Mindenki melegségre vágyik

2022.01.06. 05:54 | Írta: Gyökösi Attila

Aki hozzám hasonlóan sokat (egészségtelenül sokat, ami azt illeti) böngészi a netet, időnként azért találkozhat érdekes hirdetésekkel. Érzésem szerint a kifejezetten megtévesztő hirdetésekből (mint például a konnektorba dugható fogyasztáscsökkentő) manapság már kevesebb van, mint mondjuk 8-10 éve volt, de azért akad még néhány. 

wander.jpg

A hirdetésben amelybe ma reggel botlottam, egy WanderHeat nevű, szembetűnően apró elektromos hősugárzót kínálnak, 500 W teljesíménnyel. A készülék előnye a valóban kis méret és súly, amivel lehetővé válik hogy direktben a fali konnektorba csatlakoztassuk, mindenféle láb, akasztó és tápkábel kihagyásával. Eddig még ez nem is volna akkora varázslat, az ára ugyan a csak ma érvényes akcióval együtt is magas kicsit, majd fele ennyiért is kapunk szemre nagyon hasonló termékeket a 4-700W teljesítmény tartományban szinte minden elektronikai áruházban. 

Ami viszont furcsállottam, az a hirdetés szövege, ahol lazán leírják, hogy ez a kis gyösz akár 35 (!!!) négyzetmétert is képes befűteni. A mívesen megírt szöveg ráadásul a hő csodás eloszlását is említi, valamint az alacsony költséget/áramszámlát. (Ami persze egy 500W-os fogyasztó esetében nem is csoda.)

De vajon melegünk lesz-e egy ilyen fűtőtest használatakor? 

Az van, hogy itt nálunk két éve (ez a harmadik telünk) elektromos (Stiebel Eltron) konvektorokkal fűtünk. Nem olcsó az elektromos fűtés, de a gáz nem volt megoldható, és igazából a komfortosság, a kis helyigény, a tiszta üzem és a nagyon jó szabályozhatóság miatt kifejezetten szeretem ezt a fűtési módot. Ha elszabadulna a rezsidémon, nyilván rosszabb volna a helyzet, persze akkor a referenciának számító gáz ára is emelkedne. A lényeg, hogy saját tapasztalatomból pontosan tudom, hogy mekkora teljesítmény is kell egy adott helyiség befűtéséhez. Az elektromos fűtésben nincs nagy varázslat, az elektromosság hővé alakítása elég egyszerű, meglehetősen magas hatásfokkal megvalósítható már rég. (Ha a fűtőberendezés ventillátorral ellátott, az a hő gyorsabb, egyenletesebb elosztásában ugyan számít, de a rendelkezésre álló teljesítmény, vagyis hőmennyiség ettől nem változik.) Véleményem szerint a hirdetésben látható 500 wattos kütyü egy pár négyzetméteres pici fürdőszoba fűtésére lehet elég maximum, illetve helyi fűtésre lehet jó, ha mondjuk bedugjuk a lábunk melletti konnektorba az íróasztal alatt, vagy épp a sarokban álló ágyunk mellett helyezzük el. 

De egy teljes 20-30-35 nm méretű helyiség befűtését rábízni nagyon erős túlzásnak tűnik. Bár igaz, azt nem írják mekkora hőmérsékletre fűt, mennyi idő alatt, és persze azt sem, milyen hőszigetelésű az adott helyiség. (Mondom, hogy ügyes a hirdetés...) Na most. Mondhatja erre bármelyik olvasónk, hogy nincs itt semmi látnivaló, aki elhiszi amit egy ilyen hirdetésben olvas, az meg is érdemli. Lehet, de én azért el tudok képzelni olyanokat, akik számára az 500W mint adat igazából semmit nem mond, nincs annyi fizikai tudásuk, hogy helyén kezeljék a nagyságrendeket. (És mondjuk feltűnjön nekik, hogy a kenyérpirítójuk majd dupla ekkora teljesítményű, mégsem fűti ki a konyhát reggelente.) Az ilyen olvasók látják a szépen összerakott, hangzatos mondatokkal, kiemelésekkel, mutatós képekkel operáló hirdetést, és simán megrendelik a terméket, azt gondolván, megtalálták a gyógyírt a régi problémájukra...

Nektek mi erről a véleményetek?

Ui.: Most nézem, hogy a fogyasztáscsökkentő ipar sem halt ki ám, ha EZT a német technológiával készült CSODÁLATOS SZERKEZETET megvesszük, és mondjuk bedugjuk a fenti hősugárzó mellé, további 30-50%-ot spórolhatunk a vellanyszámlán. Komolyan mondom, ilyen hírekért még ebben a januári szürkeségben is érdemes felkelni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr6516805008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2022.01.06. 06:34:30

Heh, szedtem már szét ehhez hasonlót. A belseje annyit tud, hogy a 230 Voltból csinál 5 Voltot, hogy a led megvilágítsa a "fűtőszálat" :) Melegíteni max annyit tud, hogy a feszültségcsökkentést elfűti az ellenállásokon keresztül...

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2022.01.06. 11:51:05

Én klímával fűtök, és az elektromos fűtőpanelek csak tartaléknak vannak a lakószobákban és tartaléknak a törölköző-szárító a fürdőben. A klíma harmadannyit fogyaszt, és az éjszakai áramnál nem drágább "H" tarifával megy ősztől-tavaszig. Persze, ha nagy mínusz lenne, akkor kellene a tartalék, de idén még csak 2 éjszaka volt, amikor bekapcsoltam. Akkor is csak azért, mert az alatt a 10 perc alatt visszahűlt a lakás, míg a kültéri leolvasztott. Ez egy könnyűszerkezetes ház, minimális hőtartással.

mókusfülecske 2022.01.06. 16:09:38

Mi a véleményem...?
Hát arról, aki a tisztán elektromos fűtésről azt terjeszti, hogy magas hatásfokkal bír.....nos semmi jó.

Motorogre 2022.01.06. 16:22:10

Válasszuk ketté:

ha a berendezés csak egy hőtartállyal (a szoba levegője) van kapcsolatban, akkor nem adhat le több hőt mint amennyi áramot a hálózatból felvesz. A konnektorba dugható kütyü is ilyen, 500 W-al akkor lehet "befűteni" 35 nm-t, ha kiváló a hűszigetelés és a belmagasság 1 (egy) méter : ez valami baromfiól, nem több.
Ki lehet használni a fiziológiás hőérzetet, a meleg levegő keringgetésével, a környező felületek (falak) felületi hőmérsékletének emelésével (népiesen: "hogy nem süssön a hideg"). Pl. egy idős személy komfortérzetét nagyban növeli a falba/menyezetbe épített 3-500 W-os fali sugárzó.
Hasonló lehet a páratartalom emberi érzet szerinti optimalizálása, szintén növeli a hőérzetünket (de hátrányai is lehetnek).

Tehát konnektorba dugott kütyüvel egy lakószobát nem lehet kifűteni, csak pótlásra jó: fürdött a gyerkőc, ázott a macska stb.

Ha a berendezés két hőtartállyal (szoba és kültér) van kapcsolatban, akkor lehet hőszivattyús üzemmódja, a fűtésre alkalmas klímák ilyenek: Ekkor a beltérben leadott hő = hálózatból felvett energia + kültérből elvont hő. Azaz akár 3,5-szor több meleget tud a szobában leadni, mint amit az elektromos hálózatból felvett energiát. Erre utal Meister . Ha a klíma tényleg "megháromszorozza" a hálózati fogyasztás fűtési célra (lásd SCOP mutató), akkor lehet igényelni kedvező elektromos tarifát.

Gukker 2022.01.06. 16:51:42

Ajánlom a témával kapcsolatban kedvenc YT csatornám videóját:
www.youtube.com/watch?v=V-jmSjy2ArM

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2022.01.06. 16:53:54

@mókusfülecske: Hát ugye ha hatásfok, akkor a villamos árammal való fűtés esetében ez 100%. A földgázzal üzemelő klasszikus kazán esetében ez 75, épp úgy mint mondjuk a cserépkályha esetében. A földgázzal üzemelő kondenzációs kazánok már egész jók, ott 95%-os hatásfok is elérhető. Az adu ász persze a különböző hőszivattyús fűtés, ott 350-450%-os hatásfokokról beszélnek. (Ami már szinte felfoghatatlan.) A hatásfokról amúgy remek vikipédia szócikk is van: hu.wikipedia.org/wiki/Hat%C3%A1sfok

Arcade Macho 2022.01.06. 17:29:41

@Gyökösi Attila: a regi hagyomanyos kazanra is 85 % -ot irnak
az zsirujra meg 93 % -ot plusz a 9% nyit hogy lecsapatjak a folgazban levo hidrogen utan keletkezo vizet

yerico1 2022.01.06. 17:34:04

Az megvan hogy az egyes típusú örökmozgó (perpeeteum mobile) az, amelyik a megmozdítás után sosem áll le, a második pedig az, amit több energiát ad le, mint amennyit felvett? Ez a második azt jelenti, hogy ezzel a módszerrel végtelen mennyiségű energia termelhető, tehát a hatékonysága 100% feletti. Itt meg már repkednek a 350-450%-os hatékonyságú dolgok. Hát kérem, ez már a Nobel-díj kategóriája, ugyanis létezik a kettes típusú örökmozgó.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2022.01.06. 17:46:29

@yerico1: Nem-nem. Itt arról van szó, hogy azt az energiát is hozzászámolják, ami a hőkülönbségből adódik. Ami nem a semmiből jött, csak épp nem mi hordtuk össze. A bevitt energia az, amit a szivattyú működésére fordítunk, ahhoz képest számolják. Millió forrást találsz a neten a fűtésre használható klímákról, meg egyáltalán a hőszivattyús rendszerekről.

caesar 2022.01.06. 17:47:45

@Gyökösi Attila: Ahogy már írták.
A hatásfok nem lehet nagyobb 1-nél, 100%-nál. De a gyakorlatban ez is elérhetetlen. A többi marketing, birkáknak.

m54 2022.01.06. 17:48:35

@Gyökösi Attila: Szerintem nem a villanyóra utáni hatásfokról beszél, hanem a villany "gyártásának" a hatásfokát IS beleszámolta. Úgy pedig tényleg gyászos.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2022.01.06. 17:51:50

@caesar: Semmi baj, én is nehezen dolgoztam fel, hogyan lehetséges 100 feletti szám. Aztán elmagyarázták.

caesar 2022.01.06. 17:58:37

Kevered a szezont a fazonnal. Fizika óra általános iskola 6. osztály

gigabursch 2022.01.06. 20:33:05

Az ilyen kicsi fűtőeszközök lehetnek ám jók is!
Nem kihűlt ház hőntartása és a légkeringtetés egyidejű biztosításával sokminden megoldható. De volt nekem ettől rosszabb szitum is!
Én nem felejtem el azt a téli hangulatú tavaszi edzőtábort (kajak-kenu), ahol napokig a fűtésünk egy nem túl hőszigetelt faházban magunkon kívül az 500 W-os hajszárító volt.
Mivel több faház is volt, de az áram rendszer meg kevés volt (vezetékek, amper, stb), s, így ezek mentek kb 7-8 napon keresztül mindenhol.
Szóval, ha nem drága, simán vennék egy-két ilyet.

@Gyökösi Attila:
Ne erőlködj. Nem érti.

gigabursch 2022.01.06. 20:42:41

@gigabursch:
Amúgy, ha találnék olyan falifűtőt, ami nem 1-2-3 ezerwattos, hanem csak 500 W, de wifiről vezérelhető, vennék a fürdőszobába, hogy langyos meleggel kifújja, kiszárítsa a párát és odafújjja a meleg levegőt (tehát nem forrót!), a zuhany padlójára - vennék egyet.
De nem találtam még...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.06. 21:07:22

@Gyökösi Attila:

"Az adu ász persze a különböző hőszivattyús fűtés, ott 350-450%-os hatásfokokról beszélnek."

Nem beszélnek. Hőszivattyú esetén nem értelmezhető a hatásfok fogalma még akkor sem, ha esetleg a köznyelv használja. Nem véletlen, hogy hőszivattyúknál a gyártók nem hatásfokot, hanem COP-t (Coefficient of Performance) adnak meg. Vagy még inkább SCOP-t (Seasonal COP), mert az nagypbb szám, jobban mutat.

Na meg az SCOP-adattal nagyon át is lehet verni a vevőt. Az egy fűtési szezonra érvényes átlagos COP ugyanis erősen függ az adott szezon átlaghőmérsékletétől, hiszen a hőszivattyúk COP-je a hőmérséklet-különbség növelekésével csökken. Márpedig a kevésbé korrekt gyártók és forgalmazók nálunk az átlagos klímájú területekre érvényes SCOP-t adják meg. Ezzel szemben Magyarország a "Colder" klímába tartozik, ahol is lényegesen alacsonyabb az elérhető SCOP. Csak kevés gyártó és forgalmazó adja meg a "Colder" klímához tartozó SCOP-t.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.06. 21:12:37

A szóban forgó kütyüt (másnak nem merném nevezni) hirdető cég tképpen nem hazudik. :D Egy passzívházban egy helyiség melegen tartásához elég lehet az 500W. Ezt természetesen nem kötik a mesékben hívő vásárló orrára, mert akkor senki nem venné meg ezt a szart.

Arcade Macho 2022.01.06. 21:44:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: igen persze a portugaloknal es a briteknel konnyu egy kozonseges levegos klimaval vigeckedni es szemetkedni a hideg helyeken levokkel, hogy betiltatjak nalunk a gazkazant, de biztos jon meg rajuk kemeny tel: en.wikipedia.org/wiki/Great_Frost_of_1709
es akkor majd befagy a klimajuk es osszecsuklik a dupla aramigenytol a halozatuk

hopp11 2022.01.06. 22:32:05

Én is látom rendszeresen youtube-videókban a reklámját ennek a kütyünek, vagy hasonlóknak. Elég hihetetlennek tűnt, hogy ez befűtsön egy egész szobát.
De már annyiszor láttam, hogy kis híján kezdtem elhinni. :) persze vásárláson nem gondolkodtam, mindenhol meg van oldva a fűtés, de van egy hely, ahol távlatilag elmélkedem a fűtés mikéntjéről. Valószínűleg valami elektromos lesz. Ezért figyelem az infókat. Hasznos volt ez az írás is, a kommentek is.

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.01.06. 22:34:55

A hirdetésben amelybe ma reggel botlottam, "

Hol járt a szemed idáig, blogger? 2022-van és pár éve hülyítik ezzel a népet. Nyilván veszik kilóra mert a tv-ben is ment a hirdetés orrba-szájba
Hatásfok esetén a hőleadás felületét is vegyük figyelembe, ami ebben az esetben pár cm2

Wild water 2022.01.06. 23:13:11

@yerico1: Nos senki sem mondta hogy feltalálták az örökmozgót; Az energia egyenletet fűtés esetén a fűtött helyiség hőszükségletére kell felírni, Pl ha egy helység hőmennyiség igénye 3,5 kw az 3,5 kw elektromos energiával állítható elő.
Mi a helyzet Klímával ill hőszivattyúval , A helyiség energiaigénye(hőenergia) továbbra is 3,5 kw marad.
A klíma felvesz Kb 1kw Elektromos energiát melyet a kompresszor vesz fel a körfolyamat fenntartására ; a maradék 2,5 kw Hőmennyiség a körfolyamat által végzett hőmennyiség transferrel kerül be a helységbe; A tulaj az 1 kwh áramért fizet Így jelentősen olcsóbb a klíma fűtés.
De míg az elektromos fűtés fűggetlen a hőmérsékletkülöbségtől a klíma, hőszivattyú nem, ez a COP érték változásával lehetne leírni. Pontosan egy grafikonnal mivel nem állandó.
Vagyis előfordulhat hogy minusz 15-20 foknál 1,2 lesz a COP-ja , és 1kw elektromos energiábóL már csak 1,2 kw hőmennyiséget állít elő, és ez már kevés lesz a 3,5 kw hőmennyiség igényű helyiség kifűtéséhez, Hőszivattyúnál általában -7 c foknál elektromos fűtés rásegítést kapcsolnak be, klímánál ez nem játszik

gulyasgabor 2022.01.06. 23:18:50

40w/légköbméter. Mindegy hogy gáz vagy villany. 500w 2.65m belmagassággal számolva durván 5m2 helyiségre elegendő. Ennyi.

para_noir 2022.01.07. 08:41:04

Anyósomnak van ilyenje (kicsit máshogy néz ki, a klasszikus teleshopos), be volt dugva a másfél méter magasan lévő konnektorba, eléálltam tíz centire, hogy átmelegítse a hátam, hát nagyjából egy meleg kutyalehelet szintjét tudta hozni. Lehet tudományosan nézni, de tény, hogy a gyakorlatban éppen pont semmire nem jó, azon kívül, hogy a forgalmazónak biztos remek biznisz, mert 4-5 ezerért árulják, és gondolom öt dollárért veszik Kínából.

Wildhunt 2022.01.07. 09:47:15

@mókusfülecske: az elektromos fűtés hatásfoka 100%. Az áram hővé alakul.

Wildhunt 2022.01.07. 09:50:18

@caesar: nem keveri. 800W vellanyból csinál 2-3kW hőt. A fizika varázslat.

mókusfülecske 2022.01.07. 09:50:45

@Gyökösi Attila: Figyelmes olvasással egyértelmű, hogy a cikk szerzője nem arra a hatásfokra utal, amire te a wikipédiával. Gazdaságosságról van szó, nem arról, hogy 1 watt villamos energia mekkora része válik hőenergiává.

mókusfülecske 2022.01.07. 09:51:25

@Wildhunt: lásd Gyökösi Attilának írt válaszom.

Wildhunt 2022.01.07. 09:54:57

@mókusfülecske: a gazdaságosság meg a hatásfok már nem is két különböző dolog hanem legalább 3.

mókusfülecske 2022.01.07. 09:56:39

@Wildhunt: akkor remélhetőleg érthetővé vált az első hozzászólásom is...:)

Dorottya Hrabovszky 2022.01.07. 10:06:34

Értékelem a szerző szándékát, hogy felhívja a figyelmet a megtévesztő hirdetésekre. De! Ha igazán azokhoz akar szólni, akik elhiszik az ilyen hirdetéseket, sokkal egyszerűbben kellene fogalmaznia. Egyszerűen és mindenki számára érthetően kellene leírni azt, mit jelent egyáltalán a teljesítmény, egyszerűbben leírni a vasalós vagy a hajszárítós példát.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.07. 11:41:34

@horex:

"Hatásfok esetén a hőleadás felületét is vegyük figyelembe, ami ebben az esetben pár cm2 "

Ohmos villamos fűtés esetén a hőleadó felület nagysága nem befolyásolja a hatásfokot, mert az elektromos energia csak hővé tud alakulni. A hőleadó felület nagysága csak azt befolyásolja, hogy mekkora hőmérsékletre fog az adott felület felmelegedni. Ez aztán meghatározza, hogy a hőenergia mekkora hányadát adja le konvekció ill. hősugárzás révén (a hővezetés itt nem nagyon játszik).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.07. 11:51:56

@Arcade Macho:

"zsirujra meg 93 % -ot plusz a 9% nyit hogy lecsapatjak a folgazban levo hidrogen utan keletkezo vizet "

Nem neked írom, mert te tisztában vagy vele, hanem azoknak, akik esetleg bedőlnek a 108% hatásfokú kondenzációs kazánnak. Hozzáteszem rögtön, hogy ma már az égéshő, nem pedig a fűtőérték szerint kell megadni a gázkazánok hatásfokát, ezért nincs 100% fölötti hatásfok, sőt azt közelítő sem. :)

Szóval a nem kevés hidrogént is tartalmazó földgáz égésekor víz is keletkezik, ami forró vízpáraként távozik a kéményen. Ez ún. látens hőt visz magával, hiszen a víz elpárologtatásához és a pára további melegítéséhez hőenergiára van szükség. Mivel a gyártók mindig is minél magasabb hatásfokokat akartak ráírni a termékekre, a hatásfokot nem az égéshő, hanem a fűtőérték alapján számolták: fűtőérték = égéshő mínusz látens hő.

A kondenzációs kazánok megjelenésével sikerült a látens hő jó részét is visszanyerni, így aztán számszerűleg 100% fölötti hatásfokot tudtak kimutatni. Ám ha a földgáz tényleges energiatartalmára számítjuk a hatásfokot, akkor a kondenzációs kazán hatásfoka sem éri el a 100%-ot.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.07. 11:55:31

A kondenzációs kazánhoz még annyit, hogy ha pl. melegvíz előállításához is használják, akkor a hagyományos turbó gázkazánok szintjére esik vissza a hatásfoka. Ennek oka az, hogy míg fűtéshez elegendő a 30 fok körüli előremenő hőmérséklet (alacsony hőmérsékletű fűtés), addig a vizet min. 60 fokra szokták felmelegíteni - ekkor viszont már a vízpára nagy részét nem lehet lecsapatni, nem nyerhető vissza belőle a látens hő.

gigabursch 2022.01.07. 13:12:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Aki Magyarországon kombi kazánt vesz - nagyon kevés vízszolgáltató kivételével - a pénztárcája ellensége.
A hazai pokoli kemény víz tönkrevágja a váltószelepeket.

cavalry 2022.01.07. 13:40:24

Az én fűtésem teljesen térítésmentes, és 100 m2-en 23 C fokot tudok előállítani vele folyamatosan. Ez a tény állítás igaz (csak az igazat írtam, és a teljes igazat).

