2 kW teljesítményszabályzó tesztje

2019.12.16. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

fazishas03_1.jpg

Boltfüggő 1000-1300 Ft áron hagyományos izzók, szénkefés motorok teljesítmény/fordulatszám vezérlésére alkalmas áramkört vásárolhatunk. A fázishasításos elven működő alkatrészt beépítve megtaláljuk kézi fúrógépben vagy régebbi fényerőszabályzós lámpakapcsolókban. "Mire használható és mire nem" próbálgatás eredményét láthatják videós tesztünkben.

fazishas02_1.jpg

Gyengeáramú áramkörök elkészítésében járatlanok vagy ezt inkább kihagyó felhasználók egyetlen erősáramú blokknak tekinthetik, hiszen hálózat be/ki sorkapcsok és beépített vagy kivezetett potenciométerek alkotják. Bekötése nem bonyolultabb egy villanykapcsolónál. Természetesen az érintésvédelem kivitelezése fontos, mint minden erősáramú berendezésben. A fotón látható hevenyészett felfogatás stabilan, szigetelő anyagra rögzíti próbálgatás közben a panelt. Végső helyére beépítve ennél kifinomultabb módszert érdemes követni.

Lássuk a "2000W triak teljesítményszabályzó modul, dimmer" leírását egy szokatlanul igényes és bő vaterás ajánlatban, ahonnan vásároltam: "Univerzális teljesítményszabályzó modul 230V os fogyasztók szabályzásához, 2000W teljesítményig. Lámpák (amelyik szereti :)) motorok (univerzális) fordulatszám-szabályzásához.... Sorkapocs ki és bemenetekkel. A trimmerel a minimális szabályozási küszöbérték állítható be, tehát amilyen értékek közt a nagy poti szabályozhat pl. 70-100% ig, ez az érték akár 0-100% ig is beállítható. A fázishasításos szabályzók érdekessége, hogy a "begyújtáshoz" el kell érni egy minimális gyújtási szöget (diac miatt) (tehát a terhelés nem a minimális szabáylzási értékkel kapcsolja a hálózatra) erre a feladatra nagyon hasznos a trimmer, miáltal a fogyasztónk (pl. szivattyú) biztosan elindul, viszont ha már begyújtott akár 1-2% ig is folyamatosan leszabályozható (telj.csökkentésnél). Ez a típus kivezett pótméteres verziójú, gyorscsatlakozóval.

2000w.jpg

A kivezetés fémházas potenciómétrerre történik,így a potencióméter tengelye hiba esetén életveszélyes feszültségre kerülhet, ezért a potencióméter fémházát KÖTELEZŐ védővezetővel védeni!!! E nélkül senki ne üzemeltesse, a műanyag kupakot fémre NE cserélje!"

fazishas01_1.jpg

Fotón a tesztkörnyezet, amivel bármilyen, erősáramú dugóval ellátott berendezést kábelgubanc nélkül, veszélytelenül lehet megtáplálni. Nem voltam rest végigpróbálgatni izzószálas körtét, LED fényforrást, fúrógépet, szivattyúmotort és oszlopos fúrót. Az egyszerű áramkör nem ígér sokat, lényegében frekvenciára érzéketlen elektromos eszközök (izzószál, fűtőtest) teljesítményének szabályzott csökkentése a feladata.

fazishas04_1.jpg

Ezek hőtehetetlensége tompítja azt a jelenséget, amit a leírások "egyes LED-eknél zavaró villódzás előfordulhat" mondattal jellemeznek. Kis korrekció: nem előfordulhatnak, hanem minden esetben előfordulnak. Tehát a LED fényforrások szabályzásának nem ez a módja. Itt már "áramgenerátoros tápegység" - féle kifejezések sorjáznak. Ne is menjünk bele, mert erre a célra szabványosan egymáshoz csatolható blokkokat vásárolhatunk, illetve egyszerű megoldással több, kis teljesítményű reflektorból állítjuk össze a fénytechnikát - megvilágítást.

Lássuk egyes berendezések viselkedését és a villódzást magát. Tesztalany egy 960W teljesítményű, sárgás fotólámpa, kézi fúrógép, LED-körte (a Kraftwerk legszebb időszakát idéző stroboszkó effekttel).

fazishas05_1.jpg

Ezt követi a gyártó eredeti  elképzeléseinek továbbgondolása, miszerint 15 méteres kábellal meghosszabbítottam a potenciométer kisfeszültségű kivezetését. Cél a távirányítási lehetőségek tesztelése. Az UTP kábelen bekövetkezett feszültségesés következtében a kimeneti teljesítmény némileg csökkent. Azonban 15 méter nagy távolság, a gyakorlati felhasználás határait feszegettem és ennél csak rövidebb vezérlőkábelt fogok használni.

A gyengeáramú megoldás haszna, hogy kevesebb eséllyel csapja agyon felhasználóját meghiásodás esetén a pult fémrészein esetleg megjelenő hálózati feszültség. Másrészt kábeles távvezérlés esetén (ez lehet egy nagyobb gép kezelőpultja és teljesítményblokkja közötti távolság is) nem kell nehezen kezelhető, drágább és méretesebb kábeleket - kapcsolókat használni. Elég egy nyolceres UTP például. További építőelemek lehetnek még NYÁK-ra forrasztott hagyományos- és szilárdtest relék, melyek optoelektronikus vezérlése megvalósítja a galvanikus leválasztást. Ezért ideális eszközei a mikrokontrollerrel és egyéb finom számítástechnika-alapú eszközzel megvalósított, erősáramot kapcsolgató berendezéseknek.

Hogy a villamos motorknál miért a különbség, és az egyébként nagyon spórolós gyártók miért nem cserélik fel ilyen panelre az ékszíjas fordulatszám és nyomaték szabályzást, iIdézem Villanyember olvasónk válaszát. Köszi!

"Az oszlopos fúrókon lévő motorok mennyiben térnek el kézi kivitelű társaiktól?
Mindenben. A kézifúrók motorjai kefés univerzális motorok, amiknek a fordulatszámát a rájutó feszültség határozza meg. Ezért lehet a fázishasítással szabályozni a fordulatszámukat. Az oszloposon aszinkron motor van, aminek a fordulatszámát a tápfeszültség frekvenciája határozza meg. Mivel a fázishasító ugyanazt az 50 Hz-es hálózati frekvenciát "hasogatja", ezt a motort ez a művelet nemigen hatja meg. A fűrészboltos fúrógépek aszinkron motorja egyfázisú, itt a standard frekvenciaváltó sem használható."

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
De ha unod a Facebookot, kövess inkább a Twitteren!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr5215351854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

villanyember 2019.12.16. 08:37:04

Nem kötekedés, de hadd pontosítsak.

" A fotón látható hevenyészett felfogatás stabilan, szigetelő anyagra rögzíti próbálgatás közben a panelt. "

Itt csak arra hívnám fel a figyelmet hogy a szabadon álló hűtőborda simán fázisfeszültségen lehet.

" A kivezetés fémházas potenciómétrerre történik,így a potencióméter tengelye hiba esetén életveszélyes feszültségre kerülhet, ezért a potencióméter fémházát KÖTELEZŐ védővezetővel védeni!!! "

Na ez egy életveszélyes ökörség. Erre a célra létezik műanyagházas és műanyagtengelyes potméter. Itt csak ilyet lenne szabad használni!!!

" LED-körte "

Ez érdekelne, ilyenem még nincs. Milyen magasra nő, mikor terem, milyen a termése? :-)))

" 15 méteres kábellal meghosszabbítottam a potenciométer kisfeszültségű kivezetését. "

Egyrészt a potméter kivezetésein is ott lehet a hálózati feszültség, másrészt az UTP kábel nem erre a feszültségszintre készült. Ha már hosszabbítani kell akkor 3x0,5-ös MT vezeték.

kkm.furdancs 2019.12.16. 08:51:49

@villanyember: A LED körtés kötözködés után várom a pontos kifejezést. LED-izzó? Nem izzik. Lámpatest? Nem az.
AZ UTP nyolceres és tele velük az ország összes háztartása. Nem írtam, hogy ezt használják, ezzel lett kipróbálva. Mindamellett nehogy ne múlja már felül bármilyen gyengeáramú berendezésben található kábelezést a keresztmetszete és anyaga...

Csak az olvasóknak:
Az UTP kábel 4 érpárból álló, rézalapú átviteli közeg. Maximális feszültség 125V DC
Az erek keresztmetszete: 0.205 mm2
Az erek anyaga réz
Ellenállása 170 Ohm/km

villanyember 2019.12.16. 09:59:00

@kkm.furdancs:

A "körte" nem kötekedés akart lenni, hanem humor. Azért van utána ez: :-))) Egyébként tényleg jó kérdés: Minek nevezzelek?

Az UTP kábelnél nem igazán az UTP, hanem az fontos hogy " a potméter kivezetésein is ott lehet a hálózati feszültség ".

