Márkanemajánló - gépteszt

2019.04.16. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Vettem egy polírozógépet. Használatra. Kibontás és megpörgetés után már rajzottak elő az ötletek, hogy bemutatom  a "Mi miért nem tudunk ilyet gyártani?" gondolatmenetre felfűzve a mondanivalót. Hiszen néhány milliárdból gyárat építve lehetne támaszkodni régi magyar márkák megbízható hírnevére (EVIG pl.).

image1x.jpg

Akár hazafias érzelmektől fűtve, akár feltételezett strapabíró kiviteléért vásárlók tömegei fosztanák ki a boltokat. Viszont még hozzá sem ért a simítandó felülethez a polírkorong, már világossá vált: aki ilyet gyártana a magyar gépgyártás hírnevét öregbítendő, az minimum hazaáruló. Lássák tesztünket!

Hihetetlen jóindulattal nem merném lengyel gyártmánynak nevezni, bár használati utasítása és a gép feliratozása lengyel. Nehezen elképzelhető, hogy EU-s előírások és fogyasztóvédelmi szabályzás hatálya alól kibújva ilyen szemetet merjen produkálni egy európai cég. A forgalmazónak ráadásul komoly téveszméi vannak a "german style" kifejezés jelentését illetően (ez a gép alcíme), mert a németek nem, nem ilyen stílusúak technológiai értelemben. Igazából semmilyen értelemben.

image2x.jpg

A technikai jellemzők biztatóak. Hatfokozatú sebességszabályzás (600-4000 1/min), brutális (2650W) teljesítmény. Bár védőburkolat nem jár hozzá, a szabványos M14 menetű tengelyt látva az ember nem tud nem gondolni nagyflexként való hasznosításra, miután barkácsolt rá valamilyen burkolatot. Azonban előtte teljesítse be küldetését és fényesítse, amit kell. 180 mm átmérőjű, öntapadós korongot kapunk hozzá és finom szálú polírsapkát, melyet tapasztva és cipőfűzős megkötéssel erősítünk a korongra.

image3_30.jpg

A fűző lényegében önnön tömegétől szakadt el, nem is kellett erősen meghúzni. Annyira bizonyult tartósnak, mint gatyamadzag egy maximális biztonsági fokozatú fegyházban. Na jó! - felkiáltással rásimítottam a tépőzáras sapkát és megpörgettem 600-as fordulattal. Ettől a rávarrt (?) szegély nemes egyszerűséggel leszakadt és elpörgött a műhely sarkába. Nincs több kérdésem és további tesztelni - értékelni való a gép elektromos és mechanikai jellemzőit tekintve. Ha egy fődarab 10 másodperc alatt tönkremegy egy célzott felhasználású gépen (amiről a nevét is kapta), akkor az az egészet minősíti.

Mérgelődés helyett csak csodálkozom, bár érdekelne, hogy milyen tervezési, minőségbiztosítási lépések vezettek egy ilyen hulladék előállításához és milyen teszteken esett át. Európa közepén, lengyel gyártó (?), forgalmazó (?) közreműködésével.

sas.jpg

13.000 forintba került, tehát ha megreparálom a csiszoló-polírozó fejet vagy flexként hasznosítom, még nem kell leírni a teljes gépet veszteségként, mindamellett erősen eltanácsolnék bárkit a vásárlástól. És nemcsak konkrétan e géptől, de úgy általában a márkanevet tekintve, hiszen a beépített anyagok minősége előrevetíti brand többi tagjának várható megbízhatóságát. Bizonyára olvasóinknak is vannak tapasztalatai ilyen árkategóriájú gépekkel, osszák meg velünk! 

Utóirat: A legfontosabb lemaradt a nagy eltanácsolás közben. A márkanév tehát EXTRA.

image1_2.jpg

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr9914746033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2019.04.16. 05:13:28

Hát ha ez 2650W, akkor a kínai fűrészgéped, amit tekercseltem, az 4000W :D
Sarokcsiszolónak kevés lesz a fordulat, vágáshoz legalábbis. A 180-asok 8000-et forognak, a 230-asok meg 6500-at. Főleg, ha polírozáshoz vannak méretezve a csapágyak, akkor nagyon hamar meg fogja magát adni a masina.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2019.04.16. 08:15:29

Hát, venni kell rá rendes minőségű polírszivacsokat (tépőzárasakat). Én vettem 3M félét, mondjuk durván drága, de jó is. De nyilván vannak megfizethetőek is. Nekem ez a szőrsubás dolog amúgy sem szimpatikus, emlékszel, anno írtam a 3M polírfolyadékokról. Az azokhoz való polírszivacsok szuperek.

kkm.furdancs 2019.04.16. 09:04:12

@zooltek: Igen, felrémlett ez bennem is. Van olyan változata, melyhez adnak flex védőburkolatot.

