Érdemes még fával fűteni?

2018.06.05. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Rövid leszek: nem. Már nem. Gyakorló tűzifa vásárlóként látom, hogy költségei mennyire felzárkóztak a gázfűtéséhez. Ha a fűtőérték-ár viszonylatot nézzük, még lenne esélye olcsóbban kihozni egy fűtési szezont fával, de az ömlesztett fa kereskedésének nyilvánvaló átverései árnyalják a képet. Kevesen állnak készen mérni a házhoz hozott fát (mindegy is, legfeljebb jól meglocsolja vízzel a kereskedő).

image255.jpg

A térfogatra vásárolt hasábok esetében is kiderül kockába rakva, hogy másmilyen fizikai összefüggések szerint alkotott párhuzamos univerzumból érkezik a teherautó, ahol (még a nagyvonalúan számolt légrések esetében is) akár 40 százalékkal csökken a keményfa térbeli kiterjedése. Illusztrációként a baloldalt Zircen mért 6.5 m3 bükk faipari hulladék és a Pápáról érkező 5 m3 akác nagyon számottevő eltérései láthatók. Elméleti fizikus doktoranduszok akár témaként is felvállalhatnák a földrajzi pozíciók befolyásolta sűrűséget.

A magyarázat kevésbé fizikai, egyszerűen "elkanászodott" a pápai szállító, így új megoldást kerestem. Pedig egy bevált kereskedő olyan, mint a családtag, nehezen engedjük el, bármennyire irritáló vagy lopós. Viszont a probléma gyökere továbbra is fennáll. Az EKÁER szállítási nyomkövető rendszer és a román-ukrán feketeimportot szigorító intézkedések erősen kifehérítették a szakmát. Adófizetőként értékelem, hogy nem illegálisan letarolt erdőkből gazdagodnak gyanús alakok, akik esetenként nekiállnak keménykedni a nyilvánvaló csalást szóvá tévő idősekkel. Mindettől eltekintve még jogosan fájhat az elmúlt évek 20-40 százalékos áremelkedése, illetve kiskereskedők azon trükközései, mellyel a látványos áremelkedést próbálják virtuálisan elkerülni. Ettől kerül nyerő pozícióba a gázfűtés és hogy nem kell becipelni a kazánhoz, bajlódni a hamuval, emellett lehet finomhangolni-skálázni a teljesítményt is.

image1_9.jpg

Erősödik a nyomás hazánkra a szennyezőanyagok kibocsátása miatt is, melynek nagy része a fűtésből származik. Persze, nem a tiszta, száraz fát használók a legfőbb károsítók, hanem a kényszerűségből olcsó szénnel és szeméttel tüzelők. Más kérdés, hogy a környezetbarát nyomás legfőképpen azoktól a bürokratáktól szzármazik (nulla kibocsátású ház, kondenzációs kazán), akik Bulgáriát vagy Romániát a térképen is nehezen találnák meg, nemhogy tisztában lennének lakosságuk anyagi helyzetével, kiemelten a nulla kibocsátású passzív házak építtetésére.

image3_8.jpg

Valami lesz, ha nem is az igazi, de lesz a helyzet kezelése érdekében a kormányzat részéről. Leginkább egy államilag támogatott gázbevezetési rendszernek örülnék (nem is önérdekből, mert már gyűjtök a beruházásra), hanem a valóban rászorultakra, illetve olyan települések esetében, ahol nem is húzódik gázvezeték. Kedves Olvasók (fával tüzelők részhalmaza), Önök hogyan élik meg a változásokat és mivel készülnek a további áremelkedésre, esetleg adminisztratív megszorításokra? Betiltani nem fogják, de egy szigorítás elképzelhető.

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5214020066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

napalm 2018.06.05. 10:07:42

Szerintem meg vannak számlálva a napjai ennek a hagyományos (gazdaságtalan) fűtési módnak.
Hőszivattyú, klíma, gáz.
Remélem mihamarabb eltűnik a fatüzelés (20 év?) és élhető lesz télen is a falu.

csavarlazito 2018.06.05. 10:37:21

Én minden tudományo számítást félretéve végignyomtam egy szezont fáva, és egy szezont gázzal.
Az eredmény magáért beszél:

Fa: 150eFt/szezon
Gáz: 120eFt/szezon

És még akkor nem került szóba a fával eltöltött munkaidő (hasítás, behordás, stb.)

gépont 2018.06.05. 13:38:21

@csavarlazito: Ez elég sokatmondó adat, de sok minden árnyalhatja a képet, amit nem tudom, figyelembe vettél-e. Vegyük csak azt, hogy a 2016/17-es tél kiemelkedően hideg volt, míg az idei sokkal enyhébb. Kitől, milyen minőségű fát vettél, mennyiért, mennyi volt a gáz köbmétere akkor és most, a fűtőértékéről nem is beszélve, stb. Lehet, ha ezeket is figyelembe vesszük (vagy talán az eredményben ezek is benne vannak?), akkor nő a különbség, de az is lehet, hogy némileg kiegyenlítettebb lesz a végösszeg. Az kétségtelen, hogy a gáz sokkal tisztább, kényelmesebb fűtési mód, ugyanakkor a fa elvileg megújuló (ha ésszel használjuk), és mivel nekünk üvegajtós kályhánk van, még jól is esik a lángokat nézni, szóval néha akkor is begyújtunk, ha nem is éri meg.
Az az érzésem, a mérleget kicsit hosszabb idő távlatában érdemes megvonni.

kkm.furdancs 2018.06.05. 14:47:23

@gépont: Szia! Trendről írtam, évek mérlegének megvonása. Mire bevezetem a gázt, bőven egy árba kerülnek a fafűtés hátrányai nélkül. Nem beszélve a kereskedők készlethiányáról, amire tavaly volt példa. Tehát kiszolgáltatott helyzetből indul a vásárló. Ráfűtésnek vagy tartaléknak még maradhat a vegyestüzelésű kazán.

