"A dolog ott kezdődött, hegy leégett a porszívónk motorja. Mondjuk, kicseréltem, de nem volt olcsó a kínai motor sem. Ennek kapcsán kissé utánajártam a motoroknak, amik a szívó célú gépekben vannak. Ami elsőre feltűnt, hogy más a kialakítása a sima porszívómotoroknak, és más a takarítógépeknek, más a profi gépeknek." - kezdi levelét rendszeresen publikáló barkácshősünk, Zweitakt. Köszönjük és gratulálunk!
A porszívóba való motorok általában kisebb átmérőjű turbinával rendelkeznek, és a beszívott levegőt a forgó és állórész között préselik át, ezzel hűtve a motort. Ennek kapcsán több kérdés is felmerült. Ha ilyen mennyiségű levegő átáramoltatásával hűti a motort, s mégis egy-két perc használat után kb hajszárító hőmérsékletű levegő jön ki, akkor a 2000W teljesítményből mégis mennyi a hő, és mennyi az effektív szívásra fordított energia? Miközben a direkt forró levegő előállítására szakosodott hajszárító kb ugyan ilyen levegőt nyomat... Másrészt a levegő áramlásának akadálya, így a szívóerőt csökkentő tényező a hol nagyobb, hol kisebb átmérőn való levegőpréselés. További kérdésként felmerült, ha 11-13cm átmérővel rendelkezik a rotor, mi a f@xnak 30cm magas egy porszívó? Mondjuk, ezt tudom: dizsályn! Mert a gömbölyű porszívó olyan cuki!
(intermezzo: Volt alkalmam, miközben a porszívókat stíröltem, hallani a porszívó-választási preferenciáit a hölgyeknek. Khm. Igen, a forma és a szín számított elsősorban, meg hogy a szimpatikus, kigyúrt fiatalember a feszülős pólóban, és a kantáros naciban mit ajánlott… Nem, nem volt szó teljesítményről, szívóerőről, porzsák kapacitásról, porzsák árakról, külméretről, zsinórhosszról, csőhosszról, szívófej méretről stb… Azért akadt kivétel is. Volt jól felkészült hölgy is, aki mérőszalaggal és konkrét elképzelésekkel érkezett, és nem esett hasra a gagyi műanyagból készült tetszetős cuki-muki porszívótól, csak azért, mert az volt ráírva: filipc. „Próbált már maga eltenni a szekrénybe egy focilabdát? – szegezte a kérdést az eladónak, aki értetlenül nézett. – Kocka, stabil porszívó kell!” Én meg megállapítottam, van még remény… intermezzo vége)
A takarítógépekbe való, illetve profi motorok általában 13-15cm átmérővel rendelkeznek, a turbina által beszívott levegőt a turbinaház oldalán lévő réseken fújják ki. A motor hűtéséről egy kis axiálventilátor gondoskodik. Na, ez a motor vajon annyi hőt termel, mint a fentebbi? Vajon ez is túl van hajtva, ha egy ekkora ventilátor elegendő a hűtéséhez? Jó kérdések, mi?
És még egy: A porszívó motorok, amik tulajdonképpen radiál-ventilátorok a Bernoulli-törvény alapján működnek. Esetünkre leegyszerűsítve: a forgó turbinának minél nagyobb a kerületi sebessége, annál nagyobb a szívóerő. Mivel a kommutátoros motorok 230V 50Hz hálózati árammal a maximális fordulatszáma általánosságban 3000 körüli, a szívóerőt a turbina átmérője fogja meghatározni.
Szóval, keressünk kocka porszívót, amelyik befér arra a helyre, amit neki szánok. Legyen nagy szívóereje, és könnyen lehessen ide-oda rángatni takarítás közben, ne boruljon fel, még ha a gyerekek használják is. Vagyis legyen mélyen a súlypontja. Továbbá a kezelése legyen egyszerű, ne billegjen a teteje, ha leteszem, és a szerelhetősége is megoldható legyen.
Itt a háztartási porszívók fasorban sem voltak, illetve az indulás előtt diszkvalifikálták magukat a haszontalan gömbformájukkal, és a hajszárítószerű teljesítmény-jellegükkel. Tehát takarítógép, vagy ipari porszívó. Majdnem megfelelőt találtam is, egy BOSCH manifesztumban, ezt e: Bosch GAS15PS. Szinte minden követelménynek megfelel, csak az ára kissé több annál, amit erre szánnék.
Basszuskulcs, építenem kell egy porszívót!!!
Hogy a hosszas gondolkodás, utánajárás, tervezgetés, sok kísértés elutasítása (legyen-e nedveset is szívó…) miazmástól megkíméljelek titeket, csak az elkészült, és használatba vett porszívót mutatom be.
