Nem minden lineáris tengely, ami fénylik...

2019.12.02. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

Folytatva az előző részt: Elméletem szerint bizonyos szerszámokat, alapanyagokat azért mernek ennyire túlárazni gyártóik, mert hosszú élettartamúak, ritkásabb igény van rájuk és valamely pénzkeresésre alkalmas formában használják fel őket. Itt van például ez a kis csinos, 10-es keresztmetszetű lineáris tengely, melynek centiméterét 37 forintos áron mérik.

image8_29.jpg

10 nagyobb, mint nyolc és a tapasztalatlan, lapos erszényű gépépítő tanonc arra gondol, hogy a nyomtatóknál alkalmazott nyolcas tengelyhez képest mégis csak szintet lépett szilárdság tekintetében és környezeti ártalmak ellen gyárilag védett. Narrátor: "Azonban nagyobbat nem is tévedhetett volna..."

A címfotón gyári, kéregedzett lineáris tengely látható, felette pedig egy puszta poénból simára csiszolt 10 mm átmérőjű, edzetlen köracél. Tizenhétszer olcsóbb nála és ha reagálását nézzük a páratartalomra, alig marad le minőségben tőle. Nem Indokínában vagy más, pusztítóan párás helyen lakom, ezért meglepett, mikor fél év után előbányászva a tengelyeket, ez a kép fogadott:

image5_43.jpg

Az elvágástól indulva szépen kivirágzott a rozsda. Ez az írás nem terjeszt ismereteket, puszta siránkozás és figyelemfelkeltés a konténeres import minősége miatt. A háttérből figyelő szakemberek talán majd megerősítik feltételezésemet, hogy a fényes réteg nem is edzés, hanem valamilyen galvanizált réteg lehet. Tulajdonképpen már az gyanút kelthez, hogy a lineáris csapágy görgői különösebb terhelés nélkül összekaristolták az elvileg edzett anyagot. Lásd a következő képet. Felül a köracél tisztességben megrozsdásodott eredeti állapota, lent pedig egy karcos lineáris tengely.

image9_13.jpg

Természetesen még így sem tartoznak egy súlycsoportba szilárdság és ellenállás tekintetében, hiszen a köracél percek múlva rozsdásodni kezd csiszolás után és a körprofil egyenletességének, a felület simaságának elérése is sok-sok fúrógépbe fogva töltött percet jelent, ahogy egyre finomabb csiszolópapírral fényesítjük. Lásd az etalon (első kép) tengely, majd a csiszolt natúr köracél kezdeti és végméretei, hogy egyáltalán ráhúzhassuk a csapágyat:  

image10_21.jpg

image13_12.jpg

image12_12.jpg

Megfigyelésem, hogy bármennyire finom csiszolópapírral fényesítjük is, mikroméretű bordákat szántunk az acélba, melyek észrevehetően elfordítani igyekeznek a lineáris csapágyat a tengely körül és majd ettől fog szorulni. A hivatalos nevén "melegen hengerelt köracél" tehát nem megoldás, viszont valami okosságot csak kellene mondani ennyi szöveg végére.

Ezért két lehetőséget ajánlok a fejlesztési fázishoz, mikor még semmi sem biztos, pusztán képet szeretnénk alkotni az alkatrészek elhelyezkedéséről, viselkedéséről és kár lenne drága lineáris tengelyeket szétvagdosni (hogy aztán rövidnek bizonyuljanak).

image4_33.jpg

Egyik a rozsdamentes köracél, melyet WNR 4301 minőségben (hogy ez mit jelent, itt olvashatják) 10 mm-es átmérővel 1307 forintos méteráron lehet vaskereskedésekben vásárolni. A csekély terhelésű gépek építésénél elterjedt 8 mm-es változat csak 800 Ft/m.

A szakirodalom szerint: "A rozsdamentes acéltermékek minimum 10,5%-ban tartalmaznak krómot. Jóval jobb ellenállással rendelkeznek a korrózióval szemben az ötvözetlen acélokhoz képest. A magasabb krómtartalom és más ötvözőelemek, mint például a nikkel, molibdén növelik a rozsdával szembeni ellenállóságot. Emellett az acél más tulajdonságait is befolyásolják."

image1_52.jpg

Másik megoldás nem szabványos, de használható mechanikus építőelemként venni egy zsák üzemképtelen vagy leselejtezett nyomtatót és kitermelni belőle a csúszócsapágyas, de attól még végletekig precíz fejmozgató egységet. Fenti fotókon a barkácsköltségvetésemet nemrég romba döntő (ez a valódi Fekete Péntek) nagyobb tétel vasanyag egyik tagja, egy szál nyolcas rozsdamentes köracél látható, alatta pedig az évekkel korábban 1000 Ft/db áron vásárolt nyomtatók egyikének megcsonkított teteme. Évekig rohadt padláson, de nem rozsda lepte, hanem csak a mocsok. Ez látszik a tengelyen. Ráadásul, a mozgatómotor és a hajtás is készen jár vele.

Összegzésként, még egy ennyire egyszerű építőelem, egy fémrúd+csapágy minősége is okozhat meglepetéseket a naiv vagy tapasztalatlan gépépítő életében. Bónuszként egy másik kínai szemét, egy lineáris csapágy tesztje a videón:

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr6715331510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása