A fűtés energiaveszteségei

2017.02.24. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

kaz2.jpg

A vegyes tüzelés környezetkárosító hatásáról és a közelgő újraszabályzásról szólt egy írásunk nemrég. A témáról kimerítően, könyvtárnyi irodalmat írtak már, hiszen a hatásfok növelésével nemcsak a fűtés költségei, de a környezet terhelése is csökken. Most egy rövid összefoglalót mutatunk be a fűtésnél kisebb-nagyobb mértékben kárba vesző energiáról.

A fűtési rendszerből nyert hőenergiát nem lehet 100 százalékosan kihasználni, elkerülhetetlenül veszteségek keletkeznek. A fűtési technika fejlesztésének célja éppen a hőnyerés (az égés) optimálissá tétele és a rendszerben fellépő veszteségek minimumra szorítása. Ez azt eredményezte, hogy a korszerű fűtőberendezések lényegesen jobb hatásfokkal dolgoznak, mint a régebbi rendszerek. Míg egy 70-es évekből származó fűtési rendszer a befektetett energiának általában csak 60-70%-át hasznosítja, addig a korszerű  rendszerek általában 90-95%-ra képesek. Egy ilyen öreg fűtőberendezés kicserélésével 25-35%-nyi megtakarításra valósan számítani lehet.

kaz32.jpg

Az égés során keletkező forró füstgázok, többek között a szén-dioxid, a vízgőz, a nitrogén-oxidok és a kén-dioxid a kéményen át távoznak. Ez csak akkor lehetséges, ha a füstgázoknak meghatározott hőmérsékletük van, hogy a kéménynek meglegyen a kellő huzata. Ezt a hőmérsékletet az égő beállításával, ill. az égő fúvókájának méretével lehet biztosítani. A füstgázoknak ez a megkívánt hőmérséklete alapjában véve a kémény keresztmetszetétől, azaz annak átmérőjétől függ. A régebbi kémények keresztmetszetét általában nagyon bőkezűen méretezték: a füstgázok hőmérsékletét itt nagy értéken kell tartani, mert a nagy kéményfelületeknek hűtőhatásuk van és a vízgőz lecsapódását meg kell akadályozni.

kaz3.jpg

A korszerű kéményeket saválló anyagból (rendszerint samottból) készítik és belül gyakran lekerekítik. Keresztmetszetük lényegesen kisebb és hőszigeteltek. Ennek a hőszigetelésnek az a célja, hogy a füstgázok ne hűljenek le túlzott mértékben. Ily módon a fűtést viszonylag kis füstgáz-hőmérséklettel lehet üzemeltetni. A régebbi kéményeket utólag át lehet alakítani erre az energiatakarékos kivitelre úgy, hogy azokat samott-, üveg- vagy rozsdamentes acélcsövekkel kibéleljük. A kazán az égő működése közben, de annak leállítása után is, hőt ad le a kazánháznak. Ez a hőveszteség függ a kazán hőszigetelésétől, a víz mennyiségtől és a víz hőmérsékletétől. A régebbi kazánokat inkább a szükségesnél nagyobbra méretezték és ezért az éppen felhasznált hőnél többet termeltek, emiatt a hőveszteségek értelemszerűen nagyok voltak. A korszerű kazánok nagyon kis víztérfogattal dolgoznak.

kaz.gif

A lehető legkisebb kazánhőmérséklet alkalmazásával a hőveszteségeket még tovább lehet csökkenteni. Amikor a felmelegített fűtővíz vagy a használati-melegvíz elhagyja a kazánt vagy a tárolót, azt vezetékeken továbbítjuk a fűtőfelületekhez, ill. az elvételi helyekhez. Ennek során is elvész a hő egy része. Ez a hőveszteség lényegében a csővezetékek hosszától, a hőszigetelés minőségétől és a víz hőmérsékletétől függ. Új épületeknél vagy újonnan létesítendő fűtés esetén ezért már a tervezésnél ügyeljünk a vezetékek lehető legrövidebb nyomvonalára. Nem nélkülözhetők a jó minőségű és jó hőszigetelő csőhéjak sem, amelyeket lehetőleg hézagmentesen, „hőhidak” nélkül kell elhelyezni. Ezen túlmenően a víz hőmérséklete mindig csak olyan nagy legyen, hogy a szállított hő a fűtés igényeit éppen kielégítse.

