A szükség kiskocsit kovácsol

2019.04.23. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

image1_36.jpg

Egyszer ha majd öreg leszek, veszek két kereket;
Kocsit eszkábálok rá, mások levetett holmiját gyűjtöm.

Miután meghallgattuk a taligaépítők himnuszát (Bikini - Matematikus dala), bemutatom az egyetlen - de kritikus -  igénybevételre készített kiskocsimat. (Előzmény kocsiépítésről itt). Elvárások: fél nap alatt készüljön el, min. 180 kg teherbírás, max. 25 cm platómagasság, hogy kiférjen az ajtón és csúszásmentes felület. A friss fényezés megóvása mellett a szállított teher lehetőleg ne veszítse el bútor jellegét tengelytörés vagy ajtófélfa-lefejelés következtében. Mindössze 30 méter megtételére szólt mandátuma, de megérte elkészíteni. Lássák megvalósítását maradék barkácsanyagokból!

image4_18.jpg

Ahogy írtuk korábban, minden a megfelelő méretű, lehetőleg légtömlős kerekek beszerzésével kezdődik. Posztunkban az OBI ajánlatából válogattam (mert egy csomóban megtaláltam mindegyik főbb típust). Azonban mélyebbre kotorva az apróhirdetések kínálatában, 2*3000 Ft + posta áron sikerült beszerezni őket. Pár száz forinttal olcsóbb csak az áruházak kínálatánál, viszont csapágyazott.  Mérete 85x260mm, 16 mm tengelyt tolhatunk bele. Anyaga koppanástompítóan puha gumi és nem zavarja a beleálló szög. Szép sárga-kék, biztosan nem fog elveszni a cserjésben. 

image3_31.jpg

Első jó tanács: ha meglátnak csapágy- vagy csavarboltban egy jó vastag menetes szárat, ne hagyják ott. Szükség lehet rá szélsőséges kihívások leküzdésére. Jómagam évekkel ezelőtt konkrét elképzelések nélkül vásároltam egy szálat és most megtaláltam létezése értelmét. Igaz, nem 8.8 keménységű anyagból készült, de a tengely kialakításával csökkenthetjük a teher alatti hajlástól veszélyeztetett távolságot. 

image5_28.jpg

Kiskocsit alapesetben úgy építünk, hogy a tengelyre (néha adnak a kerékhez) illő villát készítünk, mint a biciklinél. Ez kétoldalt tartja és nincs hajlításra terhelt szakasz benne. Ezt a villát hegesztjük vagy csavarozzuk a kocsi oldalához - vázához. Jelen esetben idő sem volt kivitelezni ezt a megoldást, illetve szerettem volna minél laposabb kocsit készíteni, hogy ne akadjon bele a teher leemeléskor. Tehát a tengelyt közvetlenül az alvázra hegesztettem. Ebben segített a rászorultság, mert fúró hiányában nem bírtam volna az alvázba belefúrni egy 16 mm-es furatot.

image6_17.jpg

A tengely széles és messze esik a - maradék anyagok behatárolta méretű alváz - felfogatási pontjától, ezért erősnek kell lennie. Így fogtam egy 21 mm-es vascsövet (rendes neve Szerkezeti cső 21.3*2), amit beletoltam 26.9 külső átmérőjű tesójába. Pont beleillik és összesen 4 mm falvastagságú tengelyt eredményezett. Ebbe toltam kotyogásmentesen a 16 mm menetes szárat, bőven a vázra rányúló 25 cm mélységben. Kicsit összepontozva őket szilárd egységet alkotnak.

image2_43.jpg

Betartottam a szabályt, miszerint a tengelyt kissé hátrébb helyezzük el. Az így stabilizált egyensúlyi pont miatt nem billen hátra magától, hanem a felhajtható támasztékú vonórúdra nehezedik.

Az első kiskocsi építésem túlélőjét, a nem túl fényesen sikerült "T"-alakú vonórudat felfúrás után odacsavaroztam a vázra. (Őszintén bizalmatlan vagyok saját hegesztéseimet illetően, főleg ilyen kritikus alkalmazásnál). Ez az átmenő furat egyben a platót is rögzítette. Már csak egy vastag szivacsot kellett ráfektetni (a platóra szögelt lécek ennek elcsúszását hivatottak meggátolni).

image10_15.jpg

Fotón a láncos emelővel való ráeresztés előtti állapot. A szállítás jól sikerült. Következő lépés a tengely levágása és egy álló "V" alak ráhegesztése lesz, mely az alvázra támaszkodik. Így megemelve a platót, majd ellátva levehető oldalfalakkal, általános kerti használatra is alkalmassá válik.

Mindezt az egymásba csúsztatott csövek alkotta tengely ötlete miatt tártam olvasóink elé, ami szerintem gyorsan és kielégítően összeeszkábálható a csodásan egybeillő méreteik miatt.

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, inkább kövess a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr4314772008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása