Betonvas hajlító házilag!

2018.03.20. 05:00 | Írta: Ezermester.furdancs

hajlito0.jpg

Aki építkezik vagy betonozik annak gyakran betonvas, betonacél kengyeleket kell hajlítani, igen, de ezt kézzel nem igazán lehet hatékonyan kivitelezni, még ha az ember vasnyűvőnek is születik. Egy-egy vasat még elhajlít az ember, de amikor sokat kell, akkor vásárol egy hajlítót vagy esetleg készít egyet. A házilag készítetthez nem is kell olyan sok vasanyag, ha otthon van egy-két maradék anyag, akkor néhány aprósággal kiegészítve össze is lehet heftelni.

Nekem maradt 100*5mm-es lapos vas anyagom, ami az aljának tökéletesen elég (persze ha van vastagabb az még jobb), kell hozzá két lényeges apróság. Az egyik: két darab 14 Ø mm-es imbusz fejű acél csavar, ami legalább 8.8-as szilárdságú, de ha van 10.9-es az se baj – ez lesz a hajlító tengelye; a másik pedig a hajlító kar tüskéje. Ezen forog két acél persely, ami megkönnyíti a hajlítást, mivel a vasanyag hajítás közben koptatná a tengelyt és a hajlító tüskét. Igen, de honnan vesz a hétköznapi ember fia ilyen acél perselyt? Nem olyan bonyolult, szinte minden robogóban van ilyen. Na jó, ezért nem érdemes a szomszédét szétszedni, hanem venni kell egyet vagy ismerős motorszerelőtől kérni, mert ott ezek a használt alkatrészek garmadában hányódnak. Ezt az alkatrészt variátor hüvelynek hívják vagy más néven variátor csapszeg. Boltban ez 700-900 Ft. A hajlító karnak pedig elég egy ½ vagy ¾ colos vascső. Kell még keskenyebb laposvas és 40*40-es szögvas is.

hajlito1.jpg

Itt vannak közelebbről az edzett variátor csapszegek.

hajlito2.jpg

A hajlító aljának két 300 mm-es laposvasat hegesztettem össze, a hajlító karnak pedig két 200 mm-eset, amit egymásra rakva hefteltem össze, így ez 10 mm vastag lett (ha vastagabb lesz az sem baj).

hajlito3.jpg

Ezután 14-es fúróval középen kifúrtam az alaplapot, tudom valaki már itt el fog akadni, de egy klasszikust idézve: „Hát ilyen ez a pop szakma!” Azonban megoldható még egy kézi fúrógéppel is… A hajlító kart egy kicsit megformáztam és ez egészet még „szárazon” összepróbáltam.

hajlito4.jpg

Fúrtam még sugár irányba 8-as furatokat is, hogy ha pontosan egyforma szögeket akarok hajlítani, akkor ezt meg lehessen ütköztetni ezekbe a lyukakba rakott stifttel.

hajlito5.jpg

A hajtókarhoz odahegesztettem a ½ colos csövet, a belsejét én pluszban megerősítettem a csatlakozásnál. Ide került még egy plusz csavart is a szöghajlítás finombeállítására.

hajlito6.jpg

40*40-es szögvasat 12-es csavarral rárögzítettem ütköztetőnek, hogy a hajlító tengelyre jobban rá lehessen állítani, ha vékonyabb anyagot hajlítok. A másik két ilyen szögvasat pedig a szerkezet aljára hegesztettem.

hajlito7.jpg

Nagyon fontos dolog, hogy az imbusz csavarokat nagyon erősen kell meghegeszteni! Bevallom őszintén elkövettem azt a hibát, hogy a hajlító karnál csak alulról hegesztettem meg és egy 12-es vas hajlításánál észrevettem, hogy elhajlik egy kicsit a tüske. Ezért ha nincs vastagabb és acélosabb alapanyag, akkor alól-felül is meg kell gyökölni és alaposan hegeszteni. Az alaplap aljánál pedig pluszban még két nagy méretű fakötésű alátétet is hegesztettem hozzá mindkét alátétet megerősítve.

hajlito0.jpg

Lefestve így néz ki az alkotás. Szemfülesek észreveszik, hogy két ütköző is felkerült a hajlító karra, hogy a kengyelek hajtásánál pontosan tudjam ütköztetni a vasat, csak szépen, ahogy a csillag megy az égen!

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3113734288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása