Használjunk-e akkumulátoros szerszámokat?

2019.02.21. 05:00 | Írta: Gyökösi Attila

Jó, igaza van a nyájas olvasónak, ez a cím eleve kissé provokatív. Hiszen nyilván használunk akkus gépeket, például csavarozógépből ilyeneket használ mindenki évek óta. De aki követi a szerszámok fejlődését, vagy legalább nyitott szemmel jár mondjuk a barkácsáruházak szerszámosztályain, az már tapasztalhatta, hogy manapság már minden elektromos kéziszerszám kapható akkumulátoros verzióban. Még azok a gépek is, amelyeknél úgy gondolnánk, hogy csak igazán komoly teljesítménnyel, igazán erős, tehát sokat fogyasztó, vagyis vezetékes áramellátást igénylő verzióban működhetnek.

akk1.png

Léteznek bizony komoly méretű kézi körfűrészek, sarokcsiszolók, szúrófűrészek, sőt, fúrókalapácsok is akkus verzióban, de találunk a fűkaszától a láncfűrészen át a fűnyíróig tényleg mindent. És mind akkumulátorral működik.

Azt pedig korábbi tapasztalatainkból rémlik, mi is az az akkumulátor. Az a nehéz és rémesen drága műanyagtömb, amit az ilyen gépekbe kell dugni. És ami amúgy állandóan lemerül, ilyenkor órákig kell tölteni, ráadásul háklis, nem mindegy mikor és hogyan töltjük. De ha véletlenül épp van is benne elegendő áram, akkor is gyenge és pont akkor merül le, amikor nem kéne. Macera, na.

akkfk1_jpg.png

Hogy az akkumulátoros fúrókalapácsok lehetnek-e alternatívái a hagyományos vezetékes szerszámoknak? Mint látni fogjuk, bizony lehetnek.

Legalább is így volt régen. De vajon mi a helyzet mostanában? Talán nem lövöm le a poént, ha elárulom, néhány új fejlesztésű Bosch szerszám friss kipróbálása után elmondhatom, a fenti vélekedés már nagyon nem időszerű… Ki is fejtem ezt jobban, de először beszéljünk pár szót az akkumulátorok fejlődéséről.

Manapság a korábban megismert nikkel-kadmium (NiCd) és az azt leváltó nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkumulátorok már a történelem részei. Jelenleg a lítiumion (Li-ion) akkumulátorok korát éljük. Magáról a technológiáról ilyen terjedelemben nem érdemes beszélni, akit érdekel, talál épp elég anyagot a neten. Legyen elég annyi, hogy a lítiumion-technológia (nem meglepő módon) onnan kapta a nevét, hogy a töltés tárolásáról lítiumionok gondoskodnak.

kepernyokep_errol_2019-02-21_10-54-47.png

Hogy miért a lítium?

  • Miután a lítium a legkönnyebb fém, így az ebből készült akkumulátorok sokkal könnyebbek a nikkel alapúaknál. - Ezt talán nem is kell külön magyarázni, egy kézi szerszámnál bizony ez fontos szempont.
  • Nincs memória effektus: egyáltalán nem képződnek kristályok az akkumulátorban, így nem kell gondot fordítani a rendszeres tréningeztetésre. Sőt a Li-ion-akkumulátorok nem is szeretik igazán, ha teljesen kisütik őket. - Ez számunkra azt jelenti, hogy bármikor rátehetjük a töltőre az akkut, ha mondjuk tudjuk, hogy másnap szükség lesz rá, akkor egyszerűen feltöltjük, és nem kell törődnünk azzal, hogy épp mennyi »áram« maradt az akkuban az előző használat után.
  • A nikkel-metál-hidrid (Ni-MH) technológiához hasonlóan ezek az akkuk is nagyon kevés mérgező anyagot tartalmaznak. - Ez sem igényel túl sok külön magyarázatot.
  • Csak nagyon lassan veszíti el a töltését, vagyis nagyon kicsi az önkisülési hajlama. - Ez egy igen fontos szempont, különösen az időszakos, nem folyamatos használatnál. Korábban valóban megesett, hogy az ember elrakta a teljesen feltöltött akkumulátorú fúró-csavarozó gépét, aztán amikor – alig egy hónap múlva - újra szükség lett volna rá, pár csavar becsavarása után vége volt a mókának, lehetett újra tölteni. Ez manapság már nincs így, a Li-ion akkuk tartják a töltést, töredék százalékokban mérhető a napi veszteség.