@Gyökösi Attila: A kudarc nem jár egyedül. Vettem hozzá egy polirszivacs korongot is. Kb ilyet:
www.carcolor.hu/shop/hu/polirszivacs-parna/582-flexipads-6-x-2-feher-polirszivacs-m14-150-x-50mm.html
Lekapta a festéket. Gyakorlat kell hozzá. A pihepuha szőrborítás nem rossz ötlet, bár inkább simogat, mint dörzsöl és javára írom, hogy száraz lakkozott felületet akartam fényesre suvickolni, nem polírpasztát.
Mindenesetre így is fényes lett (maga a lakkozás illetve ronggyal való letörlés után).

A kérdés, Uraim, hogy szerintetek lengyel gyártmány vagy annyira vevőérzékeny a kínai, hogy képes az importáló ország nyelvére fordítani a feliratokat és gépkönyvet? Az Internet nem ad választ természetesen.

Plezúr 2019.04.16. 11:36:06

Természetesen ez legfeljebb úgy lengyel, hogy Kínából először oda utaztatták. Ha a gép maga rendben van motorikusan, akkor még nyugodtan hálát is adhatsz...
Szerintem már eleve gyanús, amikor egy gépre lehetetlen teljesítményt írnak. Fogadni mernék, hogy valami grundo, gruppi vagy hasonló oldalról rendelted. Tipikusan ott látok ilyen fogásokat: 500W-os fúrógépre szemrebbenés nélkül ráírnak 1500-at. Párszáz vattos konyhai robotgépre 1900W-ot...

kkm.furdancs 2019.04.16. 11:58:46

@Plezúr: Vatera új termék. Az áramfelvétele még lehet háromszor akkora, mint a leadott teljesítmény. Válasz az alumínium tekercselésben rejlik. Ezért is tiltotta be az EU az (azt hiszem) 1600 W-nál nagyob teljesítményű porszívókat. Először nem tetszett a korlátozás, de kiderült az oka is.

Plezúr 2019.04.16. 12:49:16

@kkm.furdancs: Közben rákerestem, tényleg csak secondhand találatok jöttek. Az áramfelvételt nem lehet büntetlenül növelni, mert annak valahol (melegedésben) távoznia is kell. Azért vigyázni kell ezekkel a gépekkel, mert szinte biztos, hogy nem felelnek meg a szabványoknak. Se egy lakástűz, se egy áramütés nem hiányzik senkinek. Használd elővigyázattal! És egyszerre ne dolgozz vele sokat, legalábbis ellenőrizd és ha melegszik, pihentetni kell. Tuti, hogy gyenge a csapágyazás, a fogaskerék-áttétel, stb. A teljesítményszabályozás is általában kamu, mert konstans elektronika nélkül kis fordulaton semmi ereje sem marad.

zooltek 2019.04.16. 16:45:43

@kkm.furdancs: Úgy lengyel, hogy Kínából jön az alkatrész, lengyelbe' meg összerakják. Lásd pl. Strauss Austria, vagy magyar példa az Elpumps szivattyúk, amit Fehérgyarmaton már csak összeszerelnek. Ahhoz képest tűrhető minőséget képvisel az Elpumps, akárcsak a lengyel-kínai szerszámgép gyártó Graphite, ők kb. a lidis Parkside szintjén vannak, de olcsóbbak.

A nagy áramfelvétel általában a motor túlgerjesztése miatt van, nem feltétlenül azért mert alu. A porszívók esetében sem. Azok döntő része a kis méret miatt rézből készül. Az összes háztartási porszívó 90%-ában ugyanaz az 5-6 fajta kínai motor van. Felvesznek 1500-2200W-ot, de a szívóteljesítmény csak 3-400W. Mert elvész vagy a porzsákon keresztül, vagy a gyűjtőedényes falsot szív. Plusz a szívófej, mert ugye nem lehet tökéletes zárás sem a szőnyegen, sem bármilyen más felületen.