A nálam sokkal szegényebbeknek is megoldás (kivéve, ha lopják a fát) lenne a kedvezményes gázbevezetés + kartyafeltöltős gázmérő.

Siendor 2018.06.05. 14:59:34

@kkm.furdancs: A "kedvezményes gázbevezetés"-nél maradva sosem értettem, hogy BÁRMELY közműszolgáltató mi alapon kér bekötési díjat?
Fizessek hogy fizethessek utána? (Arról nem is beszélve, hogy legtöbbször kifizeted a kialakítást, majd a szerződés szerint az egészet ingyen odaadod a szolgáltató tulajdonába!)

Szerintem törvényileg ingyenessé kéne tenni az összes közmű bekötését mérőóráig, beleértve a mérőhely, mérőóra kialakítás díját (ld. ugye néhány évenkénti vízóra hitelesítés / csere) mert ez mind mind a szolgáltató miatt kell, nem a vevő miatt.

Ez kicsit olyan mint ha rendelsz 5m3 fát, akkor a teherautó vételárát is kifizettetnék veled, sőt, még a tankolás után (nem a gázolaj után, a tankolás után) is plusz pénzt számolnának fel!
Meg leolvasási díj, ilyesmik? Hát kértem én hogy leolvassák? Leolvasom én aztán kész, hagyjanak békén.

KAMA3 2018.06.05. 15:42:45

Én hétvégente fűtök vegyessel is, hétközben a gáz megy. Idei szeszonban írtam a napi gázfogyasztást, és hogy kb mennyi fát tüzeltem el. 8 vödör (10 literes púpozva rakva) fával kb 12 köbméter gázt tudtam kiváltani, de egy állandó macera az egész. Összehasonlító adatsoraim sincsenek, mert 2 éve lakunk ezen a helyen, és az első évben szétdurrant a vegyeskazán, a leghidegebb időszakot gázzal kellett végig fűtenem. Csak akkor éri meg, ha olcsón tudsz tüzelőhöz jutni. Nekem adódik egy-két kivágott fa évente, 15-20 raklap, szőlőkaró miegymás. Meg aztán a kazán is adódott, hát kihasználtam. Vésztartaléknak jó, de arra megteszi egy cseszlovák folytonégő is. Iszonyú munka, állandó felügyelet, rengeteg kosszal jár. Puffer nélkül meg még csak nem is komfortos. A második évben tértem át a felülröl begyújtásra, így már nem is büdösítem a környéket.

Plusz az, hogy meg kell vegyél két szezonra való tűzifát, ezt tárolnod, mozgatnod kell, hamuzni, kéményt kormolni, kónixozni, veszekedni a szomszédokkal, hogy nem, nem te égeted a szemetet, hanem a kettővel mögötted lévő banya. Ahol van lehetőség gázra, ott azzal éri meg. (vagy hőszipka+napelem de ez még nem kiforrott.)

És a legfontosabb, a hőszigetelés.

Iván Sóska 2018.06.05. 17:03:12

Jó az a fa, a cserépkályhába!
És a melegérzet is sokkal másabb...
2 szobát fűtünk 1 cserépkályhával, olcsóbb, mint gázzal (legalább is nálunk)

gépont 2018.06.05. 18:43:52

@gépont: Értem, és amit a cikkben írtál azzal nem is akarnék vitatkozni, úgy tűnik, igazad van. Csak "csavarlazító" dobott be két számot, ami - szerintem - csak úgy vehető komolyan, ha pár egyéb tényezőt is számításba veszünk. Ennek nyomán kezdtem el "hangosan" gondolkodni. Ennyi volt.

efi 2018.06.05. 22:41:53

A gázfűtéssel az a bajom, hogy ha elérte bent a beállított hőfokot, fél órákat is elálldogál, a radiátor meg hideg. Egész más az, ha folyamatosan langyos vagy meleg, mert fával megy. Fával azért lehet ám takarékosan is fűteni, jól bedurrant vele az ember, aztán ha felment jól a vízhőfok, megrakja alaposan és teljesen lefojtja. Az pont elég lesz ahhoz, hogy a tűztér jó forró maradjon, de a fa meg alig ég, inkább megsül szinte.

KAMA3 2018.06.06. 06:48:16

@efi: És ezzel jól szennyezed a levegőt, mert a fagázok nem tudnak rendesen kiégni. Vegyessel úgy lehet hatékonyan fűteni, hogy pufferelsz. Az égést meg maximális hőfokon nyomod, lehetőleg egy faelgázosító kazánban. Egy jól kiszámolt rendszerrel 24 órát át lehet hidalni, és mindig melegek a radiátorok. Ezzel a konfiggal még talán megérheti, de csak úgy érdemes számolgatni, hogy az üzemeltetésre fordított munkaórákat is beleszámoljuk, ami gázfűtésnél nyilvánvalóan elhanyagolható.

