Aki sokat markol...az többet termel - tartja a bányászmondás, ezért bányagépek méretezésénél nem finomkodnak a mérnökök. Igazi kolosszusok születnek és már nem a motor teljesítménye vagy abroncsok mérete szab határt, hanem a gyári felújításhoz való elszállításuk. Három óriást bemutató videóválogatás közé elszórtam néhány műszaki jellemzőt és üzemeltetésük érdekességeit. Főszerepben a Caterpillar 797F tehergépkocsi, mely a legnagyobb ilyen gép a világon. Szinte kizárólag csak nők vezetik. Miért?
Ez a modell évente visszaköszön a leg-leg-válogatásokban mérete miatt. Műszaki szemmel tekintve nem ez a legérdekesebb, hiszen ha 400 tonna anyagot teszünk bele és nem 300-at, már meg is dönthetjük a világrekordot. Figyelemreméltóbb, hogy a 300 tonnás járművet napi 24 órában - még az eszkimó asszony fenekének melegét őrző üléssel - tehát meleg váltással üzemeltetik. A nők finomabban kezelik a sebváltót - adja meg a magyarázatot forrásunk, hogy miért hölgyek nyargalásznak a külszíni fejtés és feldolgozó üzem között ilyen gépeken. És mert nem kell két kocsi közé parkolni.
A 4000 lóerős, 20 hengeres dízelmotor hajtotta járművet B kategóriás jogsival is vezethetjük, bányamunkára a legegyszerűbb földmunkagép-kezelői bizonyítvány elegendő. Nincs túlbonyolítva ezek szerint a kezelőfülke, csak arra kell ügyelni, hogy felépítéséből adódóan vezetője nem látja a kocsi orrától három méterig terjedő részt. Felszíni fejtésnél ez nem számít, gyalogátkelőhely pedig nincs a közelben.
Tervezésekor szimulációkat végeztek és kiderült, hogy gazdaságosabb egy nagy, mint több kisebb géppel szállítani a meddőt vagy érceket. Így születnek egyre hatalmasabb gépek. Viszont ha lejár az 50.000 óra, kötelező szervizbe kell vinni. Természetesen a kopófelületek cseréje és kisebb javítások-karbantartások munkavégzésük helyén is elvégezhetők. A nagyjavítás azonban teljes szétszedéssel és nem ritkán azóta továbbfejlesztett egységek cseréjével jár. A tervezés és gyártás csodája, hogy -35 fokos sarkköri időjárástól trópusi építkezésekig mindenhol megállja helyét a következő felújításig, miközben 400 tonnát (a kisebb típus 363-at) cipel terepen és emelkedőn.
Egy bánya - legyen akár Alaszka legkietlenebb vidékén is - nem csak egy nagy gödör. Ipari centrum, mely a gépek és dolgozók számára biztosít infrastruktúrát és lakhelyet. Köré feldolgozóüzemek és logisztikai vállalkozások telepednek. Így van ez a bányagépek nagyszervizével foglalkozó Caterpillar leányvállalattal is, mely hét kilométerre fekszik a fejtés jelenlegi helyétől. Nem nagy távolság, azonban egy darabon közúton kell haladni, mely kizárja, hogy saját keréken vonuljon be a 797F. Általában hét darabra szedik és külön szállítják oda-vissza, de ez sok idő és a munkahelyen sem olyan egyszerű összerakni őket. Kevés lenne a krokodilemelő például.
Szintén a bánya mellett lakik a külön CAT-ok szállítására szakosodott vállalkozás, mely egy darabban kézbesíti a csomagot. Még a legendás KENWORTH LEGEND 900 vontatóból is kettő kell - egyik tolja, másik vonja - hogy megbirkózzon a feladattal, a 176 kerekes dupla trélerre rögzített rakomány szállításával. E kamionok a klasszikus szépséget ötvözik egy brutális állat vad erejével (lásd munka közben).
A szállítás kivitelezését és sok érdekes részletet megismerhetünk a Gigantikus rakományok című tévésorozat e helyszínt bemutató epizódjából. Kifejezetten jól sikerült alkotás. Nem túlbulvárosított valóságshow, mely érdekes témákat és embereket mutat be, ajánlom figyelmükbe.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!