A szénkefe egyidős a villanymotorok történetével. Aki kicsit is érdeklődik az elektromos szerszámok lelkivilága iránt, találkozott már a szénkefék cseréjével, és megszokta, hogy az új gépekhez sok esetben eleve csomagolnak tartalék szénkefét. Azonban számos más jellegű technikai tudáshoz hasonlóan itt is kiderülhet, hogy ezt a tudásunkat bizony nem fogjuk tovább örökíteni a fiainknak…
A villanymotorok működési elvét a legtöbben ismerjük. (Akik nem, azok úgysem kattintanak erre a posztra) Ha felfrissítenénk a tudásunk, ajánlom a wikipédia megfelelő címszavait, igazán jól – és alaposan – járja körbe a témát. Most legyen elég annyi, hogy hagyományos esetben adott egy forgórész, ami tekercseket tartalmaz, amelyek elektromágneses mezőt hoznak létre. Ettől forog a motor. Ehhez viszont áramra van szükségük, amit a szénkefék juttatnak be a forgórészbe. A szén nyilván egyfajta optimális megoldásként jött anno a képbe, mert jól vezeti az elektromosságot, ugyanakkor a kívánatos kopási/önkenő tulajdonságai sokkal jobbak, mint bármilyen fémé. Ettől még azonban ez is kopik, cserélni is kell időnként.
Felmerülhet – fel is merült – az emberben, hogy miért van erre szükség, miért nem konstruálják át a motorokat úgy, hogy ne a forgórészbe kerüljenek az áramra éhes tekercsek? Ilyen motorok vannak, voltak korábban is, azonban ezek vezérléséhez/szabályozásához több fázis, VAGY elektronika szükségeltetik. Ami ugye épp mostanában fejlődik olyan robbanásszerűen, hogy olcsó és miniatűr megoldást kínál mindenre, ami akárcsak 20-30 éve még komoly és drágán megoldható probléma volt.
Elkezdtek tehát teret nyerni a szénkefe nélküli motorok. Számos előnnyel rendelkeznek a hagyományos villanymotorokhoz képest, például zártabb konstrukciót, mégis jobb hűtést tesznek lehetővé.
Ami jelen posztunk szempontjából érdekes, ez a szénkefe nélküli motortechnika eljutott az elektromos kéziszerszámokhoz is. Manapság egyre több szerszámon találkozhatunk az ilyen konstrukcióra utaló brushless, BL, BLCD, ECDC, EC feliratokkal.
Ilyen szerszám a jelen posztunk apropóját szolgáltató gép is. Az akkumulátoros fúró-csavarozó gépekről már többször írtunk, de sosem lehet elégszer, különösen, ha egy olyan csemege akad a kezünkbe, mint a Bosch GSR 18V-50 Professional gépe.
A gépről és a Bosch brushless szerszámcsaládjáról írunk majd még bővebben, most csak néhány tulajdonságot emelek ki. Az akku nélkül 1 kg-os súlyú gép méretében a középmezőnybe tartozik, de teljesítményben és néhány fontos paraméterben igencsak kiemelkedik onnan. Az említett szénkefe nélküli motor ugyanis egy fémből készült tokmányt forgat! Aki a régebbi posztjaim olvasta, már belefuthatott abbéli vélekedésembe, hogy a SZERSZÁM minél több fém alkatrészt kell tartalmazzon. Persze manapság a műanyagok korát éljük, és nem törődünk azzal, hogy több (vagyis későbbi, a miénket követő) kor meg épp ez okból már nem is lesz. A készülékház persze mindenképp műanyagból készül, de ez a fém tokmány igazán komoly pluszt jelent.
A szénkefe nélküli motor teszi is a dolgát, gondolom egy effajta műszaki újítás épp akkor jó, ha észre sem vesszük, egyszerűen működik, ahogy kell. Mindenesetre azért megkérdeztem egy kisgépek szerelésével foglalkozó törzsolvasónk, neki milyen tapasztalatai vannak általánosságban a kéziszerszámoknál használt szénkefe nélküli motorokról:
„Szia! Az egyik előny, hogy a porral szemben valóban sokkal ellenállóbbak. A másik, hogy a Li technológiával felvértezett akkumulátorok miatt ma már sokkal tovább használnak egy-egy gépet mint régebben. Így a hagyományos kefés motoroknál eljön az az idő, amikor a szénkefét cserélni kell. Pontosabban kellene, mert vagy veheted meg a házzal együtt, vagy a szénkefetartó bele van préselve a motorházba: egy szénkefe csere helyett jöhet a motorcsere. Ez így mindenképp megspórolható. Az viszont igaz, hogy a szénkefe helyett kapsz egy csomó elektronikát, amit kisiparilag szinte lehetetlen javítani, ha elromlik. Mindazonáltal nálunk ilyen probléma még nagyon kevés volt, szóval összességében pozitív a kép.”
A próbált szerszámról itt tudhattok meg többet. Az én konklúzióm pedig az, hogy nyugodtan válasszunk szénkefe nélküli motorral szerelt masinát, nem fogjuk megbánni. A gyártók szerint a kisebb méret, a nagyobb leadott teljesítmény, a kisebb karbantartási igény amit tapasztalni fogunk. Ez pedig nem hangzik rosszul...