Bakancslisták, hangsugárzók, konklúziók...

2014.02.04. 10:00 | Írta: Gyökösi Attila

Megint posztbejegyzést kell írni. De miről? Ez a nap is pont úgy kezdődött mint a többi. Egyszer csak reggel lett, kikászálódtam az ágyból, kerítettem kávét, stb-stb… most meg már este van. Mindjárt lehet menni aludni megint. (Mondtam már, hogy milyen gyorsan elszáll az élet?) 

doboz1.jpg

Hogy közben mi történt? Hát, valamikor délután megszólaltak a hónapok óta készülő hangsugárzóim. Bizony. Merthogy beszerelésre kerültek végre a keresztváltók is.

zene2.jpg

A keresztváltók ugyan abszolút alapmodellek, semmilyen külön, az adott hangszórókhoz és dobozviszonyokhoz illő korrekciót nem tartalmaznak, viszont jó minőségű alkatrészekből korrekt módon összeállított gyári darabok. Azt gondolom messze nem ez lesz a leggyengébb láncszem...

Azt ugye tudni kell, hogy - mint írtam korábban ezen a blogon,  ITT – arra számítottam, hogy egy saját gyártású és tervezésű hangsugárzó az első bekapcsoláskor biztosan pocsékul fog szólni. Legfőképpen azért, mert az új hangszóróknak be kell járatódniuk, épp úgy mint egy új cipőnek. Vannak fórumok, ahol a végleges állapot elérését akár 3-500 (!) üzemóra utánra teszik. Persze az is belejátszhat a dologba, hogy nemigen értek a hangszórótervezéshez. Olvasni persze olvastam sokat a dologról, de korrekt bemérésre alkalmas műszerezettségem nincs, és a tervezés sem a legmodernebb számítógépes modellezőprogramok segítségével történt. No, meglátjuk...

A keresztváltókat hazahoztam, kitaláltam hová kerüljenek, fúrót, csavarhúzót és pákát ragadtam. Aztán alig fél óra múlva kész volt minden. A ragasztott csillapítóanyagok már bent voltak a dobozokban, most csak a birkagyapjút gyömöszköltem az általam jónak gondolt helyekre, és a reflexcsövet vágtam le a szükséges 14 cm-es méretre. A hangszórók belső vezetékei már elkészültek, egy régebbi Gale hangszóróvezetékből (emlékeim szerint igen drága volt) lettek leszabva a belső vezetékezés darabjai. Állványra raktam a dobozokat, bedugtam, vettem egy nagy levegőt, és eltekertem az erőlködő volume gombját…

És elkezdett szólni a zene. Se nem rosszul, se nem jól. Csak úgy, átlagosan… végigment pár szám az első cd-n. És szinte folyamatosan jöttek meg a hangok, a hangszerek. Elkezdtem cserélgetni a cd-ket. Hirtelen azt vettem észre, hogy zongoraszerű zongorahangot hallok. Aztán meghallottam néhány zörejt a felvételeken. Apró pattanásokat, reccsenéseket a zenében. Kezdtem felengedni, elővettem azokat a felvételeket, amiket korábban a régebbi hangsugárzóimon már teszteltem/hallgattam eleget. 

Ilyenek mondjuk a Dire Straits / Money for nothing (dobok miatt), Chris Rea / Auberge (utcazajok, térhatás, üvegcsörömpölés), EmberekCharlie (énekhangok miatt). Néhány klasszikus felvétel, néhány Blue Note jazz, Holly Cole, Jam and Spoon / Kaleidoscope Skies... 

Szóval, ahol most tartok:

Dobozhang és rezgések nincsenek. A magas hangok rendben vannak. A középtartomány nagyon (!) rendben van. Részletező, pontos, élő. Van térérzet, vannak oldalak. Korrekt.

Hanem a mélyeknél még lesz munka, bár ez is mintha tisztulna fel óráról órára. A szokásos eset állt elő, ha rátolom a falra (a hátán van a reflexnyílás) akkor van mélyhang de nem elég tiszta. Ha elhúzom a faltól minimum 50-60 centire, akkor tisztább, de kevesebb. Bár egyelőre még nagyon változik minden, pár napig nem nyúlok hozzá, csak hagyom, hogy menjenek. (Szerintem éjszakára is.)

És a konklúzió? Mindenképp megérte! A bakancslistáról ugye lekerült egy tétel. Ráadásul egyelőre úgy fest, hozta azt a hangminőséget, amire számítottam. Most úgy tűnik, hallgatható hangdobozok épültek, hosszabb távon sem zavaró hanggal. (Ráadásul ugye innentől a fentiek alapján csak jobb lehet a hangjuk.) Alighanem jó döntés volt, hogy a hangszórókészletnél engedtem az eredeti minőségi elvárásokból. Ha azokkal építettem volna meg, alighanem túlzott elvárásokat tápláltam volna a hangminőség tekintetében. így azonban elégedett vagyok, ráadásul azt gondolom, fogok szerezni egy nagy rakás tapasztalatot a különböző modifikációk során. Aztán egyszer talán építek valamit igazán drága építőelemekből is.

Szóval, aki teheti, építsen saját hangsugárzókat. Jó játék!

doboz2.jpg

A hosszúra nyúlt építési folyamat adta az ötletet a dobozok nevére is. Ezentúl a Project Luca névre hallgatnak az általam készített dobozok. A kellőképpen koptatott hátfalakra csináltam is egy-egy adattáblácskát. (Mint írtam az előző részben, némi történelmi hátteret költöttem a dobozok mögé, ezért a koptatott feeling, és ezért az angol elnevezés, a modell pedig azért A betűs helységnév után lett elnevezve, mert így nyitva áll a lehetőség a későbbi konstrukciók előtt. Jöhetnek a B,C,D... betűs változatok...)

Update: Ahogy itt írok ám, és közben megy a zene, nincs olyan nagy gond a mélyekkel sem. Most épp Jazz + Az szól, teljesen rendben vannak a mélyebb alapok is. Hmm. A Hétrét / Merrily halk de testes dobjai a háttérben is megvannak. 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr355791067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morgan kapitány (törölt) 2014.02.04. 14:00:20

Ismered Hermione varázslatát, amivel meg tudja nyújtani az időt? Hogy érsz rá ennyi mindenre?
Szép síne van a NYÁK-nak és passzol hozzá a kondik sárgája. Amelyik körvonalban nincs alkatrész, az a bővíthetőség miatt van? :) MOST elolvastam végig, de nem találtam erre vonatkozó részt. Mintha két hatalmas kondenzátor helyei lennének.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.04. 14:13:29

@Morgan kapitány: Igen mert a huncut gyáriak ugyan azt a nyákot kínálják a háromutas/többhangszórós rendszerekhez is. Olyasmi ez, mint amiről az önjáróvá vált posztom alatt (furdancs.blog.hu/2014/01/08/barkacsolas_mindhalalig_901) is volt szó, nevesül hogy nem egy olyan gyári elektronikai kütyüt láttam már amelyiknek az alapváltozatnál is a fullos változat nyákja volt a készülékházban, csak kevesebb beépített alkatrésszel.

feri g. 2014.02.04. 18:46:11

De miért? Mármint, hogy miért kell saját hangszórót építeni? A bolti nem jó? Nem kötekedés véletlenül sem csak nem értem mire jó az egész? Szebb? Jobban szól? vagy olcsóbban kihozható?

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.04. 19:17:23

@feri g.: Nem tudom olvastad-e az első részét a posztnak.
Valamint vagy 3-4 másikat magáról a barkácsolásról, a saját építésről, egy tárgy saját kézzel való létrehozásának igényéről... Ez a Blog erről szól. Arról, hogy vannak emberek, akik szeretik tudni és érteni mi hogy működik, és örömet okoz nekik hogy egy problémát önkezükkel javítanak meg. És ugyanez az érzés van abban is, ha valamire úgy nézel az otthonodban, hogy: "igen, ezt én csináltam".
Ilyen egyszerű... :)
Egyébként nem olcsóbb, hanem drágább. Legalábbis ez a konkrét projekt biztos többe került, mint egy hasonló méretű Mission doboz. De nem ez a lényeg, mondom...
A készítés igénye a lényeg.

misinator 2014.02.04. 20:03:28

@feri g.: Mert TE alkottad.

Persze lehet, sőt szinte biztos hogy az első, a második, de még a negyedik építésed sem fog tetszeni. Mert elképzeltél egy hangzást, s azt próbálod megtalálni.
Eleve BÁRMILYEN hangsugárzó/rendszer a természetes hangot csak nagyon tökéletlenül tudja reprodukálni.
Nem hiszed?
Egyszerűen meggyőzlek.
Ülj le egy székre egy helységben, kössék be a szemed. Állítsanak fel bármilyen hangrendszert a szobában. Álljanak eléd a hangszeren játszani/énekelni tudó barátaid, s adjanak elő valamilyen dalt/zeneművet, vagy akárcsak egy verset.
Ezt vegyék fel méregdrága mikrofonnal, s játsszák vissza a a hangrendszeren úgy, hogy felváltva a valódi hangokat hallod a visszajátszással.
Minden egészséges hallású ember - zenei vagy műszaki képzettség nélkül is - tudni fogja, hogy éppen mi szól; a valóság, vagy a reprodukció.

...aztán elmész egy hifi kiállításra. Jársz szobáról szobára, hallgatod a méregdrága rendszereket, s egyik döbbenetből a másikba esel; elképesztő hangzási hibákat fogsz hallani - függetlenül az árcédulától...
Persze fogsz találni olyat, ami lenyűgöz /mint engem/, de arra se pénzed, se tered, s még az asszony is kirak a házból ha egy ilyennel hazaállítasz:-)
www.avantgarde-acoustic.com/tl_files/avantgarde/user_galleries/2011-02-09-cs/b6.jpg

Aztán bemész a D.I.Y. szobába és ledöbbensz, mert egy - a blog készítőjének alkotásához hasonló nagyságú - "dobozka" produkciójától földbe gyökerezik a lábad.
mert hallatszik rajta, hogy az alkotója rengeteget foglalkozott vele, módosította, méricskélte, variált a csillapítóanyagokkal, a váltóval stb.
/Persze akiről írok, még elképesztően nagy is tudása a területen.../
Megjegyzem, hogy az egyik kiállító/eladó az egyik alkalommal azt mondta nekem arra a kérdésemre, hogy neki otthon milyen hangsugárzója van, azt válaszolta, hogy itt a kiállítók jelentős részének házi készítésű hangdoboza van, s általában nem az első verzió...

Különben is; az út a lényeg, nem a célba érkezés :-)

misinator 2014.02.04. 20:07:05

@Thoreau:Elkezdtem megírni a hozzászólásom, vadul keresve a linket az engem lenyűgöző rendszerről, mert nem jutott eszembe a neve...
Így nem vettem észre, hogy megelőztél:-)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.04. 20:34:52

@misinator: Oda se neki. :) Hanem ezek a bordó tölcsérek elég furán mutatnának otthon. (Meg aztán rám macerás fából ilyeneket összehozni.) Köszi a hozzászólást.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.04. 20:35:49

@misinator: Pedig nálam most nincs is asszony, aki kidobna velük... :)

Morgan kapitány (törölt) 2014.02.04. 20:42:18

@Thoreau: Tudom, sőt a processzoroknál is előfordul, hogy eredetileg tuningolt verziót dobnak piacra és szoftveresen kikapcsolják a többletszolgáltatást. Így nem kell sablont cserélni a levilágítógépben.

Ezen a NYÁK-on azonban olyan nagymértékű a szabadon hagyott / beépített terület aránya, mintha egy szoba-konyhás lakáshoz három szobás házat alapoznának :)
Legalább nem fűtik egymást az alkatrészek...

Morgan kapitány (törölt) 2014.02.04. 20:44:22

@misinator: És akkor még nem beszéltünk a HiFI magazinban régen olvasott elméletekről, hogy a szobában található könyvekbe hány oldalanként kell könyvjelzőt tenni, mert az is javítja a hangzásképet. Nem poén, tényleg.
Innentől a HiFi egy 1200 változós egyenletnek tűnik, ami már több, mint audiotechnika, inkább misztikum.

misinator 2014.02.04. 21:14:01

@Morgan kapitány: Igen! :-)

Én mindig elbizonytalanodok már akkor, amikor nemhogy a hangfalkábelekről írnak, de a kondenzátorok hangjáról.
S a szekrényekre ragasztgatott matricákról már nem is beszélve.
Én nem vitatom, hogy lehet különbség.
A placebo is használ...
/S ez sem vicc!/
De egyrészt amíg ennyire tökéletlenek a hangsugárzók - a leggyengébb láncszemei a rendszernek, addig vehetsz Te kétezer könyvjelzőt is...
Másrészt meg megmerem kockáztatni, hogy akik ennyire beleszédülnek ebbe az örvénybe, azok nem járnak élő komolyzenei koncertekre...

Mert ha járnának, akkor helyén kezelnék a dolgot: Otthon azt hallgatunk, amire nem jutunk el, meg azért mert mi döntjük el, hogy mit hallgatunk, hány percig.
Ha most a TL sugárzómba méregdrága hangszórókat szerelnék, az kiváltaná a koncerttermi élményt?
/Még akkor is, ha minden szeánszolóm a - szemembe - arról áradozik, hogy mekkora tere van/
Kötve hiszem.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.04. 21:53:36

@Morgan kapitány: Az egész nyák baromi nagy, 10x15 cm, miközben én maximum cigis doboz méretre számoltam, akkora váltókat láttam eddig. No, mindegy már, a lényeg hogy szól.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.04. 21:56:29

@misinator: Van egy mondás, miszerint az egyszerűség gyönyörködtet... :)
(A trombita nem véletlenül van lemezből és nem deszkából. Ámbár a mandolin sem kifejezetten kockaformájú tárgy...(

zooltek 2014.02.05. 06:37:33

@Thoreau: Néhány hét múlva, ha rendesen bejáratódott, elkezdhetsz játszani a doboz belsejével. Gondolok itt a csillapítóanyag mennyiségére, valamint kis fakockákkal a térfogat változtatására. Ha van időd, nagyon jó kis móka ez! :) Régebben autóhifiket építettem (tudom, az autó és a hifi nem szerepelhet egy mondatban...), és ott a mélyládákkal rengeteget játszottam így, teljesen megváltozik a hang, ha 1 literrel kisebb a láda, vagy több csillapítást kap.
A többiekhez is: nem a tökéletest kell megtalálni, azt nem is lehet, arra kell törekedni, hogy neked tetsszen, amit hallasz. Ez pedig egyénenként változik, hiszen már a zene stílusa is befolyásolja, hogy milyen hangszórót válassz, és azt mekkora dobozba/ládába pakold, stb. Jelen poszt esetében pl. nálam kizárt lenne, hogy reflexcsövet rakjak bele, de nem kétlem, hogy bitang jól fog szólni, hiszen minőségi cuccokból gondosan lett összerakva.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.05. 07:12:58

@zooltek: Köszi. Arra van-e esetleg ötleted, hogy ha tisztább (hogy úgy mondjam kopogósabb) mélyeket szeretnék, merre induljak el? Böngészem a netet, de nem találtam még jó útmutatást. A doboz hangja rendben levőnek tűnik, már a mélyek mennyisége is jó, csak kicsit "elkeni" vagy inkább "összemossa" a mélyhangokat. Persze zenefüggő, ha olyan a nóta, hogy különálló dob vagy bassz ütemek vannak benne, azt visszadja jól, de ha több a mélyhang akkor maszatol...

