Népszerű ipar: Szikraforgácsolás

2016.07.05. 05:10 | Írta: kkm.furdancs

A szikraforgácsolásról hallva, először talán felötlik a gondolat, hogy minek túlvariálni a dolgokat, hiszen az eszterga- és marókéseket rég feltalálták, nincs itt semmi látnivaló, tessék továbbhaladni és azt használni.

fdg.jpg

Viszont rápillantva egy forgácsolási árkatalógusra, már sokkal barátságosabb képet fest a technológia. Bár a szerszám puhább az alapanyagnál, egészen kemény acélok is megmunkálhatók vele. Az áram ereje - akárcsak a plazmavágásnál - feleslegessé teszi nagyon drága szerszámkészletek alkalmazását, ahol minden kanyarhoz más marófej kell.

A technológia lényege, hogy a szerszámba pozitív feszültséget vezetünk, az alapanyag lesz az anód. Huzalos szikraforgácsolásnál - mint a Nikecell-vágásnál - egy huzalt vezetünk a tárgyba és köztük kialakuló ív mar bele nanométeres mélységben.

Ezek a mértékegységek nem túl gyors megmunkálási sebességet feltételeznek. A tömbös szikrafogácsolásnál egy méretre megmunkált grafit vagy vörösréz katód alakhűen, egy lépésben marja ki a következő réteget. Szívesen használják fröccsöntő szerszámok kialakítására.

image26.jpg

Egy kisebb gép jellemzőit mutatja be márkakereskedő a szakipari vásáron készült felvételen:

Mindegyik típusnál dielektrumot használnak hűtésre és (az ívkisülés idején kívül) szigetelésre. Lehet levegő, ioncserélt víz vagy nagy lobbanáspontú olaj. Végül egy kép az igen hatásos vágási pontosság és nagy mélység demonstrálására.

image25.jpg

Sajnos a szikraforgácsoláshoz komoly elektromos teljesítmény és precíz vezérlő-vezető szerkezet kell, így nem valószínű elterjedése a barkácsműhelyekben, szemben például a lézervágással, mely a nem vezető anyagok vágására - mint például a rétegelt lemez - is alkalmas és messze nem pörgeti a villanyórát a 2-100 wattos teljesítményfelvétellel.Legközelebb ezért a lézervágást mutatjuk be.


   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr208835382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anonymouse. 2016.07.05. 17:55:56

Off: Tisztelt Szerzők! Figyeltétek milyen pezsgés lett itt az előző posztokban? Bár én azért néha, szűrnék. :)

Ilyen gépet egyenlőre nem tervezek itthonra, bár valamit ezzel lehet a szerszámgyártásnál jól legyártani.

kkm.furdancs 2016.07.05. 18:43:08

@anonymouse.: Meredeken tör felfelé nézettségünk :)
Pezseg a dialógus. Egy darabig érdekes, még ha nem is értünk a témához.
Érzékeny témára tapinthattam, mert másnapra válaszcikk született:
pointe.blog.hu/2016/07/03/nyilt_valasz_level_a_furdancs_blog_csovesek_cimu_irasara

Pedig az írás csak annyit állít: a csövek szépen világítanak és sokak szerint jobban szólnak. Sajnos ebben az országban egy névelőt nem tudsz leírni, hogy ne kössön bele valaki :)))

ze11 2016.07.06. 00:10:37

"minden kanyarhoz más marófej kell" - Jaj... Ez nagyon fájt...

MR2 Sándor 2016.07.06. 02:26:51

Nem technológia, technika.
A 2 W meg annyi, amennyit egy tévé készenléti állapotban eszik.

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.07.06. 05:43:57

@ze11:

Korrekt, vicces megfogalmazás. Nekem tetszett.
Jobb lett volna felsorolni a 6-8-10 féle marószárat?

scdl_Spyke 2016.07.06. 09:14:26

@MR2 Sándor:
Technológia, nem technika
A 2W-ot meg lehet nagy áramerősséggel és kis feszültséggel vagy éppen fordítva és akkor máris máshogy pörög a villyanóra ;)

A cikk amúgy aranyos. Kicsit lehetne részletesebb is, de figyelemfelkeltőnek tökéletes :)

anonymouse. 2016.07.06. 09:40:26

@kkm.furdancs: Ez igaz.
Az ottani kedvenc posztom ez volt:

elképesztően amatőr néha életveszélyes javításokat propagáló dilettáns blogoló ez a furdancs...