Amikor a fűtővíz a fűtőtesteket elérte, lehetővé kell tenni, hogy hőjét minden további akadályoztatás nélkül le tudja adni. A hőenergia további útját építészeti adottságok befolyásolják. A hőveszteség függ a helyiség levegő-hőmérsékletétől és a körülvevő felületek hőszigetelésétől.

Az információkat Max Direktor: Energiatakarékos fűtés című könyvéből emeltem ki, köszi Cser kiadó!

   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr8412279647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2017.02.25. 08:47:21

Kellemes poszt, és a témából még kihozható vagy további 100 ilyen.
Mindössze két gondolat futott át rajtam:
1. Mennyire közismert/triviális ez?
2. Mennyire kézzelfogható az átlagembernek?
Például a van egy lakása egy tömbházban, ahol gázkonvektorral fűt. Azt hallja, hogy fizethetne fele gázszámlát is, ha korszerűsítene. Ez eddig oké, de hogyan? Milyen lehetőségei vannak?
Vagy például van egy 30-40 éves családi háza. Bedöglött a régi kazán, mit tud csinálni, ha előre menekülne? Vagy épp már túl is van a pályázaton, a pénzéből hőszigetelt, radiátort cserélt, új kéményt épített és kondenzációs kazánt szerelt be; de párásodik és penészedik a lakás. Mit csináljon?
Szóval az elmélet jól hangzik, de hogy lehet átülteni a gyakorlatba....?

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2017.02.25. 09:12:51

@Viktor Kaiser: persze, igazad van. Erre mind van megoldás, bár alkalmasint nagyon nem triviális.
Ez viszont egy barkácsolós blognak tűnik, tehát aki olvassa, az szeretne tisztában lenni a lehetőségekkel. Nyilván a szakember soka tud segíteni; de a lehetőségekkel nem árt tisztában lenni.
Például a hővisszanyerős szellőzőből van központi és decentralizált is. Az előbbi iszonyúan drága egy már létező -régebbi- ház esetében. Nem árt tudni, hogy van az utóbbi is, amihez nem kell szétverni a fél házat.
Jó lenne legalább addig elvinni az értelmes, műszaki affinitással rendlkező olvasót, hogy "Van 3 megoldás a problémára, ezek-és-ezek. Mindnek van előnye-hátránya, mérlegelni kell.".
A "csökkentsük a víz mennyiségét a fűtési rendszerben" jól hagzik, csak adódik a kérdés: hogyan? A padlófűtés jó? A falfűtés? A légfűtés? A szegélyfűtés?

András Horkay 2017.02.25. 10:31:17

Jelenleg a kályha /kazán fejlesztések és a kémények fejlesztései nem igazán vannak összehangolva. Nem egy rendszernek tekintik őket a fejlesztő cégek, mivel sok variáció van a kémény és a kályha / kazán párosítására is. Sokféle tüzelő berenddezés és sokféle kémény van szakembernek illene összehangolni ezeket, de az ő lehetőségei csak az elérhető eszközök kiválasztására terjed ki és sokszor rutinból ajánl valamilyen megoldást. Maga az egész fűtés téma még nagyok sok fejlődési lehetőséget tartalmaz, a holdra szállás már megvolt, de egy tökéletesnek mondható fűtési rendszer még nem jött össze.

kkm.furdancs 2017.02.25. 10:39:03

@Papírzsepi: :) Látod, pusztán a kérdéseid terjedelme meghaladja egy átlagos blogolvasó terjedelmi tűrőképességét. Ott a link a könyvre, tényleg hasznos és érthető infókkal van tele, ha érdekel a téma.

mcc 2017.02.25. 11:38:16

Azt nem nagyon értem, hogy miért baj, ha a vezeték hőt veszt. Ha a falban van, nyilván van rajta csőhéj. Ha szabadon van, hagyjuk, hogy ronda, de a hő bent marad a lakásban, ráadásul egy kicsit kevésbé pontszerű lesz a radiátoros fűtés. Amúgy én a padlófűtés híve vagyok, ott nincs ilyen gond.

igazi hős 2017.02.25. 12:47:16

Nekem is elég elnagyoltnak tűnik a poszt. Egyrészt, ha amatőröknek írtunk, akkor se használjunk olyan ábrát, amin kék nyilak azt sugallják, hogy bejön a hideg a lakásba, mert ilyet csak egészen hozzá nem értők engednek meg maguknak. Csak és kizárólag hőveszteség van, teljesen mindegy, hogy falon, födémen keresztül, vagy épp kiszökő meleg levegővel.
Más: modern kémény túlnyomásos, ezért lényegtelen, hogy milyen hőmérsékletű a levegő benne, akkor is ki fog menni. A kondenzáció csökkentése miatt ezt is le kell szigetelni, de nem a jó "huzat" miatt.

igazi hős 2017.02.25. 12:50:45

@mcc: Fűtésnél nagyjából igazad van, legfeljebb a melege eloszlása lesz más, de azt a radiátorok szabályozásával tudod korrigálni. Viszont a melegvíznél, ha 10-15 fok elveszik a falban csöveken keresztül, akkor nem 45, hanem 55-60 fokos vizet kell előállítanod, ami drágább és persze tárolnod kell, ami további veszteség.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.25. 13:07:02

@Papírzsepi:

"A "csökkentsük a víz mennyiségét a fűtési rendszerben" jól hagzik"

Csak éppen nem mindig előnyös. Gázkazánnál pl. nem kimondottan hasznos, ha gyakran ki-bekapcsol, márpedig ez történik, ha kevés a víz a fűtési rendszerben (beleértve a puffertartályt is).

(OK, akkor is ez van, ha túl nagy a kazán teljesítménye a ház hőigényéhez képest.)

mcc 2017.02.25. 13:07:45

@igazi hős: Ja, így értem. Gázbojlernél nem kell tárolnom. Mongyuk most télen nálam simán befagyott a víz a falban, ez műhiba volt (ajtócserénél nem került vissza a hőszigetelés), de ettől függetlenül nem tudtam annyira feltekerni a kondi gázkazánt, hogy ne fázzak a kádban (ahol azért vagyok, mert fázom). De ha a falban nincs csőhéj, annak nem csak az a baja, hogy veszt, hanem hogy mocorog meg a hidegvíznél páralecsapódás van, szal sztem mindig tesznek. Vagy nem.

Untermensch4 2017.02.25. 19:02:21

@mcc: "hogy ne fázzak a kádban (ahol azért vagyok, mert fázom)"
Ezt kifejtenéd bővebben? Ha hideg van a lakásban akkor a "szobahőmérsékletű" kádban melegebb van ennél, jobb a hőérzet, vagy vmit félreértettem?

András Horkay 2017.03.02. 22:12:56

"A régebbi kéményeket utólag át lehet alakítani erre az energiatakarékos kivitelre úgy, hogy azokat samott-, üveg- vagy rozsdamentes acélcsövekkel kibéleljük."

Ennek kicsi a valószínűsége. A régi kémények 90%-a 4 téglás, ami 140 mm-es , és szögletes, abba ugyan nem rak bele senki egy 180-200-as csövet. Van egy megoldás hogy végig fúrják, de ha már úgyis kilazultak a téglák akkor ez értelmetlen.

Sajnos a kémények magassága, és keresztmetsze sem felel meg a modern kályháknak. A gáz az még elmegy, de a vegyestüzelésre nem használhatóak jól, nincs elég huzat sem, és nem is tömörek ezek a régi kémények.

Az építéskor használt habarcs sem bírta a komolyabb hőt, és kipergett, tehát fals levegő is keletkezik, ami csökkenti a huzatot. Az ország kémény állománya nagyrészt megérett a cserére.

János Bereczk 2017.10.23. 12:56:20

A kérdésekből és a válaszokból, némi reklám ízt érzek, ami persze természetes is lehet, hisz a
válaszoló, valakit, vagy önmagát is képviselheti! Vannak azonban olyan kijelentések, amik laikusok
számára nem érthetők, gyakorlati példával nem szolgál! (100 ezer ember, szakértő, 6 millió meg
fűtene!), nyilván az elméleti fűtés egyszerűbb, mint a számtalan sebből vérző gyakorlat.
Környezeti hatások, sem mindég, a fűtéstől függenek, hanem, a környezettől is és egyáltalán nem biztos, hogy azon változtatni tudunk! Például egy légkondinál, nem közömbös, kint milyen a hőmérséklet! A fűtés ugyanígy fordítva, miközben, a fűtést, a hőérzetünkhöz kell igazítani. Tehát
gazdaságos fűtés nincs, ha mégis valamennyit lefaragunk, a veszteségekből, azt nyereségként
elkönyvelhetjük. Olyan ez, mint a baleseti statisztika, 100 közlekedőre, egy baleset, vagy 1000
közlekedőre egy baleset, a statisztika javult...!
Energia az égésből, én már a 70-es években, olyan kazánnal fűtöttem, ahol az égés tiszta volt, a pára lecsapódott, mondhatnám kondenzációs volt. A mai kazánok, nyomába sem léphetnek,
ahogy bárhol, a panaszokat olvasom! A hiba a tüzelőanyagban van? Nem, bennünk, mert nem
tudunk fűteni! Tehát kezdjük, a tüzelési veszteség: A kazánba berakott anyagot meggyújtjuk,
vörös lánggal ég, füstöl, kormol. Állítsuk be, a kék lángot, a huzatszabályozókkal és rögtön látjuk, milyen pici változtatásokkal, mekkora veszteséget okoztunk! Kémény: Ha a kályhacső meleg, szökik az energiánk, mégis azt írják, a füstgázok távoznak, de mi az a füstgáz, egy rossz égés terméke, inkább mondjuk azt, a CO2 távozik, ami a kazánban, a fűtésre leadta hőjét!
A kémény huzata, függ a hőmérséklettől, a normál huzat, fűtés nélkül is, tökéletesen működik.
Semmi szükség sincs, a kémény fűtésére, főleg rossz égéssel, amikor, a fűtőanyag távozik,
magas hőfokkal, a hozzá képest, hideg kéményen, ilyenkor csapódnak ki, a káros anyagok!
A kátrány, a kén, éghető anyagok, ez is veszteségként távozna, a CO-ról nem is beszélve!
A kémények űrméretének növelése sem javítja, a huzatot, nem értem miért, a rossz égésre méretezik, mikor a belépő levegő, a kazánba, 4 cm2-es lyukon megy be, miért kell 25x25-ösön,
turbinával kitolni, mikor a 14x14-es méret bőven elég! Megemlítem még, a kályhacső problémáját.
Ez tart a normál kéményben egyensúlyt, a lakás melegével. Most ezt leginkább kihagyják, a nagyobb űrméret a hidegnek kedvez, nem csoda, ha visszajön, rossz tűz esetén, a CO!!!!! Mi
előtt, CO mérőkkel kitapétáznánk a lakást, gondoljunk erre a megelőzésre is!
Nyílászárók: Nem tudom ki találta ki, de a szellőzőket felülre teszik, de ha jól belegondolunk, fent, a meleg megy ki, megakadályozva, hogy a hideg bejöjjön, takarékosság szempontjából logikus, a huzat csökkentésére, meg rossz, de így szoktuk!
Meg kell még említeni a kondenzációs kéményt, általában fém, amit igazán nagyon fűteni kéne, még akkor is, ha nem tüzelünk, és ha belegondolunk, a fűtés utolsó fázisában lezárt kazánra,
csak CO termelődik, amivel szerencsés esetben még, a kórházban találkozhatunk!!!!
Biztonsági okból, kiteszik a kazánt, nem számolva, az ebből adódó veszteségekkel, legkevesebb, hogy megnézzük, hogyan ég a tűz, az ajtónyitásokkal okozva némi veszteséget,
aztán az is előfordul, hogy leálláskor befagy és a következő begyújtásnál, lebontja a fél házat,
a TAKARÉKOSSÁGNÁL, ilyen apróságokat is vegyünk figyelembe!!!!
Automatika: Nagy 'divat', de megnyugtatok mindenkit, a rossz rendszerek, nem automatizálhatók!!! Sokan ettől várják a csodát, számtalan tanácsot adnak, még mit szereljünk, a fűtésre, majd meglátjuk milyen jó lesz!!!
Ifjú képesítés nélküli titánok, mint az ovisok, dicsekednek: az én férjem mérnök, az enyém orvos, az utolsó megszólal, az én férjem, megígérte, hogy megváltozik! Döbbent csend, majd
egy bátrabb megszólal: János a maga felesége, megígérte, hogy megváltozik? Igen megígérte.
Erre nem számítottak, majd egy másik: És megváltozott? Igen megváltozott! Síri csend, mielőtt
feleszméltek volna, DE NEM JAVÁRA!!!
Sokan vannak így, a fűtéssel is, dicsekednek, a villanyradiátor csak tartalék!
A szalma fűtés: Sok iskola, elkészíttette, ódákat zengenek róla, majd gyűjtik, a falevelet, aprítják
a gallyakat, bálázógépet vesznek, traktort, megjöttek az Erzsébet utalványok, briketálva,
MIÉRT csak én gondolom úgy, valami nem stimmel: A TÜZELÉS nem FŰTÉS, ezt kellene
megtanulnunk, szakértőknek, kazángyártóknak és fűtőknek, valakitől és nem a magunk kárán!!!
süti beállítások módosítása