Caterpillar bányagépek

2019.01.08. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

907c53f6e69a36018f42f8b471f1e179.jpg

Aki sokat markol...az többet termel - tartja a bányászmondás, ezért bányagépek méretezésénél nem finomkodnak a mérnökök. Igazi kolosszusok születnek és már nem a motor teljesítménye vagy abroncsok mérete szab határt, hanem a gyári felújításhoz való elszállításuk. Három óriást bemutató videóválogatás közé elszórtam néhány műszaki jellemzőt és üzemeltetésük érdekességeit. Főszerepben a Caterpillar 797F tehergépkocsi, mely a legnagyobb ilyen gép a világon. Szinte kizárólag csak nők vezetik. Miért?

Ez a modell évente visszaköszön a leg-leg-válogatásokban mérete miatt. Műszaki szemmel tekintve nem ez a legérdekesebb, hiszen ha 400 tonna anyagot teszünk bele és nem 300-at, már meg is dönthetjük a világrekordot. Figyelemreméltóbb, hogy a 300 tonnás járművet napi 24 órában - még az eszkimó asszony fenekének melegét őrző üléssel - tehát meleg váltással üzemeltetik. A nők finomabban kezelik a sebváltót - adja meg a magyarázatot forrásunk, hogy miért hölgyek nyargalásznak a külszíni fejtés és feldolgozó üzem között ilyen gépeken. És mert nem kell két kocsi közé parkolni.

A 4000 lóerős, 20 hengeres dízelmotor hajtotta járművet B kategóriás jogsival is vezethetjük, bányamunkára a legegyszerűbb földmunkagép-kezelői bizonyítvány elegendő. Nincs túlbonyolítva ezek szerint a kezelőfülke, csak arra kell ügyelni, hogy felépítéséből adódóan vezetője nem látja a kocsi orrától három méterig terjedő részt. Felszíni fejtésnél ez nem számít, gyalogátkelőhely pedig nincs a közelben.

Tervezésekor szimulációkat végeztek és kiderült, hogy gazdaságosabb egy nagy, mint több kisebb géppel szállítani a meddőt vagy érceket. Így születnek egyre hatalmasabb gépek. Viszont ha lejár az 50.000 óra, kötelező szervizbe kell vinni. Természetesen a kopófelületek cseréje és kisebb javítások-karbantartások munkavégzésük helyén is elvégezhetők. A nagyjavítás azonban teljes szétszedéssel és nem ritkán azóta továbbfejlesztett egységek cseréjével jár. A tervezés és gyártás csodája, hogy -35 fokos sarkköri időjárástól trópusi építkezésekig mindenhol megállja helyét a következő felújításig, miközben 400 tonnát (a kisebb típus 363-at) cipel terepen és emelkedőn.

Egy bánya - legyen akár Alaszka legkietlenebb vidékén is - nem csak egy nagy gödör. Ipari centrum, mely a gépek és dolgozók számára biztosít infrastruktúrát és lakhelyet. Köré feldolgozóüzemek és logisztikai vállalkozások telepednek. Így van ez a bányagépek nagyszervizével foglalkozó Caterpillar leányvállalattal is, mely hét kilométerre fekszik a fejtés jelenlegi helyétől. Nem nagy távolság, azonban egy darabon közúton kell haladni, mely kizárja, hogy saját keréken vonuljon be a 797F. Általában hét darabra szedik és külön szállítják oda-vissza, de ez sok idő és a munkahelyen sem olyan egyszerű összerakni őket. Kevés lenne a krokodilemelő például.

Szintén a bánya mellett lakik a külön CAT-ok szállítására szakosodott vállalkozás, mely egy darabban kézbesíti a csomagot. Még a legendás KENWORTH LEGEND 900 vontatóból is kettő kell - egyik tolja, másik vonja - hogy megbirkózzon a feladattal, a 176 kerekes dupla trélerre rögzített rakomány szállításával. E kamionok a klasszikus szépséget ötvözik egy brutális állat vad erejével (lásd munka közben).

kenworth-legend-900.jpg

A szállítás kivitelezését és sok érdekes részletet megismerhetünk a Gigantikus rakományok című tévésorozat e helyszínt bemutató epizódjából. Kifejezetten jól sikerült alkotás. Nem túlbulvárosított valóságshow, mely érdekes témákat és embereket mutat be, ajánlom figyelmükbe.
 

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5014535174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hassan0926 2019.01.08. 16:23:48

"A 4000 lóerős, 20 hengeres dízelmotor hajtotta járművet"
Ezek nem véletlenül dízel-elektromosak?

flamer 2019.01.08. 17:29:25

@Hassan0926: Bár ebben a kategóriában a többi gép mind dízel-elektromos, de a 797-nél tényleg a dízelmotor hajtja a kereket egy hétsebességes váltó közbeiktatásával.

Öregtölgy 2019.01.08. 19:08:55

Ismereteim szerint a Belaz 75710 a legnagyobb, a maga 450 tonnás teherbírásával.

kkm.furdancs 2019.01.08. 21:09:28

@Öregtölgy: Igazad van. Attól függ mikor készült ismeretterjesztő filmet néz a poszter :)
"A fehérorosz dömper 810 tonnás össztömeggel rendelkezik, szállítási kapacitása pedig 450 tonna. Hajtásáért két 65 literes, 16 hangeres dízelmotor felel, melyek egyenként 2300 lóerős teljesítményre képesek. "
Ez is érdekes:
techstory.blog.hu/2013/12/20/a_vilag_5_legnagyobb_banyadompere

slowMotion 2019.01.08. 21:19:27

Hmm, mennyibe is kerul ra 1 abroncs? 10e $?

ubermeister 2019.01.08. 21:28:05

@slowMotion

40-50e $ között lehet beszerezni darabját

ember100 2019.01.08. 23:27:42

@ubermeister:
Helló !

Huh akkor egy abroncs drágább mint a Suzukim :)
Szép gépek :)

blasiuss 2019.01.09. 09:15:31

Lenyűgöző. :-) De miért a 18+?

kkm.furdancs 2019.01.09. 09:23:20

@blasiuss: Hol?
Bármi is van karikázva, azért, hogy csak érett műszaki szempontból vizsgálhassa az olvasó (vagy néző). :)

anti és apu 2019.01.09. 15:10:01

"És mert nem kell két kocsi közé parkolni." jjjuuuuujjjjj!!!!

Na hogy érzi ez a Wágner magát? 2019.01.09. 16:03:32

Azért elég szar lehet szerelőnek lenni ott, ahol a 32-37-es a legkisebb villáskulcs a szerelőládában. :-)

@Öregtölgy:
Ezt én is írni akartam, még jó, hogy előtte elolvastam a hozzászólásokat.

Sadist 2019.01.09. 20:30:11

"A nők finomabban kezelik a sebváltót - adja meg a magyarázatot forrásunk, hogy miért hölgyek nyargalásznak a külszíni fejtés és feldolgozó üzem között ilyen gépeken."

Ezt a baromságot honnan szedted?

Na hogy érzi ez a Wágner magát? 2019.01.10. 04:29:24

@Sadist:
Miért, a tiedet nem?
Akkor rossz nőt választottál.

(Te például mikor szopod le a sebváltód gombját, amit a csajok szinte mindig?)
süti beállítások módosítása