Nemrég tudósítottam egy balul sikerült vásárlásról, ahol szinte a célvonalnál szenvedett halálos sérülést egy stúdiózongora. Súlyos darab és bármennyire gondos a csomagolás, a tömeg és tehetetlenség szinte bármilyen finom eszközben jóvátehetetlen folyamatokat generál. Magyarul megtörik, mint a lelkem, mikor megláttam. Bár a futárszolgálat honlapján a felelősségvállalást a feladó csomagolási gondatlanságára hárítják, mégis próbát tettem egy kártérítési követeléssel. Ennek folyamatát, végeredményét és a közben felcsipegetett érdekes információkat olvashatják ma.
Ahogy említettem, fotókkal illusztrált helyzetértékelésemre egy órán belül érkezett válasz a GLS-től. Munkanap szombatján történt az eset. Hétfőn már jött érte a futár és felszállította a központba helyszíni vizsgálatra. Néhány kérdés hangzott el az eredeti és visszaküldött csomagolás különbségéről, majd a negyedik napon megszületett a kedvező döntés, megtérítik a kárt. További két nap múlva számlán volt az összeg. Fellélegzős végeredmény és korrekt, udvarias ügykezelés jellemezte az egész procedúrát. Több tanulság is kiolvasható az esetből, de legfontosabb, hogy nem minden esetben utasítják el automatikusan panaszunkat, ezért legalább megpróbálni érdemes.
Továbbá követeljük meg a feladótól és mi magunk is igyekezzünk a lehető leggondosabban becsomagolni a nehezebb, sérülékenyebb tárgyakat. Jó szolgálatot tesz, ha megőrizzük az eredeti csomagolást műszaki cikkeknél, hiszen a formára öntött hungarocell stabilan tartja és ütközőanyagot biztosít számukra. Ráadásul jobb ütőkártyánk nem lehet egy kárral végződő szállításnál, mint a gyárilag szavatolt (?) védelem.
A postai csomagok hétköznapjai érdekes kommentekkel...
A kereskedők is így küldik a termékeket, ezért nem véletlen az alábbi statisztika: A GLS napi 100.000 csomagot továbbít. Hivatalos statisztikájuk szerint 10.000 szállításra esik egy töréskár. A magánmegrendelők (pl. hirdetési oldalakon, közvetlenül rendelt szolgáltatásnál) által bejelentett károk 13-szor gyakoribbak a céges szállításokkal szemben. Ez eléggé egyértelműen mutat rá a nem megfelelő becsomagolásra. A csomagfelvételtől - kézbesítésig terjedő időszakban a megrendelők és futárok, az elosztóközpontban pedig kamerás rendszer és scanner szemrevételezi a küldemény épségét. Kis film készül a doboz útjáról, ahogy ráteszik a futószalagra és végül lekerül róla. Érthetően nem bontotta ki forrásom a mikéntjét, de az illegális tartalmat is ott szűrik ki.
Ugyan ez reklámvideó, de a második perctől bepillantást enged néhány technológiai részletbe
A felvételt végző futár felelőssége nagy, hiszen első körben neki kell kiszűrnie a néha riasztóan szabálytalan és veszélyes csomagokat. Fűnyírógép színültig töltött benzintankkal és hasonló példák. Néha nem a küldemény sérülése várható, sokkal inkább a többi csomag épségét veszélyezteti a súlyos, kiálló fémalkatrészekkel teli tárgy. Felvételt követően először a helyi kirendeltségre kerül, ahol konténerbe pakolják és elszállítják. Minden alkalommal, ahogy felemelik-lerakják, fennáll sérülés veszélye. A cégek igyekeznek kiszűrni ezeket, de a fluktuáció és más okok miatt néha nem a legelhivatottabb munkatársakkal kell dolgozni. Akár gondosságot, akár esetleg a lopási hajlamot tekintve.
Attól, hogy paranoiás vagy, még lehet igazad is!
Erős önbizalom vagy tudatlanság kell kamerák kereszttüzében (vagy vélt hatókörükön kívül) fosztogatni, de például a reptéren egészen sikeresen űzik évtizedek óta. Másik (tehát nem a GLS) futárszolgálatnál fordult elő, hogy sikeres kézbesítést követően visszahívták az autót. Nézze már ezt, fiatalember! - mutatták a lapos tévé dobozában rejtőző bútorlapot. Még egy plusz darabot is beletettek, hogy súlya megfeleljen mérlegeléskor. Telefonálás kezdődött a forgalmazó és szállító között. Mintegy megelőlegezve a felelősséget, a futárcég másnap kiszállított egy nagyobb tévét kárpótlásul. Végül a logisztikai kameralánc felvételein kiszúrták a tolvajt. Nem is értem az egész motivációt és gondolatmenetet, reggel valaki hóna alatt egy bútorlappal ballag be a munkahelyre, plazmára várva?
Végül egy praktikus tanács: mozgó alkatrészeket is tartalmazó berendezésekben, ahol a lengő alkatrész kár tehet vagy finom mechanikát tartalmaz, előfordulhat szállítás közbeni rögzítő biztosító. Az elöltöltős mosógépben biztosan találunk ilyet és most megismerkedtem a CD-lejátszók lézerfejét biztonságosan reteszelő technikával is. Kicsit elkésve, de jobb későn, mint soha. Végül pedig ismétlem: fotózza mindenki a csomagokat feladás előtt és kibontás előtt-után.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!