Bónusz:

  • A magasabb cellafeszültség (teljesen feltöltött állapotban mintegy 3,6V) miatt kevesebb cellából állhat az akkumulátor, illetve ha szükséges, magasabb feszültségű szerszámokat is készíthet a gyártó. (Mobiltelefonoknál manapság sokszor egyetlen cellából áll az akkumulátor, ami sok problémaforrást megspórol nekünk.)

akkveznt.png

A modern Bosch akkuk esetében - mint azt korábbi cikkünkben leírtuk, - már akár a vezeték nélküli töltés sem elérhetetlen.

És hogy vannak-e hátrányok?

Azok mindig vannak, ez esetben ami fontos, hogy a Li-ion akkumulátor rosszul viseli a túltöltést, ezt megelőzendő védőáramkört is alkalmaznak. Ugyanakkor azért ez nem olyan komoly probléma, hiszen a mai szerszámgép-akkuk töltői már mind meglehetősen intelligensek, pontosan figyelik az akku minden paraméterét (természetesen a hőmérsékletét is) és az alkalmazott töltőáram mindig optimális. A Bosch ProCORE akkuinál mindemellett egészen speciális anyagokat használnak az akku, pontosabban az azt alkotó cellák tokjánál, amelyek segítenek a cellák hűtésében, a hőmérséklet ideális szinten tartásában.

Közbeszúrás:

A töltőkről alighanem akár külön is érdemes volna írnunk egyszer. Egy akkus gép vásárlásakor többnyire egy alaptöltőt adnak a gép mellé (legalábbis a kedvezőbb árú kiszereléseknél). Ez tud is mindent, ami szükséges. Azonban a töltők között is vannak különbségek, és bizony az intelligens töltők között találunk igazán okos modelleket is, amelyek segíthetnek az akkuink élettartamának, mindenkori optimális állapotának a fenntartásában. Ezeket a töltőket ugyan külön kell beszereznünk, de ha rendszerben gondolkoztunk a gépparkunk beszerzésekor, akkor elegendő egy töltő a teljes arzenálunkhoz. Érdemes kicsit böngészni ezt a szegmenst is.

De vajon elegendő-e ez az árammennyiség a komoly munkához? Erről első kézből tudok beszámolni, ugyanis járt nálunk néhány Bosch Professional (vagyis kék bosch) szerszám.

Tudni érdemes, hogy a Bosch jelenleg többféle feszültséggel készít rendszereket, ezek közül a legjellemzőbbek a 12, 18 és 36 V. Fontos, hogy itt rendszerekről van szó, tehát az akkumulátorok több különböző funkciójú szerszámhoz is használhatóak.

szet1.jpg

Ami nálunk járt próbán:

GBH 180-LI Professional akkus fúrókalapács SDS plus rendszerrel. Ez egy lenyűgöző szerszám volt. Bele is szerettem, de nem adták oda ajándékba. Mindenesetre tényleg igaz, hogy ez a modell a hasonló méretű vezetékessel egyező, kifejezetten nagy teljesítményű akkus kalapács. Ugyanolyan gyors, mint a vezetékes. Érzésre ugyanolyan meggyőző az ütési energia, és a használható fúrószárak mérete sem korlátozott egy hasonló vezetékeshez viszonyítva. Tényleg csoda, és nem kell hozzá konnektort keresni. (Merthogy ez folyamatos macera, ezt mindenki tudja, aki már dolgozott épülő családi házon…) 18V-os, 4 és 8 Ah akkumulátort is használtunk, ami  ilyen méretben azért néhány éve még eléggé tudományos-fantasztikus filmbe illő kapacitás lett volna. Ennél a fúrókalapácsnál mindenképp kiemelném a nagyon jó súlyelosztást. Az akkumulátor a gép középtengelyében van, nagyon stabilan és jól irányítható a fúrás. 

akk2_jpg.png

Szintén kipróbáltam a GSR 18-2-LI Plus Professional akkus fúrócsavarozót. 2 Ah-ás akkukkal kaptuk, és hát igazából egy nap alatt, normál használattal nem tudtuk kimeríteni. Viszont sikerült elszakítanunk néhány csavart. (Oké, a nyomatékhatároló nem dísznek van, utána már mi is azzal használtuk.) Az akkus csavarbehajtó persze tényleg nem újdonság, mindenesetre ez a gép nem nagyobb, és nem nehezebb mint az én 6+ éves gépem, viszont amit nyomatékban tud, az egyszerűen felfoghatatlan.

