Egy időben - erős túlzással - országútjainkat szinte szőnyegként borította a Dacia alkatrészek tömege, melyekkel (az állítólag) hanyag román rabok által összeszerelt járművek hintették be. Mikor a Merkúr vállalattól kigördült az egyébként bizonyos tekintetben vállalható autó, első útjának tanácsos volt szerelőhöz vezetnie, ahol meghúzták azokat a fránya csavarokat.
Azonban a legelhivatottabb elítélt sem tud annyira csavart meghúzni, hogy az huzamos időn keresztül ne lazuljon ki rázkódásnak kitett gépekből. Nem beszélve az elektromos csatlakozásokról, mely a legbosszantóbb és nehezen diagnosztizálható problémát, a kontakthibát okozzák. Mai írásunkban mechanikai és elektromos kötések védelmét vázoljuk fel néhány példán keresztül.
Csavarbiztosítás A csavar igénybevétele a meghúzáskor keletkező előfeszítésből és üzem közben fellépő igénybevételből tevődik össze. A szorítócsavarok önzárók, azonban ez sem nyújt kellő biztonságot kilazulás ellen, különösen huzamosabb rázkódás esetén. Bizonyos esetekben ezért a csavarkötést kilazulás ellen biztosítani kell.
A csavarbiztosításnak sokféle megoldása van. Legjellemzőbbek a következők:
Rugós alátét. A rázkódások okozta kilazulás csökkenthető vagy megszüntethető jó minőségű rugóacélból készült rugós alátét alkalmazásával. Az alátét éles sarkai a rugóerő hatására behatolnak az anya, ill. az alkatrész felületébe és így biztosítják őket kilazulás ellen. A csavaranya meglazulását sok esetben ellenanyával akadályozzuk meg. A meglazulást a két anya egymás felé irányuló feszítőereje gátolja.
Rugós alátét és csavarbiztosítás ellenanyával
Jó biztosítást nyújt a sasszeg. A csavaranya meghúzása után a koronás anya egyik hornyán keresztül a csavar menetes részét átfúrjuk és a furatba sasszeget teszünk, amelyet jobbra és balra a koronás anyához hajlítunk. Nagyobb méretekhez célszerű a villáslemezes biztosítás alkalmazása. A lemezes biztosítások lényege, hogy a lemezes alátét egyik részét az anyához, másik részét a munkadarabhoz hajlítjuk.
Koronás anya biztosítása sasszeggel / villáslemezes biztosítás / lemezes biztosítás
Villamos kötések
A villamos átmenet minőségét a kialakuló érintkezőnyomás értéke határozza meg . Nagyon fontos tudni: ennek az értéknek van egy optimuma, amikor az átmeneti ellenállás értéke a legkisebb. A szükségesnél kisebb erővel összeszorított érintkező anyagok esetén alakul ki ennél az optimumnál kisebb érték, amit közkeletűen kontakthibának minősítünk. A szükségesnél lényegesen nagyobb erővel összeszorított fémekben a folyáshatáron túli erő miatt kedvezőtlen anyagváltozások jelentkeznek, ami bizonyos idő elteltével az átmeneti ellenállás növekedésével jár.
A vezetékek egyszerű, erőteljes összesodrásával kialakított, illetve az ilyen, de forrasztással „feljavított” kötést nem tekinthetjük megoldásnak, ezek egyébként is tiltottak a szakma szabályai szerint!
A néhány évtizede még egyeduralkodó csavaros kötésmegoldások sokat fejlődtek. A gyártók igyekeztek különböző finom technikai megoldásokkal a szerkezet alapvető hibáját javítani, nevezetesen azt, hogy a csavar különböző hatásokra – melegedés–hűlés, rázkódás – egyre kisebb erőt fejt ki, így kilazulhat, és emiatt szükséges volt az időnkénti ellenőrzés, utánhúzás. Ennek elmulasztása gyakran okozott kontakthibát. A korszerű megoldások ezt a hibalehetőséget ugyan jelentősen csökkentették, de az optimális érintkező nyomás mégis függ a szerelőtől, hogy ténylegesen mekkora erővel húzza meg a csavart.
A markolópréses vagy forrasztásos kábelsaruk rézből és alumíniumból készülnek, biztos és tovább biztosítható, nagy elektromos teljesítmény csatlakoztatására alkalmasak
Ezt a problémát igyekezett megoldani a rugós elven működő szerkezet. A rugós megoldás több előnyös tulajdonsággal is rendelkezik a csavarossal szemben, de a leglényegesebb az, hogy a kialakuló érintkező nyomás, ami – mint korábban láttuk – a legfontosabb a villamos kötés minősége szempontjából, a rugó esetén automatikusan az optimális értékre áll be, a szerelő szándékától függetlenül.
A rugós megoldás a konstrukciójából adódóan további előnyöket is kínál a felhasználó számára, mint például a rázkódás-biztos kötés kialakítása, a lényegesen gyorsabb munkavégzés lehetősége, a gáztömör kötés megvalósítása, illetve a karbantartás-mentesség.
A hivatalosan "Szigeteletlen rátolható csatlakozó hüvely" elnevezésű alkatrész oldható és szilárd kötést biztosít az ilyen szabványú kivezetéssel ellátott motorok, kapcsolók csatlakoztatásához
Ez a rövid áttekintés mélyebb ismeretek felszínét kapargatta csak ismeretterjesztő céllal, további tanácsokat és módszereket például a Villanylap oldalán találnak
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, inkább kövess a Twitteren!