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.05. 07:29:14

@zooltek: Ja, a reflexcső érdekes kérdés, már próbálgattam anélkül is (szerencsére nem ragasztottam be, mert annyira szorosan illeszkedik, hogy nem volt rá szükség) És nem is biztos hogy bent marad. Tényleg az van, hogy a különböző felvételeknél más-más kialakítás tűnik az optimálisnak, Ennyiből jobb a gyári doboz, az olyan-amilyen, megszokod, és kész. Itt viszont nem tudom hogy lesz-e olyan, amikor egy-egy szám hallgatásánál nem az fog beugrani, hogy ez most mennyivel jobban szólna, ha...

Algopirin 2014.02.05. 08:31:04

Mondjuk régi beltéri ajtók beállításáról lehetne egy részletesebb írás. Ez a tipikus 3 üveges régi fa vacak, ami ezeken a bevésős pántokon (biztos van tisztességes neve is) lóg. Mert megvetemedve nincs, de valahogy szarul áll és nem tudom annak hogy álljak neki, hogy ne barmoljam szét.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.05. 09:06:29

@Algopirin: Az vacak dolog. Én ugye asztalosként találkozom ilyennel sokat. Az ajtólapokba bevésett pántok idővel kilazulnak, és nem is igen lehet mit kezdeni velük. A jó megoldás általában az, hogy ki kell szedni a meglévő pántokat (ezeket persze szögek is rögzítik, tehát lehet hogy egyszerűbb flexel elvágni). A toknál is le kell szedni a régieket, aztán kell venni három masszív állítható csavaros pántot, és felszerelni azokat. ezeknek ugye az ajtólap élébe és a tokba be kell fúrni a helyét, és abba behajtani a pántot. Kommentben nem tudok képet beszúrni, de írunk róla napokon belül egy posztot.

Algopirin 2014.02.05. 09:14:49

@Thoreau: Énmeg inkább segédmunkás vagyok mint szakember, de ilyesmire tippeltem, köszi.

zooltek 2014.02.05. 10:41:19

@Thoreau:

Zárójel egy: (ma már megittam 3 házit és 5 uncsit, szóval ha terjengős, kusza, érthetetlen lesz a poszt, akkor mea culpa :))
Zárójel kettő: (amit leírok, az mind a Klinger: Hangdoboz építés c. bibliáján és saját tapasztalatokon alapul, bárki beleköthet, és igazat is adhatok neki, lásd korábbi kommentemet: az szól jól, ami neked tetszik).
A 2 kommentedre egyszerre válaszolok, mert asszem összefügg a 2 dolog. De legelső kérdés: nem tervezel külön mélynyomót? Mert szerintem kéne. Ugye a reflexcső arra van kitalálva, hogy egy adott (mélyebb) szűk frekvenciatartományban kiemelje a hangokat. Jelen esetben egy középsugárzóról van szó, szegénytől nem várhatsz el basszust, kompromisszum ide vagy oda, 16 centis átmérőből nem fog minőségi mély kijönni :/
A "kopogósabb" alatt azt érted, hogy nem elég gyors, precíz? Ha erre gondolsz, az lehet a túl sok csillapító anyagtól is, meg lehet a reflexcső miatt is. Bár ez utóbbi inkább a mélyládáknál jelentkezik, merthogy a csövön keresztül a láda "lélegzik", nincs elég csillapítási tényező. Értsd: egy jól szigetelt zárt ládában üt egy nagy mélyet a dob, a nyomáskülönbség a láda és a kinti levegő között gyorsan vissza is tudja húzni a membránt, már üthet megint nyugodtan a dob, nem fog összefolyni a hang. Cserébe sokkal kisebb lesz a hangerő egy reflexhez képest. A reflex sokkal nagyobbat szól (egy adott tartományban), de gyors ütemnél nincs idő csillapításra, szó szerint "behullámzik" a membrán. De persze ezt a membrán felülete és merevsége, valamint a perem anyaga és vastagsága is nagyban befolyásolja, itt vissza is tértünk az elejéhez: milyen stílusú zenét akarsz hallgatni rajta? Az határozza meg, hogy milyen hangszórót és milyen dobozba.
Okosságot lehet mondani sokat, de végül a kompromisszumkészséged és a pénztárcád szab határt az igényednek :/ Nincs arany középút, de a szélén lehet gyalogolni, és hajrá a sok házi készítésű ládának! Mert ha már rajta van az izzadtságod, sokkal jobban fog szólni, mint akármelyik gyári :D