A motor
Az alap: Vegyünk egy jó kis motort. Addig-addig nézelődtem a szakbolt honlapján (Orczy), míg megtaláltam a megfelelőt. Teljesen véletlenül a fenti gépbe való motor lett a választott alkatrész, ezt csak a motor kézhezvétele után vettem észre, amikor a tervezési fázisban megnéztem néhány profi takarítógép robbantott rajzát, mert ötletért igen is megyünk a szomszédba…
Kellett tehát egy ház is. Építhettem volna rétegelt lemezből, de az nehéz lett volna. Maradt az AUER doboz, a kicsi, és a még kisebb fedeles kivitelű a porzsáknak. Az elgondolás szerint az alsó nagyobba kerül a motor, hogy mélyen legyen a súlypont, a felsőbe kerül a mikroszűrős porzsák.
A dobozok, a cső és a próbatömítés
Mindenek előtt a szempont az volt, hogy a levegő a lehető legkönnyebben áramoljon, vagyis az átmérő lehetőleg a legkevesebbszer változzék a levegő útján. Ez azért kell, hogy a levegő nyomása ne essék, hanem lehetőleg állandó legyen. Ahol a legnagyobb az átmérőváltozás, ott a legnagyobb a nyomásesés. Lásd még a kipufogó dobot. Tehát a porszívóból nem csinálunk kipufogódobot. Ott kell a nyomásesés, ahol a port le kell, hogy tegye a légáram. A szívócsőbe épített leválasztó tartályt terveztem, ami a már említett leégett-javított porszívónál bevált. A hülyének van szerencséje jelleggel lomizásnál találtam egy ép szettet. Így a porzsák tulajdonképpen csak a mikrofilter szerepét tölti be. A porzsákot majd expandált lemezzel támasztom meg, hogy a lehető legnagyobb felületén át lehessen szívni a levegőt, az eltömődésből adódó ellenállás növekedés csökkentésére. Így egyesítettem a porzsákos és a porzsák nélküli porszívók előnyös tulajdonságait. Az ötlet a Samsung mérnökeit dicséri, én meg koppintottam. Megkísértett a gondolat, hogy beépítek egy autó levegőszűrőt, mondjuk egy Scudo/Expert/Jumpy szürőt, mert az olcsó, de a csatlakoztatás, légáramba integrálás egyszerűsége végett egy olcsó, de jó mikroszűrős porzsákot választottam.
Vettem tehát rácsokat a levegőztetéshez, guruló kerekeket az Ikeából, AUER dobozt, meg egy kapcsolót, és tömítőgumit. Volt ugye itthon rétegelt lemez, a lomizásból a ciklon-palack, a cső, a vezeték, és egy régebbi ETA porszívó 1800W-os szabályzója, ami nem volt betervezve, de végül is kezembe akadt, befért, hát miért ne? –Ugye. Kértem még közben egy darab alulemezt, hűtőbordának, légterelőnek egyetemben. És volt itthon menetes szár M6, meg anya, egyéb csavarok, gyorskötöző, miegymás-miazmás.
UCCU! Beszéljenek a képek!
Felszerelve a kerekek
Készül a motortartó
Hátsó motortartó fent, egyben a légzsilip
A motortartó légterelő csavarral rögzül a szívóházhoz
A fordulatszám-szabályzó belülről...
... és kívülről
A motor próbaillesztése, már bent a hűtőlevegőt eresztő rács is
A fordszámszabalyzó hűtőbordája egyben légterelő a szívónyílás és a motor között
A motortartó a szívócsővel
A motortartó lemezek egyben a munkaterek elválasztását is ellátják, csakúgy, mint a hűtőborda. A hűtőbordaként is működő alucső szolgálja azt a célt, hogy a már melegedett levegőt a motor ne szívja vissza, az távozzék a szabadba, míg a szabadból friss hűtőlevegőt szív a motor.
A rétegelt lemez kellőképpen elkülöníti a szívó-kifúvó teret a turbina két oldalán, és elég erős, hogy tartsa a motor és a turbina súlyát, valamint az 50mm-es PVC könyök szívócsövet, ami egy C-vitaminos doboz toldatot kapott a rend kedvéért, meg azért is, mert anyagában elég síkos, hogy a felső dobozba helyezett 50mm-es pvc csatorna csatlakozó ajakba könnyen behatoljon… (ezt már használtam a bűzelzárónál, és bevált…)
A hűtőlevegő csak kintről jöhet és a rácsokon távozik, nem keveredik vissza
Hűtőlevegő kiömlők
Már csak össze kell szerelni
A rácsokat az átfűzött kábelkötegelők kellően tartják
A porzsák helye
A rácsok terelik a levegőt felfelé
Könnyű nyitni-zárni, de a kapcsolót keresni kell
És .... kész!
Előszűrő tartály
A szívócső-előszűrő tartály és a javított gép
Tapasztalatok:
Szív, mint állat. Kissé zajos, de nem baj. Könnyen gurul, talán túl könnyen is. Nagyon kompakt lett. Maga a gép 35cm magas 20x30cm alapterületű helyet foglal a spájzban. A kapcsolót sikerült jól elrejtenem, feszt keresgélnem kell, de hát magamat szívatom, magamat okolhatom. Az AUER doboz klasszul bevált, az ajtótömítővel kiegészítve kiváló. Az OBI-nál is lehet hasonló dobozt kapni, de az sokkal vékonyabb anyagból van. A felszerelt vezeték kissé rövid, de majd lecserélem egyszer.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!