Holnap kezdődik a hivatalos nyár - déli féltekénken - és bár messze az aratás, jó indok bemutatni a forró ausztrál, brazil, mexikói utakon közlekedő kamionvonatokat. Az út széles, hely bőven van a gyér forgalom mellett, így nemcsak terményeket, de érceket és kereskedelmi árukat is felpakolnak az akár 30 méter hosszú, 90 tonnás járműszerelvényre. Maximum 100 kilométeres sebességgel döngethetnek azokon a tájakon, ahol az elszórt, apró településekre nem éri meg vasutat vezetni, illetve a kisebb méretű szállítmányokon kisebb a nyereség.
Első ajánlatunk 44 percen keresztül mesél az ausztrál kamionosokról, kamionvonatokról. Írásunk további részében impozáns vontatók bemutatása és néhány, közúton lekapott jelenet szerte a világból, ahogy indulnak, kanyarodnak vagy végigvágtatnak a kietlen utakon.
"42 kerék és közel 100 tonna" címmel ír a HVG a Scania különleges, kamionvonatok húzására kifejlesztett modelljéről. Impozáns telejesítmény-adatok és videós bemutató.
"Ausztrália outback néven ismert „Isten háta mögötti” részén egy 52 éves nagymama ül egy három hajtott tengelyű Volvo FH16 kormánya mögött egy 175 tonna össztömegű road train, azaz közúti vonat élén." A Volvo hivatalos oldalán mutatják be az FH16 típusú vontatót egy érdekes, életérzést közvetítő cikken keresztül. Olvassák el, kedvcsinálónak a négy pótkocsis országúti vonat műszaki jellemzői tömören:
Teherautó motor: 700 lóerő, 3150 newtonméter, I-Shift váltóval.
Vontató: 10×6 (két kormányzott, három hajtott) tengely. / Pótkocsi: félpótkocsi, dolly, félpótkocsi, dolly és egy B-dupla (hét elemből álló szerelvény). / Tömeg: 175 tonna szerelvény-össztömeg.
Terhelés: >113 tonna. Hosszúság: 53,5 méter. Kerekek száma: 84.
Üzemanyag: akár 1840 literes kapacitás (szinte sehol sem lehet tankolni a különböző bányák és Port Hedland között, gyakoriak a 800 kilométert meghaladó utak).
Jellemzők: Forró és extrém környezethez igazított kivitel.
Fotóválogatás kamionszerelvényekből
Végül egy elsőre kudarcos átkelési kísérlet a gázlón, mikor a kapaszkodó végére elfogyott a lendület. Már a puszta próbálkozás tiszteletre méltó ilyen nehéz terepen, hiszen jogosan felháborodunk hazai futómű-gyilkos kátyúinkon, melyek apró foltnak tetszenek ehhez a szakaszhoz képest. Szinte már csak a nyolcas út külső sávját (Veszprém közelében) tudnám hozzá hasonlítani, de olvasóink is ajánlhatnak még szerte az országból, hátha ideköltözik valamelyik kamiongyár.
És néha egyetlen vontató kevésnek bizonyul...
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!