Munkaerőhiány...

2021.05.31. 09:19 | Írta: Gyökösi Attila

Ahogy az ember öregszik, talán bölcsebb lesz valamivel, de megértőbb biztos nem. (Kivételt képeznek talán a guruk, de ebben sem vagyok biztos.)

Az van, hogy követem a Facebookon néhány érdekes, bár szélesebb körben nem túl ismert ember posztjait, illetve ezeken keresztül kicsit az életüket is. Van köztük író, szobrász, festő, szóval többnyire afféle művészemberek. Tetszik a világlátásuk, nyilván a művészetük is. A minap egy festő posztolt egyet, arról, hogy ahol jelenleg élnek (Horvátországban) egyszerűen nincs mesterember, nem talál senkit, aki bekötné a mosó- és mosogatógépük, meg egyáltalán, technikai szempontból használhatóvá varázsolná a konyhájukat. 

img_20210512_145715.jpg

Maga a jelenség persze idehaza sem ismeretlen, önmagában nincs hírértéke a dolognak. Nyilván egy covid utáni idegenforgalmi fellendülésben, egy ebből élő területen ez hatványozottan így lehet. Én viszont kommentben azért megkérdeztem, hogy ilyen esetben az fel sem merül, hogy az ember maga csináljon meg dolgokat?  Jómagam például utálok vizet szerelni, de ha muszáj, azért nyilván megoldanám. Lehet hogy elsőre esetleg nyomás alá helyezve a friss kötéseket valahol kicsit gyöngyözne a víz, de akkor nekiesek újra, egyszer csak jó lesz. Lehet hogy egy profi számára félórás munka nekem másfél lesz így, de a végére elkészül. Ami sokkal szimpatikusabb, mint nézni a használhatatlan konyhát, és közben bosszankodni. 

Milliószor írtuk már itt a blogon, hogy nyilván kell némi tudás, vagy inkább érdeklődés, nyitottság, adottság ahhoz, hogy valaki egyszerűen neki merjen ugorni hasonló munkáknak. Hagyományosan egy háztartásban - vagy mondjuk úgy: egy portán - alapvetően a kőműves-asztalos, illetve a vizes-villanyász szakmákat érintő problémák merülhetnek fel. Ezek pedig igenis átlátható és leküzdhető feladatok. Egyszerűen nem tudom elképzelni sem, hogy ezt lehet máshogy látni és tekinteni. 

Festőnk annyit válaszolt a kérdésfelvetésemre, hogy ő egyszerűen nem így működik, nem így gondolkozik. Hát, bizonyára így van, de nekem ez hihetetlenül fura. Adott egy egyébként jó fej fickó, aki okosan és jól látja a világot, ebben a dologban viszont máshogy gondolkozik. FURA.

Nem akarom ezredszer leírni a szokásos példabeszédet, amikor is a Leatherman szerszámokat importáló barátom beszélgetett egy marketinggel foglalkozó fickóval, aki egyszerűen nem volt képes felfogni, miért jó az, ha az ember nadrágszíján fityeg egy sok mindenre használható szerszám. Ő ilyet nem fog a kezébe, ha valami kell, hívja a szakembert. Borzasztó...  

És itt térek vissza az induló gondolatomhoz: Egyre többször tapasztalom, hogy dacára annak, hogy az ember idősödvén egyre többet tapasztal, egyre több dolgot látott már, én mégis egyre kevésbé vagyok képes az én látásmódomtól eltérő látásmódok elfogadására, tolerálására. 

Ti hogy vagytok ezzel? Írjátok meg, ha van kedvetek, itt, vagy a Facebook oldalunkon.  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr9516577480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leonard Zelig 2021.05.31. 09:51:42

Én is Mekk Elek típus vagyok, amit lehet megcsinálok s.k., nincsenek profi szerszámaim, és tudom a korlátaimat (gázt nem szerelek).

Gazz 2021.05.31. 18:08:32

Nagyon sokat számít a hozott példa.
Ha apádtól is ezt láttad, akkor te is ilyen leszel, nekiugrasz a dolgoknak.
Ha nem, akkor egy ideig hitegeted magadat, hogy nem bírod megcsinálni, de a folyamatos csalódás előhozza belőled a Mekk Eleket és beindul a gányolás.
Amit divat szidni, de egy gyakorlatlan embertől nem várható el jobb, és ha működik, akkor oké.
A mesteremberek meg átkozódnak, amikor hozzá kell nyúlni, de az érem másik oldala meg az, hogy amikor a mesteremberek elérhetetlenek voltak, akkor meg a tulaj átkozódott, szóval 1:1
Én pld. sosem akartam építőmunkás lenni, programozó vagyok, de ma már tudok falazni, vakolni, betonozni, villanyszerelni, tetőt javítani, szobát kifesteni, mázolni, szúnyoghálót felszerelni, kerítést csinálni, hegeszteni stb. Nem úgy mint egy profi. De két utcával odébb a faszi mát öt éve vár, hogy a kerítését megcsinálják (be is járnak hozzá időnként), az enyém meg amikor kellett, akkor kész lett. Kénytelen voltam megtanulni.

2021.05.31. 19:33:40

vagy fesse meg, hogy kész

gigabursch 2021.05.31. 21:49:26

Aki nem barkácsol - életképtelen.
S egyre többen.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2021.05.31. 22:02:03

@Gazz: Ez egy - ahogy mondani szokás - tű pontos leírása a dolognak, köszönjük.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2021.05.31. 22:04:20

@Leonard Zelig: Igen, a gáz az necces. Attól még én is tartok. A korlátok pedig apránként szépen tolhatók kifelé, szóval jó ez így.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2021.05.31. 23:01:20

@Gazz: Egyébként érdekes, hogy azt írod: 'apádtól ezt láttad'. Az említett kommentemben pont ezt írtam az idegenbe szakadt festőnek, hogy apám mindig is azt mondta, hogy amit ember csinált, azt ember meg is tudja javítani. És igazad van, én tényleg ebben nőttem fel, egy műszaki problémát igenis meg lehet, és meg is kell oldani.

gigabursch 2021.06.01. 08:57:19

@Gyökösi Attila:
Hétévesen szedtem először szét egy Promontor konvektort.
Gázszagú volt, lobogott, bent hideg volt, kint meleg.
Pamut vonallal játszottam végig, hogy honnan merre megy a gáz.
Beszabályoztam, összeraktam.
Apu mellettem félt, még segített.
Faék egyszerűségű a legtöbb gázeszköz.

Mára csak a NYÁK-ok bonyolították el.

Konvektorok, átfolyós vízmelegítők, melegvíztárolók, tűzhelyek tömegét szabályozták be.
Amit a nagyképességű gázszerelők lecseréltettek volna, mert nem értik a működési elvet.

villanyember 2021.06.03. 07:12:25

@Gyökösi Attila:

Miért pont egy spéci fafúrót kellett abba a téglafalba beleállítani? :-)))

Első lakásom első javítanivalója egy leomlott darab vakolat volt. Mi is kell hozzá? Malter. Az miből van? Homok és mész. Van mind a kettő, lássunk neki. Minél több a mész annál erősebb - gondoltam én. Mikor egy hónap múlva is belement az ujjam a felgányolt masszába, megkérdeztem egy kőművest.
Azóta már volt egy házfelújítás, egy hozzáépítés aztán a komplett ház felépítése amiben jelenleg is lakom. Itt a tetőn és a vakoláson kívül minden sk. készült. Lassan 40 éve áll, remélem most már nem dől a fejemre. Akkor még nem volt ilyen szakemberhiány, de éppen hogy az anyagra telt, szakemberre már nem. Internet meg jutub még sehol de szakkönyveket olcsón lehetett beszerezni. A többire meg rájön az ember. Amikor elkezdtem vakolni, 10 fandli anyagból 12 a földön végezte. Aztán összeszorítottam a fogam: - ha a kűmíesnek megáll nekem is meg fog! Sokszor a síráshatáron de csinálni kellett. Ja kérem: - a szükség nagy úr! Nem akarásnak meg nyögés a vége. Sokkal egyszerűbb sírni mint a fürdősk_va mint megmarkolni a lapátnyelet.

Több mint 40 évig voltam ipari elektromos karbantartó. Ezalatt 4-5 alkalommal történt teljes technológiaváltás. Indultunk a relés vezérlésnél, eljutottunk az ipari PC - ig. Ha nem vagyok rugalmas már az elején feladhattam volna.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2021.06.03. 15:15:22

@villanyember: Mert csak az volt elég hosszú ahhoz, hogy átérjen. :) Nem azzal fúrtam, csak az utolsó 1-2 centit. Amúgy viszont köszi a kommentet, ez igazából nem is komment már, hanem szinte egy komplett poszt. Még mindig szerzőhiánnyal küzdünk ám itt, csak jelzem...

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2021.06.03. 15:19:24

@gigabursch: Nem is a gázkészülékek bonyolultsága riaszt, hanem az esetleges szerelési/tömítési pontatlanságok veszélyes volta. Egy bojler vagy egy vízcsap bekötésénél ha valami nem klappol, maximum látom hogy megjelenik pár vízcsepp, netán reggelre születik egy kis tócsa a földön. Aztán vagy begyógyul, vagy újra nekifutok. A gáznál ez azért jóval rizikósabb sztori, legalábbis én annak érzem. 8mondjuk én úgy nőttem fel, hogy gázzal nem volt dolgom, családi házban, ahol minden villannyal ment, a fűtés meg cserépkályhával. Lakásba vezetett gázzal csak fiatal felnőttként lett dolgom, nyilván hiányoznak a közös gyermekévek.)

zooltek 2021.06.04. 10:45:25

@Gyökösi Attila: Ősszel a ~30 éves fali kazánt cseréltem le új kondenzációsra. A régi kéményt eltüntettem, az újnak lyukat fúrtam a falba. Egyetlen víz és gáz bekötési pont sem egyezett, úgy kellett összelegózni. Emellett el kellett vezetnem a kondenzációs vizet, és használati melegvizet is vittem a konyhába. Kijött a gázszerelő mester, átnézte és kitöltötte a megfelelősségi papírt. Aztán kigletteltem és kifestettem az egész folyosót (ott a kazán). Mindezt úgy, hogy eddig max. csak szifont cseréltem a mosogató alatt, és akkor volt először a kezemben teddy henger. Télen azzal fűtöttem, még élünk, és a fal sem esett le :)

zooltek 2021.06.04. 10:57:03

@Gyökösi Attila: Az előző kommentem volt a pro. És most jöjjön a kontra: amikor behozzák a fúrógépet, hogy kicserélték a szénkefét, de nagyon szikrázik. És akkor meglátom a csavarhúzó nyomát a forgórész kommutátorán, így lesz a 2000 forintos munkából 12000... Erre mondják, hogy a suszter maradjon a kaptafánál. Vagy, ahogy a főnököm mondja: ezek azt hiszik, a lóf@sz is kürt, csak fújni kell :)

Szóval nem olyan egyértelmű, mibe vágjunk bele házilag, és nincs minden embernek érzéke egy-egy dologhoz. A tapasztalat meg talán a legfontosabb. De ha nem kezdünk bele valamibe, nem lesz benne tapasztalatunk. (Most épp polírozni tanulok, gépet már építettem hozzá, de csiszolni még nem tudok :) Tényleg, nem tud valaki nagy tisztaságú nikkelt? Az elektrolízist is kipróbálnám.)
süti beállítások módosítása