akk3_jpg.png

Jómagam kipróbáltam még ezek mellett néhány kifejezetten faiparos szerszámot is, például a GST 18 V-LI B Professional akkus szúrófűrészt (népiesen dekopir fűrészt) és egy GHO 18 V-LI Professional gyalugépet. Ezek valóban egy meglévő problémára kínálnak megoldást, hiszen hasonlóan a fúrókalapácshoz, ezeket is sokszor használjuk olyan munkaterületen, ahol a vezetékes technológia macerás, vagy mert nincs áram, vagy van, de egy csomó hosszabbító, meg kábeldob kell hozzá, és még ekkor is ott a folyton útban lévő vezeték kérdése. Na, itt ez nem volt, de nem csak ezért érdemes ilyen szerszámok beszerzésén gondolkodnunk. Számomra is megdöbbentő volt, hogy ezek az akkumulátoros gépek valóban ugyanolyan hatékonysággal vágnak és forgácsolnak, mint a saját vezetékes gépeim. Olyannyira meglepődtem, hogy ezeket egy külön posztban fogom bemutatni, saját videókkal, mert megérdemlik. (Plusz így ugye kialkudtam, hogy maradjanak még nálam egy kis ideig, úgyhogy most MINDENT elvágok és meggyalulok, ami a kezem ügyébe kerül. Vezeték nélkül.)

Szóval, a címre válaszolva, szerintem abszolút eljött az akkus gépek kora. Egyetlen egy tényező van, ami azért picit elbizonytalaníthat, ez pedig az ár. Belegondolva persze teljesen nyilvánvaló, hogy egy akkumulátoros gép drágább, mint egy vezetékes. Hiszen itt technikai szempontból igazából kapunk egy olyan (pontosabban bonyolultabb, és drágább anyagokból épített) motoros gépet, mint a vezetékes, PLUSZ akkumulátort/töltőt. (Ráadásul egy igazán kompakt méretű, pár éve még elképzelhetetlen energiasűrűségű, tehát bizony technikailag a csúcsot képviselő akkumulátort.) A mérleg másik serpenyőjében viszont ott a kompakt méret, és a drótnélküliség. Ami egészen döbbenetes dolog, aki nem hiszi, próbálja ki. Az akkuk teljesítménye, súlya, mérete, és élettartamuk is abszolút megfelelő, tehát tényleg az ár illetve a cserébe kapható szabadság ami mérlegelés kérdése.

A szabadság pedig, mint tudjuk, minden pénzt megér…

Utóirat:

Persze a fejlődés nem áll meg, a Bosch új akkumulátorai a ProCORE névre hallgatnak, és minden paraméterükben emelik a tétet, például elérhetőek akár 12 (!) Ah verzióban is. Ezekről is mesélünk hamarosan, addig érdemes rápillantanotok a ProCORE linkelt magyar nyelvű oldalára, elég sok mindent olvashattok/láthattok ott a fent említett hűtési rendszerről, például. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3914638074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kkm.furdancs 2019.02.21. 14:27:48

Tény, hogy bosszantó tud lenni, mikor valami porosat és bonyolultat csinálsz egy géppel és még a vezeték is beakad. Egy biztos, mikor a műhelyem egy részét leválasztottam gipszkarton falakkal, jól jött volna egy erős és órákig üzemképes csavarozó.
Kérdeztem is a dagadt csuklómat az orvost:
- Doktor úr! Tudok én ezzel a csuklóval zongorázni?
- Igen, persze.
- Az jó, mert eddig nem tudtam.

Haha! Szóval ha bírja és évekig tartja a töltéskapacitást, terepen főleg, de máshol is hasznos lehet.

Untermensch4 2019.02.21. 21:13:42

@kkm.furdancs: Mi a helyzet bosch bácsiéknál a "lefelé kompatibilitás" filozófiájával? Tudom hogy nem túl jó bót' egyszer eladott szerszámhoz az újabb aksikat eladni mert kompatibilis és jobb egy új gépet is... de pl ilyen promós anyagoknál a régi és új gép régi és új aksikkal jól összehasonlítható lenne (leszámítva hogy a régi aksik nyilván már öregek ha csak időben is de ciklusban még nem).

kkm.furdancs 2019.02.22. 06:55:30

@Untermensch4: Majd Attila kifejti, de például fényképezőgépekhez és régi mobilokhoz nagyon régre visszamenőleg kapni akksikat, esetleg utángyártottat. Ha szétszedjük a szerszámakkut (ez talán nem általános, csak amit én láttam szétszedve), nagyjából ugyanazt a kék, henger alakú, különféle méretű "ceruzákat" találjuk benne, csak más elrendezésben. A ponthegesztős posztunkban látni ilyeneket.

Viszont az újabb mobiloknál lassan felejtős az akkucsere, mert hajszálvékony szalagkábel kígyózik át rajta, bele. Vesztünkbe rohanunk.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2019.02.22. 10:15:01

@Untermensch4: Szia! Rákérdeztem. :) Azt a választ kaptam, hogy 2004-től, a Li-Ionos akkumulátorok bevezetése óta a Li-Ionos akkuk/szerszámok kapcsolódási rendszere nem változott, vagyis egy feszültségosztályon belüli ipari gépek aksijai egymással kompatibilisek. Az esetleg eltérő kapacitás csak az üzemidőre, illetve a töltési időre lesz befolyással, egyebekben az adott szerszám ugyanúgy használható.