Tyvadar 2018.06.06. 10:56:49

8 évea költöztünk családi házba. Az első tél sokkoló volt a havi 100eFt-os gázszámlájával. Tavasszal ablak- és ajtócsere, és radiátorcserék. Plusz azóta is folyamatosan fejlesztjük a szigetelést (nappali túlzó belmagasságának csökkentése, tetősíkok belső hőszigetelése). Sajnos a teljes külső szigetelésig még nem jutottunk el.
A második évben belevágtunk, szereztünk egy vegyes tüzelésű kazánt. Ez így egyszerűen hangzik, de többszörös lett a költség, bélelt kémény, engedélyeztetés, ilyen-olyan szerelők.. 750eFt-nál állt meg a számláló. Reméltem, hogy megtérül a befektetés.
A gázfogyasztás alapján a ház évi energiaigénye 125.000 MJ volt. Ezt nagyon nehéz lefordítani fára. Olyan körtéről almára féle feladat. Meg aztán annyi féle tényező van: kalodás, rakott, méterfa, ömlesztett, víztartalom, szárított, bükk, tölgy, akác, aprófa, vastagfa, konyhakész, fabrikett, papírbrikett, stb...
Közben persze változott a ház energiaigénye: csökkent a szigeteléssel, de nőtt a családdal együtt (babával nincs olyan, hogy jó lesz a 20° is). Illetve minden tél más, így igyekeztem mindent mérni és vezetni. Évekig vezettem a napi minimum és maximum hőmérsékleteket, napi gázfogyasztást, napi becsült kg tüzifa-fogyasztást. Szép kis grafikonokat készítettem, meg ilyenek. Magyarul tanultam a témát, mert húsba vágó volt.
Néhány dolgot forintosítva sohasem vettem bele a számításaimba. Mennyi munkával is jár a fafűtés? Ennek elméletileg munkadíjat is lehetne számolni, ugye 10m3 fa kézi felrakása komoly munka, utána a behordás, begyújtás, kihamuzás, stb.. Vagy hogy mennyi is a fába előre befektetett pénz elveszett kamatnyeresége? Az a pénz 1-2-több évre előre le van kötve, el van költve, nem kamatozik, nem hoz tényleges hasznot.
Az évek során a gáz- és fafűtés közötti rés csökkenését látom, de még mindig a fa a nyerő. 8 évvel ezelőtt kb -35-40%-nak mondtam volna a fa előnyét, de most ezt jó, ha -15-20%-nak mondanám. Nem számolom már olyan részletesen, mint korábban.

A fafűtés mellett nagyon nagy hangsúllyal szól a hulladékfa (bontott épületfa, kerti fahulladék, raklapok, mittudomén) eltüzelésének lehetősége, ami olyan előny, amit a szegény jövedelemmel rendelkezők nem fognak tudni elengedni.

Az idei favásárlásunk alapján tudom mondani, hogy a 10m3 szépen felrakott fához (hasított, konyhakész, beforgatott) 23,78 m3 ömlesztett fa kellett (teherautó platóján mérve - útközben összerázódva értendő, 3 platónyi részből összetéve).
Ugyanez kalodás fa esetén: 10 kaloda fa, ami elméletileg 17m3 (1x1x1,7m), az a valóságban 15,31m3 szépen felrakott (hasított, konyhakész, beforgatott) fát jelent.
BigBag-es tapasztalatom nincs.
Fabriketttel fűtöttem 3 hónapot évekkel ezelőtt - soha többet. Tisztább, de sokkal többször kell megrakni a kazánt, és valahogy a hőérzet is alacsonyabb volt. Emellett összességében jóval drágább, mint a fa.

kkm.furdancs 2018.06.06. 11:19:54

@Tyvadar: Köszönöm, hogy megosztottad velünk a tapasztalatokat. Az illusztráción látható LEGO kb 6 óra alatt készült el, de 8 m3 hasáb felrakása és behordása sem egy óra. Sokfélék vagyunk és a szempontok is mások, azaz erdő mellett lakva, kevesebb szállítási költséggel vagy méterfában vásárolva (és fűrészeléssel szórakoztatva a szomszédokat) nominálisan könnyen alámehetünk a gáznak. Mások többre értékelik a kényelmet (vagy egyszerűen nincs idejük-energiájuk vesződni vele), szeretik alkuk nélkül és gombnyomásra megkapni a vásárolt energiát vagy fizikailag már nincsenek olyan állapotban, hogy kockáztassanak. Nekik a gáz jó választás.

zooltek 2018.06.06. 20:35:34

@KAMA3: "Plusz az, hogy meg kell vegyél két szezonra való tűzifát..."

@Tyvadar: " Az a pénz 1-2-több évre előre le van kötve, el van költve, nem kamatozik, nem hoz tényleges hasznot."

Csak egy szimpla kérdés: Dunán túliak vagytok-e? Mert a Tiszától keletre biztos nem.

kkm.furdancs 2018.06.07. 06:45:47

@zooltek: Konkrétabban! Érdekel, hogy mire gondolsz a kérdéssel.

scsaba1 2018.06.07. 10:15:34

@kkm.furdancs:

Szerintem arra gondolhatott, hogy Kelet-Magyarországon aránylag kevesen engedhetik meg maguknak, hogy 50-100-150 q fát halmozzanak fel maguknak évekre előre, ha meg mégis, akkor nem azon keseregnek, hogy benne áll a pénz, amiért a bank nem fizeti ki az egyébként mikroszkópikus méretű kamatát, hanem örülnek, mint majom a farkának, hogy legalább erről le van a gond.

@poszt: Így nem éri meg. Tehát méregdrága, kályhakészre hasogatott vásárolt fával fűteni nem túl jó hatásfokú víztálcás kazánban (ami ha nincs szerencsénk le is van kátrányosodva) , puffer nélkül égetgetve, úgy hogy a kazántest és a füstcső hője a kazánházat fűti - valóban pazarló és nem éri meg. Cserépkályhában, vízteres kandallóban, kisebb alapterületű (dózerérett vályog :) ) házban viszont működhet a dolog.

Munka: kicsit olyan, mint az otthoni barkácsolás-kertészkedés. Nagyjából nincs értelme munkadíjat elszámolni rá. Akkor van értelme, ha az (munka)idődet korlátlanul tudod és akarod értékesíteni. Tehát tudsz és akarsz is napi 12-14 órát dolgozni, óránként többezer forintért, akkor nyilván a fahasogatás nem a te sportod, viszont valószínűleg rászorulva sem vagy: vidáman fűtögetsz a napkollektorral megtámogatott kondenzációs gázkazánoddal. Viszont ezt az analógiát követve bármilyen házimunkára ki lehet számlázni a munkadíjat, vagy éppen arra, amikor a végtelenített féjszbukkon órákig nézzük azt, hogy hogy élnek mások :)

Egyébként én 3 kazánt üzemeltetek: Van egy 70 Kw-os Lébényi bálatüzelőm. Egy 40 Kw-os Carborobot. A házat meg egy békebeli 24 Kw-os Fég cirkó fűti... (Folyt. köv., ha érdekel valakit)

Tyvadar 2018.06.07. 10:53:10

Távolról elkerülve a vitát és elfogadva a véleményeitek különbségét, azért egy dolgot nem tudok elengedni. A fafűtést a gáznál olcsóbbnak vagy drágábbnak lehet gondolni, de egy biztos, hogy munkaigényes. Ha a munkámat sohasem számoltam, azért a ráfordított időm számolom, mert alig van belőle. Illetve ahogy öregszem, egyre többet jut eszembe az, hogy egyszer ezt már nem fogom bírni erővel. Szóval ha munkabérben nem is, de munkaidőben, vagy munkaerőben mérve odakerül a mérleg a fafűtéses oldalára. Negatív előjellel. Önáltatásnak gondolom ezt kihagyni a számításból.

zooltek 2018.06.07. 13:31:59

@kkm.furdancs: Ezt már @scsaba1: meg is válaszolta, itt sokaknak annyira nincs pénz, hogy január-februárban még hozatni kell fát, ráadásul az már vizes, vagy akár fagyott. Súlyra is többe kerül, fűtésre meg egyáltalán nem való, de akkor van csak egy kis kikényszerített megtakarítás. Sok konkrét esetről tudok, plusz látom azt is, hogy az elektromos láncfűrész javításának egész éves lett a szezonja.

De ha már kommentelek: a főnököm fia pár éve épített új házat. A gázt nem is köttette be (főnök le is hülyézte), de van egy szigeteléssel együtt 48 centis fala, meg egy faelgázosító kazánja. "Filléreket" fizet a fűtésért.

@Tyvadar: Igen, a munka meg az idő rengeteg, nem is lehet számosítani sztem.

scsaba1 2018.06.07. 18:34:13

@Tyvadar:

Én nem tartom ördögtől valónak a vitát, amíg csak érveket ütköztetünk. Munkát, szabadidőt természetesen felemészt, nem is keveset, ezt senki sem vitatja. Az érzés felülmúlhatatlan, ahogy az első őszi begyújtásnál csak elfordítjuk a gázcsapot és egy mozdulattal begyújtjuk a falikazánt, és percek múltán már pattognak is a radiátorok...

Említettem, hogy van egy bálatüzelőm. Amekkora területet fűtök vele (nem lakás), azért óránként rá kell dobni egy bálát. Azért március felé már rendesen unom a folyamatos szaladgálást. Ill. a bálák beszerzése... Aratás környékén közvetlenül a szántóföldön báláztatom, 300-400 bálát szoktam venni, így kijön bálája 190-200 Ft-ra. Igen ám, de be is kell hordani. Most negyvenvalahány évesen még könnyen dobálom a bálákat, de nekem is eszembe jutott, hogy tíz év múlva már nem biztos, hogy bírni fogom.

scsaba1 2018.06.07. 19:25:40

Egyébként a nulláról kiépíteni egy új kondenzációs gázkazános rendszert, úgy hogy a gázcsonk sincs bent a telken, rendkívül zsebbenyúlós. A lekötés. A terveztetés. A kondenzációs gázkazán maga. A kémény. A kiviteleztetés, úgy hogy kevés a szakember. A megvásárolandó egyéb köcölékek. Még a beüzemelése sem úgy megy, hogy gázszerelő Józsi elindítja, a választott márka kijelölt szervizese üzemelheti be több tízezer forintért, mert ennek hiányában ugrik a garancia, ami nem egy elvetendő dolog, mert ezeknél a modern, elektronikával és szenzorokkal bőven megtámogatott gépeknél egy kisebb javítás is 50-60 rongyról indul, felső határ meg a csillagos ég, simán kijöhet gazdasági totálkár is. Ezzel szemben egy vegyestüzelésű rendszerben a legbonyolultabb gépelem a keringető szivattyú (már ha van és nem gravitációs az egész rendszer), amit akár mi is ki tudunk cserélni két hollandi kioldásával.

Akkor a régi rendszer problematikája: régi, 2"-os - 5/4"-es indulóval szerelt, hosszú és vastagcsöves, iszappal meg egyéb ergyával bőven berakódott etázsrendszer megint nem fog túl jól működni az új kazánnal. Egy csomó gázt éget el, hogy a csövekben lévő nagy mennyiségű vizet felmelegítse, plusz a cirkó hőcserélőjében a szűrők ellenére megjelenő dzsuva megint garanciavesztő tényező. Szóval az új kazánhoz ildomos egy új osztó-gyűjtős rendszerű vékonycsöves zárt rendszert is kiépíteni a most divatos ötrétegű csőből, meg a többi ilyenkor szokásos szerelvényből. (Nem is tudom melyik márka gépkönyvében néztem, hogy akár 1 db kenderrel tömített menet is garanciavesztést okoz. Tessék szépen Loctite zsinort használni)

Gáz: azért azt ne felejtsük el, hogy ami most van az egy mesterséges rezsicsökkentett gázár. Senki nem tudja mi lesz öt vagy tíz év múlva. Lehet, hogy megint lesz valami kisebb világválság és a Vityát a parlamentből dobja a Dunába feldühödött tömeg, majd az utána jövő neolib szakértői kormány véget vet a mostani állapotoknak...

Egyébként félreértés ne essék: nem vagyok gázellenes, sőt..., csak egy kicsit árnyalni akartam az egészet.

2018.06.07. 22:17:29

a fával való fűtés "látens funkciója", hogy a fűtési szezon előtti szükségszerű beszerzés miatt (nyilván ha van rá pénz), azt a pénzt, amit fába fektettek, már nem lehet eltapsolni

laci_52 2018.06.07. 23:14:36

@scsaba1: "ami most van az egy mesterséges rezsicsökkentett gázár"

Ez így ebben a formában nem igaz! Hogy miért nem? Egyrészt azért nem, mert a gázszolgáltatás még ma is tartalmaz nyereséget, másrészt a 27%-os ÁFA miatt sem! Ha utóbbit kormányunk levinné úgy 5-10%-ra, nagyon sokan nem bajlódnának tovább a fafűtéssel.

A gáz sokaknak ma is drága ezenkívül nagyon sok lehetőség van a tűzifa és egyéb szilárd tüzelőanyagok okosba' olcsón történő(nem mindig teljesen legális) beszerzésére...

Untermensch4 2018.06.07. 23:22:26

Egyik volt melóhelyem klímás cég. Ottani főnököm számolgatta egyszer egy ügyféllel h hiába kapja ő kedvezményesen a gázt (mert gázos cégnél dolgozi. a vevő), 3,5COP-s klímával -10fokig olcsóbb lesz neki "árammal" (klímával) fűteni.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.06.08. 08:35:36

@poszt.

@napalm: @csavarlazito: @gépont: @efi: @KAMA3: @scsaba1: @Tyvadar: @zooltek: @Untermensch4:

Elolvastam az összes kommentet, urak. Mindenben igazatok van és semmiben sem: ez pusztán nézőpont kérdése, amire azonnal magyarázatot is adok. Természetesen a pro és kontra érvek is megállják a helyüket: az adott földrajzi környezet és az adott egyéni/gazadasági/szociokulturális élethelyzet azonban egyetlen perc alatt felülírja ezeket, ha Isten bekopog az ajtón.

Egyetlen dolgot tudok erre mondani és én erről egy 3 részes blogposztsorozatot írtam: 2014 December 1-2-án óriási jégkatasztrófa sújtotta az ország egyes régióit, benne Nagykovácsit, aminek következtében a falu egyetlen éjszaka leforgása alatt 100 évet zuhant vissza az időben: leállt a közlekedés, a víz, a villany, a gáz, a kommunikáció minden formája, hiszen áram híján a szvattyúk sem tudták tolni a vizet, a gázkazánok értéktelen vasdobozokká váltak. Több százmilliós, alternatív fűtés nélküli házak órák alatt jégvermekké váltak, és látni kellett volna azt a pánikszerű nyüzsgést, ami a faluban erre kitört, mindenki rohangászott, mint a mérgezett egér, mert a gyerekek sírtak a hidegtől..de csak akkor, ha nem volt fatüzelésű kályhájuk, csempekandallójuk, bármi. Akinek volt, az megúszta, túlélte, kivárta, míg vége lesz, miközben a luxusterepjárók menekítették be a családot a városba az anyóshoz, nagymamához, amikor a tűzoltók felszabadították az egyetlen bekötőutat (Nagykovácsi zsákfalu) vagy átköltöztek a szomszédságba, akinek volt kandallója.

Egy dolgot tudok mondani: eszetekbe se jusson soha, akkor se ha már öregedtek, és a fotelból is nehéz felállnotok(felállnunk), hogy olyan házba költözzetek, vagy olyan helyzetbe hozzátok magatokat, hogy nincs a lakásotokban fatüzelésű eszköz, fatüzelésű alternatív fűtés.

zordidok.blog.hu/2015/12/07/fagypont_548

Elég csak az Otthonod meleg-e? című pontot elolvasni. Érteni fogjátok.

Szóval: igazatok van egy sor dologban, és ha rám hallgattok, azt csináltok amit akartok, de szerintem érdemes eltöprengeni ezen. A gázcsapokat elzárhatják, áramszolgáltatás megszűnhet...és gáz se lesz örökké, mert az ember kizsákmányolja a Földet. Fafűtés kel: a gyerekeiteknek, unokáitoknak is. Szerintem. csak javaslat.

kkm.furdancs 2018.06.08. 09:35:24

@zord íjász: A posztapokaliptikus időkre való felkészülés témája néha felbukkan a blogon :)

napalm 2018.06.08. 09:50:30

Várom már hogy a hőszivattyúk "normális" árra süllyedjenek, mert bár nagyon kényelmes és kedvező klímával fűtenem, mégis csak hiányzik a langyos padló a konyhában és a fürdőben ;)
35-40 fokos vízzel lazán kifűtőm kondis kazánnal a házat, a hőszivattyú meg fütyörészve tud ekkora hőfokú vizet előállítani.
Viszont a kondis rendszerem "csak" 2 éves, nem szeretném fiatalon nyugdíjba küldeni.

KAMA3 2018.06.08. 10:27:15

@zord íjász: Sajnálatos a havária, de itt üzemszerű fútésről volt most szó. Egy zsákfaluban bizony nagyobb a kockázat, amit az oda költözőknek viselniük kell. Az esetleges veszélyekre a kellő mértékben föl kell készülniük. Alternatív fűtésnek be lehet állítani PB gázról üzemelő hősugárzót, amit az üzemszerű fűtésidény alatt a garázsban tudsz tárolni, és akkor nem rontja a nappali fengsuiját. Továbbá nem kell 5 köbméter tüzifát kerülgetni a kertben, azon a szép zöld gyepen, csak azért mert egyszer még kellhet.

A szomszédomnak, a telekmegosztások miatt jutott kb 80 négyzetméter kert. CSOK, se pince, se garázs, se műhely, vagy tároló. Legalább egy épített kéménye van, (ha nagyon ráfázik tudok neki kölcsönadni egy cseszlovák folytonégőt.)

Egyébként átérzem a problémádat, én is kényszerültem már több napnyi cserépkályhás fűtésre, ráadásul a saját hibámból. Ezért sem fogom lebontani, bármennyire ronda és foglalja a helyet.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.06.08. 10:37:41

@KAMA3: Mi könnyedén átvészeltük a jégkatasztrófát ugye, mert nekünk két kanadallónk is van, de aki ami szebb és fényes jövőnkben hitt (Virág elvtárs, a Tanú) az rábaszott. Elképesztő volt ezt átélni és látni másoknál: full felelőtlenséggel felépített luxusvillák, értéktelenül a baj idején. Persze, értem én, hogy a poszt az üzemszerű fűtésről szól -ez is egy nagyon nehéz téma, ez látszik az értelmes kommentekből is, mert pénz, klímatudatosság, szegénység, környezetszennyezés, energiaválság...száz tényezője van, és nagyon egyénre szabott lesz végül a megoldás, ahogy mondtam is- de úgy általában, azok az emberek, mint a szomszédod, maguk alatt vágják a fát, hogy stílusos legyek. Te túléled, amikor eljönnek a zord idők.

KAMA3 2018.06.08. 10:39:21

@zooltek: Igen, dunántúli, de éppen hogy csak. Miért kérdezed? Alighanem pontatlanul fogalmaztam. Szóval ha nekem most komolyra fordulna a szilárd tüzeléses hobbym, akkor meg kéne vegyek 2 szezonnyi fát, hogy a rákövetkezőt már ne vizessel fűtsem végig. És még meg kéne vegyek egy 2,5 köbös puffer tartályt is, hogy legalább olyan komfortos legyen, mint a gázfűtés.

Egyébként balgaság úgy nézni, hogy ha megveszem a fát, azt a pénzt már nem tudom bankba tenni. Annyi pénzt, amit egy szezonnyi tüzifa ér, felesleges is bankba tenni, mert csak buksz rajta. Én inkább vennék tüzifát, megtakarítás gyanánt, és eladnám a szezon végén annak aki nem vett magának eleget.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.06.08. 10:39:55

@kkm.furdancs: Olyankor nem is árt, ha az ember össze tud furdancsolni valamit: sámlit, nyílpuskát, harckocsit.

scsaba1 2018.06.08. 11:02:57

@laci_52:

Erre csak azt tudom mondani, hogy igazad van. Már látom, hogy a "rezsicsökkentett gázhoz" elkelt volna az idézőjel, ami az irónia egyezményes jele. A hatósági árban az is benne van, hogy éppen drágábban kapjuk a gázt, mint az éppen aktuális világpiaci ára, ill. az is kérdéseket vet fel, hogy egy nonprofit társaság hogyan realizálhat milliárdos nyereséget, ill. a 27%-os világviszonylatban is pofátlan áfa sem jön össze a szociális érzékenységgel - ill. nem akartam az egészet elvinni a polidili irányába sem.

@zord íjász:

Nagyon jókat írsz. Erről én is akartam írni, csak már fáradt is voltam, meg kedvem sem volt, ill. végképp' nem akartam károgó vénembernek látszani, aki már egy eldobott túró rudi papírból is levezeti a nemzethalált. Egyébként még csak jégvihar meg zsákfalu sem kell. Tavaly ősszel, Mindszentek környékén a Nárcisz viharciklon több fát is ráborított valami nagyfeszültségű betápvezetékre. A város felső részén majd egy hétig nem volt áram, ami re az áramszolgáltatónak sikerült helyreállítania a károkat. A polgármester facebook profilján csak úgy repkedtek az anyázások, mert sokan voltak kisgyerekkel, csecsemővel, öregek stb. megfagyástól ugyan nem kellet tartani, de a reggeli 0 fokok igen kellemetlenek tudnak leni egy kihűlt lakásban.

Vagy: az emlékezetes márc. 15.-i hóvihar (amikor át kellet ülni egy másik autóba). Nejem újfehértói. Hívtuk az egyedül élő sógoromat még a vihar előtt, de nem volt kedve lejönni. Elmondása szerint élete legrosszabb döntése volt. A havas-jeges-ónosesős trutyi szintén ráfagyott a vezetékekre, amelyek leszakadtak, de még némelyik vastraverz is elhajlott. Az áramszolgáltató a havas ítéletidő miatt hozzá sem tudott kezdeni a kijavításhoz. Napokig nem volt áram. Elmondása szerint szerint sötét volt, hideg volt, ennivalója sem volt túl sok, mert a legtöbb bolt ki sem nyitott. Ill. ott viszont meg repkedtek a reggeli -15 oC-ok. Végül is úgy úszta meg, hogy van egy nem használt nyárikonyhája egy kis békebeli Salgó tűzhellyel. Átvitt egy ágyat és a tűzhelyben tüzelgetve-főzögetve vészelte át a hideg napokat.

