Hogy viseled a drónozást?

2019.06.17. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

a99218_drone.jpg

Írtunk már drónokról és drónépítésről, könyvet is ajánlottunk hozzá. Most fordítok a nézőponton, mivel működés közben láttam egy nagyon nehéz, nagyon profi gépet és kicsit továbbgondoltam a máshol már közbeszéd tárgyává lett drónos kukkolás kérdését. Tehát a magánélet szentsége és védelme közügy. Ahány ház, annyi szokás, Észak-Koreában biztosan nem érné el az ingerszintet egy pártdrón felderítő repülése. Idehaza viszont négy fal közt és kerítéskapun belül egyelőre jogunk van kialakítani egy megfigyelésmentes intim zónát.

Településünk építési szabályzata tiltja átláthatatlan kerítés építését - ennek oka is felvet már kérdéseket - és elvétve áthúz néhány parlagfűkereső vagy katonai repülőeszköz egyéni légteremen. Azonban ezek közösségi szabályzók, melynek alá kell vetni magunkat. Szintén hasonló a közterületi megfigyelőkamerák kérdése, semmi kifogásom ellene (bár látom az adatbázisok összekapcsolásának és a gonosz állam kezébe összpontosuló infohatalom veszélyeit). Mégis sokat segít a baleset- és bűnmegelőzésben, tehát nem haszon nélküli jelenség.

A magándrónnal való leskelődés viszont egy magánszemély döntése, aki nincs felhatalmazva életterem vizsgálatára. Társadalmilag nem olyan jelentős hátrány, mint közvetve lebénítani repülőterek forgalmát vagy kémkedni. Viszont ha támad a harmadik dimenzió és a puszta falak már nem védenek kíváncsi tekintetek elöl, az a picike kis szabadság is elveszik, melyet meghagyott az agyonszabályzott modern élet. Az "én házam az én váram" és komolyan nem terveztem például csoportos orgiákat rendezni telekhatáron és tujasoron belül, de például felvetődik a betörés-előkészítő felderítés módszere. Nem kell az utcáról vagy Facebookon kémlelni egy zsírosabb célpontot, fél óra alatt körbe lehet repülni - kamerázni egy kistelepülést, városnegyedet pár méter magasan.

kepnoszfu66.jpg

A különféle etikai szabályzatok és rendeletek egy ilyen - köd előttem, köd utánam - eszköznél keveset érnek, hiszen például lopni sem szabad és a drón bázisának, kezelőjének nehézkes felderítése és kontrollálatlan hatásköre (azt csinál, amit akar) csak a lelkiismeret, illetve esetleges visszatartó büntetés lehet. Lehet, hogy az egész múló divat és nincs jelentősége az általában amúgy is megnyílt magánélet tükrében (bár ezt nehézkes lenne meggyőzően elmagyarázni a Heathrow reptéren ragadt 100.000 utasnak). A technika néha előreszalad és például a Google-szemüveg esetében merült fel, hogy éretlen vagy rossz szándékú emberek százmilliók elé tárják rólunk, amit mi legkevésbé sem szeretnénk. Legyen akár az egy étterem belső tere vagy reakciónk egy kiprovokált szituációra.

Mindenféle jogszabályi megtámasztás, a már kihirdetett és előkészítés alatt álló rendeletek tallózása nélkül pusztán az elvi és erkölcsi véleményükre lennék kíváncsi. Önöket hogyan érinti maga a lehetőség, hogy pár ezer - százezer forintból kukkolók vagy bűnözők kapnak lehetőséget szabályzott / illegális kifürkészésére ingatlanuknak (napfürdőzős lányuknak). Felmerülhetnek párhuzamok valós vétségekkel, mint magánlaksértés, birtokháborítás, amit viszont nem személyesen, hanem a robotjukkal követnek el.

dims_1.jpg

Jómagam a védekezést és elhárítást kultiválom, mivel megelőzésre nem akarok költeni, másrészt még nem gyakori és jelentős a probléma. Ha ez eszkalálódik, megvizsgáljuk a kérdést. Lesz hová nyúlni megoldásokért, még ha a shotgunos módszert ejtjük is.

  

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5314896496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

villanyember 2019.06.17. 05:58:58

Csak megcsinálom a vadászvizsgát, és akkor veszek egy sörétes duplacsövűt.

kkm.furdancs 2019.06.17. 14:16:49

@villanyember: Irigylésre méltó életformád van, ez kéne minden nyugdíjasnak. :)

de let e ... 2019.06.17. 16:31:36

Ha rendszeres és bántó/bosszantó a dolog , akkor nem nagy mutatvány egy kompresszorról működtethető kis légágyút összehozni és kilőni a kukkoló szerkezetet ;-P

midnightcoder2 2019.06.17. 16:33:51

Pesten lakom, kertes házban, de a kertre simán rálát a jobb szélsõ szomszéd a három emeletes házából. De vidéken is elég nehéz olyan telket találni, ahol nem látnak az ember pofájába. Sajnos a civilizáció és a magánszféra nem barátok.

midnightcoder2 2019.06.17. 16:34:45

@de let e ...: Most lõjem le a szomszédot ? Amúgy sem lenne jogos, anno így vettük a házat.

kkm.furdancs 2019.06.17. 16:49:30

@de let e ...: A posztjaimban megfigyelhető egyfajta gondolati folytonosság, amire jól rátapintottál. Pénteken volt egy airsoftos kézi Gatling gépágyú, amit már csak poénból is szándékozom megcsinálni, kompresszoros meghajtással, szigorúan csak beltéri használatra. Utána találkoztam a "Redneck shotgunnal leszedi a drónt" videókkal és összeházasítottam a két témát :)
Rég mondom, kompresszorral jobb az élet!

@midnightcoder2: Hangsúlyozom, ebben a faluban nagyságrendekkel több a Sokol rádió (rágumizott lapos elemekkel), mint drón. Puszta témafelvetés az írás. Igazad van, sok ingatlant beépített leselkedő szomszédokkal árulnak :)

Bobby Newmark 2019.06.17. 16:53:32

Azért azt így most elképzeltem, hogy vesztek egy fegyvert x-szer drágábban, mint amibe a drón kerül, és eljártok hetente agyaggalamb lövészetre, csak hogy majd egyszer, valamikor, talán rálőjetek egy drónra...
Peeersze, majd szóljatok, ha jön a "boldogan éltek míg meg nem haltak" rész.

Egyébként meg ha engedéllyel vagyok kinn, és lelövöd, akkor kifizeted. Ha hülye vagy és nem azonnal, akkor még a perköltséget is. Ha meg éppen felmérést csináltam, akkor még az elmaradt bevételt is.

kkm.furdancs 2019.06.17. 16:53:54

@midnightcoder2: Ja igen. A szomszéd lát téged, de te is látod őt, tehát a felderítés kölcsönös és esetleg finoman lehet célozni egyet nem értésedre. Lásd:
index.hu/belfold/2018/06/10/pucer_szomszed_tuntetett_a_szentendrei_muveszmagaslas_ellen/

Ehhez képest a drónos kukkolás azonosítatlan bázisú és nagyrészt lefülelhetetlen ténykedés, ami egyből rögzít is, szemmel a szabad szemmel bámészkodó szomszédnál. Ha már kamera van nála, az komolyabban számonkérhető eset.

kkm.furdancs 2019.06.17. 16:56:56

@Bobby Newmark: Mindig ez a szélsőségesség...
Milyen engedéllyel? Kertembe berepülésre ki ad engedélyt? Mert itt maga a lehetőség puszta elméleti vizsgálata arra terjed ki - ha figyeltél - hogy valaki bepofátlanodik magánterületre, melybe a légtér is beletartozik.

Bobby Newmark 2019.06.17. 17:08:45

@kkm.furdancs: Nos nem, a magánterületedbe NEM tartozik bele a légtér, az az államé. Ha felugrasz a levegőbe, akkor elhagytad az ingatlanod és beléptél az állami területre.
Ha jogokról beszélünk, akkor meg PLÁNE fogalmazz pontosan!

Ellenben ha éppen utat mérek fel, és kell a telked széle, a bejáród, hogy aztán megtervezzük az új bejáró csatlakozást, akkor pont rohadtul a telked fölött (is) fogok repkedni. Neked meg fingod nem lesz róla, hogy mit csinálok, csak drón levegőben, lefelé néz, időzik a telked fölött. Töklegálisan. Lelövöd, vállalod a következményeket, ennyi.

Egyébként illegális reptetésnél sem lőheted le ám. Az egy dolog, hogy te nem tudod hol van a pilóta, de a pilóta pontosan tudja, hogy hol van a drónja. Ő megtalál téged, és akármi volt is a reptetés státusza, te meg rongáltál és/vagy még garázdálkodtál is a levegőbe lövéssel (hol fog leesni a nyilvánvalóan mellé lőtt lőszered, pl?)

kkm.furdancs 2019.06.17. 17:29:48

@Bobby Newmark: Igen, ismét eljutottunk oda, hogy valami provinciális hobbi szélsőséges fanatikusa próbál mondatokat vagy szándékot a másik közlendőjébe belemagyarázni, miközben sejti, hogy érvelése azért nem teljesen életszerű vagy jogos.

Röviden: jogászkodhatsz itt, meg centizheted a járdaszegélyt, de ne csodálkozz, ha egyszer a határokat tapogatva kapanyéllel, lepkehálóval vagy minigunnal leszedik a repkedő szarodat magánterületen és még jól pofán is vernek mellé, ha bemész reklamálni.