"Köszönjük!"

Egyébként azért is generált ez ilyen (színusos) hullámokat a téma, mert a hívek esetenként elég fanatikusak is a másik oldalon:). Ebből is látszik a két blog profilja. Nekem ez az elektroncsöves high-end cuccok úri-murinak tűnnek (még, ha a minőség szuper is). A furdancs pedig hétköznapi embereknek szól, akik szeretnek barkácsolni és megoldásokat keresnek a hétköznapi problémájukra, sőt néha új területekkel akarnak ismerkedni.

Ettől függetlenül a két blog tökéletesen el fél egymás mellet.

MR2 Sándor 2016.07.06. 13:04:39

@scdl_Spyke:
Tévedsz. Nézd meg az értelmező szótárt. A technológia eljárási sorrendet jelent. A gép maga az technika. Legalábbis magyarul.

A villanyóra 2 W-nál ugyanúgy pörög, mert a feszültség állandóan 230 V. Hogy utána mi történik, azaz az áramot/feszültséget hogyan transzformálod, az a pörgését nem befolyásolja.

Ha csak hülyeséget tudsz írni, akkor inkább maradj csöndben.

scdl_Spyke 2016.07.06. 13:26:09

@MR2 Sándor:
A villanyórát tényleg elnéztem, a kapott feszültség valóban állandó.

A technológia viszont mint eljárási sorrend... Hamarabb mondanám megvalósítási lehetőségnek.
De értelmező szótár szerint (meszotar.hu): "Gyártástan, gyártástudomány, gyártási eljárás, ipartan: azon eljárások, módszerek, amelyek révén nyersanyagokból ipari készítményeket állítanak elő."
A technika mint gép (leegyszerűsítve) egész helytálló. Jelen esetben a szikraforgácsolásnak technológiája van, amit egy adott technikával hajtanak végre.

Annak viszont kifejezetten örülök, hogy sok év után újra feljöttem indás blogra és rögtön olyanban botlottam, aki nemcsak kijavít (ami teljesen normális), de a végén belém is rúg. Könnyebb visszaszokni így :)

kkm.furdancs 2016.07.06. 13:48:52

@MR2 Sándor:
A lézer működése

2002-es megjelenésükkor a fiber lézerek még csak 50mW teljesítménnyel rendelkeztek, de a piaci igények nyomására a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mára eljutottunk a 400 Wattig.

Az SPI 25W –tól 200W –ig kínálja folyamatos üzemű léghűtéses forrásait, de ha az alkalmazás úgy kívánja, vízhűtéssel akár 400W is rendelkezésre áll. Energia fogyasztása alacsony, így a 200W-os kivitel kevesebb, mint 1 kW felvett teljesítményt igényel az 1 fázisú, 230V –os hálózatról, miközben akár 2 mm vastag rozsdamentes acéllemezt is képes átvágni.

MR2 Sándor 2016.07.06. 15:47:32

@kkm.furdancs:
Jó, de mi köze ennek ahhoz, amit én írtam?

@scdl_Spyke:
Na, megpróbálom elmagyarázni.
A szikraforgácsoló gép maga, az technika. A cikkben ebben a jelentésben volt szó róla, helytelenül technológiaként.

Ahogyan használod a szikraforgácsoló gépet, az a technológia.

Nem tudom, elég világos volt-e.

Sokan keverik az angol technology szónak köszönhetően, ami technikát, illetve melléknévi jelentésben műszakit jelent (mint az engineering, aminek ebben az esetben szintén semmi köze a mérnökhöz vagy mérnökihez, aminek gyakran fordítják). MIT = Massachusetts Institut of Technology = Massachusettsi Műszaki Egyetem, =/= Messzecsúszott Technológiai Intézet.

A magyar technológia szó angol megfelelője (környezettől függően) a procedure(s), process, practice, engineering, know-how, technique, esetleg applied sciences. És a legritkább esetben technology.

kkm.furdancs 2016.07.06. 15:59:24

@MR2 Sándor: "A 2 W meg annyi, amennyit egy tévé készenléti állapotban eszik. "
Nem sikerült megtalálni a kapcsolatot?
Nagy kár, mert akkor nettó kötekedés és nem is érdemes foglalkozni vele.

MR2 Sándor 2016.07.06. 16:32:44

@kkm.furdancs:
Talán akkor azt is elolvasnád, hogy azt mire válaszoltam, okoska?

Mert alapvetően megállja a helyét, amit írtál, csak az én hozzászólásomra válaszként faszság.
Ha nem világos, hogy miért, akkor kérj meg egy írástudót, hogy magyarázza el neked.

Untermensch4 2016.07.06. 20:21:02

@scdl_Spyke: @MR2 Sándor tényleg jól osztja az eszet a technika és technológia szavak jelentése kapcsán. A "hardver" technika, a "folyamat" technológia.

Untermensch4 2016.07.06. 20:22:23

@MR2 Sándor: A cikkben a szövegkörnyezet miatt sztem nem egyértelmű hogy technika vagy technológia lenne a "helyes" szó.

Amator 2016.07.07. 10:23:47

Értem én hogy ez barkács blog, de a számokkal illik tisztában lenni. A szikraköz nem nanométer kategória, általában század-, de nagyolásnál inkább tizedmilliméter. Mindössze 5 nagyságrendet tévedtél.

kkm.furdancs 2016.07.07. 11:15:02

@Amator: A nanométer az ezredmilliméter. Ég a tanúm, hogy nem saját agyból lököm ezeket az értékeket és információkat, hanem utánaolvasok. Szóval:
www.cnc.hu/2011/06/energikus-termeles-%E2%80%93-a-szikraforgacsolas/
A CNC.hu egy komoly oldal, szaklektorokkal. Tény, hogy a WIKI tizedmilliméteres megközelítési távolságot ír (és hogy a szikraforgácsolás technológiai folyamat), de ez nem ugyanaz azzal mélységgel, amit egy impulzus alatt lemar az ív.
hu.wikipedia.org/wiki/Szikraforg%C3%A1csol%C3%A1s

Tapasztalatból állítod egyébként?

Amator 2016.07.07. 12:06:54

Az ezredmilliméter az ezredmilliméter, másnéven mikron. 1 ezredmilliméter = 1000 nanométer.
Igazából a leválasztott forgács térfogatából, meg az előtolás sebességéből ki lehetne számolni az 1 szikra által leválasztott anyagmennyiséget ( aminek egy dimenziója lehet éppen mikron alatti ), de nem szerencsés akkor sem nanométerről beszélni. A szikraköz az a méret. aminek értelme van, pláne, ha még hozzávesszük, hogy 1 időben mindig csak egy szikra dolgozik.

Amator 2016.07.07. 12:09:24

@kkm.furdancs: " Tapasztalatból állítod egyébként? "
Persze, az elméleti bölcsészeket én is kerülöm. :)

kkm.furdancs 2016.07.07. 12:13:14

@Amator: Bakker, tényleg, milliárdod része a nanométer, elnézést, ez nem az én napom.
Gondolom, pont a maximális előtolási sebesség és az egy ciklus alatt leválasztott rétegvastagságból adódó számítás lehetősége miatt fogalmazott így a szerző a CNC-n. Ezek szorzatából gyorsan kiszámítható a valós vágási sebesség és már ehet rendelni a katalógusból :)

kkm.furdancs 2016.07.07. 12:14:33

@Amator: Arra gondoltam, hogy talán dolgozol velük, esetleg ott állsz egy ilyen gép mellett és pont leolvasod a kapcsolótáblát :))

Amator 2016.07.07. 13:58:08

@kkm.furdancs: Kb. 20-25 éve még foglalkoztam ilyesmivel, programokat írtam, még 4 tengelyeseket is ( saját szoftverrel ), meg elektródákat terveztem, manapság inkább 3D-s méréstechnikában dolgozom.

58múltam 2016.07.08. 18:33:35

Kedves Furdancs!

Kérlek, ne terjeszd a marószár és marófej szavakat annak a forgácsoló szerszámnak a megnevezésére, amelyet marónak neveznek. Ugyanez áll a fórófej, fúrószár szavakra, annak a neve: fúró. A maró lehet ujjmaró, marótárcsa, fűrészmaró, T-horony maró, profilmaró, Viktória és még rengeteg féle, és létezik marószár is, ami a feltűzhető marót hordozza. A fúrók legtöbbje csigafúró, aminek van szára, élszalagja, keresztéle, meg a többi, és vannak pergőfúrók, lépcsős- és sűllyesztőfúrók, de nincs se maró-, se fúrófej, és a szár is mást jelent.

Adjuk meg a szakmának, ami jár...

58múltam 2016.07.08. 19:06:16

Nem trendi ma erről beszélni, de a szikraforgácsolást a Szovjetúnióban találtál föl, 1943 és 1955 között sehol máshol nem tudták utánuk csinálni. Tőlük vette meg a licencet a svájci Agie-Chamille gyár, ami ma a világelsők között van.
A szikraforgácsolás alapvetően a szerszámkészítő szakma alakító eljárása, a gépek nagyok, nehezek, bonyolultak, drágák, és sokat fogyasztanak. Nem 2 és 100 Watt között, hanem ugyanennyi kilowatt körül, de mégsem lehet azt mondani, hogy nem valók a kis műhelyekbe. Nagyon fontos felhasználása ugyanis ennek a technikának a beletörött fúrók, menetfúrók, csavarok kiszedése. Erre az alkalmazásra léteznek egyszerű, kis teljesítményű (tömb)szikraforgácsolók, sőt, a házi elkészítés sem túl benyolult.

kkm.furdancs 2016.07.08. 19:17:41

@58múltam: Szia! Igazad van, a szakmában fontos a helyes kifejezések és terminológia használata. Viszont mi csak ismeretterjesztő, a felszín épp csak kapargató írásokat közlünk és ilyenkor meg kell találni a köznyelvben leginkább elterjedt összefoglaló kifejezéseket, ha nem akarjuk hogy visszakérdezzenek: Maró, de a gép vagy a befogható megmunkálószerszám?
:)
Majd odafigyelek, hogy nemlétező szavakat ne használjak, de én biztosan fúrógépre gondolnék, ha a fúró szót hallom. Fogd be a fúrót a fúróba :)

Nem 2 és 100 Watt között, hanem ugyanennyi kilowatt körül, > az az adat már a lézervágásról szól.

bloglegelő 2016.07.08. 20:37:38

@58múltam: "de nincs se maró-, se fúrófej, és a szár is mást jelent. "

ez részemről most tényleg csak gugliokosság, de ha a MIskolci Egyetemnek jó, akkor máshol nem ?

www.uni-miskolc.hu/~wwwfemsz/forg5.htm

Untermensch4 2016.07.08. 21:40:36

@58múltam: A szaknyelv-köznyelv témakörben már megelőztek...
A termovoltatikus alkalmazott eszközökben is a SZU volt az éllovas, erről sem beszélnek pedig sztem kéne, ahogy a stirling-motorról és még pár dologról. Van egy homályos elméletem arról hogy egy-két generációnyi mérnök és mérnök-tanár úgy ment át a BME-n hogy az akkori (ha jól emlékszem) hőerőgépek-tanár vizsgáztatási kegyetlensége miatt ezt a témakört totálisan elkerülték ha volt rá lehetőség, akinél nem az meg a trauma miatt később igyekezett a tudatalattijába zárni.

kkm.furdancs 2016.07.09. 07:43:53

@Untermensch4: Mennyire igaz, hogy egy kegyetlen tanár hallgatói nemzedékek életét tudja megkeseríteni, akár a BME-ről való szégyenletes futással is. :(
Kicsit megütődve láttam a videót, amin Orosz László fizikaprofesszor ostorozza a felesleges tárgyakat és ehelyett az elméleti fizikát, mint mindent megalapozó tárgyat dicsőíti, lényegében lehülyézve a jelenlévőket és az iskolát, ahonnan jöttek. Hiszen a léptetőmotor egy évtized alatt elavul.

Hát nem. A léptetőmotor szabványa és használata pont, hogy akkor fogja fénykorát élni, másrészt ha "alibi tanszékekről" beszél, nem a Fizika II. tanszékkel kellene példálózni? A fizika csodás dolog, de ha valaki egyéni érvényesülése és szűkebb érdekek miatt a többiek rovására terjeszkedik, legalább ne legyen képe leszólni szegény léptetőmotort. :)
Orosz nemcsak túltolta saját tanszékét, de az egyik legkegyetlenebb vizsgáztató is volt a helyiek szerint. Jó, hogy nyugdíjba ment.