Már csak azt találd ki hogy mi a megoldás :)

A beruházás kb.700000 Ft volt, ma már olcsóbb lenne.

gigabursch 2022.01.07. 13:52:27

@gigabursch:
Az ominózus esethez még annyit tennék hozzá, hogy a két zuhanyzóban 2-2 db infrás vörös izzó égett. Ha nem is volt szauna, de azért jól jött.

gigabursch 2022.01.07. 13:53:34

@cavalry:
Besenyő MMIV István...
Aki vagy ....

Nos? Kíváncsivá tettél

gigabursch 2022.01.07. 13:56:52

@para_noir:
Ha neked a hátad közepe van másfél méteren, akkor te csakis Magic Johnson lehetsz. Esetleg Karom Abdul Jabbar.
Most már értem a nickedben a 'Noir' jelzőt.... Lebuktál....
:-)

dmwd 2022.01.07. 14:16:15

@gigabursch:
A váltószelepek közül egynek sem lenne szabad érintkeznie a csapvízzel, tehát nem tehetné tönkre őket. Azok az elvileg a zárt rendszerű fűtéskörökben kellene lenniük, ahol adalékolni lehet a "vizet", sőt, van ahol fagyálló kering benne.

Siendor 2022.01.07. 14:32:13

@Wild water: Ennél egyébként még rosszabb a helyzet, mert a hideggel nem csak a klíma COP-ja csökken, hanem ráadásul a kimenő maximális teljesítménye is.
Egy fűtésre optimalizált (!) klíma esetén akár ~40-50%-ra is eshet a teljesítmény, tehát nem elég, hogy az elektromos igény nő, a pl. 2.1kW fűtési teljesítmény is 1kW-ra csökkenhet.
Nálam klíma fűtés van, a hálóban 2.5kW, kiváló (S)COP-pal, csak épp ilyen teljesítmény eséssel, de így is elég, mert a valós fűtési igényre egy ~500W-os fűtőpanel is elég lenne.
A nappaliban viszont épp ezért, egy alacsonyabb COP-ú fűtőklíma van, aminek viszont -30% esetén is 80% a teljesítménymaximuma.

Viszont COP-görbét még csak-csak találsz a klímákról, de teljesítménygörbét a legtöbb gyártó nem ad meg...

Kotit 2022.01.07. 14:44:48

@cavalry: Vettél X darab lovat, azok belehelik.

cavalry 2022.01.07. 15:11:14

@gigabursch: Erdőm volt idáig is, nem a fa mennyisége a poén, az max 20 kiló / adag. A kályha / kazán hőtárolója 2 tonna, a hősugárzó része is speciális, és a hő kiemelő része is érdekes, a kimenő füstgáz hőmérséklete csak 120 C fok (cserépkályha 240-280, fém kályha 330). Olyan magas a kályhában a hő (tűztér) hogy a betonvas elolvad, az éghető gázok elégnek. Egy berakás és elégetés 2 napra meleget csinál. Füst nem is látszik, csak némi gőz az elején, utána már semmi. Átlag 10 kg /nap a tűzifa igény. Mínusz 5 fok alatt kell naponta befűteni.

ymel 2022.01.07. 16:14:44

"Hőkocka"

Bűvöskocka méretű műanyag bizbasz benne mini ventillátor... Ez az átverés megvan valakinek? Kilencvenes évek legeleje, az ingyenes reklámújság egyik szemete a vadkapitalista induláskor.
Ez itt ugyanez facelifttel.

Raven! 2022.01.07. 17:59:57

@cavalry: jaj, az nagyon faszanyos. Ki tudna ilyet beepiteni nekem az 5-re a garzonba? Oda eleg lenne 3 naponta begyutani...

cavalry 2022.01.07. 18:09:30

@Raven!: Ne úgy képzeld el mint egy hagyományos kandallót, hogy egy tömbben vagy egy nagy db kályha tömeg. A design lehet olyan is mint pld egy konyhapult (vízszintes kővel burkolt felület azon is lehet dolgozni, enni stb. Lehetnek felette polcok kőből. Lehet az egész egy válaszfal is, észre sem lehet venni hogy az egy kályha. A súly így eloszlik, nem szakad le az emeleti plafon. Ilyenkor a falba beépített tartószerkezet is felveheti a terhelést. Csinálhatsz hozzá egy ágyat is , mert a hő lehet elosztva 3-50 c fok is, de nem is állandóan. Egyszer felfűtöd és utána csak annyit teszel be fát hogy tartsd a meleget. Nyilván nem emeletes házakba ideális de lehet kis méretűt is csinálni meg olyat is ami kifűt egy templomot. A tűztérben süthetsz pizzát vagy akármit is, én pld öntöttvas fazekakban szoktam csinálni finom dolgokat. Természetesen rákapcsolható puffertartályon keresztül központi fűtésre is. Olcsóbb is mint a hasonló teljesítményű eszközök és nem kell újrarakni soha mint a cserépkályhát, tisztítható is. Extra hogy áramot is termelhetsz vele, vannak már erre eszközök - thermo chip.. A teljes téli üzemeltetési költség nagyon kedvező.

cavalry 2022.01.07. 18:11:38

@Raven!: A garzonban szauna kályhának is jó lehet :) Utána kinyitod azt ablakot. Jártam már így én is. Véletlenül túl erős anyagokat tettem be. :) Reggelig nyitva volt az ablak.

eßemfaßom meg áll 2022.01.08. 08:50:29

@gigabursch: "a fürdőszobába, hogy langyos meleggel kifújja, kiszárítsa a párát " Hova? Az a pára ott marad a lakásban ha nem szellőzteted ki az utcára.

eßemfaßom meg áll 2022.01.08. 09:05:15

@Arcade Macho: Amennyiben egész télen -20fok lenne tényleg problémás lenne a klímával fűtés a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy egy átlagos télen max néhány problémás nap van. Meg persze nem a legolcsóbb klímát kell venni a praktikerben hanem fűtésre optimalizáltat.

Meg persze a házat rendesen hőszigetelni kell. Az mindennek az alapja.

eßemfaßom meg áll 2022.01.08. 09:23:46

@cavalry: "Egyszer felfűtöd " ahhoz mennyi fát kell belepakolni első körben, és mennyi ideig tart hogy a 2t hötároló felmelegedjen? És mit csinálsz vele amikor ilyen idő van, hogy tegnapelőtt napközben rövidgatyapóló idő van odakint másnapra meg a hóember is fázik az udvaron? Nem tűnik kimondottan jól szabályozhatónak a 2t hötároló anyag.

gigabursch 2022.01.08. 10:19:04

@eßemfaßom meg áll:
A lakás belső kllégkeringése és kifelé irányuló párakijttatása megoldott.
Csak nem szeretem azt, hogy a fürdőszoba nehezen szárad/szellőzik ki.
Ehhez kell egy kis segítség. De csak pont annyi.

cavalry 2022.01.08. 18:43:27

@eßemfaßom meg áll: Jogos a kérdésed. ez nem tömegkályha, annál volt ez a móka hogy három napig fűtötték mire a sok tégla felmelegedett és utána nehezen lehetett megoldani hogy igazodjon a külső hőmérséklethez. Ennek nem tégla a hőtároló része (egy darab sincs benne). Fontos az anyag választás, annak a hőtani tulajdonságai. A tégla nem ideális. Elég szabályozás az hogy megnézted ma mennyit kell belerakni hogy jó idő legyen. A napi vagy kétnapi berakás is képes szabályozni. Pld ha meleg van akkor két három naponta fűtök benne, ha hirtelen bejön a mínusz mint most is, kint fagy van, stb, akkor naponta befűtök és legfeljebb 5 kilóval többet berakok. Nagy a tűztér viszonylag de ez nem igazodik szokásos kályhás tűztér méretezéshez. Ez a méret ami nálam van az amerikai farmkályha tulajdonságait is hozza, méterfát is be tudok rakni, meg tuskót is. Ez sokkal olcsóbbá teszi a fa előkészítését mert nem kell apróra hasogatni. A kályhásoknak is érthetetlen a dolog. Más anyagok és teljesen más szerkezet van használva mint amit ismernek. Most -3 van és várható -8 éjszakára, tehát most fűtöttem be. Nem kellett volna mert meleg volt, de így éjjel is meleg lesz és holnap délután majd megint ki lehet találni mikor és mennyit tegyek be. Ez más hőérzetet ad mint a radiátoros fűtés (van olyan nekem Budán). Ez sugárzó hő.

eßemfaßom meg áll 2022.01.08. 19:04:06

@cavalry: Valami vagy tárol nagy hőt vagy nem. Ha lassan adja le akkor lassan is veszi fel. nem tűnik túl preciznek ez a szabályzási módszer de nyilván bármikor ki lehet nyitni az ablakot.
Tudom milyen a sugárzó hö, van kandallóm is a klímák mellett.

Mindenesetre irigylem a csodádat. Fát felvágni fárasztó.

cavalry 2022.01.08. 19:37:37

@eßemfaßom meg áll: A legdrágább és legjobb anyag is a zsírkő. A belőle épült komolyabb kályhákat nálunk nem igazán tudják megfizetni . Több finn kályhagyártó is van aki ezt használja. A szerkezetük viszont azoknak is meghaladható. A fő probléma a cserépkályhákkal és ezekkel a dráha zsírkő kályhákkal is az hogy nem bírják a nagyobb hőlökéseket, pld nem rakhatsz be 20 kiló fát vagy még többet mert szétmegy az egész (cserépkályha) Azt ajánlják hogy 5 kiló körüli betápokkal tartsd életben a tüzet. 2 óra alatt leégnek. Ezeknek a fűtési időtartama 12 óra. A komolyabb zsírkő kályhák elérik a 24-36 órát is. A másik gond a kályha külső hőmérséklete, ha az magas megégeti a port a levegőben és az nem egészséges. Nálam 60 foknál nem lesz több a külső hőmérséklet de az sok órán keresztül megvan. Az ideális a 40 fok, és sokáig tartva. Új anyagokat találtam a kályha hőtároló részéhez amit nem használtak erre, ezek kiegészítik az egyéb, szét fűthetetlen anyagokat, amelyek viszont a hosszú tárolási képességet adják. Jó játék. A finn kályhánál ha ugyanúgy nézne ki külsőleg, akkor is 50 %-al jobb teljesítményt tudok csinálni már. www.tulikivi.com/en/products/Soapstone_fireplaces_with_bakeoven

cavalry 2022.01.08. 19:44:00

@eßemfaßom meg áll: Minimum 1-2 millió köbméter fát feleslegesen égetnek el az országban egy télen, mert a hő kimegy a kéményen. A kémények viszont pont gyengék és nem adnak elég jó huzatot, így az égés is rossz hatásfokú, az éghető gázok nem égnek el, mert ahhoz meg magas hő kellene. Sokan "parázsoltattják" a tüzet ami lassú égés és még több gáz nem ég el. A fát vizesen tüzelik el ami meg hűti a tűzteret. Kint ázik a fa és 25%-os nedvesség tartalommal égetik el. Katasztrófa az egész :) Nyilván levegő szennyezetség az eredmény.

eßemfaßom meg áll 2022.01.09. 08:55:57

@cavalry: Valami linkkel azért felnyithatnád a nyilvánosság szemét az általad használt varázslatról

gigabursch 2022.01.09. 13:41:29

@cavalry:
???
Magyarországon az éves br kitermelés kb 8.5 m m3. Az nettó kb 7.6-7.8 m3.
Ebből közel a fele valamilyen ipari felhasználásra kerül a 4F-ben (fűrész, forgács, várost, furnér). Az itt keletkező hulladék helyben kerül felhasználásra. (Szárítók, gőzölők, üzemfűtés, bedarálás rossznak, stb...)
Marad itthoni termelésből kb szűk nettó 4 m m3. Namost ha ebből 2 m m3 a kéményen távozik szerinted, akkor óriási a gond a matekkal.
(Az adatokat megtalálod az NFK, ill a korábbiakat a NÉBIH oldalán.

Persze mondhatod, hogy még mennyi fa jön ki a kertekből, stb..., de az valójában kerekítési hiba.

Ami a cserépkályhát illet:
A cserépkályha pakolhatósága nagyban függ sokmindentől, így:
Tűztér nagyságától (nekem 50 cm-s fa fér bele), a kályha és a benne lévő füstjáratok méretétől, alakjától és a kémény hasonló mutatóitól.

gigabursch 2022.01.09. 13:43:28

@gigabursch:
Várost => farost
Rossznak => rostnak

Android okostelefon intelligens szójavítás

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.09. 15:18:25

@cavalry:

"Olyan magas a kályhában a hő (tűztér) hogy a betonvas elolvad"

Ideális hőmérséklet a nitrogén-oxidok keletkezéséhez. :(

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.09. 15:35:56

@gigabursch:

A 2 millió m3 talán nem, de az 1 millió simán reális becslés. Sok 1xű ember még azt sem fogja fel, hogy a vizes fa tüzelése mekkora marhaság - azt mondják, úgy ég, mint a zsír. :D Persze, mert serceg, amikor felforr a fában lévő víz.

Untermensch4 2022.01.09. 20:06:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Betonvas-olvasztó hőfokon már a víz is szétbomlik hidrogén-oxigénre, elég és víz keletkezik ami újra csak... :)

eßemfaßom meg áll 2022.01.10. 09:28:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ne vicceljél már a vizes fa kimondottan hatékony, azon az elven müködik mint a vízüzemanyagú motor amit a magyar feltaláló alkotott meg évtizedekkel ezelőtt csak eltüntették. Én mindig áztatom a hasábokat tűzre rakás előtt így sokkal melegebbet csinál a kandalló és a kémény is tisztul a vízgőztől. A szárazfakamu csak a tüzépesek legendája akik így akarnak megszabadulni a nyakukon maradt kiszáradóban levő értéktelen szartól.

gigabursch 2022.01.10. 10:48:31

@eßemfaßom meg áll:
Ennek ellentmond az a tény, hogy azok a tüzépesek, akik tömegre adják a fát, előszeretettel permetezik vízzel a fát. De nem azért, mert így megakadályozzák a füllesztő gombák támadását (ami egyébiránt az ipari fa feldolgozásnál évtizedek óta bevett megoldás).
:-)

cavalry 2022.01.10. 13:09:06

@eßemfaßom meg áll: Igen, de sajnos a szabadalmakkal kapcsolatos törvények miatt nem lehet addig közölni lényeges információkat amíg a védelem nincs jogerősen bejegyezve. Sajnos ez is kevés, mert az EU-már elérhető egy bejegyzéssel, de van még pár hely amire érvényesnek célszerű lenni a védelemnek, USA Kanada, Orosz, kanai Indiai terület csak a nagyokat említve. A Rubic kocka is gondot jelentett védelem megfelelő hiánya miatt.

cavalry 2022.01.10. 13:15:34

@gigabursch: Igazad is van. De mivel dolgoztam az illetékes minisztériumban és a különböző magánerdős szövetségekkel is együttműködtem informatika, és pályázatok miatt tudom hogy a mennyiség pontos becslése szinte lehetetlen. Egy magánerdő tulajdonos nem jelenti be az éves kitermelését amit természetes személyeknek ad el. Nekem is van erdőm :) Kiszáradnak fák, vagy a vihar kidönti, nem számolja ezt be senki sehová. A nagy gazdaságoknál is vannak érdekes dolgok :) Van amikor munkabér kiegészítésnek visznek el fát és eladják persze. A cserépkályha nem terhelhető túl, megy szétmegy egyszerűen. Volt nekem is, egy műemlék jellegű szépség, de egyenlőre szét van szedve, szobadísznek jó maximum..

cavalry 2022.01.10. 13:16:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Elég a betonvas nyilván. Nem csepegve olvad. Megsemmisül.

cavalry 2022.01.10. 13:21:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Úgy számoltam tapasztalati úton is, hogy kb. 70%-al kevesebb fát kell elégetni ebben a eszközben mint ha cserépkályhát használnék. A fémkályha még rosszabb. A másik számítható érték a hatékonyság. A szakirodalom számvetése alapján az enyém 90% körüli a cserépkályha 60% maximum ha nem vizes fát tüzelnek. De legyen komplett 50% a megtakarítás akkor is hatalmas a mennyiség ha azt vennénk alapul hogy minden kályhát lecserélnének (ami nem lehetetlen mert olcsó is). A drágasága a külső burkolattól jöhet létre mert mondjuk zsírkővel borítja valaki luxus célra. A kényelmi dolgok egy másik kérdés, nem kell apróra vágni (sokba kerül) és nem kell rakosgatni bele a fát egész nap.

gigabursch 2022.01.10. 13:25:57

@cavalry:
Most jó lenne, ha @galaric itt lenne, mert ő ért a kohászathoz és az öntészethez.
Amennyire én tudom, a vas alapesetben oxidálódni szeret, azonban kellő hőmérsékleten ahol kellően sok szén is van a környezetében a vasról az oxigénatomok leválnak és inkább a szénnel kezdenek némi kovalens kötés keretében barátkozni. Na meg a nitrogénnel is,... Károsítani.

Szóval az a vas elég (eltüzelődik, eloxidálódik) számomra értelmezhetetlen.

gigabursch 2022.01.10. 13:36:52

@cavalry:
Az EUTR hazai bevezetése és betartatása óta erősen lecsökkent a feketepiac a fabiznic terén.
Mondhatni: durván. Erre még durván rátesz az EKÁER (ami nem egyenlő EKR!).
A saját kerted meg a kerekítési hiba az országos egész kérdésében.
Gyakorlatilag egy halom hatóság kapott korrekt ellenőrzési jogköröket és már elég sokan kipotyogtak a rendszerből. Meg állati jó ívben tudnak repkedni a szép sárga csekkek.

Ja, és lehet pontosan becsülni is.
Momentán én még tudok is..., s nem vagyok egyedül.
(Személy szerint engem ezért (is) fizetnek, meg ezért vannak spéci jogosultságaim)

Cserépkályhaológiában nem vagyok büfé, de azt láttam idáig a szétmenős/szétment cserépkályháknál, hogy
- nedves fával fűtötték
- nem megfelelő huzattal, égéshővel, stb. kezelték
- nem megfelelő agyagozást kapott
- nem megfelelő samottozást kapott
- nem volt kellően jól kialakítva a belső elemek kötése
- buborékos volt az agyagozás
- karbantartás nuku (kémény, füstjáratok kitakarítása, fugázás elmaradása, tűztéri kaparóvasak csákányszerű használatának aktív használata, sebgyógyítás hiánya....
Rakni nem tudok cserépkályhát, viszont bontani elég sokat bontottam és vannak olyan jelek, amik tipkusak, l illeszthetők a fenti problémákhoz
(Tudod, egy kicsit olyan, mint a halottkém - meg már nem gyógyítja a vakbélgyulladást, de megállapítja -- bár ez egy nem kicsit egyszerűbb terület)

gigabursch 2022.01.10. 13:39:31

@cavalry:
A szakirodalom a cserépkályha szintjén 73% és 85% közötti termikus hatásfokról beszél.
Legalábbis a Soproni Egyetemen elérhető jegyzetek tanulsága szerint.
Fahasználat szakirányon van külön tantárgy a tüzeléstechnikáról. Ott ez (is) vastagon téma.

cavalry 2022.01.10. 14:49:05

@gigabursch: A betonvasból készült tűztérben elh3elyezhető "bútor2 ami távol tartja a fát az oldalfalaktól és lehetővé teszi azt hogy alulról is mindig levegőt kapjon akkor is ha a fák már parázs állapotba kerülnek, gyakorlatilag megsemmisült, eltűntek a 1-2 cm vastagságú elemei. Mondhatjuk bárminek, elégett vagy ahogy tetszik, de légneművé vált :)

cavalry 2022.01.10. 14:59:42

@gigabursch: Szeretnek ilyeneke t írni, de más szakirodalom meg a kimenő gáz (füst ) hőfokából indul ki. Ez reális. Ha a tűztér hő ből indul ki és abból kivonja a füst hőfokát akkor nehéz elképzelni hogy a hő a fűtésre lett hasznosítva. Nyilván adott esetekben függ a dolog sok mindentől, milyen a huzat, milyen a fa milyen a nedvességtartalma, hány fokos a betáp levegő (nálam magas) Milyen a betáp levegő páratartalma (nálam alacsony). Hogyan rakták meg a tüzet (van egy tucat módszer. A kéményen sok múlik egyébként, nálunk a kémények nagy része családi házaknál ha az régi akkor 4 téglás, 14 cm, és szögletes, a modern építésűeknél kerek saválló acél és 17-20 cm, és minimum 1 méterrel hosszabb mint a régi kémények. Nálam van egy másik szerkezet a kéményen (kitorkolás módosító huzatfokozó és szabályozó ) ez kb megfelel egy 15 méteres kéménynek a huzatértékek alapján. Ilyen fizikailag nem létezik sehol, kivéve többszintes családi házaknál (nekem olyan is van, azzal hasonlítottam össze az értékeket (Schiedel táblázattal összehasonlítva a kályha teljesítmény, kémény keresztmetszet és hossz alapján). Szóval amit az általad idézett szakirodalom ír az "álom", és akkor érvényesek lennének nálunk a svájci és német levegőtisztasági tv-ek követelményei. Nem teljesülnek !!!. A 60% -is ideális itt.. Nálam 120 c fokos a füst. Egyébként a kályha teljesítmény mérés komolytalan nálunk amikor rá írják hogy 9 KW-os senki sem tudja mi az, az eladó sem.

cavalry 2022.01.10. 15:09:49

@gigabursch: Nincsenek adataim arról mi folyik nagy területeken, csak amit látok közelben és annak sok köze nincs az elvárásokhoz. Van olyan is hogy mondjuk 100 hektáron kiszedik a szőlőt és 20 kamion szőlő fás részt eladnak tüzelni, vettem én is mert olcsó. Ezt nem számolja senki. Ha kitermelnek egy fasort ott is az ágfa ha nem megy az erőműbe, akkor elviszik mások, de ez hatalmas mennyiség mondjuk 2 kilométeres és 10 méter széles akác esetében. Nálam papíron nincs erdő de azért mégis van fél hektár és ültettem is + eddig 1500 fát kerti növényként (összesen 2 hektár felett van a birtok) . A fa téma egy másik ügy, ott új táp rendszert kaptak, az évgyűrű 3-4 cm /év ami ritka :) jelenség. Ezzel meg lehet menteni a szőlőket és a gyümölcsfákat az aszálytól.8 éves projekt.