Főzzél egy kávét és nyugodj meg. Ma egy kicsit nyűgösnek tűnsz. Nem vagy te ilyen... :-)

KAMA3 2019.12.16. 12:02:25

LED fényforrás? Igazából bőven elég lenne csak simán LED-nek nevezni. (mondjuk ez sem fedi a valóságot, hiszen a tesztben szereplő alany tartalmaz egy tápegységet is.) Akkor legyen mondjuk kompakt LED. :)

Lehet, hogy ezért engem innen ki fogtok tiltani!

kkm.furdancs 2019.12.16. 12:33:58

@villanyember: Bocs :) Külön azért kerestem egy szabatosnak tűnő kifejezést, mert nem akartam az "égő" vagy "izzó" szavakkal csapdába esni. A kereskedők is tétován állnak a probléma előtt.
@KAMA3: Igeeeen, de akkor mások a lábkivezetéses vagy SMD lábas diódákra gondolnak, mert az volt előbb. Lásd nyolcvanas évek HiFi karácsonyfái.
Nem vitás, ide nyelvészek kellenek a maguk reformjaival.

A potin megjelenő feszültséggel kapcsolatban: Minden figyelmeztetés, figyelemfelhívás jogos ebben a szakmában, ahol nem csak a kockázatot vállaló hobbi villanyszerelő, hanem a környezete is ki van téve egy láthatatlan (más a fogása...) és életveszélyes következménnyel járó hibalehetőségnek.

Azonban ez egy műszaki blog (nem írok barkácsblogot, az következményeket rejt), ahol a fűrészeléstől kezdve a fúrásig minden sokkal veszélyesebb, mint elemet cserélni a távirányítóban (tarok tőle, hogy ha ajánlót kap a poszt, a legtöbb kritika ennél nem mélyebb ismeretekkel rendelkezőtől érkezik, majd figyeljétek meg). Ha megnézzük a szerszámgépeket, háztartási berendezéseket és számítógépeket, igazából meghibásodás esetén bárhol megjelenhet feszkó a gépházon (voltak gyári, csípős számítógépeim, még a billentyűzet fémcsavarjain is találkoztam vele). Ilyenkor ha nem a kettős szigetelés, vagy eleve szigetelő anyagú ház akadályozza meg az áramütést, akkor ott vannak a védelmi berendezések. Fi-relé, földelés és a többiek. Szerintem egy fémházra szerelt fémházas poti eleve lecsapná a biztosítékot zárlat setén, nem?

Ez a szabályzó panel mindenhol kapható és a korrektebb kereskedők a fent olvasható figyelmeztetésekkel látják el. Tehát a kockázat tudatában kell vele bánni és beépíteni saját felhasználásra. Árulni pedig amúgy sem szabad saját gyártmányú elektromos berendezéseket, gondolom.
Olyan ez, mint a sport. Törvény szól róla, hogy önként vállalt tevékenységek, például sport esetében sérülések veszélye áll fenn. Tehát ha belépsz a ringbe, vállalod, hogy eltörhetik az állkapcsod és nem érdemes pereskedni az ellenfélle, mert bántott :)

kkm.furdancs 2019.12.16. 17:03:04

@kkm.furdancs: Most látom csak, hogy nem LED-körtét írtam, hanem "izzószálas körtét, LED fényforrást". Na tessék.

Mai tapasztalat, nem, ma ismételten megtapasztalt jelenség, hogy a félkörömyni telefonkamerát a százezres öklömnyi objektívek alternatíváinak tekintők számára a váratlan akkumerülés gyakrabban érkezik, mint pl. NIKON gépemé, mely 5-10 hetekig elvan egy töltéssel, amíg kb 500 fotó készül vele.

Nem lehetnének elegen, hogy lefogjanak, mikor egy szívlapáttal kezemben számon kérem ezt az iparág épp elébem kerülő képviselőjén. Egyébként egy nagyon sokáig üzemkész NOKIA 201, 102 (?) szerű telefonom van, csak kifejezetten videó készítésére vettem egy okostelefont.
Ezért nem látja majd a nagyérdemű a "Hogyan barkácsoltam elektromos fűtőtest hátára lemezből és vastag drótból biztonságos ventillátorvédő hátfalat" című kis szkeccset.

villanyember 2019.12.16. 19:01:06

," kézi fúrógép, LED-körte (a Kraftwerk legszebb időszakát idéző stroboszkó effekttel)."

LED-körte az akárhogy nézem. :-)

" egy fémházra szerelt fémházas poti eleve lecsapná a biztosítékot zárlat setén, nem? "

Alapból szigetelt a belseje, de nem hálózati feszültségre készül. Ha a ház és a belső rész zárlatos, akkor lehetséges. Szerintem jobb nem játszani vele. Én Conrad gyártmányú kockákat használtam sokat, az tokozott volt, de a leírásban felhívták a figyelmet hogy a ház fém alapja a hűtőborda, és hálózati feszültség alatt lehet. Arra is külön figyelmeztetett hogy csak az általuk ajánlott műanyag potmétert lehet biztonságosan használni.

kkm.furdancs 2019.12.16. 19:13:59

@villanyember: Igen, már látom, két helyen volt megemlítve. Egyszer így, máskor másképp. Csapda! :)

Egyébként ez egy nagyon-nagyon elterjedt típus. Tény, hogy igazán komoly boltok kínálatában nem találni, de akad webáruházban. Elképzelhető, hogy bevizsgálatlan szürkeimport típus?

ócskás 2019.12.17. 20:54:43

@kkm.furdancs: Az UTP kábelnél (nál) nemcsak az anyagával és keresztmetszetével van (itt ) baj,hanem jelen esetben a szigetelésével is .Már csak remélni szeretném ,hogy a portéka nem egy fahasára van felfogva.Vagy rosszul látom? "Szerintem egy fémházra szerelt fémházas poti eleve lecsapná a biztosítékot zárlat setén, nem? " Hát NEM,hacsak nincs FI-relé.,egyébként meg ráragad a kliens. A régi lakásoknál nem jellemző a létük.

Ketrecharcos 2020.03.24. 14:31:07

@kkm.furdancs: mi történik akkor, ha a a bejövő oldalon megcseréled a fázis a nullával? mert ugye a villás dugót simán be tudod dugni elfordítva is, és akkor a teljesítményszabályzó fázik bemenetére kerül a nulla, a nullára pedig a fázis. Így is működik?

kkm.furdancs 2020.03.24. 14:54:27

@Ketrecharcos: Szerintem erre fel van készítve, a fázis-nulla csere teljesen életszerű feltételezés, tehát legalább egyszer nem kellett volna működnie.

zooltek 2020.03.25. 03:37:21

@Ketrecharcos: Teljesen mindegy neki. Mint ahogy az egyfázisú cuccok 99.9%-ának. Szerintem egy átlagembernek (nekünk, otthoni felhasználóknak) nem is adnak a kezébe fázisérzékeny berendezést, mert úgyis elb@ssza :)

villanyember 2020.03.25. 06:37:05

@zooltek:

Egy ilyen dologról tudok, az pedig az FI relé. Na de az csak beépítve használható, a beépítéséhez meg szakember kell. Bár egyszer már láttam sima villásdugós csatlakoztatású építkezési felvonulási szekrényt beépített FI relével !! Mondtam is a tulajnak, hogy csókoltatom a létrehozóját.

Ketrecharcos 2020.03.25. 07:44:49

köszi mindenkinek. Van itthon egy ilyen 2kW-os szabályzó, de eddig még nem foglalkoztam vele, most meg szövet ütött a fejembe a fázis-nulla csere lehetősége. :)

zooltek 2020.03.26. 01:39:19

@villanyember: Ööö, én persze nem láttam azt a szekrényt, de nem feltétlenül volt hülye a létrehozója. A főnöknek is van hordozható Fi-reléje, gyakorlatilag egy egyes elosztó egy teszt meg egy reset gombbal. Csak bedugod a konnektorba, abba meg a gépet és kész. Na annak tökmindegy, hogy dugod be, működik. Nem szedtem szét (még :D), de valami elektronika megoldja, hogy mindig fázishelyes legyen.

Ehhez hasonló, csak más márka:
www.emag.hu/anco-fi-rele-koztes-csatlakozoaljzat-ip55-321246/pd/DDZ40GBBM/

havrilla 2020.03.27. 08:32:56

@zooltek:
Így van. Létezik és használatban is van. És a tapasztalataim alapján jól is működik.

villanyember 2020.03.27. 20:44:19

A linkelt készülék szerintem tartalmaz egy olyan elektronikát, ami korrigálja az esetleges rossz bekötést. Mondjuk megnézi a nulla helyzetét és ha nem jó, akkor megcseréli a tulajdonképpeni FI relé fázis és nulla bekötését. Az általam látott szekrényben egy teljesen szabványos FI relé és a kismegszakítók voltak. Eredetileg valószínűleg egy ipari dugvilla lehetett a végén, amiben ugye adott a fázis, a nulla és a védőföld helye, bedugni is csak egyféleképpen lehet. Ilyen aljzat kevés helyen van. Valószínűleg ezért valami okos rárakott egy sima háztartási dugvillát. Már a 2.5 mm-es vezeték beszuszakolása is érdekes dolog lehetett a 16 A-es sima dugvillába.

László3 Ferenczi 2020.12.10. 15:38:52

Üdv !
Laikusként kérdezném, hogy ezt a szabályzót transzformátorhoz lehet-e használni?
Adott egy akkumulátor töltő, ami kb 16-17V DC feszültséget ad le. Működne-e ha a primér oldal elé lenne bekötve ?
süti beállítások módosítása