A szovjetek már jóval korábban feltaláltak mindent, Kudlik Júliától tudom :)

kkm.furdancs 2016.07.09. 08:26:51

@Amator: Ez nem lehetett egyszerű akkoriban. Mi itt nem értünk a gépészethez, csak csodáljuk és néha elhamarkodottan használjuk a szót :) Az igazi királyok akkoriban alkottak, mikor még nem sok CAD-program és megmunkálóeszköz létezett (hiszen az első szerszámot elkészíteni a legnehezebb). Nem szeretnél esetleg memoárcikkeket írni? Nagyon fogékonyak lennénk rá :)

Untermensch4 2016.07.09. 08:47:47

@kkm.furdancs: Azért annak a mindennek egy részét a kgb "találta fel"... :)
Azok az orosz készülékek amiket kályhacső-szakaszként áramtermelésre használtak, sztem könnyen továbbgondolhatóak hogy káhyha helyett használjunk (sör)kollektort hozzá.

Amator 2016.07.09. 10:16:05

@kkm.furdancs: Megtisztelő felkérés. :) Talán majd augusztusban, akkor költözök haza külföldi munkából.

bloglegelő 2016.07.09. 10:16:29

@kkm.furdancs: Orosz védelmében:

1. Nem volt "kegyetlen vizsgáztató". A vizsgán átjutás a beléfeketett munka függvénye. Ha valaki nem érti az anyagot, megbukik elsőre, de másodikra át lehet jutni. (Én elsőre mentem át nála).

2. Orosz fő problémája a középiskolából hozott (elsősorban matematikai) készségek már-már szürreális mértékű hiánya. Erről sokan, mások is megnyilatkoztak, csak nem akkora publicitással, mint ő.

3. A léptetőmotoros dolgot valóban nem kellene szapulnia (bár nem ismerem, most mik az arányok az egyetemi "tanmenetekben"). Elképzelhető, hogy aránytalanul sok időt, eszközt fordítanak ezekre az elméleti tudás fejlesztése rovására.

4. Elméleti tudásra pedig szükség van, mert TÉNYLEG attól mérnök valaki, függetlenül attól, hogy benne marad a szakmájában, vagy sem. Egyszerűen hozzátartozik a műszaki értelmiség fogalmához. (Hadd hivatkozzak a csöves topik meddő dialógusaira: még szakmai gyakorlat nélkül is, de a téma megítélésének alapvető iránya függött attól, hogy a vonatkozó elméleti tudással találkozott-e valaki, és miként kérték azt tőle számon azegyetem padjai között.

Ezt a szintet nem adja föl Orosz, és helyesen teszi.

Untermensch4 2016.07.09. 10:54:43

@bloglegelő: 4) az elméleti tudás kapcsán egy illető a "mérnöki ösztön" kiveszését is rosszallotta. Amit ("mérnöki ösztön") úgy próbált körülírni hogy vmi műszaki dolgot látva az illető annak különféle paramétereire nagyságrendileg jól tud becsülni, a számítások a pontos eredményekhez kellenek. Érdekes volt hogy szerinte napjaink "két kattintásra" világában mire mérnökként végez vki, hajlamos a programok, segédprogramok és segéd-kütyük rutinszerű felhasználására, fejben számolás nélkül.

Amator 2016.07.09. 11:06:54

@bloglegelő: Egyetértek az elméleti tudás megítélésében, a mértékével vitatkozom egy picit. Főleg most, hogy a bolognai rendszernek megfelelően nálunk is BSC-re és MSC-re osztódott a korábbi 5 éves osztatlan képzés. ' Fő a lustaság ' jegyében mit csináltak az egyetemek ? Nem adtak ki új tankönyveket BSC-hez, - ami elvben főiskolai szintet jelentene - , hanem vidáman tanítanak a korábbi, egyetemi szintű tankönyvekből, amik egy meghatározott óraszám mellett jelentettek segítséget. Mivel a BSC önálló képzés, a végén ugye diplomát ad, ezért rendesen át kellett szervezni a tantárgyakat, és az óraszámokat. Így fordulhat elő, hogy kevesebb óraszám jut az alapozó tárgyakra is, amit ráadásul régi tankönyvekből kénytelenek tanulni a diákok. Illetve egyetemi szintű vizsgákat és szigorlatokat kénytelenek letenni főiskolai szint mellett. A dolog bája, hogy valószínűleg ez csak Budapesten és Miskolcon van így.

kkm.furdancs 2016.07.09. 11:10:32

@bloglegelő: Ügyes vagy! :)
Nem keltett volna bennem negatív érzéseket mondandója, ha nem egy kvantumfizikai előadáson mondja ezt, ami nagyon ritkán kerül elő a gyakorlati problémamegoldás kapcsán. És ne feledjük a kérdést, hogy minek két fizika tanszék egy egyetemre...
Mondásom, hogy a mérnök az, aki már nem tudja mástól megkérdezni (mert ő a csúcs a hierarchiában) :)

- Az egyetemnek is rugalmasnak kell lenni. Mikor én voltam gyerek, a középiskolák nagy átlagban már akkor sem világszínvonalukról voltak híresek. Ráadásul akkoriban olyan kevesen jutottak el főiskolára, hogy elvileg a legjobbakat vették fel.
Ha az egyetem azt látja, hogy néhány elit középiskola kivételével az átlag nagyon gyengén felkészült, húzzon olyan határvonalat a felvételin, hogy ne kerüljön be bárki vagy pedig indítson egy kötelező előévet.

- Tudom, hogy ennek van egy finanszírozási oldala is, hogy fennmaradhasson az intézmény, de nehogy én tehessek már róla, hogy egyáltalán bejuthattam oda minimális tudással (azaz a felvételi rostán keresztül) és akkor az egyetem embere vágja a szemembe, hogy hülye vagyok.

- Ez a fejben és logarléccel számolós dolgot szerintem már kicsit túlhaladta a világ. Ha ott van minden az irodában kéznél, elég a képletet tudni, nem? Egy mobiltelónak nagyobb a számítási kapacitása, mint a bolygó 1970-es összes gépének együtt, akkor minek erre pazarolni az időt :)

bloglegelő 2016.07.09. 11:13:15

@Untermensch4: Mint a régi idők (kb a 80-as évekig) orvosai: ránéztek a beteg bőrére, megfogták a pulzusát (az ütőér tapintását, feszességét stb.), és mondták, hogy mi lehet az alapprobléma, milyen irányban érdemes elindulni (és akkor jöhetnek a műszerek). Én hitelt is adok ennek, és feltétlen bizalomkeltő számomra.

kkm.furdancs 2016.07.09. 11:15:38

@bloglegelő: Én Dr. Nagy Rezsőt ismerem a BME-ről. Nagyon aranyos az az ember és igazi tudós.
Mikroszámítógépeket tanított, nem foglalkoztatta, hogy megjelenünk-e vagy mit csinálunk az órán. Aztán az első ZH kérdéseit meglátva (lapozómemória és erőforrás számításuk különféle módszerekkel), inkább imitáltam egy sürgős telefonhívást, hogy emelt fővel távozhassak.
Aztán elkezdtem megtanulni, írtam rá programot, hogy azzal is ragadjon a különféle metódusok különbsége. Pótzh eredményei: 93 egyes, 5 kettes, 1 négyes (az enyém) és két ötös :))))))
Sokan Rezső bátyánk miatt hagyták el az iskolát, de nem tagadom, hogy igaza volt. Viszont Oroszról a BMEME honlapon olyasmi kép bontakozik ki, mit említettem.

kkm.furdancs 2016.07.09. 11:17:51

@Amator: Nagyon jó, köszi a lehetőség puszta felvetését is!

bloglegelő 2016.07.09. 11:22:18

@kkm.furdancs: eredeti Orosz idézet, ott előttünk hangzott el:

"Minek kell tanulni kvantumfizikát ? Hát, hogy tudjunk televíziót készíteni. És miért jó a televízió ? Hát azért, hogy jó előadásokat nézhessünk rajta a kvantumfizikáról."

vagyis ilyenekkel nem találsz fogást se "Orosz Lacán", se rajtam :))

Szemedbe vágja, hát ő ilyen. Nem téged vádol vele, és az előadást is megtartja becsülettel.