Leylandi 2019.06.17. 17:38:03

@Bobby Newmark: nyilvánvalóan nettó pszichopata hozzáállás azt hinni, hogy neked jogod van (egyáltalán lehet olyan, amikor lehet) mások magánéletébe belepofátlankodni, de neki a pelepofátlankodásod eszközét lelőni tilos. (A vadászfegyver nyilván nem helyes választás, de nem nagy tudomány az ilyet takarásból egy mai modern csúzlival leszedni, hiszen nem halad az folyamatosan. Ha kameráz, akkor többször megáll.)
www.airsoftgun.hu/webshop/nxg-pss-130-csuzli-iranyzekkal-40db-golyoval-p3621.html
Amúgy nem is a drónt lőném le. Az ilyen körül általában ott az ember is. Volt ilyen, hogy valami falunkszéli kis röptetéses dzsemborin elkezdett az egyik közel jönni a kerítéshez, én meg kezdtem közel menni hozzájuk a vasvillával. Hamar visszafordult a kis jármű...

Bobby Newmark 2019.06.17. 18:00:13

@kkm.furdancs: Ja, akkor kérlek hagyd abba.

Akkor most nézzük a másik oldalát. Paraszt lát kertjében drónt, rögtön első ötlete, hogy hogyafaszba lehetne lelőni.
Nem azért kepesztek, hogy legálisan reptessek, hogy aztán egy ilyen agybaszott pöcs lődözzön rá.

Egyébként nekem meg mindegy, hogy miért mész vissza a sittre, felőlem rongálás, garázdaság, testi sértés kísérlete is lehet. Csak tudd, hogy KURVÁRA nincs igazad, akármennyire is hőbörögsz, meg lengeted a kapát. A rendőrnél meg pisztoly van, az erősebb, és ő VELEM van, nem veled.

Bobby Newmark 2019.06.17. 18:09:34

@Leylandi: Oké, kérlek mondd, merre laksz, ha kezd öregedni a drónom, arra megyek és lelövetem veled. Sokkal olcsóbb úgy a csere, ha te fizeted.

kkm.furdancs 2019.06.17. 18:22:08

@Bobby Newmark: Kezdhetted volna úgy is a mondandót, hogy "Én is drónozok, de eszembe sem jutna olyan aberrált gondolat, hogy berepülök valaki kertjébe (maximum véletlenül) és a most és itt általam képviselt drónos közösség hasonló állásponton van."
Csak a jogok hangsúlyozása és a kekeckedés.
Ezzel a hozzáállással még izgalmas meglepetések várnak az életben, csak szólok.

anyadmajma 2019.06.17. 18:38:05

@Bobby Newmark: nem baj, gyere csak, majd legfeljebb nagyobb gödröt ások, mint ami csak a drónnak kell.
Azt meg be is kéne bizonyítanod, hogy én voltam, aki lelőtte.
Amúgy nem nagy durranás egy zavarót összedobni.
Egy bemérő már más, de az sem olyan elérhetetlen.
És akkor még csak oda sem kell hozzám jönnöd a nagyobb gödörért, elviszem neked:)

Bobby Newmark 2019.06.17. 18:42:45

@kkm.furdancs: 1. Nem képviselem a drónos közösséget.
2. Kurvára nem ígérem meg, hogy nem repülök be föléd.
3. Ha berepülök (és ez a lényeg) kibaszottul semmi közöd nincs hozzá.
4. Ha nem tetszik, akkor először KÉRDEZEL baszdmeg!
5. Ha utána sem tetszik, akkor keresel egy alkalmas faszt, és beleülsz.

Majd pont óvatoskodással kezdek, mikor a jogtalan rongálás itt a kiinduló álláspont. Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten. Te meg ehhez szokj hozzá.

Alapvetően senki nem kíváncsi a szottyadt seggedre. Kb háromféle drónossal találkoztam eddig:
a. fogalmatlan idióta, repked, gyártja a digitális szemetet, amit soha a büdös életben nem fog egynél többször megnézni, többek közt azért, mert hányingert lehet kapni a felvételtől, úgy repült.
b. Fotós, videós: látványos dolgokra megy, amibe a szottyadt segged nem fér bele. Jellemzően nem is lefelé néz, amikor fölötted van, pont nem is lát téged.
c. Felmérést végző mérnök.
és gondolom van még
d. felderítést végző betörő
e. perverz kukkoló
de ilyenekkel még nem találkoztam.

kkm.furdancs 2019.06.17. 18:49:22

@Bobby Newmark: Na jó, azt hiszem az álláspontok kifejtésébe nem tartoznak bele a faszozás, parasztozás, idiótázás. Te berepültél a kommentfolyamomba én meg leszedlek a moderátorgombbal. Így csak annyi marad meg az utókornak, hogy bedurrant az agyad és hülyét csináltál magadból.

Jó tanács: Kukkolást csakis fogvédővel felszerelkezve! (Tekintettel az ellenkező felek itt kifejtett szándékaira, főleg figyelemmel a hordozható gödörre). :)

Virtuális turista 2019.06.17. 19:55:05

@Bobby Newmark: Mit vergődsz itt? Csubakka a Hoth bolygón közterületen szedte le a birodalmi drónt, mégis hősként ünnepelték!

2019.06.17. 20:54:05

@Bobby Newmark:

Miért érzed úgy, hogy neked jogod van más tulajdona fölött kémkedni, videót készíteni?
Kaptál erre engedélyt?
Az a baj, hogy ilyen perverz disznókkal van teli a világ, moint amilyen te vagy.
Legyen az b+, hogy a drónhoz tartozzon egy repülési regisztrációs szám és olyan szabályokat kell, hozni, aki a perverz hajlamait kukkolását akarja kiélni, azt feljelenteni és az alsó büntetési határ 10.000.000 Ft a felső meg 2 év dutyi!

2019.06.17. 21:00:16

@Bobby Newmark:

3. Ha berepülök (és ez a lényeg) kibaszottul semmi közöd nincs hozzá.

Hidd el, nem lesz az neked jó hogy berepülsz ide meg oda meg amoda. Az emberek különbözőek, van aki csak értetlenkedni fog, van aki meg leszedi valamivel, van aki meg kinyomozza ki az a tuskó majom aki fölötte drónozik. Majd megkeresi és péppé veri a kukkolót.
Hidd el nem lesz az neked jó, mert sose tudhatod, kinek a magántulajdona fölött drónozol és videózol.
Garantáltan lesz olyan aki leépíti az arcodat és beültet egy életre a tolószékbe.Azt majd távirányíthatod.

2019.06.17. 21:06:46

Ha én fölöttem repkedne, akkor tuti leszedném aztán a kamera és drón megsemmísítés után kuka. Szigorúan szelektíven szétválogatva.

enrikokaruszo 2019.06.17. 21:57:25

én meg sárkányt eregetek, azt is lehet
2 perc és leszedem, csak szél legyen:)

kkm.furdancs 2019.06.17. 22:08:00

@Pár dollárral többért: Valami kommentben olvastam, hogy békésen drónozgattak Budapest szélén, egyszer csak lefékez egy nagy autó és rájuk ordít belőle az akkor még tényező Simicska Lajos, akinek arrafelé volt háza. Nos, Szörnyeteg Lajos akkoriban más volt pszichésen és hatalmi tekintetben is...
Ez is példa arra, amit mondtál :)

2019.06.17. 22:31:19

@kkm.furdancs:

Pontosan. Nem tudnám megtippelni, hogy egy politikai nagykutyával vagy egy alvilági figurával járna rosszabbul. Vagy egy bekattant átlagembert idegesítene fel a hobbijával aki aztán pokollá tenné az életét.

midnight coder 2019.06.18. 07:52:00

@kkm.furdancs: Nem egészen. A szomszéd a harmadik emeletrõl belát a kertbe, de én nem látok oda, max. ha elhúzza a függönyt és felkapcsolja éjszaka a villanyt, ilyet viszont nem csinál. Ergo kicsit sem kölcsönös.

midnight coder 2019.06.18. 07:57:31

@kkm.furdancs: Ps. Amúgy ha kölcsönös lenne sem lenne jobb, a faszom se kíváncsi a szomszédra. Az viszont elég idegesítő, hogy ha csak kinéz az ablakon a kertre lát. Ja, és Pesten kb. a telkek 90%-a ilyen, és még szerencsés ha csak egy ház lát rá és nem egy egész panelház.
De vidéken is elég kevés az olyan telek, ahol nem látnak az ember pofájába az utcáról.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2019.06.18. 08:12:44

Picit furcsa stílusban szerintem Bobby azt akarta elmondani, hogy amennyiben megkéri 3000Ft-ért a légtérhasználati engedélyt az adott területre és egy ilyen esetben valaki lelövi a drónt, akkor JOGILAG mindenképpen Bobby jön ki pozitívan a dologból. Szóval lehet izmozni, de ilyen szempontból igaza van. Persze, így sem illik leskelődni, de amikor valaki "okosan" meghúzza a ravaszt a sörétes puskáján, akkor jusson eszébe, hogy bizony rosszul is kijöhet számára a dolog... (Amennyiben a drón a második képen lévő illusztrációra hasonlít, akkor tuti megszívja, aki lelövi, mert az a drón nem játékszer.)

kkm.furdancs 2019.06.18. 08:22:56

@Watt25: Őszintén szólva illett volna felvázolnom, hogy milyen esetekben tartanám zavarónak a drón viselkedését, amit már nem tudnék tolerálni.
- 0-10 méter lebegési magasság telekhatáron belül 1+ méterre.
- hosszú lebegési idő kamerával, esetleg belebámul az arcomba.
2700 m2-es telken van a házunk, amíg oda eljut, bőven lenne ideje korrigálni.

Bobby egy seggfej, írogatott eleget a mondanivalója helyes megfogalmazásához, de nem sikerült meggyőznie, hogy képes lenne etikusan használni a technika által kezébe adott lehetőséget.
A vita puszta elméleti, hiszen maga a valószínűség minimális, hogy valaki bedrónoz a kertbe és pont akkor meglátja a tulaj és még ideje van élesíteni az elhárító rendszert.

Eljutunk majd a Shadowrunból ismert, hermetikusan lezárt céges vagy magán ingatlanokig, ahol a drónelhárító rakétát elhárító drónok és csatamágusok védik a területet :)

2019.06.18. 08:31:16

@midnight coder:
De normális embert az is idegesíti, ha ő lát be a szomszédhoz, ezért nem él vissza vele. Már ha normális a szomszédod. Aki viszont drónnal leskelődik, az nem véletlenül lát rád, nyilván hacsak nem valami mérnöki munkát végez, amit Bobby mondott példának.

Netuddki. 2019.06.18. 09:07:27

Nemigazán értem miért született ez a bejegyzés? Tudatlanság? Szándékos feszültségkeltés?

Számtalan típusú "drónt" lehet kapni legálisan. Ezek közül, aminek a képalkotása eléri egy jobb telefonét, több 100 ezer forint körül kezdődik. Nem az átlagmagyar pénztárcájához van sajnos igazítva. A többi felejthető. Pár 10m távolságból már csak az tud azonosítani bárkit is a felvételen aki ismeri az illetőt.

Akinek meg ingerenciája van erre a hobbira, nem azért vesz ilyet, hogy másokat kukkoljon. Teljesen felesleges a rosszindulatú hangulatkeltés ezen hobbi és hobbisták irányában. Amúgy sincsenek sokan (Magyarországon) akik megengedhetik maguknak, és még érdekli is őket.
Az olcsó kínai teszkós szarokat most nem sorolnám ide. Ezek élvezhető képet, videófelvételt nem tudnak készíteni. Ráadásul nem képesek az autonóm irányításra. Tehát ha a látótérből kikerülnek, akkor irányíthatatlanná válnak és ennek törés, gyakorlatilag megsemmisülés a végeredménye. Ami legalábbis tenyérnyinél nagyobb méretű.

Ami meg az ellenreakciókat illeti. Nagy butaságra vallana, ha valaki lakott területen sörétessel kezdene minden irányban lövöldözni. Ugye ezt nem gondoltad át, amikor ilyet írtál? Ennél azért értelmesebbnek gondoltalak. A legkisebb gondod a rongálás lenne amiért felelned kellene.

Ami meg az adatvédelmet illeti, én elsősorban nem a miatt aggódnék, hogy valaki messziről, a Google Mapsnál valamivel nagyobb felbontású képet vesz fel az ingatlanomról. Ott a Facebook, Twitter, és egyéb internetes, állami szolgáltatások, amik adatokat gyűjtenek rólunk, és ki tudja mire használják.
Ahogy a betörő se drónról fogja kifigyelni mikor nem vagy otthon, vagy éjjel amikor alszol.

MaCS_70 2019.06.18. 13:44:25

@Netuddki.: Ez már nem egészen így van. Vannak drónos ügyeim (drónom még nincs), és éppen most áprilisban mutogattak nekem egy Kínából 180 dollárért rendelt drónt, ami jó fényviszonyok között kiváló 4K-s videót készített és alkalmas volt részbe autonóm repülésre, azaz pár száz méterre simán el lehetett küldeni pár pontos útvonaltervvel, és még vigyázott is magára.

A poszthoz:

Akár orgiát is akarhatok tartani otthon, magánterületen megtehetem.
Volt ilyen ügyem, bár nem kifejezetten orgia volt a téma, de igencsak intim tevékenység.

Az alapfelállás ugye az, hogy drónnal betekinthetnek és felvételeket készíthetnek a privát szférámról, ami hagyományos értelemben zárt terület lenne. Fontos tudni, hogy ez sokkal bonyolultabb, mint egyszerű légtérhasználati kérdés, nagyobb hangsúlyt kapnak a személyiségi jogi és adatkezelési kérdések.

