Kétrészes írásunk nagyvonalú tömörséggel bemutatja a lineáris tengelyeket és sokrétű alkalmazási lehetőségeiket, alternatíváikat. Folytatásban viszont a gépépítő embert szívlapáttal csapja arcon az Életszerű Valóság és kiderül, hogy egyeseknek már a kéregedzési technológia sem szent.
A körprofilú lineáris tengely tökéletes megoldás, ha egy szerszámot vagy bármilyen tárgyat egyenes vonalban kotyogás, lötyögés nélkül akarunk vezetni. Amikor méretbeállításhoz el kell tolnunk pl. a gérvágó fűrész - felsőmaró szerszámát, vagy papírnyomtató fejének folyamatos mozgatásához egy jól illeszkedő csúszócsapágy is megteszi. Lényeg, hogy a kotyogást kiküszöbölendő, minél szélesebb érintkezési felületen feküdjenek egymáson a csúszó alkatrészek, de siklásuk egyenletes és szorulásmentes legyen.
Népszerű lineáris út kivitelezés a körprofilú tengely (fotón egy szett tengelyvégi felfogatással és befogóval szerelt lineáris csapággyal). 8 mm-es változatban félméteres úttal kb. 10000 Ft
Lineáris csapágyat húzva rá, a menetiránynak megfelelő erőhatást is jól közvetíti egy kisebb (pl. 8-10 mm) átmérőjű tengely. Sőt, akár még a merőleges - azaz a tengelyt elhajlítani igyekvő - erőhatásnak is megfelel, ha megfelelően méretezzük. Például a néhányszor 100 grammos 3D nyomtatófej közismert példa rá. Az erőforrásként szolgáló léptetőmotor forgó mozgását trapézmenetes vagy golyósorsós tengely alakítja át egyenes vonalúvá.
Csúszócsapágyasnak tűnő megoldás léptetőmotorral. Ilyet tudnék elképzelni egy fúróhegyet lefelé nyomó mechanikának. Nem a végletekig precíz, azonban nagy nyomatékot fejt ki.
Kombinálhatjuk vagy kiválthatjuk a népszerű, szabványos építőelemekből álló fogasszíj-hajtással. Komoly erőhatásokkal járó ipari alkalmazásoknál viszont vagy a vázra felfekvő talpas tengelyt...
...illetve a szintén vázra támaszkodó lineáris kocsi a megoldás, vagy pedig erősen belekapaszkodunk a pénztárcába és a várható erőhatásoknak megfelelő vastagságú körprofil-típust választunk.
Természetesen ilyenkor köbösödik a szükséges tengelytérfogat és ár is. Egyetemen a Gépelemek tantárgyba tartozó tananyag témája a várható erőhatások és környezeti jellemzők ismeretében történő méretezés. A számos képlettel tarkított elmélet mellé üzemi gyakorlatban kis kötetnyi méretű katalógusok segítik a szükséges alkatrészek beszerzését. Ebben a dokumentumban a méretezés sokrétűségének megfelelő komolysággal és terjedelemben írnak a figyelembe veendő technikai jellemzőkről.
Vásárlás előtt érdemes átgondolni, hogy milyen célra szeretné használni a terméket, illetve utánanézni, hogy az egyes típusoknak mik a legfontosabb jellemzői, majd ezt követően dönteni. A lineáris tengely használata során több tényezőt is figyelembe kell venni ahhoz, hogy a lehető legjobb eredményt érhesse el amellett, hogy az alkatrész állapota is hosszú évekig optimális maradjon. Fontos például, hogy a tengely felületét edzeni kell, hiszen, ha nincs megfelelően megedzve, akkor a megengedett terhelhetősége csökken. Ezen kívül a hőmérséklet sem lehet túl magas, hiszen ekkor a terhelhetősége mellett a hatékonysága is csökkenhet. - szúrom be egy random kiválasztott webáruház tanácsát, ahol nézelődhetnek a jellemző kínálat- és árkategóriák között.
