Javítása gazdaságtalan

2014.04.22. 08:31 | Írta: kkm.furdancs

Mindig hálás téma elővenni a „Drága vagy olcsó szerszámot vásároljunk?” témát, mert sok kommentet generál és a példák szélesítik látókörünket. Legutóbb már kezdett kibontakozni egy konszenzus a minőségibb berendezések mellett, sőt, egy háti permetező megszemlélése után én is letettem a voksomat: olcsó kínai eszközt soha többé nem vásárolok. Most élő példán keresztül a minőségi szerszámvásárlás egy nem kevésbé fontos aspektusára szeretnék rávilágítani, az alkatrészellátásra.

vakondviki.jpg

Mit látott Vakond Viki utoljára?

Három éve vásároltam egy MTD T/245 motoros kapát. 70e forintba került és hosszú ideig terveztem használni (Joker, Szauron és Dr. Genya összeölelkezve, gúnyosan nevetnek a háttérben). Alapvetően elégedett vagyok vele, az 5.5 lóerős motor nagyon harap és annyira stabil motorikusan, hogy tengelycsonkra tekert zsinórral be lehet rántani  szívatás nélkül. A lemezrugós indító-mechanizmus romlik el először bármilyen kerti gépen, ez köztudott.

Sajnos nemrégiben bronzkerekét elvitte a surlódásmanó. A bronzkerék a kapatagokat tartó tengelyre erősített fogaskerék, melynek csigakerék adja át a motortengely forgását. Nagynyomatékú, komoly terhelésnek kitett alkatrész, ami elnyíródhat, belátom.

Azonban rögvest két jelenséget is tapasztaltam. Ma már 140e Ft a kapa újonnan. Mi történt ebben az országban, amíg nem figyeltem? Másrészt a forgalmazó szervize csak komplett hajtóművet árul 70e forintért és erre még munkadíj is rakódik.

bronzkerek.jpg

Bronzkerék egy másik típushoz

Elgondolkodtató ez a kereskedői magatartás. A hajtómű hét fődarabból, plusz szimmeringek, csavarok, tömítés áll. Nem tartom etikusnak, hogy nem biztosítják a jobban lebontott alkatrész-ellátást. Mintha egy autónál csak vázat, karosszériát és motort lehetne kompletten cserélni, ha elromlik benne…mondjuk az ablaktörlő. Sajnos az MTD nem gyárt alkatrészeket, csak összeszereli a beszállítók komponenseit. Tényleg nem találtam ehhez a típushoz alkatrészt itthon, pedig az Internet nagy. Bezzeg a magyar összeszerelésű MTD kapákhoz negyed áron dobálják utánunk a hajtóműveket.

Sajnos így javítása gazdaságtalan, hiszen a 85.000,- forintos javítás áráért vásárolhatok egy új, „szentkirályi” rotációs kapát, egy kicsivel alacsonyabb teljesítményűt. A jelenlegi, megfáradt gépet eladom alkatrésznek és ha egy ügyes esztergályos megveszi, tervrajzot is talál hozzá, akkor a bronzkerék elkészítéséért cserébe kap egy jó kapát.

bronzkerek2.jpg

Bronzkerék egy másik típushoz

Nos, eddig tartott a Kapanyél blog vendégposztja, de ha ügyesen átkonvertáljuk a jelenséget Hilti vésőgépre vagy Makita körfűrészre, a példából levonhatunk egy tanulságot. Azaz érdemes utánakeresni egy x>100e szerszámberuházásnál a szervizhálózatnak és az alkatrészáraknak is. Tulajdonképpen a történet ismét az olcsó, szívfájdalom nélkül eldobható gépek felé billenti a mérleg nyelvét. Nézzünk rá egy drágább szerszámra a bolt polcán, majd lelki szemeinkkel javítsuk ki az árcédulát 150%-ra a drága javítás veszélye miatt. Amíg az olcsó szalagcsiszolómat - hasonló fődarab-meghibásodás miatt - csak kicsit bosszankodva vetettem a „Szétszedtem!” rovat hiénái elé, ezt a kapás történetet már nem találtam olyan viccesnek.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

Szólj hozzá! Címkék: Mtz

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr198764044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása