A csavar mint gépelem

2016.08.04. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

csavar1.jpg

A csavarok a legelterjedtebb gépelemek. Felhasználásuk szerint vannak rögzítő csavarok és mozgatócsavarok. Ha a csavar mint oldható kötőelem szerepel, akkor rögzítő csavarnak nevezzük, ha egy vagy több gépalkatrészt kényszerpályán mozgat, akkor mozgatócsavar a neve.

Menetrendszerek
Kétféle menetrendszert különböztetünk meg: a hüvelyk- vagy az ún. Whitworth-menetet (elnevezése a megalkotója után) és a méter- (metrikus) menetet.
A hüvelykmenetek az angol hüvelyk mértékre épülnek (1 hüvelyk = 25,4 mm). A menetek külső átmérőjét hüvelykben kell lemérni és a menetemelkedést is az 1 hüvelyknyi hosszon levő menetszámmal adják meg. A hüvelykmeneteket ma már ritkán alkalmazzuk. A métermenetek külső átmérőjét mm-ekben mérjük, és a menetemelkedést is mm-ben adjuk meg.

Menetelemek
A csavarmenet a következő elemekből tevődik össze:

csavar2.jpg

Menetprofil a menetfúró tengelyén átmenő síkban fekvő metszet körvonala, amelynek a csavarvonal mentén való elmozdításával a menetet alkotjuk. Menet a csavarmenetnek az a része, amelyet a profilnak egy teljes körülfordításával kapunk. Menetemelkedés egyazon menet megfelelő pontjai között a tengellyel párhuzamos irányban mért távolság. Megjegyzés: Hüvelykmeneten a menetemelkedés egyenlő: 1" osztva az l"-ra eső menetek n számával:

A csavarmenet profilszöge a menetoldalak által alkotott, a menetfúró tengelyén át fektetett síkban mért szög. Menettető a menetprofilnak a tengelytől mért legtávolabbi része. Menettő a profilnak a tengelyhez legközelebb eső része. Menetoldal a menetprofilnak a menettetőt a menettővel összekötő része. Menetmélység a menetfúró tengelyére a menettetőtől a menettőig merőlegesen mért távolság. Külső átmérő a csavar menetének a menettetőkön mért legnagyobb átmérője. A külső átmérőt a tengelyre merőleges vetületben kell mérni.
Középátmérő ama képzeletbeli henger átmérője, amely a profilt akként osztja, hogy a csavarmenet szélessége és a csavarmenetköz szélessége egyenlő. A középátmérőt a menetfúró tengelyére merőleges síkban kell mérni. A menet belső átmérője  a menettövek közötti, a csavar tengelyére merőleges vetületben mért legkisebb átmérő. A csavarmenet emelkedési szöge egyenlő a középátmérőben fekvő csavarvonal emelkedési szögével.

Több-bekezdésű menetek
Különleges esetekben a mozgatócsavaroknál igen nagy menetemelkedések is előfordulnak A nagy menetemelkedéseket több-bekezdésű csavarmenet készítésével érhetjük el. A több bekezdést úgy kell érteni, hogy az emelkedés távolságán belül egymással párhuzamosan kettő vagy több menetszelvény van elhelyezve.

csavar62.jpg

Jobb- és balmenet
A menetszelvények jobb vagy bal irányban emelkedve helyezkednek el, eszerint beszélünk jobb- és balmenetről. Jobb irányú az a menet, amelyet az óramutató járásával egyező irányban kell becsavarni, bal irányú ennek ellenkezője. A menetek túlnyomó  többségé jobb irányú. A balmenet szabványos jelölése abban különbözik a jobbmenetétől, hogy a menet jelölése elé kell írni a „balmenet szót. (Pl. balmenet M 10 X 1,25.)

Menetszelvények (profilok)

csavar6.jpg

A csavarmenetek különböző profilokkal készülnek. Az alkalmazott profilt a csavar rendeltetése szerint választják meg. Az élesmenetet kötőcsavarokhoz alkalmazzuk. A szelvényszög Whitworth-menetnél 55°, metrikus menetnél 60°. Laposmenet mozgatócsavarként kétirányú mozgásra alkalmas. Menetszelvénye szabályos négyzet. Szerszámgépeken, satukon alkalmazzuk. A trapézmenetet mozgócsavarként - főleg szerszámgépeken - alkalmazzuk. Mindkét irányú igénybevételnek jól ellenáll. (Szilárdsági szempontból ugyanis mindig az a szelvény előnyös, amelyik tőben vastagabb, mint csúcsban.) Szelvényszöge 30°.
A fűrészmenetet ugyancsak mozgatócsavarként használják. Általában egyoldalú igénybevételek felvételére alkalmas (pl. sajtók). Szelvényszöge 30°. A zsinórmenetet olyan helyen alkalmazzák, ahol homok, iszap, hőtágulás stb. jelenlétével kell számolni (pl. vasúti kocsik összekötéséhez, hőtágulásnak kitett helyeken és a műanyagokhoz).

A csavarok fajtái
A csavaroknak és a csavaranyáknak igen nagy szerep jut a gépgyártásban. Rendeltetésüknek megfelelően az ipar igen nagy választékban gyártja őket.

csavar5.jpg

csavar4.jpg

Különböző csavar- és csavaranyafajták

Forrás: Simon Sándor Fémipari alapképzés (1976.) című nagyszerű tankönyve, mely a kiadása óta eltelt évtizedek dacára is megőrizte mindazon tudás aktualitását, melyre a barkácsműhelyben szükségünk lehet.

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr448911746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amator 2016.08.04. 11:38:37

" A hüvelykmeneteket ma már ritkán alkalmazzuk. " Ezen a mondaton jókat mosolyognak a vízvezetékszerelők, illetve az angolszász ipar túlnyomó része. A repülőgépipar valamint az F1 minden gátlás nélkül használja egymás mellett kb. fele-fele arányban a metrikus és inch menettipusokat. A Forma 1-ben az 1/4-28-as méret az egyik legelterjedtebb menet.
Mivel ez barkácsblog, szerintem sokakat érdekelne a különböző menetjavítási és meneterősítési technikák is. ( Heli-coil, Keensert használata pl. )

kkm.furdancs 2016.08.04. 14:52:02

@Amator: Igen, de eredeti forrást nem piszkáljuk. Ez a megállapítás abból az időből származhatott, mikor kezdtek kikopni az angolszász országokból származó gépek és átvette helyüket a fejlett szovjet gépipar :)
Egyébként számos tragikus vagy nevetséges esetet lehetne mesélni a két rendszer együttműködéséről. Nevetséges, mikor egy amerikai-kanadai közös Mars-szonda azt mondta a légkörben, hogy WUFF!!! és elégett. Kiderült, a rendszer programozásakor keverték a két rendszert (Kanada méterrendszert használ).
Tragikus pedig, mikor bekevertem rendeléskor az 1/4" és 1/8" kimenetű dolgokat és nem illettek össze. :)

Amator 2016.08.04. 17:46:35

@kkm.furdancs: " Ez a megállapítás abból az időből származhatott, mikor kezdtek kikopni az angolszász országokból származó gépek és átvette helyüket a fejlett szovjet gépipar "
No szép, avitt tudományokat terjesztünk ? :)

jandera 2016.08.06. 07:03:47

Ha valaki tudná, a PC-kben használt csavarok milyenek, hol lehet kapni olyat, esetleg menetmetszőt, menetfúrót?

jandera 2016.08.06. 09:23:23

Köszi, de a link nem jó.

kkm.furdancs 2016.08.06. 10:52:24

@jandera:
Conrad.hu > Számítástechnika és Irodatechnika > Számítógép tartozékok > Számítógépház tartozékok
Vagy keresés a "csavar" szóra

arsenal71 2016.08.06. 18:49:22

Kimaradt a "kedvencem" a belerohadt, kicsavarhatatlan csavar. :D

VegaLife 2016.08.06. 21:54:34

Egy szög miatt a patkó elveszett;
a patkó miatt a ló elveszett;
a ló miatt a lovas elveszett;
a lovas miatt a csata elveszett;
a csata miatt az ország elveszett -
máskor verd be jól a patkószeget!

2016.08.07. 00:41:05

kimaradt az egyik legfontosabb tulajdonság: keménység.
és szivesen olvastam volna a speciális jelölésekről, külömböző önzáró anyákról, még van mit bőviteni rajta :)

kkm.furdancs 2016.08.07. 16:03:26

@okostojas007: Nyugalom, ez egy csavarciklus első fejezete, lesz bőven még szó róluk :)

