A szükséges minimum, a multiszerszám

2013.07.23. 10:00 | Írta: Gyökösi Attila

Jómagam vagy húsz éve hallottam először a multiszerszámokról. Egy barátom akkor kezdte el forgalmazni itthon a Leatherman márkájú szerszámokat. Emlékszem, milyen lelkesen mesélt róluk, mi meg milyen bambán néztünk, hogy mi is ez a hülyeség. Aztán persze megtanultuk.

ST300_JAW_DETAIL.jpg

 

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ez a szerszámfajta időben messze nem tekint vissza olyan komoly múltra, mint mondjuk egy svájci bicska. Az első ilyen szerszámok a hetvenes évek végén jelentek meg a piacon. Persze az azóta eltelt 30+ év alatt eléggé komoly ismertségre tettek szert.  Jómagam később forgalmaztam is multiszerszámokat, a használatuk pedig napi rutinná vált nálam. Egy itthoni villanyszerelés, vagy épp bútorpánt szerelés el sem képzelhető nélküle. Komoly feladat kell legyen az, amiért én hajlandó vagyok kimenni a műhelybe szerszámokért ha itt van a kezem ügyében a kedvenc multiszerszámom. Épp ezért hajlamos vagyok azt gondolni, ezt a szerszámfajtát már mindenki ismeri.

Időnként aztán rádöbbenek, hogy ez még sincs így. Egy tegnapi beszélgetés hatására jutottam oda, hogy akkor írnék most egy pár sort a témáról. Mert a multiszerszám jó, még egy iPhone–nál is jobb. (De tényleg!) 

Az hogy egy színpadtechnikai munkás (road) nem tud meglenni egy ilyen szerszám nélkül, nem véletlen. A profi felhasználókon túl főképp persze azok tudják értékelni, akik mondjuk egy kilazult csavarú fiókhúzó megreparálásához nem kell telefonos segítséget kérjenek. A multiszerszám az azonnali javításoknál hasznos. Általában az ember felfedez egy hibát (mondjuk lötyög a kilincs). Ilyenkor azt mondja magában: „a fene egye meg, most sietek, majd este hozok egy csavarhúzót és meghúzom a csavarokat”. Aztán ez persze elmarad, és jó esetben is néhány nap, amíg tényleg elhárul a probléma, közben folyamatos bosszúság minden ajtónyitás. Ha azonban ott a zsebünkben a szerszám, azonnal megoldhatjuk a gondot, Nincs bosszúság, ráadásul kapunk némi azonnal ható sikerélményt. Vagy beáll az ember a mosóba a kocsival, és gyorsan le akarja tekerni az antennát. Ami nem jön le, mert az elmúlt fél év alatt odanőtt a rögzítő csavarra… Persze lehet reménykedni, hátha nem töri le a mosókefe, de mennyivel egyszerűbb, ha a zsebünkben lévő szerszámmal egy mozdulattal meg tudjuk lazítani? Millió eset lehetséges, amikor egy bosszúságot okozó problémát azonnal elháríthatunk, és ez sokszorosan megtérül, hiszen időt-energiát és elmaradt bosszúságot cserélhetünk azonnali megoldásra és sikerélményre. Olyan, mint egy varázspálca, csak olcsóbb... Találó a jelmondat: Ne hagyj semmit befejezetlenül!

multiszerszám03.jpg

"máma már nem lötyög tovább..."

Az átlagos multiszerszám egy jobb svájci bicskához hasonló funkciókat foglal magába (mindenféle pengék, csavarhúzók, reszelők, nyitók, lyukasztók, stb…) de van egy fontos különbség, mégpedig a fő funkció: a kombinált fogó! Ráadásul mivel egy rendes márkás szerszám teljes egészében fém (általában acél) vázas és –szerkezetű, ez a fogó az esetek nagy részében igen jól, gyakorlatilag teljes értékű fogóként használható. (Közbevetés: lassan én leszek itt a blogon az acélember, eddig minden posztomban szóba hoztam ezt a „szerszám csak fémből készülhet” -féle becsípődésemet.) Ami a többi funkcióra is igaz, mert ezek a szerszámok a fent említett svájci zsebkéstől eltérően nem a kés funkcióra vannak optimalizálva, hanem a legtöbb szerszám funkció valóban egyformán jól használható. És mindezen remek funkciók – vagyis egy komplett szerszámkészlet - elférnek egy általában zsebben is hordható, kompakt szerszámban. Hát nem csodálatos?