Arcade Macho 2022.01.10. 15:25:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Sok 1xű ember még azt sem fogja fel, hogy a vizes fa tüzelése mekkora marhaság - azt mondják, úgy ég, mint a zsír. :D Persze, mert serceg, amikor felforr a fában lévő víz."

ezert szoktam az akacot leszolni mert az az egy arrol hires, hogy nem szamit hogy vizes ez attol meg eleg

fel nem tudom fogni hogy a nagy sotetzoldsegek es egyeb ketensegek ugymint klimaharc idejen nem kepesek az onkurmanyzati kepviselok egy kicsit kemenyebb marokkal a tokeit a sok faval futonek

en faval futok, ha jonnenek leellenorizni en orommel vezetnem korbe

eßemfaßom meg áll 2022.01.10. 16:24:19

@cavalry: Ja értem, nincs több kérdésem.

gigabursch 2022.01.10. 16:51:24

@cavalry:
Ezt a hőfok megközelítést komolyan gondolod?
Hagyjuk... Az egészet...

Legyen a hited szerint.

Wildhunt 2022.01.10. 17:21:18

@cavalry: feltaláltad a hőtárolós faelgázosító kazánt?

Arcade Macho 2022.01.10. 18:15:41

@gigabursch: "A szakirodalom a cserépkályha szintjén 73% és 85% közötti termikus hatásfokról beszél."

ugy szoktak ezek a csodakalyhasok elerni ezt a plusz 50% -os hatasfok emelkedest hogy a kontrollcsoport 10 kg fajara ralocsolnak 5 liter vizet es atirjak a kezdeti adatot, hogy 15 kg tuzifa

Arcade Macho 2022.01.10. 18:23:02

@eßemfaßom meg áll: www.researchgate.net/publication/320762600/figure/fig2/AS:869837257596930@1584396771271/The-COP-h-of-air-source-heat-pump-operated-with-R32-under-varied-outdoor-air-and-supply.png

ok akkor nem annyira gazos a tema...
tehat felteve hogy a 35 C -os futotesttel / leadott homerseklettel megelekszik az ember, akkor 0 C -nal van egy negyszeres COP es -12 C -nal is van egy ketszeres szorzo
mondjuk ez az R32 nem tudom mi meg hogy jol ertelemztem-e azt sem :)

Arcade Macho 2022.01.10. 18:25:50

@cavalry: "Van olyan is hogy mondjuk 100 hektáron kiszedik a szőlőt és 20 kamion szőlő fás részt eladnak tüzelni, vettem én is mert olcsó."

jo hogy mondod, na szaladok ki es osszeszedem a szomszedok karacsonyfait, persze ugy hogy elmehettem volna gyurni es a helyett letolom ezt a szabadidos tevekenyseget, es termeszetesen a feherjepor arat es a kondiberletet is a honapra azt negativ ertekkent fogom feltuntetni :)))
es akkor majd jol kijon hogy milyen occon tudom a futest letolni...

cavalry 2022.01.10. 19:15:48

@Arcade Macho: Azt nem tudom mi ezen a humoros :) , házhoz szállítja a nagy gazdaság hatalmas teherautókkal, amit markolóval rak meg, neked annyi a dolgod hogy felaprítod tüzelhető méretre a kályha tűztér tulajdonságai szerint. Nagyon jó anyag egyébként és száraz is.
A társasház 4. emeletére nem jó megoldás, oda vegyél fabrikettet zacskóban, 10 kg 1000 Ft, a szőlő meg max 200 Ft 10 kg.

cavalry 2022.01.10. 19:29:02

@gigabursch: Nem vagyok hívő. A szakirodalom dolgait elolvasom és az arra igaz amit ő tapasztalt az általa vizsgált kályháknál. Ezt el is hiszem neki.
De egy csomó dolgot nem, vagy ellentmondásosan vizsgálnak.

Vedd a fáradtságot és nemzeti nagy vállalkozónk Wamsler gyárának a kályháit nézd át, ott van műszaki leírás is, és a kimenő füst hőfoka is meg van adva és a kályha teljesítmény is.
Nézd át a nemzetközi kályhagyártól megadott műszaki leírásait.
Utána érdemes ezt folytatni, addig csak elbeszélünk egymás mellett.

Az épített kályhák közül az amerikai és orosz kályhások és a tömegkályha építők csinálnak jó dolgokat de azokat elkészíteni sok idő és nem lesz jobb a mű igazán csak horror árat kapsz.

Azt nem is írtam még hogy ezt a típust egy délelőtt fel lehet építeni, kosz nélkül, nincs malter meg agyag meg semmi. Kb egy IKEA szekrény összerakásához elegendő IQ kell hozzá, mert minden előre van gyártva. Utána burkolhatod sokféleképpen.

Nyilván nem az volt a cél hogy bárkit utánozzak, abban nincs semmi poén, nem kályhás akartam lenni.

cavalry 2022.01.10. 19:34:55

@Wildhunt: Persze :) csak nem ez benne a poén. Van még egy tulajdonsága ami a többinek nincs.

Természetesen átnéztem a kazánokat is, és azok előnyeit hátrányait. Az egyiknél találtam egy érdekes dolgot Nem írom le a márkát. Belül van egy 5-8 cm-es szigetelés, típusa nem érdekes most. A gyártóját a szigetelésnek megkérdeztem hány C fokot bír ki az anyag. Keveset. Tehát a kazán szigetelése az első befűtés után megszűnik (elolvad simán mert háromszor akkora hőt fog kapni.. Szuper.

Arcade Macho 2022.01.10. 19:41:37

@cavalry: semmi poent nem irtam le, csak kreativan ertelmeztem a szamaidat

legyszi a tuzifat ugyan mar a mazsajat szamold 4e -rel mert ugy realis, persze ha lehet annyiert kapni, mert pl. a havernak iden nem sikerult...

ha nem ugy szamolod, ami a PIACI ara akkor en is ugy szamolom hogy a feherjepor es a kondiberlet negativ elojellel van az en szamitasomnal

cavalry 2022.01.10. 19:43:12

@Wildhunt: Nagy kérdés a hőtároló anyag. Ezen lehet találós kérdéseket kitalálni. Nekem egy kiló 40-50 Ft/kiló. Ez azt hiszem nagyon kedvező ár, és korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll, de eddig nem használták erre. Az anyagok (két féle kell) kibírják a 800 fokot az egyik, a másik korlátlan értéket, de sosem melegednek fel ennyire hiszen fűt a kályha :) Ha megnézed mennyibe kerül egy kályha csempe és mit tud akkor elcsodálkozol (a jó minőségű drága nagyon). Egy templomot kb 5- 8 tonnás kályha fűthet ki, na puff, aprópénz. A kályha olyan időtálló hogy tovább fog tartani mint az épület.

Arcade Macho 2022.01.10. 19:47:52

@cavalry: mar megbocsass de ha egy gyarban legyartanak egy kazant pl. ezt:
B-Steel 24 kW adatlap és méretek
Hatásfok (%) 86,46
444.500 Ft

akkor most a tied hany szazalekos? es merheto is?

cavalry 2022.01.10. 19:49:24

@Arcade Macho: sefag.hu/tuzifa-ertekesites - itt vannak a hivatalos árak. ez rendelhető, az ország más vidékein is vannak nagy erdő gazdaságok, a szállítási költség az opció, mert elviheted magad is. Jó vétel a méterfa, edei köbméterben, otthon felaprítod és hasítod (lehet kölcsönözni is hasítógépet vagy csinálsz magadnak). Esetleg balta :) kondizás helyett én ezt csinálom. Van ahol van hintafűrésze az önkormányzatnak és bérbe feldarabolják és esetleg hasítják is. Lehet persze drágán is venni, ha valaki konyhakész fát akar, de az értelemszerűen drága. A szárítás egy másik móka, ahhoz is hely kell.

cavalry 2022.01.10. 20:01:22

@Arcade Macho: Értem a kérdést de a helyzet az hogy ezek a hatásfok számítások komolytalanok, a marketing része :) . A KW és a hatásfok mindig ellenőrzésre szorul és nem fogsz választ kapni..

Én az egyik szakkönyv szerint mondhatok százalékot a KW viszont nálam a vevő által van igényelve, mert más egy kislakás és egy templom igénye. A tűztér mérettel lehet ezt befolyásolni.

cavalry 2022.01.10. 20:14:55

@Arcade Macho: Kiválasztottam a legnagyobbat mert az hasonló mint a mostani farmkályhám. Ára 1485900 Ft és 100KW. A méretei a tűztérnek 550*540*900. az enyém 700*600*1300. Tehát nekem a tűztér a duplája - a méterfga behelyezésének igénye miatt (vágja össze akinek van kedve).. Ez a B-Steel kazán 5-6 mm-es lemezből van, ami ha meghajtod szét fog égni. A szüleim az acéliparban dolgoztak ismerem az anyagokat, (dolgoztam ott ) van hőálló acél ami sokat tud, de kétséges hogy ez olyanból van mert az nagyon nagyon drága. A másik gond a teljesítménnyel hogy ezek vizet melegítenek ami viszont sok esetben hűti a tűzteret a cserépkályhánál is. Hanem hűti akkor szuper. Jó ez annak aki szereti és sok a radiátor. De ő is írja hogy puffertartállyal az igazi a játék, ez nálam is megvan, csak nekem nem hűti le a tűztere soha. A puffertartályra rá lehet kötni a napkollektorokat is így jó a helyzet.

cavalry 2022.01.10. 20:18:41

@Arcade Macho: Ha az árat nézzük sokkal jobb tudok lenni, mert a sugárzó hőt is tudom használni pld a nappali fűtésére, ezt a kazán meg az alagsorba rakják nem a szobába nyilván. A huzat kérdésben nem hinném el amit ír, a hagyományos kémény nem elég ide, itt új fém kémény kell neki az meg horror áron van, a 200-as Schiedel sem olcsó.

eßemfaßom meg áll 2022.01.10. 20:36:58

@cavalry: Szerintem nem én vagyok az egyetlen aki kicsit unja az ömlengésed a titokzatos csodádról.

cavalry 2022.01.10. 20:47:07

@eßemfaßom meg áll: Minek olvasod el ha unod? Kérdésre válaszoltam amúgy.

Wildhunt 2022.01.10. 21:18:31

@eßemfaßom meg áll: ugyanott mágneses fogyasztáscsökkentő eladó.

Arcade Macho 2022.01.10. 21:28:34

@cavalry: "Ez a B-Steel kazán 5-6 mm-es lemezből van, ami ha meghajtod szét fog égni."

en nem ertek hozza, de nem hinnem hogy acelt raknanak az egesterre, szerintem inkabb egy jol meretezett samottot raknak

de ne allitsal mar total hulyeseget...
ha az a fel millas faelgazosito kazan eleg a rendes hasznalatban akkor siman visszaviszik es lenyomjak a torkukon es a gyar csodbemegy...

cavalry 2022.01.10. 21:40:42

@Arcade Macho: Nyilván van egy samott bélés, de annak is vannak trükkjei. Az olcsó 15% alumínium oxid tartalmú samott könnyen szétrepedhet ha megküldöd rendesen. A 30%-os már jobb lehet reménykedni hogy az van benne, nekem 40%-os ipari samott van bent a tűztérben , ezt használják az ipari méretű kemencékhez (pld üvegipar) és a kohókban is. Csak ez jó drága, ilyet nem is kapsz az építőanyag kereskedelemben. A cserépkályhákba is a 15%-ost rakják, szét is reped ahogy kell. A lemez meg lemez, azzal nincs mit kezdeni, sokkal olcsóbb mint az öntöttvas ami bírja a gyűrődést. De akkor nehezebb is lenne jóval, és sokkal drágább is. Szóval csodák nincsenek. A legolcsóbb kályhákban meg vermikulitot tesznek, igaz az egész 50000 Ft azért ilyen jár. Ha a kazán kibír pár évet akkor szuper, majd cserélgetnek rajta ezt azt ha tovább akarod használni, ez egy egyszerű tömegtermék, nem Ferrári. Ha az belefér nekik hogy szétolvadó szigetelést használnak akkor bármit el lehet képzelni.Meg kell nézni rendesen. Ha neked azt mondják "samott" akkor kérdeznél bármit is? Ha az öntöttvas kandalló betétet nézed, akkor gondolnád hogy öntöttvas is sokféle van? Az egyik 200000 Ft a másik betét meg akár 2-3 millió is lehet. Közte van ezer féle. Az ördög a részletekben van.

cavalry 2022.01.10. 21:42:46

@Arcade Macho: A garancia egy év, ha szétmegy azt mondják bocsika túlfűtötted :) Ilyet csinált cserépkályhás is.

Arcade Macho 2022.01.10. 23:42:11

@cavalry: egy szabalyozott kazant, amiben van lambda szonda es aktiv ventik, azt tulfutik, jol ertettem ?

megneztem es a fel millas helyett van millas kivitel is, de legyszi ha odairjak hogy keramiara fujja a forro levegot ami 1200 - 1500 kozott van, akkor ne gyere nekem a ontottvas betettel...

persze elk.rni ezt is el lehet mint a cserepkalyhat vagy a gazkazannal ha agyatlanul csinaljak

de persze orulok neked hogy te ezt megoldottad es a lamda szondanal is jobb megoldast talatal, de legyszi egy sorozatgyartasban levo kazant azt ne szoljuk mar le

Wildhunt 2022.01.11. 00:05:09

@cavalry: Nézd, minden tiszteletem mellett itt két lehetőség van:
1. Korszakunk zsenije vagy, aki valami olyat talált fel kályhaügyileg, amit az elmúlt mondjuk 500 évben még senkinek nem sikerült. A kályhagyártó cégek mérnökeinek pedig a teljes eszköztáruk mellett eszükbe sem jutott.
2. Valamit nagyon benéztél, de a Pygmalyon-hatásnak köszönhetően ezt nem vagy hajlandó felfogni.

Azzal együtt, hogy az 1. sem lehetetlen, a 2. kb 1000x valószínűbb. Nem rokonod véletlenül Egely György?

villanyember 2022.01.11. 06:26:48

cavalry: Az egész csodakályha téma már tényleg unalmas. Ha tényleg működik akkor szabadalmaztatni és megmilliárdosodni villámgyorsan. Ha nem akarod szabadalmaztatni, akkor lehetne konkrét dolgokat írni, mert amit eddig előadtál az csak ködszurkálás.

gigabursch 2022.01.11. 06:41:58

@Wildhunt: @eßemfaßom meg áll:

Ezt a műsort már korábban is többször előadta. (derengett és rákerestem)
chikansplanet.blog.hu/2020/10/22/hogyan_taroljuk_a_napfenyt_vagy_a_szelet_folyamatos_aramellatas_megujulo_energiabol
vagy
levegomunkacsoport.blog.hu/2020/04/28/fatuzeles_csak_okocimkes_kalyhaban
vagy
gepesz.blog.hu/2018/12/13/megbizhato_es_kenyelmes_mikor_valasszuk_az_elektromos_konvektort

Amúgy nem tudja eldönteni, hogy informatikus volt az agráriumért felelős minisztériumban vagy közgazdász. Mert már mind a kettőt állította magáról.
Természetesen mindenhez is ért... és kijelent ex-catedra marhaságokat, hogy (pl.) a fa magasságát 10 méter felett nem lehet pontosan megmérni. De, meg lehet mérni. Csak tudni kell, hogyan kell mérni és megfelelő eszközt kell hozzá alkalmazni.
A tápanyag, víz és egyéb forgalmakról már ne is beszéljünk.Minden erdő kiszárad, amit nem öntöznek...

Szóba került itt Egely. Lehet őt kritikával illetni, nem is alaptalanul, ugyanakkor egy dolgot nem szabad elfelejteni! Ő ért a fizikához. A maga mezsgyéjén keres válaszokat arra, ami nem feltétlen kézenfekvő, ill. amerre - szerinte - érdemes kutatni.
Ezzel szemben mondjuk idehaza kb. 10 éve megy a néphülyítés a császárfával (nem újkeletű dolog, és van még bőven analóg mutatvány). Na, hadd ne mondjam, hogy milyen képzettségű és gyakorlati tapasztalatú emberek hány és hány vevőt vezettek meg és mekkora kárt okoztak.

Ezek után vesd össze azt az állítását, hogy a betonvas elégett a tűzben. Maradéktalanul!

eßemfaßom meg áll 2022.01.11. 08:12:35

@gigabursch: Nekem is ismerős volt de győzött a lustaság, nem keresgéltem :)

cavalry 2022.01.11. 13:36:57

@Arcade Macho: Mindig megeszitek a marketing információ elhajlításait. Ez a hatásfok amit írnak nem a hőhasznosítás hatásfoka hanem a tűztéré (az általában magas bármilyen tűztérnél ahol van után égetés). Tehát az adott behelyezett szuper száraz fából laborszinten előállítható hőhöz képest kérdés hogy mennyi hőt tud átadni a szerkezet jelenesetben a kazán a fűtővíznek. Az mérhető ugyanis. A mese vége egyszerű, most kérdeztem az egyik vezető (nemzetközi piacon lévő kazángyártő hazai képviselőjét ezekről. A kimenő gáz hőmérséklete 200-230 c fok. A tűztér belő hőálló beton. Erről ennyit, rákérdeztem miért nem ipari samottot használnak - mert az drága.

cavalry 2022.01.11. 13:43:55

@gigabursch: Van közgáz papírom és informatikus is, és még két másik ami itt nem érdekes. Informatikusként is közgazdasági problémákat oldottam meg általában nagy rendszereket csináltam és később vezettem a projektet vagy ellenőriztem máshol. Nyilván ilyen helyen nem szakmai önéletrajzokat írogat be az ember. A kályha téma sok téveszmét tartalmaz. A növény jelen esetben fa, meg megnézhető adott esetben vagy fénykép közölhető. Egyébként pályáztam már ilyen témában és jó helyezést is értem el, de még nincs védve tehát korai vele küzdeni, még van fejlesztési ötlet (szükségszerű a végletekig elmenni különben simán továbbfejlesztik).. Amúgy a hitetlenkedést normális, ami eltér a megszokottól az hihetetlen. Csak ez működő valóság és nem elgondolás. A hitetlenkedők néha jó dolgokat is mondanak amit érdemes figyelembe venni :)

cavalry 2022.01.11. 13:54:45

@Wildhunt: A dolog elemzése nem teljes. Nem kell géniusznak lennj ha a gondolkodás módszertani képzettséged megfelelő. Ha megnézed a viselkedés tudomány téziseit, akkor a "korlátozott racionalitás" érvényesül (Herbert Simon, Nobel díjas), tehát az elmúlt időszak kályha fejlesztései mindig csak az "elégséges szintig" mentek előre. Ha elemezték volna cél módszerek segítségével a folyamatot akkor bárki rájöhetett volna ugyanarra a következtetésre amire én. A módszertan a poén nem a tárgy ami létrejön. A fa termelés ugyan ez a móka. Olyan is van pld. amit már használnak más iparágban de nem jut eszükbe áthozni egy adott területre.Ritkán kell extra dolgot kitalálni, sokszor megvan oldva valami. Egyébként a természet is megold dolgokat és azt hasznosítják pld a repülésben. Aki meg tanult valamit és abban dolgozik (pld cserépkályhás, erdész stb.) az megvan sértődve hogy másképpen is megoldható a probléma, mert ő "tudja" hogy hogyan lehet mert tanulta. A francot.

cavalry 2022.01.11. 14:01:34

@villanyember: Most beszéltem egy főkazánossal és amikor konkrét dolgot mondtam neki hogy kimenő gáz hőmérséklete 120 C fok, azt el sem tudja képzelni, mert neki 200 felett van -230 ig, (sokféle kazánja van ezért változik). Pld ha egy cserépkályhánál levinnéd ezt az értéket 120 c fokra az lekondenzálna és csákánnyal kellene szétszedni annyi lenne benne a kátrány és korom. A vaskályhák, kandallók meg direktben fűtik az eget, ezért felmehet 400 fokra is. A megoldás nem mondhatom még el, de gondolatébresztőnek jó. Csináld meg, vagy mondj egy ötletet szerinted hogyan lehetséges :) .Egyébként volt aki szólt egy olyat hogy érdemes volt alkalmazni az ötletet (rész dolog - a szerzői jogdíjra jogosult.).

