A múltkor egy kicsit a szerszámos ládáktól elkanyarodtunk egészen az angol oktatási rendszerig, de most térjünk vissza a kiindulási ponthoz és csapjunk a közepébe, hogy milyen (számomra) új, vagy már ismert, csak eddig általam feleslegesnek tűnő szerszámokkal találkoztam a ködös Albionban.
Heel & Toe Bar set
Nekem az egyik kedvencem a „bar”, ez egy spéci feszítő vas, ami inkább a lehetetlen helyekre felütött, vagy megfoghatatlan dolgok (pl. Honda lendkerék) levételére szolgál, illetve helyére lehet emelni, illeszteni a nehezebb cuccokat. Tökéletes lendkerekek, röpsúlyos kuplungok, azaz ékes vagy kúpos tengelyekre felütött alkatrészek leszedésére és néha megment még csapágy leszedéstől is. Azért itt is kell figyelni, mert az olcsóbbak kidolgozása gyengébb. Nekem szerencsém volt, a kollégámé alapján be tudtam köszörülni a fejet, de ha egymás mellé tesszük a kettő látszik a különbség és még az is, hogy az olcsóbbik jobban „kenődik” használat közben.
Crows Foot Spanner
Gondolom mindenkinek a szerszámos ládájában van minimum egy félbevágott vagy meghajlított villáskulcs, de jelentem ennek a korszaknak vége. Kipróbáltam és működik. Megmondom őszintén nagyon nem bíztam benne és ha a kollégám nem erőlteti, hogy ez biztosan segít eszembe se jutott volna. Már néztem is az e-Bayen és a kisebb, 10 darabos szett 9 font, azaz pár ezer forint, azért a nagyobb méretek ára is borsosabb.
Flexible Ratchet Wrench
Racsnis villáskulcs, ez már otthon is elterjedt, de a kezdeti rossz tapasztalatok alapján sok esélyt nem láttam ezek használatára, főleg nem a csuklós fejjel ellátott változatra. Persze ez az ellenkezés addig tartott, ameddig a LIDL polcán bele nem futottam egy 6 fontos áron kínált 8,10,13,14,17 változatba. Be kell vallanom, hogy működik és lehetetlenek tűnő helyeken is meg lehet vele húzni a csavart. Itt Angliában ezzel a problémával sűrűn találkozhatunk, mert valahogy kimaradt a mérnökök képzésén, hogy felhívják a hallgatók figyelmét ha valamit összeszerelünk, az néha szét is kell szedni, tehát ne tervezzünk a csavar elé még egy hidraulika szivattyút. A nagyáruházi „olcsókkal” egy gond van, hogy mind csak 17 mm-ig van, míg a „profi” (24 fontos ártól kezdődik) 19-s vagy akár 22-s kulcsnyílásig és ott el is indul a Kánaán az egész rövid szárútól a rettenetesen hosszúig.
Extra Long Nose Pliers
A fogók piacán is mutattak újat, nem is egyet, rögtön kettőt. Ezek durván 30 cm hosszú fogók, ha a kép nem adná át az arányokat. Nem gondoltam volna, hogy mennyivel kényelmesebben tudok tartani dolgokat vagy kiszedni beesett csavarokat ezzel a hosszú fogóval. A társa nélkül például nem is tudnék vízcsövet cserélni az angol tervezés gyöngyszemének számító HM75-ös hengeren ( a tervezési anomáliákra egy külön posztot szentelnék).
Pin Punch
40 év felett kellet rájönnöm, hogy a pontos méretű kiütők milyen lényeges szerepet fognak betölteni szakmai életemben. Valahogy otthon a mintha kevesebbel találkoztam volna ezzel a problémával, és ha igen, akkor azt valami törött csavarhúzóval megoldottam. Itt minden átmérőben és minden hosszban fellelhető, mivel néha a két centi hosszú csapszeget olyan helyre teszik, hogy közel negyven centis kiütő kell hozzá.
Flexible Pipe Clamp
A tutiság tutisága a benzincső fogó. Aki már tisztította egy Honda GX-s motor karburátorát, találkozott a problémával, hogy mit csináljunk a lehúzott benzincsővel, hát itt a tökéletes megoldás
380mm Long 3/8" Drive Dr Flexi Knuckle Breaker Bar
Már vagy tíz éve megvolt, de valahogy eddig nem használtam a hosszú nyelű, minek is nevezzelek dugós kulcs tekerőt, már az egyik legtöbbet használt eszközöm kímélve a racsnit és a csuklóm. Én 90 százalékban a 30 cm hosszú 3/8"- t használom.
Welding tip cleaner
A nagy felismerés és segítség a hegesztéshez használatos fúvóka tisztító, itthon nem futottam bele, bár szerintem biztos van. Na ez a legtutibb karburátor tisztító eszköz. Szinte bearanyozza a napom, ha ezt használom és nem kell a régi bowdenek között kukázni valami használható szálacskát
Ígérem, most az utolsó kedvenc következik a Multi-Function Car Jump, azaz egy kicsi kézi bikázó egyenesen Kínából.
Nálunk valamiért horror áron adják, ez az angol eBay-en pár ezer forintnyi font. Na azért nagy csodát ne várjunk tőle, mert lehetetlen betartani az elvárásokat, hogy max. 5 másodpercig fél perc szünettel max 2 KW-os önindítóig. Biztos a szakadó esőbbe elkezdek stopperral mérni, ha szar van a palacsintában... Ennek oka, hogy kb kéthavonta nyekken meg egy. Ami azt jelent, hogy bikázni már nem lehet vele, mert kb 11-12 Voltig tudom csak feltölteni (14,5V helyett), de tökéletes telefon, laptop töltésére és a 6V Trabantom indítására. De most jön a lényeg, a cégnél levő trélerek világításának tesztelésére. Már nem kell a dög nehéz akkumulátorral kivánszorognom, mint Micimackónak az erdőbe, hanem egyszerűen zsebre vágom a már csak „Tester”-nek nevezhető sárga valamit és GO!
Persze a sok jóság mellett beleszaladtam pár tök felesleges és azóta sem használt, vagyis inkább nem használható cuccba, de jól mutatnak a polcon.
- Univerzális fúró köszörű, ami inkább hegyező, mint élező;
- Mobilhoz csatlakoztatható flexibilis kamera a semmit nem mutató képével, valahogy soha nem sikerült használható fotót csinálni;
- Mini gázégő, ami nem gyullad meg, vagy ha igen kb 2 perc és kifogy.
Legközelebb megpróbálom bemutatni, hogy ameddig itthon a flex és a láncfűrész a kőműves szerszámok koronázatlan királyai, addig Angliában a benzines vágógép és a talicska.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.