nem lehet egy kárral végződő szállításnál, mint a gyárilag szavatolt (?) védelem.

A postai csomagok hétköznapjai érdekes kommentekkel...

A kereskedők is így küldik a termékeket, ezért nem véletlen az alábbi statisztika: A GLS napi 100.000 csomagot továbbít. Hivatalos statisztikájuk szerint 10.000 szállításra esik egy töréskár. A magánmegrendelők (pl. hirdetési oldalakon, közvetlenül rendelt szolgáltatásnál) által bejelentett károk 13-szor gyakoribbak a céges szállításokkal szemben. Ez eléggé egyértelműen mutat rá a nem megfelelő becsomagolásra. A csomagfelvételtől - kézbesítésig terjedő időszakban a megrendelők és futárok, az elosztóközpontban pedig kamerás rendszer és scanner szemrevételezi a küldemény épségét. Kis film készül a doboz útjáról, ahogy ráteszik a futószalagra és végül lekerül róla. Érthetően nem bontotta ki forrásom a mikéntjét, de az illegális tartalmat is ott szűrik ki.

Ugyan ez reklámvideó, de a második perctől bepillantást enged néhány technológiai részletbe

A felvételt végző futár felelőssége nagy, hiszen első körben neki kell kiszűrnie a néha riasztóan szabálytalan és veszélyes csomagokat. Fűnyírógép színültig töltött benzintankkal és hasonló példák. Néha nem a küldemény sérülése várható, sokkal inkább a többi csomag épségét veszélyezteti a súlyos, kiálló fémalkatrészekkel teli tárgy. Felvételt követően először a helyi kirendeltségre kerül, ahol konténerbe pakolják és elszállítják. Minden alkalommal, ahogy felemelik-lerakják, fennáll sérülés veszélye. A cégek igyekeznek kiszűrni ezeket, de a fluktuáció és más okok miatt néha nem a legelhivatottabb munkatársakkal kell dolgozni. Akár gondosságot, akár esetleg a lopási hajlamot tekintve.

Attól, hogy paranoiás vagy, még lehet igazad is!

Erős önbizalom vagy tudatlanság kell kamerák kereszttüzében (vagy vélt hatókörükön kívül) fosztogatni, de például a reptéren egészen sikeresen űzik évtizedek óta. Másik (tehát nem a GLS) futárszolgálatnál fordult elő, hogy sikeres kézbesítést követően visszahívták az autót.  Nézze már ezt, fiatalember! - mutatták a lapos tévé dobozában rejtőző bútorlapot. Még egy plusz darabot is beletettek, hogy súlya megfeleljen mérlegeléskor. Telefonálás kezdődött a forgalmazó és szállító között. Mintegy megelőlegezve a felelősséget, a futárcég másnap kiszállított egy nagyobb tévét kárpótlásul. Végül a logisztikai kameralánc felvételein kiszúrták a tolvajt. Nem is értem az egész motivációt és gondolatmenetet, reggel valaki hóna alatt egy bútorlappal ballag be a munkahelyre, plazmára várva?

Végül egy praktikus tanács: mozgó alkatrészeket is tartalmazó berendezésekben, ahol a lengő alkatrész kár tehet vagy  finom mechanikát tartalmaz, előfordulhat szállítás közbeni rögzítő biztosító. Az elöltöltős mosógépben biztosan találunk ilyet és most megismerkedtem a CD-lejátszók lézerfejét biztonságosan reteszelő technikával is. Kicsit elkésve, de jobb későn, mint soha. Végül pedig ismétlem: fotózza mindenki a csomagokat feladás előtt és kibontás előtt-után.

 

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5214501346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.12.21. 16:39:28

Néhány futárszolgálat értékelése, személyes tapasztalat alapján.

DPD: Kíváló, csak így tovább! Reggel küldenek e-mailt, amelyben 1 órás pontossággal határozzák meg a kiszállítás idejét. Eddig 3-4 alkalommal hoztak cuccott, mindig az előre jelzett időben. Ez úton is Köszönöm!

DHL: Teszik a dolgukat, régebben 2 alkalommal szállítottak, nem emlékszem sem pozitív, sem negatív dolgokra.

GLS: Abszolút negatív. Múlt héten szállítottak, először és remélem, hogy utoljára! Reggel jön a mail, hogy a kiszállítás a mai napon, 17-20 óra között esedékes. Hazaszóltam,nem kell tovább várni, du 5 után jön a csomag és lassan haza is érek. Mire hazaértem a csomag be volt b****a a kerítésen át, a bejárati ajtóhoz. Ez volt de 11-kor! Ezúton is KÖSZÖNÖM TE GYÖKÉR! Szívesen írnék hozzád egy felszólító mondatot, de még azt sem érdemled meg, hogy elküldjelek oda, ahonnan való vagy! Amúgy nem egy darab tégla volt a csomagban, hanem egy Xbox játék és egy ssd winyó.

MPL: (Ez a postáé?) Jó párszor hoztak csomagokat, gond nem volt, max annyi a negatívum, hogy akkor jöttek, amikor éppen arra jártak.

Six 2018.12.21. 17:05:35

az mennyire kóser, hogy a GLS anélkül, hogy hívott volna simán bement a kertbe és az ajtó elé rakta a kb 150e értékü új téli gumikat?
mármint van bármi olyan rendelkezés, hogy ha a kerítésen belül teszi le a cuccot, akkor ők már védve vannak? csak erre tudtam gondolni.

kkm.furdancs 2018.12.21. 18:01:28

@agregory: Kicsit dühösen írtad és nem vetted észre, hogy másik szálon Six szintén a futár hanyagságát emelte ki :)

Nekem a DPD visz és hoz, a GLS és MPL hoz csomagokat, heti 1-3 alkalommal. Családi ház, mindig van itthon valaki. Törésen kívül nem akadt probléma és csengetés-telefonálás mindig megvan. Az előrejelző rendszerük is működik rendesen. Ha pl. a Mall adja fel a csomagot vagy a postás hozza, szinte már zavaró a sok értesítés. De inkább többször, mint egyszer sem.

élhetetlen 2018.12.21. 18:44:45

Elég sok mindent veszek web-áruházakból, amiért egy jobban mozgó ember elmegy a boltba, és nem én határozom meg, hogy adott bolt melyik céggel szállíttat. Nem volt még komoly gondom, egyedül a Posta tud kiütni. Elég jó az alvókám, 11-kor csengetnek, ki az ágyból égnek álló hajjal, valamit felkapva. Átveszem a csomagot, a futár nem kap egy fillért sem, mert annyira még nem ébredtem fel. Aztán bekapcsolom a gépet, ott a reggel fél hétkor érkezett levél, hogy ma hozzák. Nem hiszem el, hogy nem tudják előtte nap délután.

dukeekud 2018.12.21. 21:59:16

Nekem az a problemam, mostanaban a csomagkuldokkel, utoljara epp a DPD-vel meg GLS-el, hogy a futarok annyira sietnek, hogy abszolut nem azonositjak azt akinek atadjak a csomagot. Lemegyek a csomagert, es, barmifele ellenorzes nelkul, megkapom a csomagot. Csak ido kerdese, hogy csomagok tunjenek el, mert barkinek a kezebe nyomna, aki epp arra jar. Vegyek komolyabban az azonositast.

efi 2018.12.24. 22:00:53

Nem kell előre fizetni, akkor nem fogják behajigálni, meg otthagyni.

lutria 2018.12.26. 20:51:18

@élhetetlen: Pedig nem tudják,ha minden flottul megy belföldi viszonylatban a csomag "előző délután" még lehet hogy fel sincs adva,(dec.közepén kaptam olyan csomagot amit du.15 óra után adtak fel Bp.-n és én másnap 14körül már meg is kaptam pár kerülettel arrébb).Elvileg úgy működik a posta hogyha bárhol az országban feladnak egy csomagot napközben akkor a feladó posta zárása után összegyűjtik a küldeményeket és kamionnal felhozzák Budaörsre,feldolgozzák és még éjjel ki is szállítják a címzettet kiszolgáló városi csomagbázisokra ahol még hajnalban szétválogatják a kézbesítők száma szerint.A csomagos postás bemegy 06 óra körül,megkapja a kupacot,berakodik,a csomagok a nevére a kerülnek a PDA kütyüjében és a sz.g.rendszerben és csak ekkor küldi ki a rendszer az E-mail/sms üzenetet hogy aznap várható a kézbesítés.
Addig nem küldik mert bármi történhet,vagy a csomagbázisra nem küldik ki az összes csomagot az OLK-ból mert tudják hogy pl. ott van 30kézbesítő akik ki tudnak vinni fejenként napi 70-90 csomagot=2400db,ezért nem küldenek oda 3000-et hogy ott álljon halomban hanem félreteszik másnapra.Vagy a postás is szólhat hogy-hé,főnök mára 120 csomagot osztottak rám,-jó,akkor hagyj bent 30-at-de ha már kiment az üzenet előző nap akkor az ciki...
Úgyhogy tényleg csak reggel ~6-7 körül derül ki mi kerül aznap kiszállításra.
Időpontot sem tudnak mondani mert minden a kézbesítőre van bízva(mivel a posta még egy szakadt térképet sem ad nekik segítségnek)a kézbesítő döntése hogy nyilván elsődlegesen előbb a cégekhez próbál eljutni amik délelőtt és kora délután vannak nyitva és utána a lakossághoz de ott mehet jobbra vagy balra,vagy a legtávolabbi címhez és onnan visszafelé a letéti posta felé stb.
A futárcégeknél nyilván máshogy megy,jóval kevesebb csomaggal,más szisztémával,más felszereléssel azért tudnak előrejelzést küldeni
süti beállítások módosítása