Wildhunt 2022.01.11. 15:24:31

@cavalry: ez legalább akkora hülyeség, mint a lótápod meg a gondolkodótáborod.

gigabursch 2022.01.11. 15:47:36

@cavalry:
Én nem is érzem, hogy kíváncsi lennék a megoldásodra.
Te leszel majd Kovács 'Cell' Ádám 2.
Nekem úgy is jó.

Nyiss egy startupot, hátha mégis bejön...
A fent linkelt hsz halmazaid után majd akkor szólj, ha már van eredmény.

Egyébiránt. A hatásfok kérdése mindig munka alapú és nem hőmérséklet különbsé alapú.
A fizikában. Is
Ezt azért tartsd szem előtt.

Csók!

Arcade Macho 2022.01.11. 22:32:02

@cavalry: a hatasfok annyiban lenyeges hogy az ember ossze tudja hasonlitani a tobbfele futesi modozatot, es a koltseggel es a hatasfokkal ki tud hozni egy szamot
elegge jol dokumentalt es ellenorizheto fokent a gyarban gyartottak ellentetben a "kimegyek fonok es osszedobok onnek egy tomegkalyhat" szakik szamaival

de nem kell hogy magadra vedd, mert a baromarcu futesszerelo is nekem a C40 -emre ramondta hogy miert nem cserelem le mert +50 % -ot tudnek a zsiruj kondenzaciossal kapni, aztan amikor utanaolvastam, leellenoriztem akkor kiderult hogy az az 50% valojaban 16% csak
persze az 50% is kijohet ha agyatlan idiota modon futenek, de ez igy van a kalyhaval is, elohozzak a csodatomegkalyhasok a Jancsi kalyhat es akkor villognak hogy +50% vagy + 80% -al jobb, persze ha az ember rakerdez hogy mi a szitu a faelgazositoval azt amit a laborban be is mernek akkor megy ez a kretenkedes mint amit te leadsz :)

cavalry 2022.01.11. 23:04:00

@Arcade Macho: Az a véleményem (de bárki meggyőzhet ha akar) hogy mese habbal a kályha teljesítményekkel való bohóckodás. Néhány adat amit szoktak reklámozni, a Kw, a hatékonyság 89%, és a takarékos tüzelőanyag felhasználás. Ha viszont rákérdezel a gyártókra akkor megakad a szavuk és elkezdenek össze vissza beszélni. Mínusz 5 fok körül viszont a kazán tűzifa befogadó képességének korlátai miatt fát be kell rakni időnként. Mentőötlet volt ennek a megoldásnak a pellet, ami automatával is adagolható és akkor nem kell fűtő bácsit játszani a tulajdonosnak. Ennek az előnye mellett van egy apró hátránya is, hogy drága a pellet és a minősége kérdéses, attól függ miből van és lehet benne sok homok is. Ami meg szuper az még drágább. De ezeknek hőtárolója nincs, és így a meleg vizes radiátoros fűtés hátrányait megtartják, ami a lakásban nem okoz sugárzó hőt, a levegőt melegíti, nagy légáramlást okoz ami nem egészséges (száll a por). Budán gázzal fűtök 120 m2-t ismerem a dolgait az ilyen rendszernek. Ezt láttam előre és más célt tűztem ki. Most a 2 tonna tömeg meleg, 60 c fokos külső hőmérsékletű az eszköz, 120 c fok a füstgáz, ami fokozatosan fogja ezt a hőt kiadni és lehet hogy holnap nem kell begyújtani sem. Azt nem is említettem általában soha, de van egy olyan jelenség, hogy a fa elágazásainál és a tuskó részeknél vannak nehezen hasítható részek. Még a nagy teljesítményű hasítógépet is megszívatja. Ezeket baltával nem egyszerű szétcsapni, a láncfűrésznek is többlet munka. Ezeket egyszerűen berakom ahogy van, a lényeg hogy az ajtón beférjen ami 50*60. Jó sokáig ég.

cavalry 2022.01.11. 23:20:32

@Wildhunt: Persze. Csak ami hülyeségnek tűnik eleinte az van úgy hogy működik Halomnyi példát tudok mondani a gondolkodási módszertant nem ismerők szkeptikus dolgaira. . De ez a normális, a viselkedéstudomány tudósai szerint a népesség 95%-a képtelen a probléma megoldó gondolkodásra, de legalább baromira irigy ha másnak sikerül bármi. Az eredménynek azonnali és sikeres piacra vitelével kapcsolatos magatartást a családon belül tudom tesztelni, mert rögtön azzal cseszegetnek hogy most azonnal mikor lesz rengeteg pénz mert sportkocsik akar venni az utód (vett is de használtat). A folyamat nem gyors sajnos és ez a jog által felállított akadályverseny miatt van. Az eszed megállna miket ki nem találnak a kockázati befektetők, és te lehet hogy baromira örülnél 100 milliónak azonnal (15%-ért), csak nem olyan jó üzlet az, mert a vevő is eladja azonnal a tízszereséért és az bosszantó tud lenni, mert szindikátusi szerződés huncut -neked is el kell adnod. Az RTL Cápák műsora csak ízelítő, kapsz 10-20 milliót és máris elveszted a cég harmadát. Szuper. Magyarország a szabadalmi bejegyzések versenyében nem is látható gyenge eredményt produkál. Ez egy ilyen közeg :) Ja egyébként az USA-ban kb 1500 ötletből jön be egy, még dolgoznom kell az ügyön :)

Wildhunt 2022.01.12. 12:27:48

@cavalry: az én tapasztalatom inkább az, hogy ami a fizika törvényei szerint hülyeségnek tűnik az az is.

cavalry 2022.01.12. 13:36:35

@Wildhunt: Teljesen igazad van abban hogy elég sokszor hülyeségnek tűnnek dolgok. A csapatom tagja egy fizikus + tanár., akinek vegyész diplomája is van (gyógyszergyárban is dolgozott sok évet). Azért hogy ne unatkozzon matematikából is szerzett egyetemi végzettséget. Egy irodában dolgoztam vele a minisztériumban. Most is közel lakik hozzám és a skype napi kapcsolata miatt minden problémát megbeszélek vele. Sokszor ő is azt mondja hogy elmélet szerint valami nem ok. Utána a gyakorlat bizonyítja hogy mégis működik amit az elmélet nem igazolna. Nyilván vannak elképzelések és nem tudjuk sikerül e, de ha kiderül hogy működik, utána ő megnézi hogy mi lehetett az ami miatt azt hittük nem lehetséges.

Wildhunt 2022.01.12. 14:40:16

@cavalry: "Sokszor ő is azt mondja hogy elmélet szerint valami nem ok. Utána a gyakorlat bizonyítja hogy mégis működik" akkor rúgd ki mert hülye a fizikához és a matematikához.

cavalry 2022.01.12. 17:12:55

@Wildhunt: Pont fordítva van. Ő a leírt elméleteket jól ismeri (néha igen fárasztó ezt végignézni). A valóságban viszont vannak lehetőségek amit csak feltevésként tudunk előre megfogalmazni. Ilyen pld a kályha tűzterébe betáplált levegő paramétereinek az esete. A mai gyakorlat az hogy a szoba (vagy kazánház ) légteréből kapja a kályha/kazán a levegőt. Ha téged kérdezlek akkor ezt jónak tartod e vagy van más javaslatod? (A levegőnek van hőfoka, és páratartalma). Ez befolyásolja a tűztér működését elég komolyan, és kérdéses a lakótérben élők szempontjából is. Esetleg tudnál egy ideális javaslatot kitalálni hogy milyen legen a levegő? Már csak egy műszaki javaslat kell hogyan oldod meg az idea elérését. A szakirodalom a közelében sincs a jó megoldásnak. Ez egy minta feladat a vitákra. Ugyanakkor a kályha teljesítményét komolyan befolyásolja. (zárójelben a kazánosoktól nem is kapsz javaslatot erre)

Wildhunt 2022.01.12. 18:29:24

@cavalry: ha engem kérdezel, akkor minél hidegebb levegőt akarsz betáplálni, mert azonos oxigéntartalom mellett abban lesz kevesebb pára, minél magasabbról, mert abban lesz kevesebb por. Kényszerített és szabályozott szellőzés (lambda szenzor) nélkül viszont ennek hatása elhanyagolható.

cavalry 2022.01.13. 12:48:00

@Wildhunt: Szuper, ez már 30%-os találat. A külső levegő jobb mint a belső ez igaz, hidegben 5 gr/m3 körüli a páratartalom, a benti levegőé lehet 24 gr/m3 vagy több is. A móka következő 30%-a az hogy honnan akarod szerezni a külső levegőt, a széllel szembeni oldal jobb, és akkor is magasan legyen. Ha a másik oldalon vezetik be akkor a nyomás megváltozhat nagy szélben és a kályha nem tudja a levegő beszívást elvégezni ami gondot jelent. De a következő 30% az hogy melegített levegő kell nem a -5 fokosat bevinni a tűztérbe. Ez egy új feladvány. Ideális tehát a kéményen keresztül szívni lefelé, mert akkor magasról jön, hideg de mire leér már valamit melegszik (50-60 C fok) és a kályba tűztér betáp is legyen olyan hogy a levegő előbb melegedjen fel és utána menjen be a tűztérbe. A gőzmozdony is jobb lett volna ha ezt az elvet használják. Egy 100-200 c fokos betáp levegő már komoly segítség lehet (felfűtött kályha esetében., a hatékonyság nő. Természetesen ezeket nem valósítják meg. Hívják ezt "biofire" kályhának is, de ott is még kicsi az eredmény, alacsony a levegő hőfoka- de legalább nem hideg :) Ezeket csak azért írom hogy látható legyen egy ilyen kis dolog mint levegő betáp is elég bonyolult lehet, az eredmények ilyesmik összeadódásából vannak. Amit persze nem hisznek el :)

Wildhunt 2022.01.13. 13:18:01

@cavalry: értem no, feltaláltad a faelgázosító cserépkályhát külső szellőzéssel. Tényleg rúgd ki a fizikusod. A fizikatanárok legalább 2/3-a hülye a fizikához. Meg a matematikához is, apparently.

cavalry 2022.01.13. 13:32:13

@Wildhunt: A cserépkályha elavult, de szép hagyomány :) Egy darab cserép és tégla sincs a kályhámban. Teljesen más a struktúrája, ez nem járatos kályha és nem tömegkályha. Egyébként az öntöttvas tűztér az nem rossz ötlet (tömeg gyártott ezért olcsó is van), de a kandalló rendszere nem gazdaságos, mert levegőt fűt, és nincs hőtárolója. Majd kitalálok egy jó nevet hozzá, ami műszakilag is nagyjából lefedi a helyzetet.. Egyébként sok milliós kandallóbetétek is vannak, van amelyik vízet melegít és jó központi fűteni is de hűti a tűzteret, ami nem jó. Ezek mind olyanok mint a kacsa, tud repülni de nem szeret.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.13. 14:39:51

@eßemfaßom meg áll:

Végre valaki, aki tisztán látja az igazságot. :)

gigabursch 2022.01.13. 14:51:12

@cavalry:
Ja, persze...
Aztán a kiáramló füstgázban lévő víztartalom kicsapódik a kémény harmatpontjain, azaz a vasbeton födém, koszorúk környezetében, ahol akkor is van hőelvonás, ha a fejed tetejére állsz.
És itt frankó kátrányosodás indul el.
Nem kell fűtésszezon az életveszélyes kéményhez...
Ez nem cirkó kazán, ahol tiszta a füstgáz és szimplán kecsapatom.... Jó reggelt!

cavalry 2022.01.13. 15:15:13

@gigabursch: Gondolom a már nem engedélyezett építésű négytéglás téglakéményekre gondolsz. Akinek olyan van az megérdemli. A ma elérhető Schiedel, Leier, Montel kéményekben kerámia vagy saválló cső van. Ha történne páralecsapódás ez alul egy gyűjtőben landol. Ha kátrányosodás történik mert vizes a fa, és egyéb ok, akkor szívás van. Ezért nem szabad a füstgáznak 100 c fok alá menni a teljes kéményhosszban de legalább 70% magasságig. A kéménynek a cső mellett szigeteltnek kell lennie. Nem hűlhet le a kicsapódás miatt. Persze házilag is lehet jó kéményt csinálni csak az 6 téglás és saválló cső + kőzetgyapot szigetelés kell hozzá. Van olyan szerelt kémény is ami két csatornás és a levegőt is rajta keresztül hozhatod be de hátránya hogy rossz a struktúrája, mert nem melegíti eléggé a felszálló füst, + drága. Szóval nem nyert. A kondenzációs gázkazán kémény igénye egy másik mese. Nálam nem fordul elő kátrányosodás szoktam ellenőrizni a fűtésszezon után (le is fotóztam valamikor két három éve talán), alul van egy liter lehullott korom egy szezon után (ezt elszoktam tenni összehasonlítás miatt) a cső tiszta (de ez már a csodák világa :) és nem hihető. (nincs korom mert elég minden ami csak el tud égni). Hol van itt az életveszély?

cavalry 2022.01.13. 16:06:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Csak neked :) (mivel már tapasztaltam hogy magas az IQ-d) és ha gyorsan jelentkezel a gondolkodás módszertani tanfolyamra, de ha nincs céged, akkor az áfát nem kell kifizetned. 350.000 Ft per képzéssel jöhetsz 444.500 Ft helyett. Ha pedig további kedvezményt kérsz, akkor a három képzés csomagban 750.000 Ft per fő. Máris képes leszel találmányokat létrehozni :) Ez a reklám helye :) Londonban is lesz tanfolyás angolul már nyáron, de az értelemszerűen picit húzósabb. landmarkpinnacle.com/assets/media/img/views/views-6-2x.jpg

gigabursch 2022.01.13. 18:47:36

@cavalry:
Harmatpont helyzete a kéményben snyagfüggetlen.
Az, még hogy mit akarsz helyettem gondolni - a lőtéri kutyát sem érdekli.
Én műszaki tényt írtam. Te még mindig Tolod a vakert

cavalry 2022.01.13. 22:54:28

@gigabursch: Valamit benéztél. hu.wikipedia.org/wiki/Harmatpont

A kéményben 100-120 c fok van, ez a füstgáz hőmérséklete, ami szigetelt kéményben nagyjából meg is marad. Mit akarsz ott ezzel a harmatponttal kezdeni? Ott egy táblázat a betáp levegő víztartalmára, azt már írtam fentebb. A fában nálam 6-12% víz van, és van még kötött víz is pluszban valamennyi ami az égésnél szabadul fel. 5 méteres a kémény és szuper a huzat is. kb 5 sec alatt kimegy a füst. Mesélj.

Látványra nem is látszik a füst fehér vízgőz formában sem, az akkor fordulna elő ha vizes lenne a fa és/vagy akkor sötét is a füst mert nem ég el a széntartalma a fának. Ez látszik a környéken és érezni a szagát. Nálam szél irányból sem érezni a füstöt - szagra.

www.kemenyjobbitok.hu/konferencia-2016-elemei/vitez_janos_macsoi.pdf

"A szilárd tüzelésnél /fatüzelésnél/ van egy bűvös pont,
ez a kátránykiválási határérték, ami 53 oC, amely alá a füstgázzal érintkező berendezésnek
nem lehet hűlnie. Ennél alacsonyabb hőmérsékleten a tűzifában lévő víztartalom
kondenzálódik, hűti az égésteret, melynek következtében tökéletlen égés alakul ki és a
lecsapódó vízgőz magával ragadva az el nem égett égéstermék részecskéket (korom),
fakátrány formájában első lépésként a kéményben, majd visszafelé, a tüzelőberendezésben
további kátrányosodást okoz." - Szeretem ha valaki magabiztosan beszél :) az önbizalom fontos, és az a lőtéri kutyát érdekli.

cavalry 2022.01.13. 23:16:04

@gigabursch: en.wikipedia.org/wiki/Dew_point Itt látszik hogy nem jön létre a harmatpont, mert lehetetlen annyi vizet a füstben kivinni az esetemben hogy 120 c foknál létrejöjjön. Hasonló a 120 c fokos szaunához, ott is mesterségesen kell növelni a levegő páratartalmát hogy izzadj :) De a füst a közelében sem jár ennek, mert külső levegőt kap a kályha is ami 5 gr/m3. Más : tüzeléstechnikai módszer, hogy reggel a forró tűztérbe berakom a délutáni begyújtáshoz szükséges fát, ami egész nap szárad. De volt olyan hogy magától begyulladt, mert reggel is olyan magas volt a tűztérben a hőmérséklet Ha nem gyullad meg akkor szépen kiszárad délutánra és a kipárolgott vizet kiviszi a gyenge huzat is amit kap a réseken..

Wildhunt 2022.01.14. 09:25:43

@cavalry: nálad a cellulóz nem co2+vízzé oxidálódik? Vagy van a fizikusod mellé egy legalább olyan jó vegyészed is?

cavalry 2022.01.14. 16:23:48

@Wildhunt: A szódavízen kívül még van ott pár anyag ami kimegy a csövön :)

cavalry 2022.01.14. 16:25:31

@Wildhunt: A fizikus barátom matek ls vegyész végzettségű is (gyógyszergyárban dolgozott sokáig) . De én rosszul bírom ha a képleteket sorolja (ronda volt a kémia tanárnőm).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.01.15. 12:32:03

@cavalry:

Vedd már észre, hogy @eßemfaßom meg áll: és én is csak poénkodtunk. Mindketten jól tudjuk, hogy hülyeség vizes fával fűteni.

cavalry 2022.01.15. 12:46:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne: OK, csak a vizes fa is relatív, a népességünk nagy százaléka pld vallási meggyőződéssel hisz az akácfában, mert az "vizesen is ég" szerintük. Ez igaz amúgy. Csak 25% a nedvességtartalma. Egy faluban nincs egy darab nedvesség mérő sem általában. A fát úgy rakják rakatba hogy a szél pont hosszában éri és a nap is. Tehát 2 év alatt sem szárad ki. A méterfán rajta van a háncs és esze ágában sincs kiszáradni mert a két vágott vég erre nem elég. Ha kuglizzák legalább akkor is kint van sokszor az esőben. Rádobnak maximum egy fóliát, amitől penészes lesz. Az is lehet hogy behordják egy szellőzetlen fatárolóba és ott lesz penészes. A tűztérbe nem mindegy hogy 6-12% nedvességgel teszik be, vagy 40%-osan. Egyszerűen nincs a dolognak kultúrája. A levegő persze katasztrófa,m olyan büdös van hogy télen az utcán kutyát sétáltatni is felér egy mérgezéssel. Kellene egy állami program ami bemutatja mit hogyan kell és eszközöket is biztosít. Nagyon szárazzá lehet tenni a fát csak akarni kell. Építettem olyan faszárítót ami egész nyáron 60 c fokban szárít a nappal és kivezeti a párát, nem engedi rá a z esőt és a párát. Úgy ég hogy kapásból meggyullad. Röviden raklapon van a fa, felül 15 cm rés van, és alul is, fóliával van borítva oldalt és a rakat hossza derékszögben van a napra. Belül felmelegszik a levegő alul beszív felül kiengedi a párát levegőt. . egy nyá és megszárad, persze felaprítva, a kugli is négyfelé. A víz sajnos nem ég el. :) A mérges gázok meg nem használnak a népegészségnek :)

Wildhunt 2022.01.15. 17:26:24

@cavalry: de egyikhez sem ért. Te meg beveszel mindent amivel etet.

Arcade Macho 2022.04.13. 11:27:04

@cavalry: ebben tokeletesen igazad van !!!
az akacot en is utalom, megvetessel gondook ra az ilyen idiotak miatt !!!

hozzatennem hogy az onkurmanyzatoknak meg lenne a lehetoseguk ezen valtoztatni, pl. a szocialis tuzifat csak ugy adnak oda ha az adott helyen le tudnak ellenorizni hogy van bekeszitve korabbi fa es hogy a frissen vagott szocialis tuzifat jovore rakjak el hogy teljesen kiszaradjon

eßemfaßom meg áll 2022.05.12. 10:24:35

@Arcade Macho: Nem értem miért az akáccal van bajod az idióták helyett.

Arcade Macho 2022.09.06. 09:48:58

@eßemfaßom meg áll: a sok hulyevel is bajom van aki kiment most tuntetni a tuzifarendelet ellen...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.09.09. 12:20:51

Épp tegnsp láttam egy csodálatos eszköz reklámját. Csak be kell dugni egy a mérőórához közeli konnektorba, s a kigyulladó zöld LED azonnal jelzi, hogy elkezdte áldásos tevékenységét: tizedére csökkenti az áramfogyasztást.

Rendelek is rögtön kettőt, így huszadára csökken majd a villanyszámlám. Kíváncsi vagyok, hányat kell beüzemelnem ahhoz, hogy az áramszolgáltató kezdjen fizetni nekem.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2022.09.14. 21:33:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Bizony, én is láttam ilyeneket. Füvet bezzeg nem lehet hirdetni, pedig az tényleg hasznos.

GyMasa 2022.09.21. 17:38:19

Ez a @Cavalry féle csodakazán nem egy egyszerű Rocket stove, amivel tele van a youtube?

GyMasa 2022.09.21. 17:39:43

Ja, és senki nem említette meg, hogy mégha ez a cucc valóban hatékony lenne, akkor is ott van aprobléma, hogy amikor nincs gáz, az emberek elkezdenek villannyal fűteni, ami lefekteti a villamos rendszert is...
süti beállítások módosítása