Érdekesebb azonban az a helyzet, amikor a drónnal készült felvételekkel akár nyilvánosan visszaélnek, a legszebb azonban mégiscsak az, amikor még nyomásgyakorlásra is felhasználják azokat.
Van ilyen, nem is annyira kevés.
Lehet célzottan is (példa: nem kedvelt tanárról meztelenül napozós felvételek közzététele), de az igazán nagy ínyencek az önkéntes erkölcsrendészek. Mert ilyen is van ám!
Képzeljétek, milyen nagy öröm lehet, amikor a postaládádban találsz egy jóakaratú névtelen levelet arról, hogy jobb lenne nem hancúrozni a kertben, és ezzel potenciálisan veszélyeztetni a környék jó hírét, mert "ha én oda tudok repülni drónnal, akkor azt szegény ártaltlan gyerekek is megtehetik, és egy életre oda a lelki szeplőtelenségük" (kb. ilyen szavakkal), úgyhogy ha nem akarsz megjelenni egy pornómegosztó oldalon, akkor szex ezentúl csak éjjel, behúzott függöny mögött, lehetőleg misszionárius pózban...

MaCS

kkm.furdancs 2019.06.18. 15:56:37

@MaCS_70: Igen, ilyesmire gondoltam. Már a címkép is célozgat rá, mely a "leg...valamibb drónfelvételek" oldalról származik, tehát osztják. Véletlenül találtam rá illusztráció keresése közben. Tele a net "csínytevők felrántják a párizsi metrón valaki szoknyáját és röhögve fotózzák" mobilvideókkal. Ha technikailag lehetséges egyfajta aljasságot elkövetni, akkor azt el fogják követni.

A drónlelövő opció csak poénszinten került bele az írásba, de egyik drónszabadság mellett érvelő sem győzött meg azóta, hogy olyan nagyon elhivatott etikai szigorúsággal tekintenének a témára.

MaCS_70 2019.06.18. 18:42:44

A címkép nagyon plasztikusan "célozgat". :)

Tucatnyi hasonló kép ment már át a kezemen, csak éppen élesben és élesen. (Megvannak ennek a speciális okai, nem kukkoló vagyok.)

A számtalan eset alapján, amiben valamilyen szinten érintett voltam, sajnos azt kell mondanom, hogy nem lesz itt békés megoldás, amiben komoly szerepe van annak, hogy két oldalról érkező tök ellentétes követelményeknek kellene megfelelnie annak, aki nem mindenben a formális konvenciók szerint élné az életét.

Az első lépcső ugye az, hogy rohamosan esik össze az intim szféra. Magyarán, pár éve még azt hittem, nem láthatnak be a kertembe, ma már simán belátnak.
Ez egy döntési helyzetet eredményez, amiben eldönthetem, hogy ez miben zavar.
Sokan mondják azt, hogy tesznek rá, senki nem vonhatja kérdőre őket azért, mert meztelenül napoznak otthon, az egyébként jól körbapalánkolt és/vagy rohadtul félreeső kerjükben.

Aztán egy szép napon beállít egy habzó szájú vadbarom két utcával odébbról (valós történet), hogy a gyerekek játszottak a kis helikopterrel, és aztán azt kellett nézniük szegénykéknek, hogy egy ronda bácsi lógó lompossal nyírja a füvet, és most egy életre szóló trauma érte őket.

Az, hogy a kis helikopternek semmi keresnivalója nem volt, pláne nem bekapcsolt kamerával a ronda bácsi kertje fölött, az persze nem téma, mint ahogy az sem, hogy miért olyan tragikus az, ha a kis helikopterpilóták látnak a felvételükön egy meztelen embert. Az viszont már téma, hogy egy héten belül már az egész környék tudja, hogy a bácsi kisgyerekeknek mutogatja magát, és bár mindenki tiltakozik az ellen, hogy az ő kertjébe is benézzenek felülről, de azt azért elvárja, hogy mindenki más vegye tudomásul, hogy a gyerekek már felülről is nézelődhetnek.

Ismerek olyanokat, akiket tanárként, ügyvédjelöltként vagy igazgatóként rúgtak ki azért, mert otthon, elvben védett helyen vetkőztek le.

Szóval lesz (illetve már van) ennek egy bizonyos zsrolási potenciálja, amiben remekül keverednek az elvben teljesen ártatlan helyzetekkel szemben ébredő idióta ellenérzések, a hirtelen megjelent technikai eszközök és a kellő számban jelen levő színtiszta emberi rosszindulat.

MaCS

MaCS_70 2019.06.18. 18:44:00

Ja, és ez végül kinek, minek tesz a lehető legrosszabbat? A drónoknak, a jóhiszemű drónozóknak és azoknak a valóban csodálatos lehetőségeknek, amiket ezek az eszközök nyújtanak.

MaCS

kkm.furdancs 2019.06.18. 21:07:45

@MaCS_70: Minden héten, mikor bukik a Facebook valamely szándékos, ritkábban véletlen adatszivárgási botrányban, kommentekben felbukkan az "ugyan már, mit féltitek a nyomorult kis privát szférátokat, a kutya sem kíváncsi rátok" álláspont. Talán legszélsőségesebb eset volt, mikor a Microsoft kötelező online kapcsolattal és bekapcsolt kamerával harangozta be az X-Box One-t. Nem is szól az ember, hogy ezzel tálcán nyújtják át hackereknek a szobabelsőt. Nagyon sokan megvédték, de aztán lekerült a napirendről. Ez is a tipikus adat-viktimológiai eset, mikor valami minimál kedvezményért cserébe korlátlan felhatalmazást ad valaki egy applikációnak vagy hardvernek a kémkedéshez.

Nem mondom, hogy a jellemzően fiatalok hülyék lennének, mikor naivan besétálnak egy ilyen csapdába, inkább erre vannak nevelve. És ezek az adatok - teljes kép egy ember körülményeiről - nemcsak arra jók, hogy pelusreklámokat sózzanak rá, hanem majd mikor a HR-es a jelentkezők egészségügyi profilját nézegeti és potenciális vagy tényleges betegség miatt nem vesznek fel dolgozni. Ez nem paranoia, technikailag semmi akadálya manapság.

Amit lejárató kampányokat régen a falubeli pletykás öregasszonyok lokálisan és "manuálisan" :) végeztek, az most másodpercek alatt körberöppen a világban. Más kérdés, hogy már nem sütnek az emberekre billogot, ha paráználkodik (legfeljebb a házassága és élete megy rá).
Ha sokat nem is tehetünk a jelenség ellen, de legalább a jog megvan még, hogy kifejezzük ellenérzéseinket. Illetve nem kellene mindent megosztani a neten. A drónozás ezredszázalékos kockázatot jelent szemben a netes magamutogatás ellen. Ezt kombinálva azzal, ha valaki még hülye is (lásd a betegszabadság alatt nyaralási fotókat megosztókat vagy kamikaze román sofőröket), abból csak baj lehet.

Egyetlen megoldást látok. Hihetetlenül magas kártérítési összegeket megítélni az egyéni adatvédelmi perekben. Bosszúpornó? 40 milla!

Plusz az ügyvédi költségek. Sok sikert a pályádhoz és mivel a hedonista és zavart korszakokat mindig követi egy visszarendeződés a több ezer éves elvekhez, szerintem felível ez a szakma :)

Netuddki. 2019.06.19. 08:50:01

@MaCS_70: $180-ér nem kapsz normális 4k videót készítő "drónt". Ezért írtam, hogy a témában járatlanok hajlamosak össze-vissza irkálni mindenféle butaságot. Különben is, ha nem írsz típust, akkor bármit mondhatsz.

A Xiaomi FIMI A3, ami már a jobbak közé tartozik, csak HD videót tud rögzíteni, olyan $300 körül kapható, és akkor még ott lebeg fölötte a VÁM+ÁFA is. Magyarországi boltban ez 115ezer Ft.
A Xiaomi FIMI X8 SE, ami már valóban 4k-t is tud, körülbelül $500 (vs. 190ezerFt), és ez valóban a belépő szint. DJI-ben ez ennek a másfélszereséről indul. Persze a DJI-nek is van 30ezerért kapható kis drónja (ha még kapható), de az olyan is.
De még ezeknek a képe, videója is csak egy jobb mobiltelefonéval hasonlítható össze. Azért, elég messze van egy hasonló árkategóriájú, belépő szintű fényképezőgéptől.

Az meg, hogy nyilván vannak aberrált emberek, az nem érv. Mindenkinél van otthon kés, de csak páran szúrják le a másikat. Pont ezt kéne egy ügyvédnek magyarázni? Már ha valóban az lennél.

Nem tudom működés közben láttatok-e ilyen "drónt"? Qrva hangos. Már pár 100m-ről is simán ki lehet szúrni. Már persze ha nem éppen lógó himbilimbivel nyírod a füvet, és nem hallod a fűnyírótól. De ott szerintem nem a drón lesz a probléma.

Felesleges szerintem a hisztériakeltés a "drónokkal" kapcsolatban. Főleg, hogy mára eléggé lecsengőben van ez a divat. A gyerekeket sajnos jobban érdekli a TV, Xbox, telefon. Aki meg ilyet vesz, és meg is engedheti magának, az azért veszi, hogy az utazási élményét fel tudja dobni. Aki meg a tilosban jár, annak egy újabb (szerintem eléggé korlátozott) technikai lehetőség. Vannak ennél használhatóbbak is, de mit tudhatom én, nem vagyok se betörő, se kukkoló. :/

Netuddki. 2019.06.19. 09:00:40

Ja, és ez még kikívánkozik.

