Létrák a forgattyúsházban?

2022.01.21. 06:11 | Írta: Gyökösi Attila

A járműipart és a közlekedést sújtó egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokkal kapcsolatban időnként felmerülnek az óceánokat járó konténerszállító hajók is. A modern, alacsony fogyasztású diesel személyautó-motorok ugye mostanság szinte közellenségnek számítanak. Ezzel kapcsolatban szokták felemlegetni afféle 'bezzeg' példaként a tengeri szállítást, ami hatalmas, abszolút az olcsó üzemeltetést szem előtt tartó kétütemű dieselmotorokkal hajtott hajókkal történik. Hogy ez mekkora volument jelenthet, annak megítéléséhez elég körülnéznünk a szobában/irodában/műhelyben ahol most épp ülünk. Biztos, hogy a tárgyaink, eszközeink, ruházatunk jelentős részét kínában (de legalábbis a Távol-Keleten) készítették, és ilyen konténerhajókkal érkezett ide, Európába.   

731_imgcache.jpg 

Hogy ez valójában mekkora szennyezést okoz, abban most nem foglalok állást, nyilván mindenki úgy beszél erről, ahogy a meggyőződése-érdeke kívánja. Adatokat persze lehet találni, de hogy ezek mennyire teljeskörűek és pontosak, azt csak egy szakember tudná megítélni. Az bizonyos, hogy ezek a hajók jobbára mindenféle, az előírások és az adózás terén kevésbé szigorú országban vannak bejegyezve. Ez pedig nyilván ebből a szempontból sem véletlen, bár ahogy tudom, az egész tengeri szállítási területre igaz, hogy a legutóbbi időkig nem sok károsanyag kibocsátási szabály vonatkozott rá. 

Akárhogy is, a dolog technikai oldala mindig is érdekelt. Ezek a nagyméretű, sokhengeres kétütemű diesel motorok izgalmasnak tűntek, de sosem vettem a fáradságot ahhoz, hogy utána is olvassak, hogyan is működnek. Ma reggel viszont elém került egy videó, ahol a készítő igen hosszan (néhol talán túl hosszan is...) és aprólékosan bemutatja és elmagyarázza ezen motorok működését. 

A videó első részében kapunk egy csomó adatot is, teljesítményről, súlyról, fogyasztásról, amik annyira mások a járműmotorok esetében megszokottaktól, hogy igazából szinte fel sem fogjuk őket. (Olyan ez mint Tiborcz Lőrinc közbeszerzései, halljuk/olvassuk a rengeteg milliárdot, de nem igen tudjuk ezt fejben valódi pénzként elképzelni...) Bevallom, engem meglepett, mennyire nagyok is ezek a motorok, például sosem gondoltam volna, hogy a poszt címében olvasható létrák lehetnek egy motor forgattyúsházában, olajtól csúszos fokokkal megkönnyítve a technikusok mozgását odabenn. Ez a videó tényleg remek arra, hogy megismerjük a motor működését, miközben kicsit átértelmezhetjük magunkban a NAGY MOTOR fogalmát. 

Lássunk is neki: (Persze angol nyelvű a videó, de rátehető a felirat, magyarul is, amit Google testvérünk egész jól fordít.)

A videó készítőjének egyébként rengeteg hasonló videója van mindenféle technikai eszközről és berendezésről, illetve azok működéséről, alkalomadtán érdemes azokra is rápillantani. 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr416820022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leonard Zelig 2022.01.21. 09:20:20

A fáradságot vesszük, az izzadságot szagoljuk. Így lehet megegyezni.

Leonard Zelig 2022.01.21. 09:20:53

Megjegyezni, hülye mobil

Untermensch4 2022.01.21. 09:42:51

@Leonard Zelig: Én úgy jegyeztem meg hogy a "fárad vele" kifejezéssel párhuzamos.

Nekem van ilyen találati szerencsém az utóbbi napokban vagy a hideg idő fokozza a nyelvművelői hajlamokat..?

gigabursch 2022.01.21. 09:44:03

Igazán belinkelhetted volna ugyanennek a motornak egy korábbi linkjét:
furdancs.blog.hu/2019/03/25/rta96-c_egy_gigantikus_hajomotor

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2022.01.21. 09:47:23

@gigabursch: Basszki. :D Ezt a videót ma találtam, és gyorsan bepötyögtem. Nem is volt meg, hogy kkm már írt erről anno. Úgy látszik, az alkotói válság mindenkit elér...

gigabursch 2022.01.21. 09:50:25

Egy ilyen drága hajógépnélba garancia és a karbantartás költsége durván elszáll, ha nem a gépkönyv szerinti kéntartalmat használják, mert a füstgázban keletkező kensav és kénessav baromira roncsol.
Tanuljuk már meg!
Elő kell venni a gépkönyvet! Az mit ír?

Amúgy a kén a nyersolajban:
- 70 éve egy járulékos szemét
- 30 éve egy környezetvédelmi gond
- ma még egy fontos nyersanyag.
Csaxólok...

Szaladjunk már le a tudatlan, hőbörgő l sötétzöldek szintjéről! De tényleg ...!

gigabursch 2022.01.21. 16:30:18

@Wildhunt:
+1

@Gyökösi Attila:
Az a két méditermek ne legyen már mérvadó!
A TC-n kb Zách és Gajdán cikkei érnek valamit.
SpeedZone? Szánalmas... A szar legalja...

Az, hogy meg a narancs és a vörös között árnyalatnyi a különbség - azt meg a válnak is látnia kell...

gigabursch 2022.01.21. 16:30:53

@gigabursch:
válnak {> vaknak
Android okostelefon intelligens szójavítás

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2022.01.21. 16:33:17

@gigabursch: Én Csikós Zsolt híve vagyok mindhalálig (ismerem személyesen is).

gigabursch 2022.01.21. 16:51:30

@Gyökösi Attila:
Én a Katit ismerem kb 17 éve.
Zsolti üde színfolt, de ez kevés ahhoz, hogy a SZ legyen valami.
Aki meg önszántából egy levegőt szív azzal a barom ommm-mal, ott azért van gond...
süti beállítások módosítása