multi_2.jpg

Funkciók és kidolgozottság. És persze fémből van minden. :)

Többféle gyártmány van ezekből is. A piacvezető gyártó, aki az egész kategóriát megálmodta az amerikai Leatherman gyár. Náluk a minőséget az egyedülálló, élettartamra szóló garancia is jelzi, amely a magyarországi importőrnél is jól működik. Tehát egy Leatherman szerszámot csak egyszer kell megvegyél. A másik jelentős gyártó a Gerber. Ők is Amerikából származnak, bár a szerszámaik már nem ott készülnek. A minőséget ez nem érinti, azzal itt sem szokott gond lenni. Ezen kívül szinte minden neves bicskagyártónak (pl.: Victorinox) van néhány ilyen modellje. Sokszor különleges darabok, talán épp ezért a legtöbb esetben messze nem annyira univerzálisak mint a kategóriateremtő gyártó szerszámai. Vannak persze itt is noname olcsó darabok, főképp a barkácsáruházak böngészdéiben. Jól is néznek ki ott a kínáló állványokon. Gyönyörködjünk bennük, de én azt javaslom, mindenképp hagyjuk is ott ezeket.

multitool1_3.jpg

Balról jobbra egy-egy Leatherman, Gerber és Victorinox modell. 

A minőségi darabokból is nagyon sokféle létezik. Méretben és funkcióban is széles a paletta. Biztos, hogy mindenki talál rokonszenves darabot köztük. Legyen akár számítógép szerelő, asztalos vagy épp tűzszerész.

Figyelem! Ha kedvet kaptatok egy ilyen szerszám birtoklásához, most az importőrnél kijártunk egy egyszeri kedvezményes lehetőséget a Furdancs blog olvasóinak. Ha ellátogattok a Leatherman.hu oldalra - EZEN A LINKEN találjátok - és ott feliratkoztok a hírlevélre, akkor a visszaigazoló üzenetben kapni fogtok egy 10% kedvezményre jogosító kupont. A kupon felhasználható minden szerszám és tartozék vásárlására, a részletes tudnivalók is benne lesznek a visszaigazolásban. 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr235392059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lzolcsi 2013.07.23. 10:15:59

Bizony jo is az. Egy Surge mindig az oldalamon log. Eloszor draga volt megvenni (latszolag), de mostmar azt mondom, hogy nagyon megerte. Hianyerzetem van, ha valamiert epp nincs nalam... :)

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2013.07.23. 18:53:23

Először vettem egy multiszerszámot kb 8 évvel ezelőtt. Került 700 jó magyar forintba. Rengetegszer segített, viszont kicsit pontatlan volt az összeszerelés, és nehézkes a használat. Tavaly karácsonyra kaptam a Feleségemtől egy sidekicket. Bevált. Hiányérzetem van, ha nincs a zsebemben. Csomó dolgot megcsinálok azonnal, amit előtte halogattam hetekig, hónapokig.

David Bowman 2013.07.24. 08:11:40

A szerszám szerszámacélból készül. Mégpedig épp a megfelelőből. Nekem van egy jó 35 éves kézi gyártású darabom (is). Valakinek már Leatherman előtt is hiányérzete volt.

turbocat 2013.07.24. 08:27:18

ennek ellentéte a célszerszám.., egy profi készlet, bár fájóan drága lehet, de 0-13-ig megold mindeféle csavarozást, vágás, faragást, rögzítést és elfér egy alig 25-30 centis műanyagládikában..., és nem csúszik le a szerszám semmiről, nm ugrik ki a csavarfejből és minden szabványra található benne bit.
fáradtságot nem jelent az elővétele, hisz a lakásban nem kell kilóméteres gyalogtúrákat tenni.
mivel pl dugáshoz nem használom, egyáltalán nincs hiányérzetem, ha nincs nálam.
mielőtt fikáznátok, elmondom, műszaki ember vagyok....., állítólag nem a legrosszabb.
Ave !!!

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 08:47:52

@turbocat: Jól mondod, ennek ellentéte... Nem ugyanarra készül és nem ugyanarra való egy szerszámkészlet és egy multitool. Épp tegnap álltam egy létra tetején, és egy világító testbe kellett új kábelt bekötnöm. Ehhez le kellett szerelni a lámpát (csillagcsavarhúzó) szét kellett pattintanom (széles lapos csavarhúzó) a csokibók kiszedni a régi kábelt (vékony csavarhúzú) megpucolni az új kábel végét (fogó) aztán mindezt visszafelé összerakni. Mindezt úgy, hogy igazából végig csak egy kezem volt (szentségeltem is közben) mert kapaszkodni kellett veszettül. Persze mondhatod, hogy egy profi szerszámöv tele szerszámmal ugyanilyen jó. És igazad is lenne, de miután én ezt nem állandóan csinálom, nekem a multi jobb megoldás. Pl.: a létráról lemászva rögtön tudtam enni némi dinnyét a multitool bicskapengéjével. És mindez egy darab tokban lévő szerszám az oldalamon. És MINDIG kéznél van.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 08:53:10

@David Bowman: Nem küldesz róla egy képet? Kíváncsi volnék.

Zetor75 2013.07.24. 09:29:48

Azért azt ne felejtsük el, hogy vannak szerszámok, eszközök, amik nem készülhetnek fémből. Ilyenek pl. a hangolópálcák a TV-k / rádiók tekercseihez, illetve léteznek kerámia csipeszek is.
Nekem egy Victorinox multitool van, az előzőt ellopták, az is ez a típus volt, csak kicsit kisebb, ahhoz nem adtak biteket. Az árát nézve tényleg húzós, nagyon nem adják olcsón, de nem vihetek mindenhová ennyiféle eszközt. Ez meg elfér a hátizsakban, összecsukva, szinte mindig velem van.

mann 2013.07.24. 09:45:39

Az a jó multiszerszámban, hogy mindenre jó, de igazából semmire sem.
uff

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 09:59:00

@mann: Fehér testvérem nyilván bölcs harcos, ezért tiszteletben tartom a véleményét, bár én nem osztozom benne. Uff! :)

mann 2013.07.24. 10:17:11

@Thoreau: Jól beszélsz testvérem, de most már add tovább a pipát, ne stoppold!
uff
:)

AutosVilli 2013.07.24. 10:31:50

16ezerér inkább kimegyek a mühelybe vagy megjavitom 3 nap mulva azt a fránya lötyögö kilincset vagy butor pántot

AutosVilli 2013.07.24. 10:34:56

@Thoreau: azért én a csillárt szigetelt nyelü csavarhúzóval piszkálnám.Az áram ráz!!!

min 2013.07.24. 11:27:25

@Yooha: ha lenyomod a biztit akkor is illene szigetelt csavarhúzóval babrálni a villany környékén nem pedig egy full fém mindenre jó de semmire sem eszközzel. Túrára jó lehet de, hogy otthon rendes szerszám helyett ilyenekkel vesződjek az tömény marhaság és a használója igazi "suszternek" minősűl.

DVD 2013.07.24. 12:13:58

Én azért a Sog-ot nem hagytam volna ki, ha már 3 gyártó szerepel.. Sokaknak ez a kedvence, a legerősebb fogóval ez rendelkezik, és a Gerber-nél és a Victorinox-nál biztosan profibb.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.07.24. 12:45:46

@Thoreau:
Jó néhány csillárt/lámpát szereltem már.

Nálam ez így néz ki:
- felkapcsolom a kapcsolót
- lecsapom a biztosítékot
- lekapcsolom a kapcsolót
- felmegyek a létrára
- fázisceruzával ellenőrzöm, hogy valóban nincs-e áram alatt a kábel
- csokit, lámpát a fázisceruzával szerelem, kábelt csípőfogóval vágom, ezek nem foglalnak több helyet, mint egy multitool, ráadásul könnyebbek
- villanyt nem szerelek szigeteletlen szerszámmal

Amúgy biztos jó játék, de én az árából inkább vettem rendes szerszámokat.

Ja, azt azért megnézném, ahogy a 4-6 centis pengével szeled a 10 kilós dinnyét.

David Bowman 2013.07.24. 13:06:44

@Thoreau: Gondoltam már rá, de ezt tett még nem követte.

David Bowman 2013.07.24. 13:15:46

Nem könnyű saját fényképet betenni.

AutosVilli 2013.07.24. 13:23:26

@Yooha: Lekapcsolt biztositék az alap,de a lekapcsolt biztositék nem garancia arra hogy nem ráz meg az áram,TILOS szigeteletlen szerszámokkal dolgozni ,olyan beréndezésekkel ami árammal müködik. Életveszélyes szigeteletlen szerszámmal dolgozni, a posztba le irt szerszám nem alkalmas erre a feladatra,használata áramütést és halált okozhat.Aki ezzel szerel bármi ilyesmit az felelőtlen,aki ajánlja az meg büncselekményt követ el.

GFKnives 2013.07.24. 14:29:11

Alapvetően korrekt és hasznos cikk. Ha valakit kicsit bővebben érdekel a téma, akkor a Késportálon (a legnagyobb hazai internetes késes közösség) olvashat egy igen jól összeszedett történeti áttekintést, három részben:
kesportal.hu/2008/10/17/multifogok-i-a-kezdetek/
kesportal.hu/2008/11/05/multifogok-ii-a-big-boom/
kesportal.hu/2008/12/19/multifogok-iii-%e2%80%93-evolucio/
Ugyanitt részletes összehasonlító teszt két meghatározó modellről:
kesportal.hu/2010/11/24/leatherman-victorinox-melyiket-valasszam/
Az igazán "elvetemültek" :) pedig - egy rövid regisztrációt követően - beléphetnek a fórum felületre, ahol a "Multitool" topicban ( forum.kesportal.hu/index.php?board=49.0 ) minden elképzelhető és elképzelhetetlen kérdésükre garantáltan választ találhatnak.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.07.24. 14:50:43

@GFKnives: mai ingyenreklámunkat láthatták és hallhatták

AutosVilli 2013.07.24. 14:56:36

@panaszmuki: szerinted a lejövök a létráról és megtudtam enni a dinyét is a szerszámmal Thoreau: hozzászólás nem az volt?

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.07.24. 15:01:46

@AutosVilli:
Mondom: megnézném, ahogy SZELI azt a 10 kilós dinnyét a békanyúzójával.

AutosVilli 2013.07.24. 15:03:28

@panaszmuki: maximum a magok kipöckölésére használnám :)

GFKnives 2013.07.24. 15:13:16

@panaszmuki: Nem értem, hogy mi ebben a reklám. Ajánlottam pár linket, egy olyan (nonprofit, független) felületről, ahol a fenti bejegyzésnél sokkal jobban elmerültek a témában. Ha érdekel, olvasd át ezeket, ha nem, akkor hagyd ki... Ha veszed a fáradtságot és olvasol, mielőtt írsz, rá fogsz jönni, hogy a történeti áttekintés és az összehasonlító teszt/tesztek is elfogulatlanok, objektívek, ezt az írást (és a kommenteket) viszont kiegészíthetik hasznos információkkal.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2013.07.24. 15:48:54

Aki olyan türelmes, hogy
ezzel a fűrésszel elvág egy 15 centi széles colos deszkát,
aki ezzel a csavarhúzóval becsavar egy ötven menetes csavart,
aki ezzel az ollóval egyenesen kettévág egy A/4-es papírt,
az nyugodtan vegyen ilyet.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 15:53:55

@AutosVilli: Igazad van, komoly summát kapok a dinnyeárus kartelltől... :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 16:10:28

@panaszmuki: Szia! Egy privát kérdésem volna. Megolvastam a blogod, és azt kérdezném, van-e értelme "politikai állásfoglalásos" blogot írni? Azért kérdezem, mert korábban én is csináltam ilyet, mígnem egy bölcs barátom azt mondta, ez bizony nem célszerű, sőt, káros, hiszen a rajta lévő bejegyzések egy-egy konkrét bosszúságom folytán születtek. (Nyilván nálad is így lehet ez.) És akárhányszor elolvastam ezeket később, újra átéltem az írásukat kiváltó bosszúságot. És ezzel csak magamnak ártok. Úgyhogy az ilyen jellegű írásaim ki is dobtam. Nálad nincs ilyen folyománya a korábbi posztjaid újraolvasásának?

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 16:12:08

@bunkó: Nyugalom! Nemsokára jön egy asztalos témájú sorozatom. Ott majd ajánlok nagyobb multiszerszámokat. :)

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.07.24. 16:13:48

@Thoreau:
Igazság szerintem nem szoktam visszaolvasni a korábbi bejegyzéseimet.
Szó szerint "kiírom" magamból a bosszússágot, aztán közben meg is nyugszom.
Igazából mostanában az zavar, hogy nincs időm egy csomó mindent leírni, és napokig puffogok rajtuk.