zooltek 2014.02.05. 10:57:35

@Thoreau: Na ha már így belelovalltam magam (meg ittam is jócskán :P), akkor konkrét példa az autóban lévő cuccról:
1 - nagyjából metál zenére van összeválogatva minden, ez azt jelenti, hogy a Slayer: Diabolus in Musica - Intro/Bitter Peace alatt meg tudom számolni, hogy a dobos Paul Bostaph-nak van 6 keze meg 8 lába...
2 - szeretem a régi Prodigy-t, de ahhoz a zárt ládámat le kéne cserélni reflexre
3 - imádom George Gerschwinn-t és Ella Fitzgerald-ot, de ehhez meg le kéne cserélni a fejegységet, mert a Sony túl "karcos" hangot ad.

Szóval nincs igazság, szopás az egész úgy, ahogy van, menjen mindenki koncertre...
(na persze koncert: zárt vagy szabadtéri? milyen a tér akusztikája? milyen a hangosítás? bla bla bla :/)

Morgan kapitány (törölt) 2014.02.05. 11:50:34

@Algopirin: A beltéri ajtók beállítása egyszerűbb, mint hinnéd. Megveszed az ajtókat, majd szólsz egy kőművesnek, hogy rakja be.
Poénnak hangzik, de annyiféleképp deformálódhat az ajtótok, hogy rutin és szakértelem kell a berakásához. Megbánós, ha azt a 7-8000 ezer forintot nem szánod rá ajtónként szakemberre.

zooltek 2014.02.05. 12:06:13

@Thoreau: Ó b@szod, pont a lényeget nem írtam bele (mondtam én, hogy mea culpa, de így már mea maxima culpa): ha maradsz ennél a doboznál, ezzel a reflexcsővel, akkor próbáld csökkenteni a csillapítóanyagot (kevesebb birkagyapjút gyömöszölj bele). Először vedd ki kb. a felét (vagy akár mindet), és hallgasd meg, hogy "kopogósabb" lett-e.

misinator 2014.02.05. 19:35:32

@Thoreau: No igen, ezzel a problémával természetesen én is szembesültem a TL "hangolásakor".
Ott ugye mi /a távoli mentor és én; a hályogkovács/ eljutottunk odáig, hogy TQWT-ben, azon belül a Voigt pipe-ban NEM használunk vattát csillapításra /beleköltözik a moly stb:-)/, hanem rezonátorlapokkal fékezünk. Azt is középen!
/Mintha azt olvastam volna, hogy hangdobozoknál a vattát/egyéb csillapítóanyagot sem a hangdoboz falára rakjuk, hanem középen "fészkelünk", mert ott van a sebességmaximum..vagy mi, erről bővebben pl. a diyaudio.hu-n olvashatsz fdsa hozzászólásaiban/

Visszatérve az eredeti témához: Azzal szembesültem, hogy a különböző felvételekhez eltérő hosszúságú előlap alji rezonátorlemez kéne a TL-mben. Ment is a poénkodás, hogy számozzam be a CD-imet, hogy ehhez 1-es kell, ehhez 3-as...
Ott persze megtaláltam(?) a megoldást: osztott, több darabból álló rezonátorcsíkok adják a legjobb...kompromisszumot.

A bolti reflexdobozoknak van egy rossz szokása, amiért ki nem állhatom őket; az egyhangjegyes basszus. Egy frekvencián tolnak , mint az állat, alatta felette, meg semmi...
Így aztán tényleg az van, hogy egy lemez egyik száma jól szól, a másik már nem...
A gyártókat ez nem érdekli, a júzert a leggyakoribb basszustartományban döngő, fújó basszreflex "hangfallal" ragyogóan meg lehet fogni!

Mindenképpen változtatható hosszúságú csővel kísérletezz először, ha reflexcsőre vetemedsz!
/Ugye a szobaakusztika is a rendszer része/
Megpróbálhatod azt is, ha túl jól sikerül:-))), hogy vattapamacsot teszel a csőbe, s annak a mennyiségével változtatod a reflexcső hatásfokát.

Talán még azt is megteheted, hogy kettő reflexcsövet építesz be, szintén változtatható hosszúságúakat, s pár hónap alatt csak leülepedik benned a Neked tetsző variáció...
De erről már tényleg hozzáértőbbet kérdezz...

Itt egy kiváló írás:
subvoice.hu/hangdobozepites/elmelet/hangolas/

Jó hangolgatást!

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.05. 22:25:43

@Morgan kapitány: Ez azért annyira nem egyszerű. Én elég sok olyan régi (polgári) lakásban járok, ahol nagyon igényes és igen masszív és nehéz ajtólapok vannak. (Nagy, kétszárnyú monstrumok.) Ezeknek a cseréje nyilvén nem megoldható, viszont a pántok sokszor már megereszkedtek, épp a nagy súly, meg az eltelt 50-80 év miatt... Ezeket meg kell oldani mindig, és ez épp az a terület, ahol nincs igazán "profi" megoldás, Gondolkozni kell, aztán megoldani. Mondjuk pántcserével, ha más nincs... (Vagy a pántok helyrerakásával, és újabb rögzítőfuratok fúrásával, amibe átmenő facsavarokat tekerünk. De ez ritkán elég, mert ilyenkor már a faanyag sem olyan mint újkorában, nem tart annyit, messze...)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.05. 22:30:03

@misinator: @zooltek: Köszi a tanácsokat. Többet kipróbáltam már saját kútfőből is (cső kontra zárt doboz, csőbe gyömöszölt szőrgombóc, csillapítóanyag variálása...)
Az biztos hogy a csillapítóanyag mennyiségével, és a doboz térfogatával még fogok játszani. De az is biztos, hogy igazán univerzális dobozt nem tudok faragni belőle. Most is van pár zene, amin szinte tökéletesen szól, és van pár olyan, amit többet be sem teszek inkább.... Nembaj, majd készül azokhoz is doboz... :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.02.05. 22:57:53

@misinator: Amit a bolti reflexek "egyhangjegyes" hangolásáról írsz, az nagyon úgy van ám! És lehet hogy én épp ezt hiányolom. Anno a bolti dobozaimnál a bemutatóteremben nyilván nem véletlenül épp azokat a zenéket rakták be a tesztelésre, amiket. Ezeket acd-ket aztán persze én is beszereztem. És most épp ezek nem szólnak pont úgy. Közben lehet hogy egy csomó más lemez viszont jobban. :)

Morgan kapitány (törölt) 2014.02.06. 06:28:08

@Thoreau: Persze, mert most is elkerülte figyelmem valami, a "régi" szó. Mire felocsúdtam, már le volt nyomva az ENTER. Réginél más a helyzet, bár a világ nagy és a jelenlegi épületállományban már statisztikailag is a lerohadt, ötvenes években berakott olcsó (bár ettől még igen tartós) nyílászárók dominálnak, nem pedig az önmagukban is értéket jelentő ajtó műkincsek.
Részemről hálát adtam magamnak, hogy a belső ajtókat rábíztam a kőművesre, annyi mindent kellett állítani és vésni is.

Nagymoli 2014.02.09. 14:26:44

És erősítőt építeni, vagy hangfalat aktív hangfallá átépíteni. Az sem rossz mulatság! ;-)

zooltek 2014.02.10. 13:56:45

@Nagymoli: És ha már erősítőt építünk, legyen egyből csöves! Irány mindenki régi tévét bontani, taszítsuk csődbe a uDimension-t és társait ;)
süti beállítások módosítása