A polírgéped esetében azért muris, hogy 13 pénzért vetted, és 4 pénz egy fej rá :) Mondjuk én durvább példát is tudok: kék Bosch fúrógépet vettem 16 500-ért. Később egy ugyanolyan jött a műhelybe, mert elromlott a tokmány. Nos, ezen az oroszban gyártott gépen német Röhm acél gyorstokmány van, ami 11 ezer forint...

scsaba1 2019.04.16. 18:00:03

Egyébként ezt ilyen win-win megfontolásból vetted? Ha jó lesz, akkor lesz egy polírozós poszt a zongoráról, ha nem akkor meg egy poszt a szar gépről? :)
Mert közel ugyanennyiért van Extool, Einhell, Hecht stb. amihez valamiféle szerviz meg alkatrésztámogatás is jár.

Az Elpumps valóban jó, lassan 10 éve üzemeltetek már 3-4 darabot, van közte műanyag meg bronzlapátos is, ha romlott is a szivattyú része, az saját hülyeségből/lustaságból volt. Viszont van hozzá alkatrész, egy csomó kis boltban, ahol forgalmazzák rendelni is lehet hozzá vagy ugye ott az internet. Szétszedni, javítani könnyű, robbantott ábra is van, tehát haladó barkácsolóknak ideális, messze pl a Pedrollo-k árszintje alatt

kkm.furdancs 2019.04.16. 19:21:38

@zooltek: Pedig ezt az alus dolgot tőled hallottam és meg is jegyeztem :)
@scsaba1: Haha! Win-win.
Igazából egy hirtelen ötlet volt a vásárlás, miközben nézelődtem a Vaterán. Ha olvasod a Furdancsot, nem egyszer szóba kerültek az ott vásárolt (szállítási sérült vagy hiányos) Güde kategóriájú gépek. Nagyobb részt beváltak (épp most ünnepeltem a 8. állványos dekopírfűrész beszerzését). A pihe-puha fejegységének megpillantása volt a döntő, hogy "Na jó, akkor gépesítem a polírozást". Egyszer élünk. Az elriasztó poszt azért született, mert címkéjén láthatsz olyan jelzéseket, ami EU gyártmányt és megfelelést bizonyít. Hazudik (vagy mert átcímkézett kínai vagy mert európai gyártmányként nem felel meg a minimális elvárásoknak) és ez nem érdemel kegyelmet.

Végül nem lett szükség polírozás munkafolyamatra sem. Tény, hogy szórni kellett volna a festéket az egyenletes simaságú felülethez, de a nitrolakk magában is elég csillogó mázt adott neki. Majd írok róla.

kkm.furdancs 2019.04.16. 19:28:35

@zooltek: Nem pont azt a fejet vettem, csak mivel Attila adta a linket, a leginkább hasonlítót emeltem ki belőle. 1300 Ft volt.
Az a helyzet, hogy épp kis ideológiaváltás zajlik részemről a napi használatos szerszámok beszerzését tekintve. Évekig dicsértem itt kínai cuccokat vagy másodlagos beszerzésű gépeket. Finomabb és hatékony munkánál nem mindegy a minőség. Még a fűrészlap befogásával járó kínlódás és időveszteség sem.

Apropó: küldjed a típushibás leírást! Mindenki most vesz mosókat, hogy jön a tavasz, le ne maradjanak a jó hírről :)

zsoci 2019.04.17. 00:55:12

Mondjuk ez nem lett teszt. Egy kopó, filléres alkatrész alapján sikerült a gépet leminősíteni? Tényleg? Bár a gép sem tűnik éppen egy kiváló minőségnek, a cikk még silányabb lett sajnos.

zooltek 2019.04.17. 03:43:58

@kkm.furdancs: Porszívómotoroknál legfeljebb az állórész lehet alu, a forgórész mindig réz, olyan pici, hogy nem fér el benne a vastagabb huzal, másrészt a kommutátorral sem tudod (tartósan) összekötni. Itt jóformán csak egy értelmetlen verseny volt a gyártók között, ki tud nagyobb számot ráírni a porszívójára. Érdekes módon a korlátozás bevezetése óta mégis meg tudják oldani, hogy egy 900W-ossal is fel tudod emelni a szőnyeget :)

A mosóst délután küldöm.

kkm.furdancs 2019.04.17. 07:22:01

@zsoci: Mégis, mit akarsz? Ha veszel egy fésűt, aminek nincs foga, érdemes tovább erőltetni a tesztet? :)

Pierr Kardán 2019.04.17. 08:22:36

@kkm.furdancs: A múltkor az OBI-ban voltam, nézegettem a gépeket is. Mellettem egy házaspár állt, ők is néztek valami eszközt. A férj felvett valamit, nézte, majd ezt mondta:

Nézd, ez 1600 wattos, ez biztosan fogja bírni strapát.

Mire a nő:

Hagyjál már, a hajszárítóm 2000 wattos.

de let e ... 2019.04.17. 08:50:10

Ne haragudj , de egy polírgépet a hozzáadott gagyi műszőr miatt leminősíteni elég amatőr dolog . Innentől kezdve komolytalan az egész bejegyzés . Gondolom a makita flexet lehúzod és kidobod , ha szétmegy rajta a hozzá adott vágólap ...

scsaba1 2019.04.17. 08:57:47

@kkm.furdancs:

Én a kínaiakokat két kategóriára bontom: az egyik kategória a valamiféle weboldallal, képviselettel, szerviz és alkatrészháttérrel rendelkező "márkák", mint a Hecht, Yato stb., pl. a Güde is ilyen.
Ezek még jók is lehetnek otthoni barkács célokra pl havi 1x-2x elővesszük, szerszámgyilkos ismerősöknek kölcsön nem adjuk, megcsinálunk vele egy kutyaólat, óvatosan lecsiszoljuk vele a kerítést stb.
A másik az igazi kotvány, sosem hallott "márkanevek" mindenféle támogatás nélkül, amik sokszor az első napjaikat sem élik túl...

Ad Dio 2019.04.17. 09:50:19

@kkm.furdancs:

"Az áramfelvétele még lehet háromszor akkora, mint a leadott teljesítmény. "

Ha egy mondjuk 1500w-os gép csak 30% hasznost adna le, az azt kellene hogy jelentse, hogy egy 1000w-os hősugárzót tartasz a kezedben :-).

Ad Dio 2019.04.17. 09:52:16

Annyit tudok javallani a posztolónak, hogy legközelebb ne a szerszám paletta aljáról válasszon magának. Vagy vegyél rendes gépet 50k-ért, vagy bérelj egyet 50-ért. Amit 13ért kapsz, az annyit is tud. ne lepődj meg rajta.

Kopasz Szuzukis 2019.04.17. 11:15:29

Azért egy márkaajánló is ideférne: az ukrán Dnipro szerszámgépek, hegesztőberendezések. Eredetileg a 2000-es évek elején Dnyepropetrovszkban a Makita kezdett elektromos kéziszerszám gép gyárat építeni. Aztán az orosz-ukrán válság miatt lelépett, a gyár meg maradt az ukránoké. Fekete-vörös színű, relatíve olcsó, ám igen masszív gépeseket gyártanak.

kkm.furdancs 2019.04.17. 12:51:50

@Kopasz Szuzukis: Szia! Rengeteg típus felbukkan a palettán, a TESCO és OBI már kb a negyedik hullámnál tart, melyből számos fajta gépet árul egyszerre. A Gépítélet blog rendszerezi és értékeli a fellelhető márkákat és gépeket főállásban. Viszont köszi a tippet. Még nem találkoztam vele webáruházban vagy apróhirdetésben, de az orosz származás bizalmat kelt: biztos van benne elég fém :)

Wildhunt 2019.04.17. 13:47:20

@zooltek: Az én két fillérem:
a tekercs mindig réz, ami miatt az árban jelentős külömbségek vannak, az a réz típusa. Itt most nem sárga/vörörézről beszélünk, hanem a rézhez adott "töltelékről". Occsósítás okán ugyanis távolkeleti kedvelt gyártóink még mindig hajlamosak krómot meg némi kadmiumot keverni bele a tisztességes nikkel és társai helyett, amivel természetesen működni ugyanúgy fog, csak egyrészt jobban melegszik (ez pár %, de ez azért véső/flex vonalon már előjön), másrészt meg környezeti ártalmai matt a világ nyugati felén kb. 10 éve be van tiltva.

zooltek 2019.04.17. 14:30:26

@Wildhunt: (kérlek ne haragudj a nyers válaszomért, de ma nagyon bal lábbal keltem, és eddig még csak fokozódott) Ha van egy leégett pl. LEO szivattyúd, vágd le a tekercsfejet, és magyarázd el, a zománc szigetelésen belül miért "fehér" és olyan puha hogy mállik? Aztán szedd ki az összes tekercset, mérd meg súlyra, hajtsd meg ugyanezt rézből, mérd meg ezt is, és magyarázd meg, hogy a 400 grammból hogy lett 1,2 kg?

De ha esetleg nincs leégve, csak a kivezetés szakadt le, légyszi próbáld megforrasztani.

(Tényleg bocsánatot kérek, hogy undok és személyeskedős vagyok, de most valahogy nem tudok másként fogalmazni.)

kkm.furdancs 2019.04.17. 14:57:48

@Wildhunt: @zooltek: Tuti, hogy mindkettőtöknek igaza van, csak más megoldást láttatok. Érdekes a téma, utána kéne olvasnom, Zooltektől fotót kérni és feltárni az igazságot :)

Wildhunt 2019.04.17. 15:04:30

@zooltek: Így van, erről beszélek. króm, vagy rosszabb esetben kadmiummal "megbolondított" rezet használtak. Amit te látsz, az a melegedés miatt végbement kémiai reakciók eredménye. Hogyrohaggyonmegakikitalálta, csak egyetérteni tudok. Amúgy le is tudod tesztelni (reprodukálni): Ha van valahol 2005 előttről visszamaradt tápegységed, a transzformátor környékén találsz benne szép fényes fejű csavarokat. Ezeket nagy valószínűséggel még Cr(VI)-al vonták be. Ha fogod, és némi rézpor jelenlétében pld. sósavba mártod és melegíted, kellemetlen fehéres-szürkés trutyi válik ki a felületén, ami meglepően hasonlítani fog a szétrohadt tekercsben találhatóra.

Wildhunt 2019.04.17. 15:07:44

@zooltek: Kínaiban mindent láttunk már, tehát nem fogom 100%-ra kizárni az alutekercset, de pld. a tömeg is mást mondana, az alumínium ugyanis könnyebb, mint a réz. Ezért készülnek belőle pld. a levegőkábelek is.

zooltek 2019.04.17. 16:45:07

@Wildhunt: Még egyszer bocsánat, hogy rajtad vezettem le a más miatti ingerültségemet. Közben megjavítottam egy Flex-et, meg egy sövényvágót, már simulékonyabb az agyam. (ki hallott már ilyet, hogy a munka megnyugtat?!)

Amit írtam a tömegről, óriási a különbség, azt nem lehet csak ötvözetekkel magyarázni. a Króm alig könnyebb, mint a réz, a kadmium meg jóval nehezebb, a néhány százalékos ötvözés miatt nem lehet háromszoros különbség tömegben.

A külső felület nem játszik a tekercselésnél, mert az szép rézszínű zománc már hosszú évtizedek óta, akár alu, akár réz a huzal.

De a forraszthatatlanságot sem lehet magyarázni az ötvözetekkel. nem gagyi pákával és cinnel dolgozok (ma is volt egy 18.5kW-os motor tekercselni, ott azért a forrasztásnak el kell bírnia "néhány" ampert).

A légkábelekben igazad van a súly miatt, de ott nagy szerepet játszik a szélsőséges hőtágulás is. Legalábbis úgy emlékszem a TITÁSZ-os nagybátyámtól, de azért eltelt már egy pár évtized, erre nem dobnám be a két centet. De egy két centes házit most már bevágok, hadd simuljanak tovább az agyhullámaim :)

gigabursch 2019.04.27. 17:08:09

No, ma is sokat tanultam a kommentekből

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2019.05.03. 17:35:32

Ez a márka kínai.
Van olyan búvárszivattyúm, amin orosz feliratok vannak, de kínai. Mondjuk nem írtak rá 5x akkora teljesítményt, amúgy pedig erős, működik, és remekül érzi magát ott, ahol van, a kútban.

Más: van 2800W-osnak írt Boxer fúrókalapácsom. Rájöttem, hogy a kék Bosch-ra és a Hyundai-ra hajaz. Formatervezett, komoly(nak) kinéz darab, tudja, amit otthoni körülmények között kell.
Olyan helyen dolgoztam vele, ahol C6A kismegszakító van. Még csak nem is hunyorintott a lámpa a háttérben, vígan kifúrtam vele a lyukakat a fali ventilátoros fűtőnek. Kipróbáltam betonnal is, megtöri-e az amúgy is hulladéknak szánt betondarabokat. Nem 2800W az biztos, de a gép teszi a dolgát. Nyilván kőműveseknél úgy 2-3 napot bírna.
És még valami: van benne lágyindítás, nem ugrik ki a kezemből. Pedig nincs fordulatszám-szabályzója. Forgásirányváltója viszont igen.
süti beállítások módosítása