2017-ben a hazai Sugarloaf énekesnőt váltott újfent, már Muri Enikővel jött ki Sputnik lemezük. Iskolapélda, hogy mennyire meghatározza egy zenekar karakterét énekesük, ha orgánumára szabva írják a dalokat. Ez adta az ötletet számba venni kedvenc magyar énekesnőimet. Nem a fémzene képviselőiből meregettem, (bár belőlük is van legalább 10 ismert művésznő), hanem egyéni kedvencek köréből retro és kortárs előadókat. (Muri Enikő, Mihályi Réka, Tissy, Csepregi Éva, Zoltán Erika)
Tehát elsőként egy igazi sláger, a címében szójáttékként is fogható Blúz. Szerzője az igen termékeny, nemzetközileg elismert Szűcs Norbert. A szituáció sajnálatosan ismerős, még a "Túl a Maszat-hegyen" báb-musical egyik dalában is - "Átok ül a kis váramon" - találkozunk a korosodó nő szép időket sirató monológjával. Ez a dal színesen váltakozó dallamával, tragikus hangulatú nagyzenekari műveket idéző hangszereléssel és Muri Enikő hangjával a "Soha se mondd!" (Hernádi Judit) utódja lehetne.
Magyar újságírói népsport évtizedek óta jó nagyokat belerúgni Kozsóba (Kocsor Zsolt), pedig semmivel sem rosszabb például Dieter Bohlennél. Kiszolgálta a közizlést és akárkiket tett Pillanatnyi Valakivé gyorsan elhamvadó fiúcsapatok gründolásával. Ha épp nem áramlopásos ügye volt porondon, akkor a Szomorú szamuráj kamu japán szövegét cikizték. Pedig ennek semmi jelentősége nincs, az égvilágon semmi.
Az Ámokfutók "Varázsolj el!" albuma nemcsak az 1995-ös év külföldi stílusokat igénytelenül másoló, önfertőző zenei mocsarából emelkedik ki. Nem musical, kuriózumként mégis egy központi, azonosulásra késztető érzelmi hangulat és háttérvilág köré csoportosulnak dalai. Több mondanivalóval, mint ami elsőre kitetszik szövegükből.
Szerintem akkoriban Kozsót dobhatta valaki és ettől megbántott, elhagyott szerelmesként, kisebbségi érzésekkel tele írta ki magából fájdalmait. Teljes egészében hallgatható a lemez, elméletemet mégis három dal (Szomorú szamuráj, Rap-Szolga Song, Égess el) témaválasztása erősíti leginkább.
Horváth „Tissy” Tünde vokálozott a lemezen, háttérvokál Lady Edi. Utóbbiról semmi sem derül ki a neten, Tissy viszont tett még három - sajnos - eredménytelen próbát saját karrier építésével. Mindenesetre a felelgetős dalszövegekben ő személyesíti meg a kegyencét eltaszító, felsőbbrendű asszonyt.
De hát ki dobna egy Kozsó-formátumú személyiséget? - kérdezhetnénk. Például aki hallotta mostanában énekelni, de még inkább egy nála is nagymenőbb NŐ, femme fatale, nagyasszony. Olyan személyiség, melyet a Group'n' swing zenekar több száma épít fel dalszövegekben, s kinek Mihályi Réka ad hangot karakteres, mély orgánumával. A csapat 2014. és 2016. évben is nekifutott a Dal válogatónak, de - mindenféle minősítések nélkül értékelve - mások nyertek.
Annyi szempont érvényesül egy zsűrizésben! Például a jelen uralkodó zenei stílus, etnikai és társadalmi szánalompornó, ideológiai megfontolások "és még sokan mások". Tehát nem holtbiztos, hogy a gondos hangszerelés, profi előadás vagy olyan szövegek, mint "Pezsgőbe mártott gyémántom akarom!" és színpadképes megjelenés juttaja ki nemzetközi megmérettetésre a győztest. Vigasztalódjunk, hogy a Group'n' swing megkapta a megérdemelt hírnevet.
Csepregi Éva veterán előadó. Igazán csengő hangon énekeltek Pál Évával a Neotonban, egészen a sajnálatos eseményekig. Tehetségét, egyéni varázsát az Ádám-Éva lemezeken és végül szólóban is bizonyította. Szólóalbuma címadó dalát egy kínzó érzés miatt választottam, hogy máig nem tudok rájönni, mit akart mondani ezzel a beteg mókussal...
Zoltán Erika nemcsak imádnivaló cukorfalat volt a csúcson, de ha jobban odafigyelünk, egy lagymatag szólódalnál sokkal többször vált az alapütem dalaiban, a szintipopot meglepő effektek színesítik és egészében tökéletes aláfestés egy harmatos kamasz érzelemvilágához. Megtalálta tehát a mindig megújuló célközönséget és ettől időtálló az egész életmű... amit szerintem nem kellett volna rombolni a Playboy fotózással, mert az érdeklődés így a gerontofil közösség jóval csekélyebb létszámú rajongótáborára szűkült.
Végére egy videoklip-rendezési rémálom, a műfaj állatorvosi lova, melynek minden jelenete értelem és cél nélküli önellentmondásba torkollik. Emellett spontánul és cél nélkül bukkannak fel benne túlkarakírozott szereplők, akik némafilmeket megszégyenítően túlzó gesztusokat tesznek a film egész folyamán.
Annyiban elérte célját, hogy kizárásos módszerrel egyetlen látványos vagy kívánatos szereplőként Erika marad a szereplők közül. A késői szemlélő jutalma újból, s újból hálát mondani a fejlődésnek, mely túllépett ezen a mérnökien naturalista (amely az egészen valósághű, aprólékos részletekre kiterjedő ábrázolásra törekszik, és nem mellőzi azok bemutatását sem, amelyeket máskülönben szokványosnak, hétköznapinak vagy éppen riasztónak, taszítónak ítélnek.) ábrázolási módon.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.