Gérvágó segéd a pontos szögekért

2019.10.28. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

00_5.jpg

Digitális kottatartóval szereltem fel egy hangszert, de a 45 fokban vágott illesztések sikerességét nem tudnám elzongorázni. Mai írásunk rávilágít a motoros gérvágók nagyvonalú tűréshatárral felvésett skálabeosztására. A pontatlanságot azonban kiküszöbölhetjük egy nyomtatóval készült etalon segítségével.

gervago_02.jpg

A mintául szolgáló kottatartó

gervago_03.jpg

Némelyik TÜZÉP-en a közeli bútorgyár dombokat emel a gyártás előtt kiselejtezett, üvegcsengésűre szárított faanyagból és már megmunkált, de kiszelektált alkatrészekből. Innen származik egy ölnyi bükk léc is, melyekből a keret készült. A lapok alapanyaga 6 mm-es rétegelt lemez.

gervago_04.jpg

A kottát és oktatóprogramokat megjelenítő, érintőkijelzős számítógépet egy dönthető keretbe építem.
E kijelző besüllyesztési méreteire vágtam a léceket. Először egy bevágás ejtettem középen, majd...

gervago_07.jpg

... derékszögben, leválasztva az anyagból a felesleges részt. Ezzel egy poros és veszélyes, többszöri előfogást igénylő marást spóroltam meg

gervago_06.jpg

Akár a képkereteknél, 45 fokos gérvágás következett

gervago_05.jpg

Derékszögű illesztésekkel szemben a szögbe vágott keretlécek hosszúságának meghatározása kismértékben mérés, nagymértékben próbálgatás és becslés,
amennyiben egy másik tárgyat akarunk befoglalni vele.

gervago_01.jpg

Néhány kisebb munkafolyamat után elkészült a kottatartó. Ezt az instant munkanaplót humornak szántam, viszont az már nem vicces, hogy a gérvágó skálabeosztásában megrendült bizalmam. Félórás, utólagos korrekcióval kénytelen voltam finom lépésekben közelíteni a a fűrész által mutatott értéket a valósághoz.

gervago_09.jpg

Az elfordítható fűrészlap skálabeosztásához egy finom racsnis szerkezet tartozik, ami ideiglenesen fixálja a beállított értéket, melyet egy szorítócsavarral tudunk rögzíteni. Sajnos a racsni bekattanása nem egyezik meg a felfestett szögérték rovátkájával, tehát előrébb vagy hátrébb kattan be fél fokkal. Ez megtévesztő lehet, másrészt a rovátkák is túl vastagok, hogy hajszálpontosan egybevágjanak. Minél hosszabb a levágott anyag szára, annál nagyobb hibát generál túlsó végén a szöghiba.

image2_66.jpg

Eddig nem zavart különösebben, mert általában hosszú cserépléceket daraboltam velük, de most szembetűnő rés látszik a bal felső sarokban. A további pontatlanságok elkerülésére terveztem és nyomtattam egy 45 fokos etalon sablont.

image26_3.jpg

A nyomtatásban az a csodás, hogy tűréshatára 0.05 mm hosszúságban, szögpercnyi (1/60 fok), ezért bármilyen vágott - reszelt sablonnál pontosabb.

gervago_10.jpg

Mindössze arra kellett ügyelni, hogy ne legyen túl hosszú a szára és a fűrészlap acéljához, ne pedig a kiemelkedő fogakra feküdjön fel.

gervago_08.jpg

A helyes gérvágás ellenőrzése a két szelet összeillesztése, melyeknek derékszöget kell alkotniuk. Mindkét irányban használható a sablon. A megoldás újabb érv a már elérhető árú technológia beszerzésére. Talán tavasszal használtam utoljára a nyomtatót, de mivel lezacskóztam a filamenteket (nyomtatószálakat) kiszáradás ellen, ezért minőségük változatlan. Tehát hosszú ideig, a gyors felhasználás kényszere nélkül elálldogál a gép.

 

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr8515266784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása