Nem szükségszerű, hogy a gépelemek fémből készüljenek. A gyakorlatban számos példával találkozhatunk, ahol nem kell gigászi erők mikron pontosságú átvitelét megoldani és komoly gyártók is szívesen használnak fröccsöntött műanyagot. A legutóbb bemutatott elektromos láncfűrészt hozom fel példának, ahol a 7500 fordulatú motor hajtott fogaskereke is műanyagból készült. És még megy.
Fantasztikus kincsre bukkantam a neten, amit ajánlok minden, gépészettel kacérkodó olvasónk számára. Részletes bemutatására külön kerítünk sort. Lényege, hogy az alkatrészbeszerzéseket megkönnyítendő, a nagyobb gyártók 15 éve létrehozták egy gépelem-katalógust. A Traceparts ingyenesen letölthető alkatrészrajzokat, méreteket és 3D modelleket társít a szabványos építőelemekhez. E nyomtatásra is használható CAD tervek felhasználhatók a tervezőszoftverekben és nem kell vesződni külön megtervezésükkel. Láthatjuk, mennyire megkönnyíti a tervezést, hogy csak be kell illeszteni egy szabványos csapágyházat a tengely tervébe. Már lehet méretezni és rendelni az alkatrészt.
Sajnos "A csapágyház nagyon drága, nem kapni a mi 'utcánkba" - tarja a gépészmondóka. Azonban a már fent említett - könnyű - terhelési követelmények akár a nyomtatott változatával is megelégszenek. Sokkal elfogadhatóbb a puszta fémben hívők számára, mikor eleve műanyagból készült alkatrészeket olcsósítunk. Mint például fogantyúk, marokcsavarok, kézi kerekek, végzáró elemek. Példának egy esztergához való, kétküllős műanyag kézikereket választottam.
Megtervezzük vagy letöltjük az ingyenes oldalakról. Azonnal nyomtathatóak az STL fájlok, de végezhetünk módosításokat is, melyet puszta átméretezéssel nem oldhatunk meg. Például a bemenő forgató tengely átmérőjét és alakját illeszthetjük a kerék agyához.
Miután betöltöttük a (szeletelő) programba, mely a nyomtató által feldolgozható formára alakítja tervünket, néhány paraméter megadásával egyensúlyba hozhatjuk a szilárdságot és költségeket. Legjobban a tárgy méretének csökkentésével spórolhatunk, mivel köbével növekszik a felhasznált anyag és nyomtatási idő. Tehát egy duplájára növelt tárgynál nyolcszor annyi idő és anyag kell.
A végső költséget és nyomtatási időt az alábbi beállításokkal módosíthatjuk:
- Rétegvastagság. 0.05 - 0.3 mm vastag rétegeket épít a nyomtató. A finomságot határozza meg és kissé a szilárdságot, viszont az időt drasztikusan megnyújtja a vastagsággal négyzetes arányban. Itt 0.25 mm-t választottam. Kicsit durva, de nem nézni akarjuk, hanem tekerni azt a kereket.
- A külső felület vastagsága. 0.4-bármennyi. 1.2 mm már az erősen megmarkolható kategória, általában elég a 0.8 is, puszta nézésre már 0.4 is.
- Kitöltés. Meghatározza, hogy az anyag hány százalékban legyen tömör. Nullánál csak a héjat nyomtatja, 100% a teljesen tömör anyag. Minden más értéknél rácshálót képez. 40% egy csak kalapáccsal bontható tárgyat eredményez, tehát szó sincs kézzel elmorzsolásról.Élőben így készül a rácsháló:
A magasabb olvadáspont miatt kicsit bajlódósabb és számolnunk kell a zsugorodással, de mindenképp ABS nyomtatószálat ajánlok az éles felhasználáshoz. A fotókon látható piros Renkforce szálat nemrég szereztem be és nemcsak a nyomtatási bosszúságok szűntek meg egycsapásra, de anyagminőségével is elégedett vagyok. Határozottan.
Boltban 3000,- Ft a 100 mm átmérőjű típus, nyomtatással kijött 54 gramm * 9 Ft = 486 forintból. Nem kellett postaköltséget fizetni és megrendeléssel vesződni. Tehát a cím helyesen: Gépészet hatodáron.
Nem szeretném a kellékanyag kereskedők kenyerének elvételére buzdítani olvasóinkat, de néha a profi alkatrészek minősége meghaladja elvárásainkat, ennyi pénzt amúgy sem adnánk érte. Kár tehát nem éri a forgalmazót az elmaradt haszon miatt.
Mire jó még a nyomtatás gépelemeknél? Például ha vizuális típusok vagyunk és látni, próbálni szeretnénk a prototípust. Olcsóbb kinyomtatni, mint egyből megrendelni az építőelemeket. Illetve még a méretezhetőség sem elhanyagolható előny.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.