A 3D nyomtató precíz erőátvitele nem igényel karvastagságú tengelyeket. Elterjedésüknek köszönhető, hogy a kereskedelemben már nem drága kuriózum a 8 mm-es tengelyre alapozott komplett rendszer vagy alkatrészek külön árusítása
A hosszan tartó, korróziómentes élettartam egyik fontos tényezője a kopóréteg anyaga és minősége. Választható rozsdamentes- és szénacél, krómozott vagy akár alumínium kerámia bevonattal. Folytatásban (pénteken) saját tapasztalatomat szeretném megosztani a vélhetően szürkeimportból származó csillogó kínai fémszemét időjárás-állóságáról.
Előtte azonban - önéletrajzi elemekkel tarkított - gyakorlati kivitelezési példa a lineáris tengely egy lehetséges felhasználására. Fotón egy szokásos életkép, mikor megérkezik egy sikeresen licitált Güde anyag a szabolcsi kapcsolattól. (Más kép nem maradt fenn az esztergáról.) Sosem rajongtam a faesztergálásért, poros - hangos én pedig béna vagyok, illetve nincs helyi igény sem esztergált munkadarabokra. Viszont ezt a pőre, motor és késkitámasztó nélkül árult vázat érdemesnek láttam megvásárolni az egyébként jelentősen túlárazott eredeti eszterga árának ötödéért. Mi más lehetne jobb kezdő gépépítő kihívás, mint egy pusztán két megmunkáló-tengelyes eszterga? Ha ehhez készen kapom a kész vázat, drága és pontatlan vagy házilag kivitelezhetetlen alternatívákon lépek túl - ami a befogószerkezetet illeti. A motor hiánya kifejezetten jól jött, mert a gyárilag beépített, 370 wattos harmatgyenge teljesítményt nyújt. Beszereztem 1100W teljesítményű villanymotorokat és lineáris elemeket.
A mesterterv szerint a tengellyel párhuzamos, 70 centis lineáris úton oldalt, míg 30 cm mélységben előre-hátra csúszó kocsira erősített fűrészlapos sarokcsiszoló egy ponton kapcsolódik a gépre erősíthető mintához és annak vonalvezetését követve másolóesztergaként működik.
Az egymáson csúszó tengely és csapágy - korábbi tapasztalatokon alapulva - boltból (pontosabban inkább magánimportőrtől) származott. Mindenki megpróbálja egyszer a golyós fióksínnel való játszadozást, de aztán le is mond róla. Sokkal ígéretesebb a 10-12 kis méretű golyóscsapággyal megtámasztott futókocsi, ami egyetlen nagydarab, négyzet keresztmetszetű zártszelvényen halad. Ennek szilárdsága és kitámasztása biztosítja a nagy tömegeknek-erőnek rezzenéstelen továbbítását.
Az egymáson sikló fémalkatrészek mellé tartókat és csapágyházakat műanyagból nyomtattam. Kellő sűrűségben és rétegvastagságban a nyomtatvány jól ellenáll a nyomásnak, semmi gond nem volt a technikával. Ha másért nem, prototípushoz és kísérletezéshez tökéletes megoldás. Összeszereltem a gépet, kapott egy ideiglenes meghajtást is. Végül kipróbáltam ráerősített sarokcsiszolóval, már csak a másolófunkciót kellett megoldani.
Azonban két ok miatt abba is maradt az egész próbálkozás. Hiába a kétszer 10 mm-es tengely, olyan csavarónyomatékot fejtett ki a magasan fekvő flextartó, hogy nem nevezhettem sziklaszilárdnak a támaszkodást. A másik prózai ok, hogy közbejött egy pár hónapos szünet a fejlesztésben. Sajnos, ha nem tudom 3 nap alatt megcsinálni és nincs annyira fontos, mint pl. a zongoraépítés, akkor hajlamos vagyok megunni az egészet. Most is ez történt. Sebaj, az alkatrészek más fronton indulnak majd harcba. Viszont a meglepetés akkor ért, mikor pár napja elővettem a lineáris tengelyeket...
Folytatás pénteken, rutinosabb olvasóink addig akár felfedezhetnek árnyalatnyi különbségeket a fenti fotón látható fémrudak között.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.