A logarléc az egyetemen már anakronizmus, de a középiskolában nagyon is ott volna a helye a mai napig. Készségeket feljesztünk, szemléletet alakítunk. Minek a középiskolai anyaghoz a "tudományos" számológép ? Ugyan már, miféle tudományt akar művelni ott az a kölyök ? (Aki meg szakkörön stb. villog, úgy is azt használhatja, amit akar).

bloglegelő 2016.07.09. 11:28:01

@kkm.furdancs: hát, nem tudom ...

bss.sch.bme.hu/video/a-professzor-orosz-laszlo

"Ezekben a portrékban kitérünk a hallgatók által megbecsült, tekintélyes, meghatározó tanáregyéniségek életrajzára. Beszélgetünk a szakmájuk legérdekesebb fejezeteiről, valamint szóba kerülnek hobbijaik, érdekes történeteik és gondolataik az egyetemmel, oktatással kapcsolatban."

valamint:

www.markmyprofessor.com/tanar/adatlap/4455.html?p=1#rates

kkm.furdancs 2016.07.09. 11:31:34

@bloglegelő: Mutass egy embert, egy gyárat, ahol valaki frissen végzett mérnökként egyedül áll neki a semmiből televíziót készíteni, vagy bármi más tárgyat, ami kvantumfizikán alapul. Ne már...
Ez olyan, mintha a henteseket agysebészetre készítenék fel, mert hátha valaki csak a homloklebenyt szereti a disznófejből (lásd Dr. Hannibal).

Egy tudományos karriernek megvan a maga íve és sorrendje és ez nem a magasabb tudomány azonnali kreatív alkalmazásával kezdődik, lássuk be. Először kávét főzni az első munkahelyen, esetleg felmosni a budit, majd egy tengely megtervezése, iskolák, aztán jöhet az atomhasítás.

kkm.furdancs 2016.07.09. 11:33:46

@bloglegelő: www.bmeme.hu/search/orosz

:)
Nem ismerem, nem értékelem, de a kijelentésével nem értek egyet.

bloglegelő 2016.07.09. 11:35:51

@Amator: a BSC- MSC úgy rossz, ahogy van, részemről vitára se érdemes, próbálom arroganciamentesen mondani. Mentségül annyit, hogy mindenki ezt mondta annak idején, és mivel Magyarországon vagyunk, ez az önigazoló vízfejeket vagyis a "felelős döntéshozókat" pont arra sarkallta, hogy csak azért is bevezessék.

Volt helyette a régi, tökéletesen bevált főiskolai képzés. Három, gyakorlatorientál év (de megfelelő elmélettel is), és kijött a hadrafogható üzemmérnök. Az "egyetemi" mérnöknek mindig volt mit tanulnia tőle.

Értelmetlenül, semmiért tönkrevert rendszer.

bloglegelő 2016.07.09. 11:39:19

@kkm.furdancs: tágabb értelemben vett példázat volt az Oroszé.

A mérnök is a munkahelyen tanulja meg a szakmát, én is így voltam vele, és másoknál is ezt láttam.

kkm.furdancs 2016.07.09. 11:44:33

@bloglegelő: a BSC- MSC őrült beszéd, de van benne rendszer :) Például megad egy alapfelkészítést a keményebb tudományhoz, melyre a második ciklusban kerül sor (talán itt lehet pótolni a középiskola hiányosságait), hagy egy kis lélegzetet a második rész előtt, ha valaki pihenne egyet.

Ebben az országban a legegyszerűbb és kézenfekvőbb dolgokat is elrontják, mert mindent megfertőz a politika és lopás. Lásd Parragh László ámokfutása, akinek ugyan semmilyen oktatási vagy oktatás-stratégiai végzettsége nincs, de lényegében ő határozza meg általánostól egyetemig egy teljes generáció tanulási lehetőségeit.

Amator 2016.07.09. 12:18:45

@bloglegelő: "A mérnök is a munkahelyen tanulja meg a szakmát".
Ez kényszerűségből van így, mert gyakorlati képzésre semennyi pénz jut az egyetemeken, legalább is gépész vonalon. Mennyivel szebb lenne a helyzet, ha legalább egy területen naprakész tudással jöhetnének ki az emberek, mert korszerű képzést kaptak valamelyik tanszéken. Ehhez viszont naprakész oktatók is kellenének, de ez a történet már a 22-es csapdájára emlékeztet.
Leginkább a finanszírozás okán. Nyugodtan mondhatná az állam, hogy fele pénzt ad a tanszékeknek, a másik felét meg tessék megkeresni a piacon ( Nyugaton ez azért így megy ),
sokukat be kellene akkor zárni.

kkm.furdancs 2016.07.09. 12:23:30

@Amator: Elvileg erre gyógyír a duális képzés. Fogalmam sincs, mennyire hatékony a rendszer, mindenesetre az OKJ-nak ilyen forradalmi hévvel estek neki (mint a KLIK esetében) és mi lett belőle:

furdancs.blog.hu/2014/03/24/gondolatok_az_uj_okj-kepzesrol_365

furdancs.blog.hu/2016/03/11/tanulmanyi_hirek_537

bloglegelő 2016.07.09. 12:26:58

@Amator: nem, én ebben semmi rosszat nem látok. Az oktatóktól nem lehet elvárni "naprakészséget" nem az a dolguk, hogy a termeló-fejlesztőmunka kismillió aspektusával foglalkozzanak, meg az úgyis helyi problémakör mindig.