Vannak ugye olyan fényképezőgépek, amikkel kilométerről lehet olyan képet készíteni, mintha csak ott lennél a közelben. Például ott a Nikon P900, 83-szoros optikai zoommal, most 163ezerFt-ért is kapható. Ennek a képén pár 100m-ről a himbilimbiden még a szőrt is meg lehet számolni. Már ha valaki van annyira elmebeteg, hogy ilyesmire használja.
Paparazzik mindig is voltak és lesznek, de érdekes módon senki nem a fényképezőgépek ellen hörög.

Ja, és még ugye előkerült a zsarolás is. Az szerintem megint egy másik, büntetőjogi kategória, és szintén nemcsak "drón" felvétellel lehet elkövetni. Ahogy szerintem elenyésző is az ilyen eset.

MaCS_70 2019.06.20. 11:49:17

@Netuddki.: A jelek szerint nem igazán ment át a mondanivalóm. Nem a drónokkal mint eszközökkel van bajom, hanem az emberi hülyeséggel -- amit sajnos sok esetben kiszolgálnak a drónok.

A problémáról írtam, amiben viszonylag jelentős tapasztalataim vannak. Arról, hogy a drónok megjelenése óhatatlanul változást hoz bizonyos életviszonyokba, amik konfliktusokhoz vezetnek.

Valós megoldási ötleteim egyébként nincsenek, mivel lehetetlennek tartom minden drón műszaki ellenőrzését.

Az pedig, hogy mit tartasz normális 4K videót rögzítő drónnak, elég relatív fogalom. Amint írtam, a 180 dolláros darab jó fényviszonyok között teljesen elfogadható minőségű 4K-s felvételt készített, és pár száz méterre el lehetett küldeni, ahonnan vissza is jött. Lehet, hogy egy igazi drónszakértő magasabb igényeit nem elégítené ki, lehet, hogy pár órányi repülés után mehet a kukába, de arra, hogy kellemetlen helyzetet lehessen vele előidézni, maradéktalanul alkalmas.

MaCS

zooltek 2019.06.20. 14:13:36

A zene az ótvar, de kb. erre kéne használni a kis kütyüket:
www.youtube.com/watch?v=SldJIisWFmE

Netuddki. 2019.06.23. 08:51:30

@zooltek: Ez egy speckó FPV drón, és kb. a 2 kezemen meg tudnám számolni azokat akik így tudnak repülni vele, az egész Földön. Egy egyszerű halanó, én is, kb. 1 percen belül rommá törné. :/

Netuddki. 2019.06.23. 08:53:19

@MaCS_70: Welcome to the real world!

Hülyék mindig és minden területen vannak. Teljesen felesleges e miatt a picsogás, és az általánosítás.

Csb 2019.06.23. 11:50:28

Par gondolat:

1. Az, hogy most mennyiert lehet venni egy valamire valo kukkolodront, nem relevans, mert ezeknek az ara zuhan. Ha most 100-200 ezerert meg lehet venni, az mar nem elerhetetlen ar, meg akkor sem, ha nem lesz tomegtermek. Par even belul pedig siman az lehet.

2. Az, hogy "aaa, ugyse csinalnak rosszat!", az nem mukodik. Ha az elvi lehetoseg megvan ra, akkor lesz olyan, aki ezt ki is hasznalja.

Ezert a szabalyozasnak a kovetkezonek kellene lennie:

- Dron nem repulhet mas ingatlana felett sem 10 meternel alacsonyabban sem a telekhatarhoz 2 meternel kozelebb.
- Ami ennel messzebb repul, annak is kotelezo rendszamot viselnie, amit minden oldalrol latni lehet, es a merete eleri a dron alapteruletenek legalabb 75 szazalekat
- Minden repulo dronnak kotelezo allando poziciojelzest kozvetitenie egy mindenki altal elerheto online terkepes adatbazisba (mint amilyen a flightradar24.com).

Ha szeretnem tudni, hogy ki repked a kertem felett 20 meterrel, akkor felmegyek az oldalra, es latom, hogy lam, az onkormanyzat parlagfuellenorei, vagy a szomszed pistike.

Ha nincs azonositva, akkor barkinek joga van leszedni teniszlabdaval, csuzlival vagy akar reti sassal.

kkm.furdancs 2019.06.23. 20:14:25

@Csb: Ez korrekt és átgondolt ötletsorozat, főleg a magasság arányában engedett/tiltott korlátozás.

Untermensch4 2019.06.24. 09:29:06

@kkm.furdancs: Sztem egy drónt egy sokkal olcsóbb másik drón le tud szedni kamikázéban... :)
süti beállítások módosítása