Untermensch4 2016.08.07. 22:53:23

@okostojas007: "kimaradt az egyik legfontosabb tulajdonság: keménység"
Kárpótlásul egy témába vágó saját sztori:
Jön oda hozzám (mint raktárosnak látszó izéhez) egy szaki hogy kéne neki pont ilyen csavar, 13 darab, mutatja meg még a méretét is tudja. Nagy örömmel mentem is a polchoz mert ezt véletlenül pont tudtam hol van (nem nagy raktár csak én vagyok túl rossz memóriájú raktárosnak...). Viszem neki vidáman, mire ő: ennek sötétebbnek kéne lennie. Méretegyeztetés (a csavaroknak nincs cikkszáma, csak méret szerint nyilvántartva...), stimmel. Régebbi raktáros szerint is stimmel (a méret) de ő is emlékszik ebből a csavarból sötétebbre. Indulok hát a szakival hogy később lecserélvén a főnökére, különféle helyeken keressük az infót, mi a hiba?
Végül, alig két óra nyomozás után kiderült. A termékben van kb 30 ilyen csavar, a sötétebbnek az anyagminősége jobb, balesetveszélyes izéket rögzít, a világosabb meg olcsóbb. Határidő miatt légipostával rendeltek is a sötétebből néhányat (3-4 darabot találtunk ugyan de az nem 13), így amit egy-egy terméken meg tudott spórolni egy okos mérnök azt munkaórában meg postaköltségben el is költöttük pár évre előre. Úgy egyébként milliárd huf fölötti árú cuccnál nem tudom mennyire érdemes ilyenen spórolni de vszeg vkinek jó ötletnek tűnt.
A tanulság: a raktárban mindennek legyen külön cikkszáma, az nem árt.

kkm.furdancs 2016.08.08. 07:07:45

@Untermensch4: Tiszteletre méltó ragaszkodás a minőséghez. Más talán azt mondta volna, miközben kiosztja a világos csavarokat: Jó lesz ez. :)

Untermensch4 2016.08.09. 14:02:32

@kkm.furdancs: Többet lehetett ily módon kummantani (több mint két órát nyomoztunk és nagyon úgy látszott hogy elszántan dolgozunk, én meg szívesebben nézegettem műszaki rajzokat légkondis irodában mintsem a napos udvaron keresgéljek dolgokat amiket utána még esetleg emelgetni is kell). :)

anonymouse. 2016.08.10. 14:45:21

@Amator: " A hüvelykmeneteket ma már ritkán alkalmazzuk. "
Ez bizonyos gépipari területen biztos így van, máshol pedig nem, de természetesen Furdancs kolléga megőrizte az eredeti idézetet (ezt is megértem). Ez a poszt volt a reblogon is, akkor én vetettem fel ugyan ezt az idézett mondatot. (furdancs.reblog.hu/femipar-a-csavar-mint-gepelem)

Köszönöm, hogy Furdancs kolléga az ottani kérdésemet a cikkbe rejtve megválaszolta! :)

A menetjavítók, ragasztók tényleg megérnének egy misét... Lehetne ilyen téren ez egy úttörő technikai blog is, ami az újdonságokat is górcső alá veszi (mint a 3d nyomtatást)

kkm.furdancs 2016.08.10. 15:22:59

@anonymouse.: Hát képzeld el, hogy nekem teljesen kimaradt (elfelejtettem), hogy a Reblogon már elkezdtem a csavaros fejezetet és lényegében újraírtam az egészet. Alzeheimer, minden nap új barátok. De egyébként is vesztek el posztok az átköltözésnél, például a mai sem bukkant fel a listában, itt a bloghun.

Lényeg, hogy a menetfúrással/vágással és akkor már a javítással is foglalkozunk később.

kkm.furdancs 2016.08.10. 15:24:26

@Untermensch4: Igen, bár a csavar nevében jobb helyen már benne van a 8.8 jelölés, utalva a keménységre.

Untermensch4 2016.08.10. 15:42:08

@kkm.furdancs: Valahogy így is derült ki a végén hogy mi a megfejtés, de rá kellett bukkanni egy rajzra ahol vki kiszúrta hogy azoknál a bizonyosaknál van vmi jelölés ami eltér (a rajzon). A neve sztem azonos volt, pont erre a cuccra gyártották. Ezzel kapcsolatos, az egyik posztnál (bitek?) ötlött fel bennem: nem lehet hogy némi felesleges káoszt okoz hogy a könnyedén legyártatható speciális darabokba túlzottan beleszerettek a tervezők és feleslegesen sokfélére szétdiverzifikálják az alkatrész-változatokat? Mert van ugye olyan amikor jó ha nem tud boldog-boldogtalan kicsavarni vmi csavart ami alatt vmi van, esetleg nem akarják ellopni mert máshova nem jó méret. Ennél viszont nem ez volt a helyzet, sima smucigság. Tizenkét-három 32-körüli méretű csavarnál nem nagy lehet az anyagáron spórolás ha maga a termék mrd huf-os eladási árú, a gyártásnál viszont hibalehetőség (ha egy viszonylag új ember jön oda hozzám aki még nem látta a "sötétebbet" akkor simán elviszi a világosabb-gyengébbet és beépíti), ehhez képest a raktári rendszerben simán méret alapján voltak csak bevételezve a csavarok pedig nem aznap kezdtek ennyiféle alkatrészből gyártani.
Hoztam ajándékot is :)
liberatorium.blog.hu/2016/07/21/a_tervezett_elavulas_mitosza

Untermensch4 2016.08.10. 15:43:31

@kkm.furdancs: Innen nézve a "Nem élhetek lövészdandár nélkül" a legújabb poszt...

kkm.furdancs 2016.08.10. 15:52:43

@Untermensch4: Az avulásra ma már bizonyítékok is vannak. Köszi a cikket, olvasom majd.