Szóval nálam ez ilyen feszültség levezetés.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 16:15:54

@bunkó: De fordítsuk meg amit írtál!
Aki egy kétcentis ág elvágása miatt hord magánál egy fűrészt,
aki egy kilazult csavar miatt hord magánál egy csavarhúzó-készletet,
aki egy nadrágcímke levágása miatt hord magánál egy ollót, az tegye azt. :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 16:18:23

@panaszmuki: Értem én, persze. Nálam is volt ilyen hatása is, főképp ha láttam hogy vannak akik egyetértenek velem. De végül azt választottam, hogy inkább kimaradok ebből, azóta igyekszem mondjuk az index blogajánlójában is kerülni ezeket. Nem baj. Majd itt tartjuk a kapcsolatot. :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2013.07.24. 16:48:12

@David Bowman: Ez nagyon jó! Mekkora a hossza? Ha megnézed a Leatherman oldalán Tim első multiszerszám próbálkozásait, a Tiéd semmivel sem rosszabb. Neked is céget kellett volna ebből létrehoznod.

David Bowman 2013.07.24. 17:27:07

Olyan 12 centi. Nem én csináltam, én 86ban cseréltem egy táskarádióra, de már akkor is régi volt. A görbe szárán szögkihúzó van, de nem látszik, a gyerek nem olyan szögben fényképezte, ahogy mondtam. Jó kézreálló alakja van.
Itt még Rubik kockát is sikerült ellehetetleníteni.
Valami acélból van.
Egyszer kellett a Tátrában. Lefittyedt a csízmám talpa, azt csináltam vissza vele.

David Bowman 2013.07.24. 17:29:56

@panaszmuki: Vaze, ez nem otthonra kell, műhely helyett!

WildBear 2013.08.04. 17:45:12

Nekem volt ilyen szerszámom, több is, szeretem is őket, de ezek legfőbb szerepe: játékszer felnőtt férfiak számára. :)
Jó a tapintása, masszív, rozsdamentes acél, lehet csattogtatni, kattogtatni, de ezért az árért az összes, benne lévő szerszámot meg lehet venni külön-külön (fogó, csavarhúzó, csipesz, gyémántos tűreszelő, kés, stb.), szerszámacélból (CroVa, a bitek TiN bevonattal), aztán ezeket össze lehet rakni egy kis tokba.
Sajnos akármilyen jó acélból készülnek ezek a multitoolok, alaposan elmaradnak egy jó minőségű, de azért megfizethető szerszám anyagától.

Ezek kívül én félnék erőltetni egy 45.000,-Ft-os cuccot !
A 4000,-Ft-os fogót nem.

xlngx 2013.08.28. 09:23:45

En 5 even keresztul haszaltam napi szinten a Leatherman Charge-omat a Titan verziot, terepi melo, hoban, szelben, sivatagban, eletem legjobb dontese volt hogy megvettem. Nekem egy kis csavarhuzo es egy multimeter melle csak ez kellett es mindent meg tudtam oldani. Szegenykemmel eleg sok problemat megoldottunk minden teren.

Imadom de van ket problemaja: Nem szigetelt ugye, egyszer zartam vele rovidre 24V ot, egy bizti banta meg azota van egy olvadas folt rajta:)
A masik hogy a fogo eros nyomasnal ha lecsuszik akkor tuti verala futast csinal az ember tenyeren, mert a ket kes kozti res zart allpotban eleg kicsi es pont becsipi az ember kezet. Illetve van egy kis muszeres csavarhuzo is benne, na en abbol kettot tortem el, mondjuk az en hibam is volt.
Osszehasonlitaskeppen, kollegaknak volt Victorinox illetve noname multi tool, megegysztunk abban hogy a Charge a legjobb, mert kicsi, konnyu es sokkal tobb funkciot kepes ellatni mint a tobbiek. Nekem van hozza egy bit keszletem pluszban (imbusz, lapos, kereszt, es torx fejek napi hasznalatban voltak es sosem koptak) pont befer a tokjaba az is. Szoval annyit tudok osszefogaloan mondani hogy akinek tenyleg napi szinten szuksege van a munkajahoz egy multi toolra es anyagilag megengedheti akkor Charge ha olcsobb kell akkor Victorinox, sztem ez ala nem erdemes menni,

Mondjuk a reklamozott oldallal kapcsolatban annyit hogy iszonyat draga egy Charge TTi 63k, en kulfoldon akkor 25k ert vettem, sztem most sem lenne tobb mint 30k.
süti beállítások módosítása