Talán többen emlékeznek a címben hivatkozott - jó 25 éves - számítógépes játékra. A feladat az volt benne, hogy az adott feladványban rendelkezésre álló, mechanikus, vagy épp elektronikus eszközök felhasználásával kellett megoldani feladatokat, mondjuk egy vödör vizzel leönteni egy macskát. Megvoltak a szabályok, tehát hogy egy motor, egy mágnes, vagy épp egy kalapács mire használható, ezek mentén a szabályok mentén lehetett a feladatokat végrehajtani, az egymás hatására működésbe jövő eszközöket megfelelően sorba rendezve.
Ez jutott eszünkbe amikor kedvenc kormánymű specialistánk műhelyében ezt a szerkezetet fedeztük fel:
A szerkezet nem más, mint egy patkánycsapda. Elkészítője tuti ismerte a fenti játékot. A működési elv a következő:
- A patkány besétál a csapda elején, a résnyire felhúzott ajtón, amelyre a hengeres vasdarab súlyként van odahegesztve (kutyakaja van a csapdában csaliként)
- A fotocella (a csapda oldalain látható, piros-fekete vezeték végein találhatóak) érzékeli a rágcsálót, és
- az akkumulátor deleje segítségével működésbe hozza a fent látható motort, amely
- elvágja az ajtót nyitva tartó zsineget.
- Az ajtó (-ként szolgáló lemez) pedig a saját súlya segítségével gyorsan lecsúszik.