Az már inkább, hogy a mérnöknek olyan alaptudást és némi készséget adjanak, amivel el tud indulni a munkahelyen. Én például a diplomamunkámra támaszkodva voltam az, aki egy bizonyos műszert egyáltalán használatba tudott venni a cégnél. Addig ott porosodott a drága jószág. Most lehet szidni az időseb kollégákat, de minek ? A szakma egyéb csínja-bínja a kisujjukban volt. Nekem meg a lehetőség, egy komoly indulásra, jó volt ez így.

bloglegelő 2016.07.09. 12:28:17

@kkm.furdancs: nem, ezt nem tudom alátámasztani. Felemás, erőltetett, a (korábbi) szerves fejlődést megtagadó rendszer.

bloglegelő 2016.07.09. 13:03:47

@kkm.furdancs: az sem lehet véletlen, hogy az igazán nagypályás helyeken beintettek a bolognai rendszernek - az építészmérnöki valamint az orvosképzésnél.. Megvolt az erejük, befolyásuk hozzá.

Amator 2016.07.09. 13:05:23

@bloglegelő: @kkm.furdancs: Akkor kifejtem, egy példával. Nem valós,de jól hangzik.
A stuttgarti Műszaki Egyetem hajtómű tanszékét megkeresi a Mercedes, hogy szeretne egy új generációs hajtóművet az 5 év múlva kibocsátandó új kocsijukhoz. Ehhez 50M Eurot ad a tanszéknek, azzal a feltétellel, hogy 3 év múlva bemutatják a prototipust, 5 év múlva a gyártásra kész példányt. Az egyetem és a tanszék örül, kaptak egy csomó pénzt, és elkezdenek dolgozni az új hajtóművön. Beindul a munka az egyetemi oktatók, kutatók, külső szakemberek és a lényeg: a hallgatók bevonásával. Az a szerencsés hallgató, aki részt vett a hajtómű kifejlesztésében, kétszer is szerencsés, naprakész tudásra tett szert egy területen, ezenkívül a Mercedes valószínűleg állásajánlatot tesz neki. Na ez Magyarországon elképzelhetetlen.

Amator 2016.07.09. 13:12:49

@bloglegelő: " nem, én ebben semmi rosszat nem látok. Az oktatóktól nem lehet elvárni "naprakészséget" nem az a dolguk, hogy a termeló-fejlesztőmunka kismillió aspektusával foglalkozzanak, meg az úgyis helyi problémakör mindig."
Szeretnék vitatkozni, pontosan ez a dolguk. Az nem pálya, hogy 50 éves tankönyvekből tanítanak, új dolgot se hajlandók oktatni, mert lusták voltak belemélyedni. A fiam amikor tavaly végzett, komolyabb GD&T tudással rendelkezett ( az apjának köszönhetően ), mint az oktatók.

bloglegelő 2016.07.09. 15:46:14

@Amator: a tanszéki fejlesztőmunkába (bérmunkába) persze, hogy be kell vonni a hallgatót. Hogy nálunk miért volna elképzelhetetlen, nem tudom. Bolond is lenne az az oktató, aki nem tehermentesíti magát a hallgatói "aprómunkával". Lehet ezt erkölcsösen is csinálni, a hallgató majd szépen felnő a feladathoz.

Amator 2016.07.09. 21:21:32

@bloglegelő: Azért elképzelhetetlen, mert a langyos víz sokaknak tetszik, a kreatívabbak meg már régen az iparban, vagy külföldön dolgoznak. Magyarul, amíg a finanszírozás nem változik meg, ahogy már fentebb vázoltam, addig a többség inkább választja a kevés, de biztos állami köldökzsinórt. Az iparvállalatok meg tudják, mi a helyzet.
süti beállítások módosítása