Ugyanakkor azt is kiemelték, hogy ez a kompatibilitás/cserélhetőség csak géposztályon (szegmensen) belül van így, tehát az ipari (kék) és barkács (zöld) gépek akkui egymással nem csereszabatosak.

LondoniTódi · http://greenwichlakas.blog.hu 2019.02.22. 10:56:57

Ez is valami?
Én barkácsboltban láttam két ceruzaelemről "üzemelő" vezeték nélküli forrasztópákát! Na, az nem semmi! Tíz perc nézegetés után megvettem, mert arra gondoltam, vagy a gyártó a teljesen hülye, vagy áttörést értek el a plazmaelőállítás területén. Sajnos a gyártó a teljesen hülye, megizzadtam, míg két pöttyöt megforrasztottam vele. Ennél már értelmesebb lenne a kurblis változat.

Untermensch4 2019.02.22. 11:03:53

@Gyökösi Attila: Köszönöm az infót, ez jól hangzik.

Untermensch4 2019.02.22. 11:08:21

@kkm.furdancs: Mobiloknál én is a moduláris áttörést várom (nem mintha 7 évnél gyakrabban vennék mobilt). Legutóbb 1-2 éve egy guatemalában induló start-up volt hír, egyszer és azóta sem :(
Réges-régen volt olyan (asszem' alcatel) mobil amibe ceruzaelemeket/aksikat lehetett rakni. Ez vszeg ugyanolyan üldözendő eretnekség lehet mint elektromos autókban a cserélhető aksi és csak látszólag oldana meg néhány problémát... :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2019.02.22. 11:17:05

@Untermensch4: Mondjuk pont a digitális fényképezőknél én találkozom olyannal, hogy a gyári (kivehető) akku helyére lehet kapni gyári adaptert (mondjuk horror pénzért), ami egy üres műanyag 'ketrec', amibe belemegy 4 db AA elem. (Pl.: a Pentax csinál/csinált ilyet.) De épp a múltkor bemutatott Bosch detektoroknál is van olyan, hogy a kis (10,5/12) voltos aksik helyére berakhatunk elemeket is.
Én egyébként már láttam olyat a rokoni körben, hogy oda szigszalagozott elemtartóval használtak klasszikus (nem okos) mobiltelefont, igaz, ez már inkább amolyan fix, otthoni szerepkör volt.

Mindazonáltal a régi mobilok újrahasznosítása lehetne jó poszttéma, igaz, ott sokszor a használt frekvencia sem stimmel már...

kkm.furdancs 2019.02.22. 11:26:58

@LondoniTódi: Nem, a gyártó nem hülye, mert eladott neked egy terméket :)

kkm.furdancs 2019.02.22. 11:28:16

@Untermensch4: Guatemala híres high-tech fejlesztéseiről. Már csak a görög chip-et várják és meglesz az áttörés :)

kkm.furdancs 2019.02.22. 11:30:00

@Gyökösi Attila: Klasszikus megoldás: Sokol rádió két 4.5V elemmel és tejgumi rögzítéssel. Túléli az emberiséget.

Untermensch4 2019.02.23. 08:35:44

@kkm.furdancs: Homer Simpson is guatemalai gyártmányú autót használ :) de én inkább arra fogadtam volna hogy az olcsó munkaerő és alacsony adók kombinációja visz oda egy telefon-piacra törő start-up céget.

kkm.furdancs 2019.02.23. 09:32:29

@Untermensch4: Homér egyik epizódban tervezett egy autót, amivel sikeresen csődbe vitt egy autógyárat.

Untermensch4 2019.02.23. 10:50:39

@kkm.furdancs: Igen, a tesója gyárát. :) Guatemalai autója abban a részben van (állítása szerint) amikor a régi családi farmra költöznek és mutáns "paradihány"-t termeszt. :)

Én a helyében moduláris autót terveztem volna, a vevők meg majd összekombózzák a modulokat. :)

Faby 2019.02.27. 16:57:56

@Gyökösi Attila:
Digitális tükörreflexes (DSLR) gépeknél ez annyira nem új, lehet kapni ún markolatot, amibe 2 db gyári aksi megy, vagy egy átalakító, ceruzaelemeknek. Canonnál legalábbis biztosan. (A markolatnak ezeken felül még van számos más előnye is)

Sátán meg a Jocó 2019.03.08. 11:56:15

@Untermensch4: Motorola volt az a 90es évek vége felé
süti beállítások módosítása