Bádogtálca hajtogatva

2017.04.11. 05:00 | Írta: kkm.furdancs

talca10.jpg

A palántanevelés kitüntetett színhelye az ablakpárkány, ahova a fény besüt és meleg is van. Ahány ház, annyi ablakpárkány, ezért ritkán felel meg a kereskedelemben kapható tálcák mérete. Gyakorlatias írásaink nagy része olyanoknak szól, akik kis műhellyel és valamennyi szerszámmal rendelkeznek, őket célozzuk mai, lemezhajtogatós bemutatónkkal.

A kézi lemezhajlító ritka lakója a barkácsműhelynek. Nincs igazán kihasználva, hasznához képest drága és sok helyet foglal el. Nekem is volt egy, de pont a kihasználatlanság miatt elváltak útjaink. Ráadásul a vékonyabb lemezekhez nem is igazán szükséges gyári készülék. Ha nagyvonalúan kezeljük a hajlítási élek pontosságát, kalapáccsal és egy satuba fogott alakformázóval (ami lehet merőleges élű deszkapár például) magunk is elkészíthetünk egyszerűbb hajlításokat.Kell majd egy kézi- vagy gépi lemezolló és popszegecshúzó készlet, valamint 0.45 - max. 0.8 mm vastag horganyzott acéllemez. Könnyen kezelhető és olcsó alapanyag.

talca13.jpg

Az elkészítés folyamata annyira egyszerű, hogy különösebb magyarázást nem igényel. Szinte megaláznám olvasóinkat egy szájbarágós leírással. Ezért a fázisokat ábrázoló képregény szüneteit a korábban megjelent - lemezmegmunkálással, fúrással és szegecseléssel foglalkozó - írásaink linkjeivel  töltöttem ki.

talca02.jpg

Az előrajzolás szerszámai

talca05.jpg

Én gépem: Gépi lemezolló

talca11.jpg

talca07.jpg

talca04.jpg

Lemezek és rúdanyagok hajlítása

talca06.jpg

talca03.jpg

talca08.jpg

talca1.jpg

Az egyengetés

talca01.jpg

talca16.jpg

Fémipari alapok: pontozás

talca15.jpg

Fúrás és süllyesztés

talca14.jpg

Fémipar: Szegecskötések

talca12.jpg

 Kisjavítás popszegeccsel

A végeredmény egy használható - bár nem gyári kivitelezést és formatervezést sejtető - tálca lett. Az összehajtogatás még némi vízállóságot is eredményezett, így a lyukas fenekű palántanevelő edények  nem áztatják az ablakpárkányt.

talca10.jpg

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://furdancs.blog.hu/api/trackback/id/tr3612406433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zooltek 2017.04.11. 05:25:06

Egy (két) tipp: kevésbé lesznek hullámosak az élek, ha a hajlítás előtt "átkarcolod" a vonalakat egy sarokcsiszolóval, 1-es vágókoronggal. Főleg vastagabb lemezeknél hasznos. Valamint amikor befogtad két léc közé a lemezt, egy harmadik lécet ráfogsz és új hajlítod, majd kalapálod.

zooltek 2017.04.11. 05:29:51

(A "lemezek hajtása" link hibás, az elején van egy szóköz, és kimaradt a kettőspont)

kkm.furdancs 2017.04.11. 06:14:32

@zooltek: Szia! Hogyne, a másodiknál már rájöttem és egy pontozóval jó erősen belekarcoltam a hajlítási él nyomát. Link javítva

anonymouse. 2017.04.12. 13:41:06

Hasznos dolog egy ilyen tálca, ha valaki meg tudja csinálni. Haladóknak javaslom, hogy tálca szélét hajtsa vissza 5-7 mm szélesen, mert akkor merevsége is lesz a tálca peremének. Mindezt házilag szépen meghajtani nehéz, mondjuk 2+1 szögvas kellene satuba fogva (élhajlító hiányában), de ha nincs akkor egy házilag hegesztett deckfogó is megteszi, ezzel mind fel lehet hajtani ezeket az oldalakat.
www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=265deckfogo.jpg
Ezt egy régi vacak vízpumpa fogóból és két laposvasból meg is lehet oldani, filléres dolog és sokszor hasznos.

2017.04.12. 14:49:00

@anonymouse.: De.Hát. Meg.Van.Hajtva. 20. Centi. Szélesen! :)
Hatodik kép.

anonymouse. 2017.04.13. 10:47:25

@Könyveslány: Persze, hogy meg van hajtva, csak én anyagszél visszahajtásáról beszéltem, ami merevítést jelent a tálcának és mellesleg a kezedet sem vágod el vele. Itt: www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=561badog_talca_keresztmet.jpg

kkm.furdancs 2017.04.13. 12:21:23

@anonymouse.: Nézd meg jobban. Van anyagszél felhajtás.

anonymouse. 2017.04.13. 14:36:16

@kkm.furdancs: Elnézést,de én tényleg nem látom (13. kép legjobb nagyításnál sem), hogy az anyag vissza! nem fel lenne hajtva, úgy mint ahogy a bádog ablakpárkányoknál is a vízorr részné szokták visszahajtani a lemezt. Fel van hajtva két oldalról a lemez, ez látható nem vitás, de én a végek vissza! hajlításáról beszéltem. Amit rajzoltam keresztmetszeti képet annál jobban ezt most nem tudom elmagyarázni: www.kephost.com/images/2017/04/13/badog_talca_keresztmetszet_ismet.jpg

kkm.furdancs 2017.04.13. 21:41:04

@anonymouse.: Figyusz már. Én csináltam, csak tudom, hogyan készült. Az a helyzet, hogy nagyon jól sikerült és nem látszik a hajtásél. :)

kkm.furdancs 2017.04.14. 06:13:55

@kkm.furdancs: 5.52-kor arra ébredtem, hogy pontosabban kellett volna leírnom a hajtás jellemzőit. Késleltetésnek hívják a technikát, lásd Holló színház :)
Tehát abban a formában, ahogy mutattad, nehéz megvalósítani kis műhelyben a visszahajtást, csak gondolj utána a mikéntjének. Visszahajtottam és elkalapáltam, így van merevítő perem, csak épp a kihajtás távolsága 0 mm :) Merev az így is.

anonymouse. 2017.04.14. 20:03:03

@kkm.furdancs: Nincs gond a részletességgel. Utána gondoltam, ahogy mondtad és erre jöttem rá:) :
www.kephost.com/image/wD3x
www.kephost.com/image/wD3U

Nem lehetetlen és ezt egy azzal a fogóval csináltam, amit hegesztettem. De nem akarom túl tolni a biciklit... :) Jó a virágtálca.

kkm.furdancs 2017.04.15. 17:41:03

@anonymouse.: Ez nagyon ügyes munka és több kérdést is felvet. Miért nem merőlegesek a falak? Céltálca? Mivel forrasztottad össze?

Untermensch4 2017.04.15. 19:41:31

@anonymouse.: A "Fémipari alapok: pontozás" alatti képnél két oldalon az oldalfalak alját nézd (és ebből is a kép alsó felén). A "fekete sáv" alatt a hajtás, felette a visszahajtott lemezvég adja ennek a fekete sávnak a széleit. A bal oldalon a kép közepénél a visszahajtott lemezvég egy vékony, világosszürke vonalként rajzolódik ki.

anonymouse. 2017.04.15. 20:42:04

Csak egyik oldala srég, azért mert jobban ki lehet belőle önteni a folyadékot. Néha a hűtőt is leereszti az ember és nincs ilyen alacsony tálcánk, meg így jobban alá lehet tenni bárminek. Forrasztani bádogos pákával forrasztottam.

anonymouse. 2017.04.15. 20:46:44

@Untermensch4: Tényleg, így már látom kapiskálom.
süti beállítások módosítása