A szexi 102 éves...

2021.01.18. 05:00 | Írta: Gyökösi Attila

102 év hosszú idő. Elég belegondolnunk, hogy itt felénk szinte minden az azóta eltelt időszakban történt. Jó, kivéve persze Mátyást az igazságost, Dózsát a Györgyöt és Petőfit a költőt. De ezeken kívül szinte minden, tényleg. Nyilván 102 éve is készítettek már az emberek eszközöket, sőt, még gépeket is, de azért vélekedhetünk úgy, hogy egy 102 éves tárgy már elég rozoga lehet. (Hogy is lehetne máshogy? Az ember is elég rozoga ennyi idősen, a legtöbbünk jóval hamarabb szétesik.) Nos, itt a stúdióban van egy tárgy, ami idén lett 102 éves, és minderre a vélekedésre rácáfol. Pedig szerkezete van, mechanikája és rengeteg alkatrésze.

Nem tudom pontosan miért, de ma valahogy bevillant ez a 102 év, ahogy arrébb raktam a gépet. Gyorsan fel is idéztem, hogy is került a házhoz.

10-6.jpg

Ez a tárgy egy írógép, méghozzá egy igazi Royal #10 modell, amely az úr 1919. évében, a festői New York városában készült. Sajnos nem azóta van a tulajdonomban, én mintegy 7-8 éve kattantam rá erre a típusra, akkor döntöttem el, hogy kell egy ilyen. Elkezdtem keresgélni, milyen a felhozatal a típusból, mennyiért és milyen állapotúakat lehet venni. A szórás persze elég nagy volt, plusz ugye a hirdetések képein azért észrevehető volt néhány eltérés a különböző gépek között. Az eladók általában nem sokat tudtak az írógépeikről, én viszont kíváncsi voltam, és elkezdtem utána járni, milyen változatok, újítások voltak a Royal #10 sorozat életében. És ez nagyon érdekes, bár igen időrabló tevékenység tud lenni. Az ember néhány nap alatt eljut oda, hogy mondjuk egy 1919 évi, amerikai szabadalmi bejegyzést olvasgat a neten, az írógépek változtatható sortávolságáról... (Közben persze mindezt összeveti különböző adatbázisok adataival is.) 

Ez alapján nagyjából már tudtam, hogy mit is árulnak az eladók. Végül is a korábbi verziókra összpontosítottam, és találtam is két eladó darabot, ráadásul mindkettő meglehetősen jó állapotban, abszolút működőképes volt. (Ne felejtsük, 80-100 éves gépekről beszélünk!)

10-9.jpg

A képen látható, hogy a gép oldalán osztott üvegablak van. Ez 1923-ig volt így, utána egy nagy üveget építettek be.

Ebből az egyik ráadásul budapesti volt, magyar nyelvű karakterekkel! Ezt mindenképp meg kellett lessem élőben is. Élőben akkor került a kezem ügyébe először ilyen modell, és hát lenyűgözött, szó se róla. Szerencsére sejtettem, hogy egy ilyen masina alighanem rettentő nehéz (nem néztem utána ennek az adatnak) és kocsival mentem érte. Valóban, eleink jóval erősebbek lehettek nálunk, vagy az írógépek köré építették az irodákat. És persze az írógépasztalok sem papundekliből készültek, alighanem. A lényeg, hogy hazaért a gépezet. Tényleg minden működött rajta. Egy új szalag kellett bele és már lehetett is írni rajta a blogposztokat. Felújításra végül nem is került sor, csak kicsit meg lett tisztogatva, meg kapott pár csepp olajat.

A beszerzett gépezetről végül az alábbiakat tudtam meg akkor:

  • A típusa: Royal #10
  • Évjárata: 1919 (a szériaszám és a sortávolság változtathatósága alapján lőttem be). Tehát ez a korábbi, dupla üveges, 1914 és 1923 között gyártott sorozat közepéről való.
  • Az írógép magyar karakteres. A magyar billentyűzetek érdekesek, kíváncsi volnék, hogy vajon ezeket eleve így gyártották a New York-i gyárban, vagy az adott országok kereskedői módosították a saját piacuk igényei szerint. 

Amúgy az egész szerkezet lenyűgöz mind a mai napig. A minőség, a tartósság, a tervezés... Mind. És persze azért a történetét is jó volna ismerni. Hiszen ez az írógép "látta" az 1919 évi New York-i utcákat. Vajon milyen teherautón vitték a kikötőbe? Vajon milyen hajón utazott át az óceánon? Csupa-csupa számomra, mint a korszak nagy kedvelője számára igencsak érdekes kérdés...

Sajnos erről túl sok biztosat már nem fogunk megtudni. Az bizonyos, hogy ezekre a régi gépekre nagyon rá lehet "kattanni". Ennek ellenére továbbra sem tervezek írógépmúzeumot létrehozni. Intő példaként előttem van egy régi barátom példája, aki hasonló módon beleszeretett egy régi rádióba. Nála most is vagy 50-60 régi rádió fogja a port a polcokon. Igaz, egy ilyen régi írógép sokkal szebb, mint egy rádió... És ha elkezdünk kutakodni, igen széles választékot lelhetünk. Mercedes, Underwood, Remington, Olympia, Corona... millió gyártó, rengeteg típus. És minél régebbi, annál valószínűbb, hogy működik is! Ráadásul azért az árak igazán nem magasak (bár már jóval feljebb vannak, mint 2010-es évek elején voltak, amikor én vettem ezt a masinát), különösen a gépek korához viszonyítva. Dolgozószobánkban, de akár egy modern irodában is igazán mutatós dekorációul szolgálhatnak. Különösen, hogy ezek a régi masinák igencsak szexik...

woman-typewriter1.jpg

És még írni is lehet velük. Még akkor is, ha nincs villany. Döbbenet...

Nektek, kedves olvasóink van hasonlóan régi, mégis használható gépezetetek otthon? Ha igen, írjátok meg itt, vagy a Furdancs Facebook oldalán. Nem fogjuk megbánni, sőt kifejezetten örülni fogunk neki.  

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3816393634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2021.01.18. 05:59:26

Hah, pont most jelent meg Radek új videója egy 1905-ös gyertyatartóról:

www.youtube.com/watch?v=r7xGXvs9jx0

(A videó leírásában történelmi visszatekintéssel)
süti beállítások módosítása