Címképünkön mobil vallatólámpa a belügyminisztérium részére, avagy kisipari segédeszköz házi UFO-boncoláshoz. Még inkább tárgyfotózásunk nélkülözhetetlen kiegészítője, az állványos lámpa. Több világosságot! (Mehr licht!) - mondta Goethe halálos ágyán, de jóval kevésbé híres fotográfusok is ugyanezt tanácsolják éles és színhű fotók elkészítéséhez.
Mai témánk tehát a tárgyfotózás és egy házi készítésű dupla világítótest. Én magam barkácsoltam, miután a padláson rábukkantam két békebeli lámpaernyőre. Minden más hozzávaló akadt a műhelyben. Elkészítése egyszerű, fogásait számtalanszor látták már a blogon, nem untatom önöket a hegesztés és fúrás részleteivel. Helyette fotózási-világítási kisokos és lámpa tesztelés.
A szerkezet lényege négylábú állvány, mely egymásba tolható zártszelvénnyekkel magasságban-, két csuklóval pedig függőleges szögben állítható. Végén ellensúly található, bár a szárnyas csavarok enélkül is helyükre szorítják az alkatrészeket, másik oldalán szabványos erősáramú alkatrészekkel szerelt izzófoglalat és vezetékek.
A fény típusai A fény lehet természetes vagy mesterséges, illetve kemény vagy lágy. A lágy fény a tárgyhoz képest nagyméretű fényforrásból származik, vagy valamilyen módon szórttá alakították, és finom, halvány, minimális mennyiségű árnyékot ad. A kemény fény viszont a tárgyhoz viszonyítva kisméretű, irányított fényforrásból származik, és mint ilyen, sötétebb, élesebben elkülönülő árnyékokat vet.
Általánosságban a fényképezés szempontjából nincsen jó és rossz fényforrás. Ugyanakkor tárgyfotózáshoz kifejezetten lágyított, lehetőleg természetes fényt használjunk, mivel abban sokkal előnyösebben mutatnak a tárgyak, mint a kemény, mesterséges fényben.
Ellenfény Az ellenfényben való fotózás bevett módszer arra, hogy határozottan elkülönítsük a tárgyat a háttértől. Így meleg tónusú csúcsfényt kapunk, vagy a tárgy a körvonalai vagy élei mentén csillogni fog. Ellenfényben az árnyékok a tárgy elé esnek.
Szembefény Érdemes ezt a módszert választani, ha sötétebb hátteret szeretnénk. Amennyiben a teljes fénymennyiség szemből érkezik, és nagy része a tárgyra esik, a fehér háttér szürkének tűnik. Ilyenkor az árnyékok a tárgy mögött keletkeznek. Oldalfény Remek módszer arra, hogy a tárgy elülső felülete mentén fokozatosan változó erősségű megvilágítást hozzunk létre. Értelemszerűen a fényforrástól távolabb eső oldal lesz a sötétebb, és itt keletkeznek az árnyékok. Ha kiegyensúlyozottabb összhatást szeretnénk, a tárgy másik oldalára is helyezzünk egy hasonló fényforrást.
Természetes fény Az ablakon át bejutó természetes fény az egyik leggyakrabban alkalmazott megvilágítás tárgyfotózásnál, de a fotózás egyéb műfajainál is gyakori megoldás. Ebben az esetben maga az ablak jelenti a nagyméretű fényforrást. Az itt bejutó fény minősége, illetve az, hogy mennyire kemény vagy lágy, a Nap állásától és a napsütés erősségétől függ. Az ablakon át közvetlenül betűző erős napfény mindenképpen kemény fény.
Mesterséges megvilágítás:nagy fényerejű reflektor Ha nagyobb méretű műalkotást szeretnénk fotózni, vagy egyszerűen csak nem megfelelők a fényviszonyok, érdemes ellátogatnunk egy közeli barkács- vagy műszaki áruházba, ahol biztosan kaphatók hordozható lámpák vagy reflektorok. Ezeket általában egyszerűen csak csatlakoztatni kell az elektromos hálózatba. Legtöbbször beszerezhetők fehér fényű izzóval, de ha nem, a sárga fényű izzót cseréljük ki. Egyes változatokhoz még állványhoz hasonlatos alkatrészt is mellékelnek. Két lámpával oldalról is megvilágíthatjuk a fotózandó alkotást, vagy létrehozhatunk velük élfényt.
Ha a lámpákat egy fehér fal vagy mennyezet felé fordítjuk, eloszlathatjuk a fényüket, ugyanis ilyenkor a lámpafény a fehér felületről visszaverődve jut el a tárgyra. Azt is megtehetjük, hogy a lámpák elé egy fehér textildarabot lógatunk, esetleg, ha még jobban szórni akarjuk a fényt, fehér törülközőt. Arról azonban ne feledkezzünk meg, hogy ezek a lámpák erősen felforrósodhatnak, ezért közvetlenül rájuk helyezni a textildarabot tűzveszélyes lehet.
Most pedig pontyteszt, azaz egy Call of Cthulhu stílusban készült, vészjóslóan fura porcelán halat fotózok különböző megvilágításokkal, semmilyen utólagos korrekciót nem használva. Fényképezőgépként állványra rögzített 12Mpx mobiltelefont használtam.
Déli tűző napsütés. A nap 1000W/m2 teljesítményét nehéz überelni, viszont a csillogó felület visszacsillanása és az éles árnyékok nyilvánvaló hátrányként jelentkeznek. Másrészt nem mindent cipelhetünk ki szabadtéri fotózáshoz, főleg mikor nem süt a nap elegendő intenzitással.
Mennyezeti világítás+vaku. Vakuzáshoz képest lágy árnyékot vet, viszont kis felbontásban is látható a kép zajossága és tompa színei. Írásaim nagy részét ilyen felvételekkel illusztráltam és nem tekintem sikeresnek ezeket. Szerencsére a képszerkesztővel nagyot lehet világosítani a nyersanyagon.
2*12W LED lámpa, mintegy 1 méteres megvilágítási távolságból. Hát, talán még a vakunál is rosszabb.
Egész közel hajtottam a lámpaernyőt. Oldalról eltűntek az árnyékok, hogy hátul még élesebben bukkanjanak fel, a visszacsillanás is észrevehető. A sárgábbak melegebb árnyalatot kaptak és nem mosódik össze a filc textúrája. Talán még vaku+világítás kombót kellett volna próbálnom, de közben véget ért a poszt.
Konklúzió, hogy a 24W LED ad fényt, de nem eleget. Ez pusztán egy erősebb izzó kérdése. A változatosan beállítható világítás és egy állvány úgy általában sokkal-sokkal jobb képet eredményez, mint a vaku, de még az erős napsütés kemény és erősen árnyékos minőségénél is jobb felvételek készíthetők. Talán növelni kellene a fényerőt és kiegészíteni egy derítővel. Legközelebb talán ezt mutatom be, vagy a fénysátort. A szakmai szövegért köszi, Cser kiadó!
Még néhány fotó, ami egy hirdetésben már eléggé informatív, még ha nem is művészi:
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.