Nem tudom, szoktál-e böngészni katalógusokat, de valami elképesztő árakkal találkozni a profi végtermékekbe kerülő alkatrészek árainál. Elektromos csatlakozó 50e például.

Untermensch4 2016.08.10. 18:29:44

@kkm.furdancs: Böngészni nem, csak korábbi cégnél hozzáértőkkel beszélgettem (hogy pl mi a rák kerül annyibamárnememlékszemmennyibe egy sima gombon amiben van egy led?) de egyszer egy műszaki tanárba botlottam egy tanműhelyben aki épp egy (illetve négy mert azokat is kicserélte amiket nem hagyott el) csavart gyártott a motorja dekni-fedeléhez. Ilyen nagyon kis szériás gyártásnál nem lenne olcsóbb a dolog de normál sorozatgyártásnál még ténylegesen jó anyagminőségből is (adókkal, gyártó+importőr árrésével együtt) kevesebb mint harmadába kellett volna kerülnie mint amennyit mondtak neki a szakboltban.

Ez a cikk egy racionális pénzügyi levezetős. Vhol azon a blogon volt egyszer régen egy nagy-nagy komment-folyam (ha jól emlékszem nem is teljesen témába vágó cikknél) amiben szintén soroltak párat (a nyomtató belső elektronikájának számlálós öngyilkosságára emlékszem), ha véletlenül megtalálom, hozom.

Untermensch4 2016.08.10. 22:11:47

@kkm.furdancs: Emlékezvén a tüntetési felszerelést taglaló posztra, állampolgári tevékenységre agitálni lehet ha nem felhívó hanem ismeretterjesztő jellegű? Röviden: nem akarok meggyőzni senkit semmiről de hátha vkit érdekel.

zooltek 2016.08.11. 05:38:22

@Untermensch4: "(a nyomtató belső elektronikájának számlálós öngyilkosságára emlékszem)"

Ugyanezt csinálja az egyik leghíresebb fúró- és vésőgépeket gyártó cég is. Megvan az adott üzemóra, az elektronika letilt, legközelebbi hivatalos márkaszerviz Bécs. Semmi gond, futár hozza-viszi, csak bírd megfizetni.

anonymouse. 2016.08.11. 09:20:19

Látom milyen jó kvaterkázás kezd kialakulni, egyszer akár élőben is meg lehetne lépni ezt a törzs kommentelőkkel! :) A cikket el fogom olvasni.

anonymouse. 2016.08.12. 06:37:14

@Untermensch4: off. Elolvastam a cikket, de őszintén megmondva nem értek egyet vele. Persze van arra is példa, de nem ez a tendencia! Általánosan érzékelhető, hogy a hétköznapi életben többnyire dominál a "leméretezés" a termékek előállításnál. Mindig van kivétel, de modern kapitalizmus jelszava: FOGYASSZ ÉS HERDÁLJ!

Untermensch4 2016.08.12. 15:39:32

@anonymouse.: Én sem értek egyet vele. Vhol írja is a szerző hogy a nyers, pénzügyi-logikai megközelítést vázolja. Örülök ám hogy a matematika egzakt tudomány, ebben van a szépsége is. A pszichológiának meg abban hogy érdekes új szemszögeket tár fel az emberi ostobaságról. Másrészt attól hogy az olajválságokkal véget ést az ipari tömegtermelés korszaka és a speckósabb szériatermelés köszöntött be az még nem egyenlő azzal hogy "örök élet meg két nap" egyedi darabokat gyártanak.
Más megközelítésű példa: a H-Davidson-nak a hetvenes években csődközeli helyzetben a modernebb japó mocikra mi volt a válasza? Nem fejlesztés hanem "imidzsépítés". Persze biztos azért mert már akkor is rettentő nagy igény volt a "valóban hagyományos, autentikus amerikai motorokra". Aha, az Indian meg a rasszizmus áldozata lehet, nem pedig bénább a marketingjük...
Amíg a populáció nagy része a luxust nagy arányban a pénzért vehető és felhalmozható dolgoknak bizonyos kulturálisan megszabott mintázatok alapján történő pazarlásában látja (+ konformizmus és divatciklusok) addig hülyeség azt várni hogy ésszerűen az lesz amit ésszerűen gondolkodó emberek várnának. Akkor a piacvezető a R-Royce lenne, nem pedig csőd után megveszi egy indiai vagy akárki.
süti beállítások módosítása