@napalm:

Lehet, hogy az olcsó hőszivattyú is olyan, mint a Mars-utazás: folyamatosan 30 évre vagyunk tőle...

scsaba1 2018.06.08. 11:05:29

@KAMA3:

Aztán a pénzügyőrök meg rádrúgják az ajtót... :)

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.06.08. 11:31:09

@scsaba1: A sógorodnak mázlija volt. Ugyanez a szitu egy nyomortanyának beillő lakókörzetben, (jellemzően szegény, elnéptelenedő falvak) amelyből Magyarországon van számtalan, simán összejöhet a fagyhalál pl. az öregemberek. legynegült emberek esetében, éjszaka.

Nagykovácsiban -ezt egy nyílt facebook csoport bejegyzésében olvastam- volt olyan, aki gyertyával (!) fűtött a jégkatasztrófa idején. Gyertyák mellett melegedett a csilli-villi pecójában, mert az utcákat is hízott jég borította, ráadásul a szétrobbanó fák miatt életveszélyes volt az utcákra lépni.

Szóval szerintem ez egyáltalán nem károgás, ráadásul én bármikor levezetem egy eldobott túró rudi papírból a nemzethalált, ehhez még fantázia sem kell, csak realitásérzék. Lehet a fűtésről vitatkozni, de alternatív fatüzelés nélkül élni, meglehetősen kockázatos vállalkozás. Van erre nekem egy fix példám a példatáramból: még soha életemben nem láttam olyan építkezést, legyen az egy szerszámoskamra a kert végében vagy egy százmilliárdos stadion, ahol ne használnának talicskát. Talicska, az kell. Kellett 500 évvel ezelőtt is, kell ma is. Lehet, hogy régiesnek tűnik, de lefogadom, hogy még a Burdzs Kalifa építésénél is több tucat volt belőle, mert hasznos. A kandaló/kályha is ilyen.

scsaba1 2018.06.08. 11:51:40

@zord íjász:

Jaj, nehogy magadra vedd a károgó vénembert, nem rád értettem... Az leginkább magamra értettem, mert én tárgyaltam ki hosszabb kommentben, hogy kondenzációs gázkazános törpék élete sem csak játék és mese, mert olyan problémák és költségek léphetnek fel, hogy több évnyi hasogatott fa árát költjük rá csak azért, hogy egyáltalán működjön. Ha ehhez még azt is hozzáveszem, hogy egy téli vihar az egész rendszer akár egy hétre is letérdeltetheti (és akkor még örüljünk, hogy a feszültségingadozás nem füstölteti el az inverteres tápegységet benne), végképp valami maradi Matula bácsinak látszottam volna a nádkunyhóból.

Továbbra is azt mondom, hogy nagyon jókat írsz, nem lehet nem észrevenni az ítéletidőkben a ciklikusságot, ill. azt a tényt, hogy bárkivel megtörténhet, nem kell hozzá elnéptelenedő aprófalu vagy zsákfalu.

Untermensch4 2018.06.08. 13:23:33

Hamár nemzethalál meg "üzemszerű" működés... Az üzemszerűséghez hozzá tartozik h vannak néha kivételes esetek. Ezen az éghajlaton a mínuszos tél nem rendkívüli, akkor sem ha közútkezelő és a máv mindig meglepődik.
A rezsidémon elleni küzdelemben államosított közműszolgáltatónál pedig borítékolható h hagyja lepusztulni az infrastruktúrát (mert az 1-2 cikluson túli probléma) így a rendszerhibák gyakorisága nőni fog. Áram és gáz esetén is. Ami fát az ember állambácsi mellőzésével hazavisz, az biztos (amíg nem államosítják...).
Nagyapámék árterületen laktak egy időben. A házhoz időszakosan csak csónakkal lehetett bejutni. Áram esetleg még volt de a gáz eleve nem volt bevezetve. Pedig megyeszékhely belvárosától kb 1km... :D

villanyember 2018.06.10. 16:51:18

Én kb 7 évig fűtöttem fával. Az indulásnál 1600 Ft/mázsa volt az ár. Felraktam, megmérték, kifizettem. Fűrészüzemi hulladék, változó minőségben. Volt hogy kérges széldeszka, volt hogy kéregnélküli színfa combvastag darabokkal bélelve. Minőségi fűrészárut gyártottak, hektárokon állt a rönk 2-3-4 évig, mire elővették feldolgozni. Szóval száraz volt mint a bors, ha megázott, akkor se hatolt fél mm-nél beljebb a friss ázás. A száraz akácfa vízzáró, ezt tanusíthatom. 80-100 mázsa elég volt a leghidegebb teleken is, pedig akkor még nem volt pufferem. Aztán elkezdett emelkedni az ár, előre kellett szólni hogy legyen, április-május között be kellett szerezni. Elérte az 1800-2000 Ft-ot mázsája. Még mindig megérte ha nem számoltam a saját munkámat, mert korrekt méréssel és száraz anyagot vettem. Jött aztán az EKR, onnantól nem lehetett saját járgánnyal szállítani. Egy fuvardíj 20 mázsára 20 ezer plusz, így már nem érte meg. Kazáncsere, az új gázkazán cakkonpakk 600.000 Ft volt, pedig a szerelést baráti áron csinálták.
Külön szerencse, hogy akkor még a meglévő szigetelt gázkéménybe bele lehetett húzni a kondenzációs kazán füstcsövét. Ma már ezt sem lehet, vegyél teljesen új kéményt! Az egész a lehúzásról szól. Ott is kondenzációs kazán kell, ahova elég lenne egy közönséges, turbós modern kazán is. Az én fűtésem is régi gravitációs, radiátoros. Padlófűtéshez nekem az egész kecót szét kellene verni. Hát verje szét, akinek az anyja hatcsecsű! A fűtésvíz előremenő hőfoka legalább 60 fok kell legyen, a kondenzációs kazán meg ezen a hőfokon már nemigen kondenzál. Úgyhogy kapják be!
Mindig is volt vegyeskazánom, szerintem is alapvetően szükséges.Nyáron összegyűlik a nyesedék, fenyőtű és toboz, fűrészpor és gyaluforgács meg egy csomó papírhulladék. Ami szervesanyag nem megy a komposztra vagy a biokukába, az őszre kiváló tüzelő.

A nagy áramszünet problémájához. Nekem a vegyikazán miatt nem jelentett gondot, a hűtőládát és a tv-t meg elvitte egy kis 700 W-os aggregátor napi 2-3 óra üzemmel. A gázkazánnak meg elég egy jobb minőségű szünetmentes táp egy külső autóaksiról. Végülis csak pár mágnesszelepet meg egy ventilátort kell ellátnia. De hát az az egyetemet végzett értelmiségi, aki azon törpöl percekig hogy Csehország partjait a Balti vagy az Északi Jeges, esetleg a Földközi tenger mossa-e, erre nemigen gondolhat. Pénz annyi mint a nyű, az arc meg alig fér el a térképen, de ha a tüzet a grill alá gyufával kell meggyújtani mert kifogyott a gáz a pisztolyból, akkor megáll a tudomány. Lemerült az akkusfúró, jaj most mi legyen? Kézi csavarhúzó? Melyik végén kell megfogni? Merre kell forgatni? Mondom - Jobbmenet. Bután néz. Arra húzd amerre az óramutató forog. Még butábban néz. Csak a digitális órát ismeri. Van ugyan dizájnelemnek angol pályaudvari analóg is, le is tudja olvasni, de hogy merre jár? Az már a fekete lyukon túli misztikus tartomány...

kkm.furdancs 2018.06.10. 19:28:26

@villanyember: Egyetértek, a végéhez annyit, hogy elértünk a korba, mikor genderszakos bölcsészleánykák futamítják meg a nukleáris mérnököket nukleáris mérnöki témában hangerővel és agresszivitással, a színtiszta Jó védelmében. Persze mindazon háttérinformációk nélkül, hogy miként működik az ipar (bármilyen ipar), a valóság, és hogy hány milliárd ember döglene éhen hónapokon belül, ha nem lenne nagyüzemi mezőgazdaság.
Néha úgy érzem, egy zombiapokalipszis üdítőleg hatna erre a bolygóra. Természetes úton szelektálná a pusztán bullshit-szórásból és aktivistáskodásból helótaként megélő, amúgy a szó evolúciós értelmében életképtelen emberhalmazt.

villanyember 2018.06.10. 21:25:47

@kkm.furdancs:

Hát igen. ( Tudom, háttal nem kezdünk mondatot. ) Hajmeresztően sok életképtelen emberrel találkozok mostanság. Egy darab szalonna feltűzése a nyársra már megoldhatatlan feladat. Sorolhatnám a végtelenségig. Tüzet gyújtani nagyítóval? Esetleg acél és kovakő? A Zippo gyújtóból kifogy a benzin, de még kiválóan hányja a szikrát. Éhen halna mellette tűz nélkül. Íjat készíteni egy darab fából meg csirkebélből? A kezébe nem venné, inkább éhenhal. Nem hittem a szememnek, amikor egy ilyen virágszál kézbefogta a nyers meleg szalonnát és elhányta magát az undortól. Megsütve tepertőnek persze megeszi! Megpucolna egy disznóbelet hogy kolbászt lehessen bele tölteni? Ááá...hagyjuk.

O.Endre 2018.11.30. 16:03:40

@kkm.furdancs: Nem ide tartozik szorosan de az emberiségnek és ennek az általunk halálra itélt bolygónak semmi se tenne jobbat, minthogy pár miliárd emberrel kevesebb lenne rajta.
A teljes önpusztítás fázisánál járunk és tapossuk a gázt.

quadriga 2019.12.01. 13:43:13

@kkm.furdancs: Miféle készlet hiányról ? A fát legalább 2-3 nyáron át kell szárítani, mielőtt a tűztérbe kerül, tehát rendelkezni kell min. 3 évre való "tartalékkal ". Az időszakos hiányt a felhalmozással lehet "kiküszöbölni ", -MÁR HA VAN HELYÜNK....

Advocatus Diaboli 2020.01.21. 05:21:38

@scsaba1: Ha így lenne, szívesen fizetnék többet a gázért.

gigabursch 2020.01.21. 08:32:54

@kkm.furdancs:
Hmm...
Amikor hálivúd ontotta magából azokat a filmeket, amelyekben jöttek az ufók/meteorok/stb, ami felrobbantotta az AEÁ védjegynek szémító magas épületeit, akkor kis idővel később megjött 9/11.
A nép hozzászokott, meg ahhoz is, hogy brúszvillisz háborúba megy, tehát ős is háborúzni megy.

Évek óta ömlenek a zombiapokaliptikus filmek. Erre egy átlag konteózó már tudja is a választ, hogy miért. A sorozatnézők meg felkészülnek a védekezésre.

gigabursch 2020.01.21. 08:42:02

@quadriga:
Két nyárnél többet szárítani felesleges, csak a bogarak lisztesítik. Ez is csak a csernek és tölgynek kell legfeljebb.
Az összes többinek egy nyár elég. Jól rakott és csapadéktól védett, de napsütéssel jól ellátott fatárolóban még a cser meg a tölgy is jó tud lenni egy teljes nyár alatt.
Beszerzed télen, a tavaszt már felhasítva, berakva várja, ősszel már mehet tűzre.
süti beállítások módosítása